21 تکنیک پیشرفته ی سئو در سال 97 (قسمت دوم)

21 تکنیک پیشرفته ی سئو در سال 97 (قسمت دوم)

قسمت اول این پُست را می توانید اینجا مطالعه کنید.

7- محتوای قابل اشتراک گذاری

اگر واقع بینانه بررسی کنیم خواهیم دید که بسیاری از محتوا های موجود در سایت ها ارزش به اشتراک گذاری ندارند.

و بدون به اشتراک گذاری (به خصوص از طریق بک لینک ها) شانسی برای کسب رتبه ی خوب از گوگل وجود ندارد.

به کارگیری تکنیک های زیر می تواند قابلیت به اشتراک گذاری محتوا را افزایش دهد:

- استفاده از براکت ها []

  در بررسی حدود 3 میلیون محتوا مشخص گردید که عناوین دارای باراکت حدود 38 درصد بازدید بیشتری داشته اند.

- استفاده از اعداد

  لینک هایی که در بر دارنده ی یک عدد می باشند 36 درصد کلیک بیشتری دریافت می نمایند.

- استفاده از URL های کوتاه شده

  آدرس های کوتاه شده 2.5 برابر کلیک بیشتر کسب می کنند.

URL- های توضیحی

  طبق یک بررسی انجام شده توسط مایکروسافت، آدرس هایی که در بر دارنده ی عبارات توضیحی (به جای رشته ای از اعداد و علائم بی معنا) می باشند 25 درصد کلیک بیشتر دریافت می کنند.

- تصاویر رنگارنگ

  طبق بیانات کمپانی زیراکس، استفاده از المان های بصری رنگارنگ شانس مشاهده ی محصول را تا 80 درصد افزایش می دهد.

- افزودن کلید های به اشتراک گذاری را به صفحه

  با توجه به آزمایشات بسیار انجام شده، افزودن کلید های به اشتراک گذاری مطلب در سایت می تواند به طرز قابل توجه ای میزان به اشتراک گذاری و لایک محتوا را افزایش دهد.

شبکه های اجتماعی و سئو

علاوه بر نکات ذکر شده، در نظر داشته باشید که شانس به اشتراک گذاشته شدن مطالبی که کاربر را تا خط آخرشان به مطالعه وا می دارند  بسیار بیشتر است.

نکته ی تلخ این است که متاسفانه کاربران به طور معمول تنها 28 درصد از یک مطلب را مطالعه می کنند، بنابراین تا جای ممکن باید آن ها را به ادامه ی مطالعه مشتاق کرد.

اما چگونه؟

طبق بیانات دکتر جان مورکس، جملات کوتاه تا 58 درصد اشتیاق مخاطب به مطالعه ی مطلب را افزایش می دهند.

به نکات زیر توجه کنید:

- استفاده از تصویر (چه تصاویر زینتی و چه تصاویر با بار محتوایی) اعتبار مطلب را (در ذهن مخاطب) تا حدود 75 درصد افزایش می دهد.

- آسان سازی مطالعه ی سریع و اسکن وار متن

  همانند کوتاه سازی پاراگراف ها، استفاده از ساب هدینگ ها و لیست های نشان دار می تواند تا 57 درصد مطالعه ی متن را آسان تر کند.

- انتشار مقالات کاربردی تا 34 درصد شانس جذب مخاطبان را افزایش می دهد.

- تصاویر حرفه ای

  محتواهایی که در بر دارنده ی تصاویر حرفه ای باشند تا 45 درصد بیشتر از مطالبی که در بردارنده ی تصاویر نیمه حرفه ای هستند، به اشتراک گذاشته می شوند.

- احساسات

 مطالعات نشان می دهد که محتوایی که حس غافل گیری، تعجب و یا عصبانیت مخاطب را درگیر کند تا 28.6 درصد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

- اینفوگرافی ها

  محتوایی که در بر دارنده ی آمار و اطلاعات باشد تا 2.3 برابر بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

-  لینک دادن به افراد تاثیر گذار

  تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کلمبیا نشان می دهند که لینک دادن به افراد تاثیر گذار می تواند احتمال به اشتراک گذاشته شدن مطلب را افزایش دهد.

  بنابراین به افراد شناخته شده و تاثیرگذار درحوزه کاری خود لینک دهید و بهتر است کاری کنید که آن ها نیز از این لینک دهی مطلع شوند.

- درخواست مستقیم از کاربران

استفاده از کلید های اختصاصی و هدفمند CTA می تواند تا 42 درصد میزان مشارکت کاربران را افزایش دهد. (منظور از CTA همان Call To Action است)

بنابراین می توان به عنوان مثال کلیدی در انتهای پست تعبیه قرار داد که در بر دارنده ی عبارت "این پست را در فیس بوک به اشتراک بگذارید " باشد تا کاربران به راحتی با کلیک بر روی آن بتوانند محتوا را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

- محتواهای طولانی تر تا 52 درصد شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشته شدن دارند. پیشنهاد می شود که هر پست حداقل دارای 2000 کلمه باشد.

- استفاده از هشتگ ها شانس به اشتراک گذاری محتوا را افزایش می دهد

- انتشار محتوا بین ساعات 8 صبح تا 12 ظهر

تحقیقات نشان می دهند که محتواهای به اشتراک گذاشته شده در این ساعات 27 درصد بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.

نکته: 

گوگل احتمالاً به طور مستقیم از فاکتور تعاملات صورت گرفته از سوی شبکه های اجتماعی، برای رنکینگ  یک وب‌سایت استفاده نمی کند.

تاثیر شبکه های اجتماعی در رنکینگ سایت

البته بدیهی است که اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی ترافیک بیشتری را روانه ی سایت خواهد کرد و برخی از این کاربران ممکن است به صفحه ی شما لینک دهند که در این صورت به طور غیر مستقیم به اشتراک گذاری محتوا به بهبود رتبه ی سایت می انجامد.

8- لینک دهی به سایت های معتبر

این مورد به سادگی قابل توضیح است.

با لینک دادن به سایت هایی که منابع بزرگ علمی در دنیای وب به شمار می روند و از رتبه ی بالایی برخوردارند می توان محتوای سایت خود را همانند آن ها مفید و با ارزش جلوه داد.

طبق مطالعات جدید، وجود لینک خارجی به منابع معتبر باعث بالاتر قرار گرفتن سایت در لیست نتایج جستجو خواهد شد.

تاثیر لینک خارجی بر سئو سایت

به کار بردن لینک های خارجی به بهبود تجربه ی کاربری نیز کمک می کند چراکه با هدایت کاربران به سوی محتواهای مشابه و کاربردی، آن ها به سادگی قادر به یافتن محتوا و مطالب مد نظرشان خواهند بود.

توصیه ی طلایی ما این است که در هر محتوایی که تولید می نمایید به حداقل 3 منبع معتبر و دارای رتبه ی بالا لینک دهید.

9- درمان صفحات بیمار!

حضور در صفحه ی دو یا سه گوگل هیچ تفاوتی با حضور در صفحه ی 20 آن ندارد.

حتی محتوای با کیفیت هم در صورتی که برای موتورهای جست و جو بهینه نشده باشد ممکن است در صفحه ی دوم نتایج جست و جو نمایش داده شود.

چگونه خود را به صفحه ی اول نتایج جست و جو منتقل کنیم؟

گام اول: صفحات معتبر را در سایت خود پیدا کنید.

 صفحات معتبر سایت خود را با استفاده از ابزارهایی نظیرaherfs  یا آنالیزر گوگل پیدا کنید. برای مثال پس از ورود به سایت Ahrefs کافیست آدرس صفحه ی نخست سایت  مورد نظر را در قسمت جستجوی آن وارد کنید و کلید Search را فشار دهید.

سایت های کاربردی در بهینه سازی سایت

در منوی سمت راست بر روی Top pages کلیک کنید.

ابزارهای کاربردی در سئو

حال با ارزش ترین و معتبر ترین صفحات سایتتان نمایش داده خواهند شد.

گام دوم: به صفحاتی از سایتتان که در صفحه ی دوم گوگل نمایش داده می شوند رجوع کنید و در آن ها لینک های داخلی بیشتری به صفحات معتبر سایتتان (که از گام اول به دست آوردید) بدهید.

