سئو یا بهینه سازی وب سایت چیست؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت چیست؟

به نام خدا

معادل واژه سئو در زبان انگلیسی «SEO» می‌باشد که کوتاه شدهٔ سه کلمه Search engine optimization است و ما در زبان فارسی اصطلاحاً آن را بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو می‌نامیم.

بنابراین معنی سئو با جمله «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» یکسان است.

سئو در شیراز

اما ممکن است برایتان سؤال پیش آید که منظور از فرایند بهینه‌سازی چیست؟ به چه‌کارهایی اطلاق می‌شود و چه فایده‌ای دارد؟ چرا بسیاری از شرکت‌ها حتی اقدام به استخدام متخصص درزمینهٔ سئو می‌کنند؟ چرا خیلی از صاحبان وب‌سایت‌ها هزینه‌های گزافی را برای بهینه‌سازی وب‌سایتشان می‌پردازند؟ آیا بهینه‌سازی وب‌سایت تا این حد از اهمیت بالایی برخوردار است؟

به فرایندهایی که سعی در محبوب نمودن وب‌سایت برای موتورهای جستجو داشته باشد، بهینه‌سازی وب‌سایت می‌گویند. پس هدف، موتورهای جستجو ازجمله گوگل است و اگر یک وب‌سایتی برای آن محبوب شد آنگاه در نتایج جستجو آن وب‌سایت محبوب را در لینک یک و بالاتر از بقیه سایت‌ها نشان می‌دهد.

به عبارتی اگر وب‌سایتی برای موتورهای جستجو مثلاً گوگل بهینه‌سازی بشود به‌طوری‌که وقتی کسی در گوگل یک‌جمله‌ای را تایپ کرد و آن سایت در لینک یک گوگل قرار داشته باشد در این صورت بازدید آن سایت افزایش خواهد یافت که مساوی است با سودآوری بیشتر و درنتیجه رشد یک مجموعه تولیدی یا یک کسب‌وکار آنلاین.

واضح است که رقابت بر سر قرار گرفتن یک کلمه خاص در لینک یک گوگل بسیار زیاد است و کسی در این مبازره پیروز خواهد شد که دانش و تجربهٔ بیشتری داشته باشد.

برای مثال روزانه هزاران نفر در گوگل کلمه «فروش اینترنتی موبایل» را جستجو می‌کنند. حال فرض کنید یک فروشگاه موبایل در شیراز که یک وب‌سایت هم داشته باشد، اگر صاحب این فروشگاه به کمک بهینه‌سازی کاری کند که وب‌سایتش با کلمه فروش اینترنتی موبایل در لینک یک گوگل قرار بگیرد روزانه هزاران نفر که قصد خرید اینترنتی موبایل را دارند وارد فروشگاه آنلاین این شخص می‌شوند پس آیا این خود یک نوع سودآوری نیست؟ نه‌تنها سودآوری است بلکه کسب‌وکار آن فروشگاه را کاملاً متحول خواهد کرد آن‌هم فقط با بهینه‌سازی یک وب‌سایت. صاحب آن فروشگاه شاید قبلاً روزانه 20 مشتری داشته است اما اکنون بالای 1000 مشتری...تفاوت را ملاحظه کنید. تاکنون شاهد بسیاری از این نوع تحولات بوده‌ام البته موردی که ذکر شد فقط یک مثال بود و من شک ندارم که رقم هزار نفر خیلی ناچیز است و روزانه حتی می‌توان تا ده هزار مشتری را هم وارد وب‌سایت این فروشگاه کرد.

اهمیت بهینه‌سازی وب‌سایت روزبه‌روز افزایش می‌یابد و روزبه‌روز هم آگاهی مدیرانِ کسب‌وکارها در این زمینه بیشتر می‌شود که می‌بایست روی وب‌سایت خود بهینه‌سازی انجام دهند؛ اما کسب تخصص در این زمینه خیلی گران تمام می‌شود به‌طوری‌که ممکن است برای فراگرفتن آن به 5 سال زمان و کسب تجربه نیاز باشد. البته برای سئو یا بهینه‌سازی لزومی ندارد که صاحب یک وب‌سایت خودش دست‌به‌کار شود بلکه می‌تواند این کار را در قبال پرداخت هزینه‌ای به یک متخصص و یا شرکت باتجربه در این زمینه بسپارد.

علم بهینه‌سازی وب‌سایت دارای پیچیدگی‌های بسیار زیادی است ممکن است یک وب‌سایت با یک کلمه خاص در لینک یک گوگل قرار بگیرد اما یک ماه بعد کاملاً از نتایج گوگل پاک شود. یک وب‌سایتی که شروع به بهینه‌سازی می‌شود ممکن است دو ماه طول بکشد تا در لینک یک گوگل قرار بگیرد حال دیگری ممکن است در مدت یک سال. چنین عجایبی را در حیطه کاری خود زیاد دیده‌ام.

لازم به ذکر است که بخش مهمی از بهینه سازی وب سایت می تواند در زمان طراحی وب سایت انجام شود در واقع طراح وب سایت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

نتیجه‌گیری:
سئو درواقع یک استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود و آن‌قدر قوی و بانفوذ است که می‌تواند یک کسب‌وکاری را متحول کند.
اگر بخواهم مثالی بزنم، در یک مورد بهینه‌سازی وب‌سایت، تولید یک کارخانه را در یک سال 5 برابر کرد و باعث اشتغال‌زایی چندین نفر هم شده است.

وب‌سایتی که بازدیدی نداشته باشد مانند یک فروشگاه بزرگ و عالی در یک کوچه پرت و دورافتاده است که برای شروع کارش هیچ استراتژی‌ای جهت جذب مشتری ندارد.
در این نوشتار به‌طور ساده با بهینه‌سازی وب‌سایت و اهمیت آن آشنا شدید البته سئو دارای اصطلاحات زیادی است که در این مطلب از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم و بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر بقیه مطالب وب‌سایت در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

شیرازسان به‌طور تخصصی فرایند سئو را به‌صورت تضمینی (لینک یک گوگل) برای وب‌سایت‌هایی که توسط خود شیرازسان طراحی‌شده باشند انجام می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.
پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید