21 تکنیک پیشرفته ی سئو در سال 97 (قسمت سوم)
در قسمت های اول و دوم این مطلب به معرفی ترفند ها و تکنیک های بروز سئو که می توانند در سال 1397 رتبه ی سایت را به نحو چشمگیری افزایش دهند پرداختیم. در قسمت سوم نیز به معرفی سایر ترفند ها و نکات باقی مانده خواهیم پرداخت:
19- از این ابزار سئو استفاده کنید:
ابزار های بسیاری وجود دارند که می توان ریشه کلمات کلیدی را در آن ها وارد کرد و لیستی از کلمات کلیدی حول آن ریشه را دریافت کرد. اما نکته ای که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که:
اگر شما ریشه ی کلمه ای را در ابزاری وارد کنید و یکی از رقبایتان همان ریشه را در ابزاری دیگر وارد کند، به احتمال بسیار زیاد هر دو کلمات مشابه ای را دریافت خواهید نمود.
بنابراین "ریشه ی کلمه" نیز به اندازه ی کیفیت ابزار مورد استفاده اهمیت دارد.
خوشبختانه سایت SeedKeywords.com این مشکل را بر طرف کرده است.
راهکار استفاده از این ابزار را در ادامهشرح می دهم:
ابتدا وارد سایت شوید و عبارت کلیدی ریشه ای و سناریو جود را بنویسید.
سناریو عبارتی است که کاربران احتمالاً با سرچ آن در گوگل، شما را پیدا می کنند.
سپس بر روی “create my scenario” کلیک کنید تا یک لینک نمایش داده شود.
این لینک را با آشنایان، دوستان و مخاطبان هدفتان به اشتراک بگذارید تا مشاهده کنید که آن ها از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند.
به این ترتیب تعدادی ریشه ی عبارت جدید خواهید یافت و می توانید این ریشه ها را در Google Keyword Planner وارد کنید و لیستی از سناریو ها و عبارات کلیدی بسیار مفید حول این ریشه ی جدید بیابید.
20- استفاده از Flippa در لینک سازی
هیچ شکی نیست که گوگل به مرتبط بودن لینک با محتوای صفحه ی فرود یا Landing page بسیار اهمیت می دهد.
اما در کجا می توانید فرصت های ساخت لینک های مرتبط را کشف کنید؟
پاسخ Flippa است.
Flippa مکانی است که در آن، افراد سایت خود را به فروش می رسانند و در آن به بیان جزئیات ساخت و ترفند های به کار رفته در سایتشان می پردازند.
این به این معناست که آن ها کلمات کلیدی، استراتژی های بازاریابی محتوا، منابع لینک و غیره خود را در توضیحاتشان بیان می کنند.
در واقع این سایت مانند یک برنامه ی بازاریابی قابل دانلود می باشد.
روند کار:
2: مسیر Websites –>All را اتخاب کنید.
3: کلمه ای کلیدی که مرتبط با حوزه و موضوع سایتتان باشد را وارد کنید.
4: کاربران ماهانه ی سایت را بر روی حداقل 500 نفر تنظیم کنید.
5: یکی از سایت های نمایش داده شده را انتخاب کنید.
به عنوان مثال به این سایت که درزمینه ی گردشگری است توجه کنید:
مدیر این سایت لیستی از مکان هایی که در آن ها به انتشار لینک پرداخته است را ارائه داده است.
او نه تنها مکان هایی که از آن ها لینک دریافت کرده است را بیان کرده است بلکه شیوه ی یافتن این لینک ها را نیز در بخش توضیحات عنوان کرده:
با توجه به گفته های سازنده و مدیر سایت، وی لینک ها را از طریق PR پیدا کرده است.
بنابراین توضیحات داده شده در رابطه با سایت های در حال فروش نیز می توانند منبع یادگیری مناسبی باشند.
21- کنسول جستجوی گوگل ابزاری برای دریافت ترافیک هدفمند
ابزارهای بسیار زیادی توسط این کنسول ارائه می شوند که احتمالاً نیازی به بکارگیری تمام آن ها نخواهد بود.
در ادامه به ابزار های کاربردی و ضروری ای که توسط گوگل ارائه می شوند می پردازیم:
1_ وارد حساب گوگل خود شوید و بر روی Search Analytics کلیک کنید.
به کلمات کلیدی که به موجب آن ها موفق به کسب رتبه ی خوب شده اید توجه کنید. درواقع کلمات کلیدی که بیشترین توجه را به سوی سایت شما روانه کرده اند.
سپس بررسی کنید که از هر یک از این المان های تاثیر گذار چه تعداد کلیک دریافت کرده اید.
اگر به موجب یک کلمه ی کلیدی مشخص، تعاملات بسیاری را دریافت کرده اید و نه کلیک های بسیار، به این معنی است که شما پتانسیل بسیار بالایی برای کسب ترافیک بیشتر با استفاده از آن عبارت، دارید.
تنها لازم است که رتبه ی خود را به یمن آن عبارت بهبود بخشید.
به عنوان مثال ممکن است از کلمه ای کلیدی (به شکلی که در تصویر مشاهده می کنید) تعاملات زیاد (impression) و تعداد کلیک کم تر دریافت کرده باشید.
خب اکنون چطور می توانید با استفاده از این کلمه رتبه ی سایت خود را بهبود بخشید؟
به نکات زیر توجه کنید:
- رتبه ی خود را از طریق افزایش تعداد کلیک ارتقا بدهید. (CTR)
احتمالاً کاربران گوگل به اندازه ای که بر روی سایت های دیگر در serp کلیک می کنند بر روی نام سایت شما کلیک نمی کنند.
- محتوای طولانی ترو با کیفیت ایجاد کنید. همانگونه که پیش تر توضیح دادیم: " محتوای طولانی تر، رتبه ی بالاتر را به همراه خواهد داشت. "
- از رسانه های بصری در خلال محتوای خود استفاده کنید.
محتوایی که در بردارنده ی المان های بصری باشد از محتوایی که 100 درصد متن خالص باشد پرفایده تر هستند.
- لینک سازی کنید. بله! بک لینک ها هنوز هم بسیار مهم اند. به طور کلی هرچه کیفیت لینک ها بهتر باشد، رتبه ی بالاتری حاصل خواهد شد.
نکات بیشتر
تا اینجا 21 نکته ی کلی در رابطه با سئو در سال 1397 بررسی شد.
در ادامه چند نکته ی کاربری و بسیار مفید دیگر را نیز ذکر کرده ام:
نکته 1: پست مهمان
بر خلاف گفته های بسیاری از منابع، پست مهمان هنوز هم می تواند در فرایند سئو بسیار مفید واقع شود.
البته در صورتی که با شیوه ی صحیح انجام شود، در غیر این صورت تنها موجب پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شود.
به یاد داشته باشید که همواره در سایت هایی به نشر مطالب بپردازید که:
- هر متن بی کیفیتی را منتشر نمی کنند.
-به حوزه ی کسب و کار و موضوعات سایت شما مرتبط باشند. (به عنوان مثال اگر درمانگاه حیوانات خانگی دارید در سایت ستاره شناسی به نشر مطلب نپردازید!)
حتی با عمل به دو مورد بالا باز هم احتمال نا معتبر شدن لینک های شما وجود دارد.
چرا؟
زیرا به طور معمول آن لینک ها در بخش "درباره ی نویسنده " منتشر می شوند.
گوگل اعتباری به لینک هایی که در بخش " درباره ی نویسنده " ظاهر می شوند نمی دهد.
در این جاست که تئوری "پست مهمان وارونه " می تواند کمک کننده باشد.
به جای قرار دادن لینک ها در بخش "درباره ی نویسنده " آن ها را در خلال متن اصلی مقاله جای دهید.
این گونه لینک ها اثرات بسیار بیشتری نسبت به یک لینک معمولی در بخش درباره ی نویسنده دارند.
البته نباید از این شیوه استفاده نادرست کرد. لینک قرار داده شده در متن باید کاربر را به صفحه ای مرتبط با محتوای آن پُستهدایت کند و اکیداً توصیه می کنم که از قرار دادن لینک نا مرتبط در پست های مهمان اجتناب شود.
نکته 2: یک برنامه!
با این راهنمای گام به گام آغاز سئو، در بهینه سازی موتور جست و جو حرفه ای شوید:
گام 1: بیایید به این پرسش اساسی که " سئو چیست؟ " پاسخ دهیم!
بهینه سازی موتور جست و جو راهی برای کسب ترافیک بیشتر از سوی موتور های جستجو می باشد.
بله مفاهیم زیادی با سئو در ارتباط اند از جمله نقشه های سایت xml، ایندکس، بک لینک و غیره.
اما در نهایت، هدف، دریافت رتبه ی بالاتر از گوگل جهت کسب ترافیک بیشتر است.
گام 2: تحقیقات در رابطه با کلمات کلیدی
همه چیز در سئو با تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی آغاز می شود.
کلمات کلیدی درواقع همان عباراتی هستند که افراد در گوگل جست و جو می کنند.
احتیاجی به بیان این نیست که سایت باید برای عباراتی که کاربران آن ها را به طور معمول جستجو می کنند، بهینه شود. و نه فقط کاربران بلکه مشتریان!
درباره ی تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی نکات بسیاری وجود دارد که در این مقاله به معرفی چندی از آن ها که می توانند در سال 97 به کار گرفته شوند پرداختیم.
گام 3: ویرایش محتوای سایت
حال زمان تدوین محتوای با کیفیت حول کلمات کلیدی ای که یافته اید، فرا رسیده است.
برای هماهنگ ساختن محتوا با مقاصد سئو به نکات زیر توجه کنید:
- لینک های داخلی به محتوا های خود ایجاد کنید. توصیه می کنیم که حتماً از عنوان های مناسب استفاده کنید.
- 2 الی 5 لینک به سایت های معتبر دارای رتبه ی بالا دهید.
- تصاویر، فایل های صوتی و ویدیویی بیشتری در محتوا به کار ببرید.
- مطالب کاربردی و اختصاصی ای که کاربران قادر به یافتن نمونه های آن در سایر منابع نباشند را تهیه و منتشر کنید.
- کلمه ی کلیدی هدف خود را در عنوان و صد کلمه ی ابتدای متن به کار ببرید.
- بررسی کنید که محتوای تکراری در مطلب تان وجود نداشته باشد.
پیشنهاد می کنیم که تمام این 7 نکته را در تمام پست های سایت خود پیاده سازی کنید.
توجه: نکات بیشتر در رابطه با تولید محتوا را که پیش تر در همین مقاله توضیح دادیم را نیز در نظر داشته باشید.
گام 4: ساخت لینک و ارتقا محتوا
مرتکب اشتباه نشوید:
ساخت لینک هنوز هم بخش بسیار مهمی در سئو به شمار می رود.
بدون وجود لینک ها تقریباً دستیابی به رتبه ی بالا غیر ممکن است.
در ادامه به مهم ترین نکات لینک سازی که طی تجارب به دست آمده اند می پردازیم:
- کیفیت لینک مهم تر از کمیت لینک... بنابراین، توجه به ارزش سایت هایی که در آن ها لینک سازی صورت می گیرد بسیار حائز اهمیت است.
- اجتناب از سئو کلاه سیاه! سئو کلاه سیاه (black hat SEO) اصطلاحی است که به استفاده ی بیش از حد از استراتژی های سئو و عدم توجه به راهنماهای موتور های جست و جو و رضایت کاربران اشاره دارد.
- محتوا برای این که توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود باید فوق العاده باشد... نه خوب و نه تنها با کیفیت بلکه " فوق العاده " !
- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان لینک ها می تواند کمک شایانی باشد. البته در صورتی کهعنوان لینک بیش از اندازه بهینه شده باشد امکان دارد که گوگل سایت را پنالتی کند.
- محتوا و لینک آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
توجه داشته باشید که اگر در سئو تجربه ی زیادی ندارید به هیچ وجه دست به لینک سازی نزنید و فرایند آن را ترجیحا به یک سئو کار بسپارید.
نکته 3: سلبرتی ها و اشخاص معتبر را از یاد نبرید.
احتمالاً تا کنون پست هایی را دیده اید که از طریق گرد هم آوردن صحبت ها و گفته های متخصصان و افراد معتبر تولید شده اند.
متخصصان و افرادی که در محتوای شما از آن ها سخن به میان آمده باشد طبیعتاً مایل به اشتراک گذاری محتوایتان با مخاطبانشان خواهند بود.
به عبارت بهتر، اگر افراد تاثیر گذار را در محتوایتان سهیم کنید تعامل، ترافیک و اشتراک گذاری بی نظیری را دریافت خواهید کرد.
چگونه می توان این چنین محتوایی ایجاد کرد؟
گام 1:
بهترین وبلاگ ها و وبسایت هایی که در حوزه ی کاری شما فعالیت دارند را پبدا کنید. (می توانید از تکنیک واژه ی بهترین که در همین مطلب بیان شد استفاده کنید.)
گام 2:
عنوانی برای مطلب خود انتخاب کنید که تعدادی از کارشناسان بتوانند در رابطه با آن مباحثه و ایده پردازی کنند.
به عنوان مثال اگر در رابطه با "خودروی مناسب" به دنبال محتوا باشید، از آن جا که خودرو را از جهات مختلف امنیت، سرعت، زیبایی، امکانات و غیره می توان بررسی کرد، تعداد کارشناسان بسیار زیادی به ایده پردازی در رابطه با این موضوع خواهند پرداخت.
گام 3: به کارشناسانی که در تولید محتوا سهیم بوده اند، ایمیل دهید.
به یاد داشته باشید که این افراد اغلب بسیار پر مشغله بوده و طبیعتاً زمان زیادی را صرف این اقدامات نخواهند کرد.
بنابراین تا جای ممکن واکنش آن ها به ایمیل را آسان کنید.
به عنوان نمونه بدون حاشیه و جملات اضافه، موضوع محتوا را در ایمیل عنوان کنید و از آن ها درخواست کنید که در صورت نداشتن زمان کافی، تنها دو یا سه جمله ی کلیدی که بتواند به بار محتوای متنتان بیافزاید را نوشته و برایتان ارسال کنند.
گام 4: محتوا را منتشر کنید و کارشناسان سهیم در محتوا را از انتشار مقاله تان مطلع کنید.
شیرازسان ارائه دهنده خدمات تخصصی سئو و طراحی فروشگاه اینترنتی
دیدگاه شما چیست؟