10- کلمه های کلیدی جذابی را به ایمیل هایتان اضافه کنید و 45 درصد تعامل و واکنش بیشتر از سوی کاربران دریافت نمایید.

زمانی که فردی ایمیلی را دریافت می کند دو سوال ذهن او را مشغول خواهد کرد:

این فرد کیست؟

چه چیزی می خواهد؟

هر چه بتوان سریع تر پاسخ این دو پرسش را در ایمیل به کاربر نشان داد تعامل بهتری می توان از سوی او دریافت کرد.

اما چگونه می توان این کار را کرد؟

بسیار آسان است. از کلمه ی "از آن جا که ..."، "به دلیل ... "، " چون که ..." در ابتدای ایمیل خود استفاده کنید.

باور کنید یا نه استفاده از کلماتی که دلیل امری را بیان می دارند به نحو جالب توجه ای ذهن و روان انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

تحقیقات دکتر اسکات کی از دانشگاه نورترن ایلیونز بسیار جالب جالب توجه است:

« زمانی که از افراد حاضر در صف استفاده از دستگاه کپی پرسیده می شود که: " آیا می توانم پیش از شما از دستگاه کپی استفاده کنم؟ "

تنها 61 درصد از افراد پاسخ مثبت می دهند.

اما زمانی که از آن ها سوال شود که: " چون من در شرایط بسیار سختی هستم، آیا می توانم قبل از شما از دستگاه کپی استفاده کنم؟ "

89 درصد از افراد پاسخ مثبت می دهند.

درواقع "بیان دلیل" به تنهایی می تواند 45 درصد میزان مشارکت و دریافت پاسخ مثبت از سوی افراد را افزایش دهد. »

لینک داخلی و سئو سایت

11- ایجاد پست های مینی بلاگ توضیفی در یوتیوب

زمانی که کاربران ویدیویی را در یوتیوب به اشتراک می گذارند می توانند تعدادی کلمه و جمله ای توصیفی در باره ی آن ویدیو  را در بخش توضیحات درج کنند.

به طور معمول کاربران به این بخش توجه ویژه ای نشان نمی دهند و به درج عبارات و کلمات کم فایده و غیر کلیدی در این بخش می پردازند.

که این کار اشتباهی بزرگ است.

گوگل نمی تواند به محتوای صوتی یا ویدیویی شما گوش دهد.

در عوض گوگل به محتوای متنی و عنوان ویدیو شما نگاه می کند.

تدوین توضیحات 200 کلمه ای کامل و در بر دارنده ی کلمات کلیدی می تواند به نمایش پست در صفحه ی اول گوگل کمک کند بنابراین هرگز نباید از آن غافل شد.

سئو با استفاده از یوتیوب

12- مهندسی معکوس (بازنویسی مطالب) نتایج موجود در صفحه ی 6

شاید بسیاری از افراد به مهندسی معکوس نتایج صفحه 1 گوگل بسنده کنند اما واقعیت این است که صفحات 3 تا 10 گوگل نیز می توانند برای مهندسی معکوس مفید باشند.

آیا واقعاً در صفحه ی 6 نتایج هم چیزی برای بررسی و یادگیری وجود دارد؟

پاسخ من "بله" است!

در حقیقت سایت هایی که در صفحه ی 6 نتایج نمایش داده می شوند همگی سایت هایی اند که زمانی در تلاش برای حضور در صفحه ی یک بوده اند اما متاسفانه پس از مدتی با عدم نتیجه گیری دلسرد شده و به سراغ پروژه های بعدی خود رفته اند.

بنابراین می توان مطالب این سایت ها را بازنویسی کرد و منابع و لینک های نابی را از طریق آن ها یافت که تا کنون دیده نشده اند.

13- کلمات کلیدی طولانی در عنوان

نکته ی بسیار مهم این است:

 اگر تنها از یک کلمه ی کلیدی در عناوین موجود در متن استفاده کنید، ترافیک بسیار زیادی را از سوی گوگل از دست خواهید داد.

درواقع می توان کلمات کلیدی مختلفی را در کنار هم قرار داد یا با هم تلفیق کرد تا عنوان ارزنده ای را ایجاد کرد.

14- وارسی ویکی پدیا برای یافتن کلمات کلیدی و ایده های عناوین

آیا قصد دارید کلمات کلیدی جدیدی پیدا کنید؟

اگر کلمه ی کلیدی ای  را در ویکی پدیا سرچ کنید لیستی از عناوین در بردارنده ی آن کلمه و نیز عناوین دیگر بسیار مشابه آن را خواهید یافت.

البته می توان از عناوین لینک های داخلی محتواهای ویکی پدیا نیز ایده های جدیدی گرفت!

15- کلمه ی "بهترین " جهت یافتن ایده برای نوشتن مطالب جدید

از عبارت هایی نظیر:

- سایت های درباره ی (کلمه ی کلیدی)

- بهترین مطالب درباره ی (کلمه ی کلید)

- برترین وبلاگ ها درباره ی (کلمه ی کلیدی) + 2018

- و غیره

برای یافتن سایت ها و بلاگ های معتبر و سر شار از ایده ی مطلب استفاده کنید.

16- محتوای دربردارنده ی حداقل 1800 کلمه

بررسی 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل نشان می دهد که معمولاً میانگین تعداد کلمات به کار رفته در محتوای سایت هایی که در ردیف ابتدایی نمایش داده می شوند حدود 1890 می باشد.

تاثیر طول محتوا  بر سئو

سوال اینجاست که:

 آیا محتواهای بسیار طولانی برای کاربران گوشی های همراه نیز مناسب اند؟

طبق تحقیقات، بله!

کاربران گوشی های همراه نیز علاقمند به یافتن اطلاعات مد نظرشان هستند، بنابراین از محتوای طولانی اما با کیفیت استقبال خواهند کرد.

چرا محتوای طولانی در سئو سودمند تر است؟

پست های طولانی به گوگل این پیام را می رسانند که سایت به طور عمیق به تولید مطالب کاربردی و مفید برای کاربران پرداخته است.

17- ارجعیت و اهمیت اولین لینک

در اینجا به اشتباهی که اکثر افراد در بحث سئو مرتکب می شوند اشاره می کنم:

فرض کنید که دو لینک در صفحه دارید که هر دو به یک صفحه ی خاص اشاره دارند.

گوگل به کدام یک از عنوان این لینک ها توجه می کند؟

اولی؟ دومی؟ یا هر دو؟

با توجه به قانون ارجعیت، لینک اول. تنها اولین لینک مورد توجه قرار می گیرد.

چرا این مساله مهم است؟

فرض کنید که منویی مانند آن چه در تصویر می بینید در صفحه ی خود دارید.

نکات بهینه سازی موتور جست و جو

از آن جا که منو در ابتدای سایت قرار می گیرد گوگل در ابتدا به آن توجه می کند.

با توجه به منو های بالا، حال تصور کنید در یک پست، لینکی به صفحه ی Recipe Index خود می دهید و این لینک دارای عنوان healthy recipes می باشد.

لینک داخلی در سئو

متاسفانه healthy recipes توسط گوگل دیده نمی شود و تنها انکور تکستی که زودتر دیده شده است در رتبه بندی به حساب می آید.

نکات لینک سازی داخلی در سئو

در نتیجه:

از عنوان هایی که مملو از کلمات کلیدی هستند در منو سایت خود استفاده کنید.

زیرا همانگونه که بیان کردیم، انکور تکست های داخلی ای که مقصد یکسانی با صفحه ی فرود لینک های موجود در منو دارند، توسط گوگل دیده نخواهند شد.

18- کلمات کلیدی اختصاصی

 یکی از بهترین نکاتی است که در مطالب مرتبط با سئو دیده ام:

همواره با ساخت لینک های جدیدِ اختصاصی می توان رتبه ی یک کسب کرد!

چگونه می توان کلمه ی کلیدی جدید ایجاد کرد؟

کافیست که در آینده هرچیزی که خلق کردید (چه برنامه ی غذایی، چه استراتژی بازاریابی، چه محصول و ...) یک نام برای آن انتخاب کنید و متناسب با آن نام لینک های جدید اختصاصی بسازید.

 

ادامه ی این مطلب را می توانید در این صفحه مطالعه کنید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید