نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل چیست؟

به نام خدا

از همه بازدیدکنندگان روزانه وب‌سایتتان چه تعداد از آن‌ها تبدیل به مشتری می‌شوند؟

اگر فرضاً 4 درصد از کل بازدیدکنندگان روزانهٔ فروشگاه اینترنتی شما به مشتری (هدف) تبدیل بشوند در این صورت خواهیم گفت نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری در سایت شما 0.04 است. هر چه درصد مشتریان نسبت به بازدیدکنندگان افزایش یابد این نرخ هم افزایش خواهد یافت که موجب درآمدزایی بیشتر خواهد شد.

بنابراین واضح است که افزایش نرخ تبدیل مساوی است با فروش بیشتر و درنتیجه سودآوری بیشتر. به همین دلیل این روزها نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار شده است به‌طوری‌که برخی شرکت‌ها حتی متخصص‌هایی را فقط جهت افزایش نرخ تبدیل و یا اصطلاحاً بهینه‌سازی نرخ تبدیل استخدام می‌کنند. در آینده‌ای نه‌چندان دور بهینه‌سازی نرخ تبدیل مانند مباحث سئو برای مدیران وب سایت‌ها مهم خواهد شد. متاسفانه در وب سایت‌های ایرانی به تنها چیزی که توجه نمی‌شود نرخ تبدیل است.

نرخ تبدیل چیست؟

 

البته در عنوان کردن نرخ تبدیل فقط منظور افزایش فروش در فروشگاه‌های اینترنتی و یا تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیست بلکه هدف می‌تواند هر چیزی باشد که فروش بیشتر و یا تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری فقط یکی از آن‌ها است و مثالی بیش نیست.

ممکن است در یک وب سایت اصلاً مبحث فروشی هم در میان نباشد و برای مثال هدف مدیر سایت جمع‌آوری ایمیل بازدیدکنندگان از طریق خبرنامه باشد که اگر روزانه از 1000 نفر بازدیدکننده 4 نفر آن‌ها در خبرنامه عضو شوند آنگاه نرخ تبدیل آن سایت 0.4 خواهد بود.

به فرایندهایی که موجب افزایش این عدد 0.4 بشود افزایش یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌گویند که روش‌ها و پیچیدگی‌ها خاص خود را دارد.اگر تمایل دارید درباره روش های افزایش نرخ تبدیل بیشتر بدانید لطفا روش های افزایش نرخ تبدیل را مطالعه بفرمایید.

اصطلاح انگلیسی نرخ تبدیل را Conversion Rate می‌گویند که ویکی‌پدیا معنی آن را تبدیل بازدیدکننده به مشتری عنوان کرده است.

نرخ تبدیل باید چقدر باشد؟

پاسخ مناسبی برای این سؤال وجود ندارد ولی بر اساس تجربه‌ای که در کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین مختلفی داشته‌ام تقریباً می‌توان گفت حد معمول نرخ تبدیل به طور میانگین بین 3 تا 5 درصد است؛ یعنی از تعداد کل بازدیدکنندگان 4 الی 6 درصد آن‌ها تبدیل به مشتری یا هدف می‌شوند.
البته نرخ تبدیل مناسب کاملاً بستگی به نوع کسب‌وکار، گستردگی تبلیغات، شهرت برند شما و همچنین توانایی‌ها و تخصص‌های شما دارد.

پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید