تاثیر دسته بندی نادرست مطالب در سئو سایت

تاثیر دسته بندی نادرست مطالب در سئو سایت

به نام خدا

ممکن است با مشاهده عنوان این مطلب بپرسید مگر شیوه دسته‌بندی مطالب و مقاله‌های وب‌سایت تأثیری هم در کاهش رتبه یا اصطلاحاً سئوی سایت دارند؟ در پاسخ باید بگویم بله. استفاده ناصحیح از دسته‌بندی‌ پست‌ها ممکن است منجر به کاهش رتبه و یا حذف برخی صفحات شما از نتایج گوگل بشود.

اجازه دهید این مورد را با یک مثال شرح دهیم چراکه بزرگان گفته‌اند مثال زدن یکی از راه های خوب آموزش نیست بلکه تنها راه صحیح آموزش است:

تصور کنید مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید (یا حتی یک وب‌سایت معمولی) که درزمینهٔ فروش محصولات دیجیتال فعالیت دارد و هرازگاهی مطالبی درباره تکنولوژی‌های روز دنیا نیز در سایت پست می‌کنید حال ممکن است چندین نویسنده مطلب هم استخدام کرده باشید یا این‌که خودتان شخصاً مطالب را نوشته و سپس وارد می‌کنید که هدفتان از نوشتن این مطالب مسلماً جذب بازدیدکننده و افزایش فروش است.

اگر دسته‌بندی‌های مطالب فروشگاه اینترنتی شما به‌صورت زیر باشد (دقت کنید مطالب و مقاله‌های سایت و نه محصولات)

تلفن‌های هوشمند
کامپیوترهای رومیزی
سیستم‌های عامل
نرم‌افزارهای موبایل
تبلت
لپ‌تاپ
اخبار دنیای ارتباطات
مقاله‌های آموزشی امنیت
راهنمای خرید لوازم دیجیتال
بررسی محصولات اپل

هنگام درج یک مطلب در سایت می‌بایست مطلبی که نوشته‌اید را مطابق با موضوعش دریکی از دسته‌بندی‌های فوق قرار دهید به‌طوری‌که کاربران هنگام پیمایش سایت وقتی روی آن دسته‌ای که انتخاب کرده‌اند کلیک کنند فقط مطالب مرتبط با آن دسته‌ای که انتخاب کرده‌اند را مشاهده کنند.

حال فرض کنید قصد دارید یک مطلب جدید با عنوان چگونه یک لپ‌تاپ صفحه لمسی بخریم؟ در سایت پست کنید در این صورت بدیهی است که مطلب شما در دسته‌ی راهنمای خرید لوازم دیجیتال قرار می‌گیرد.

بنابراین هنگامی‌که کاربری در سایت، در قسمت دسته‌بندی مطالب، دستهٔ راهنمای خرید لوازم دیجیتال را انتخاب کند این مطلب شمارا به‌علاوه مطالبی که قبلاً توسط شما در این دسته ثبت‌شده باشند را مشاهده خواهد کرد (و نه مطالب مربوط به دسته‌های دیگر را)

حال ممکن است با خود بگویید این مطلبی که من نوشته‌ام درباره لپ‌تاپ‌ها است و می‌خواهم به جز دسته ی راهنمای خرید لوازم دیجیتال در دسته لپ‌تاپ هم قرار داشته باشد؛ بنابراین ممکن است هنگام درج مطلب جدید در سایت، در قسمت انتخاب دسته‌بندی هم راهنمای خرید لوازم دیجیتال را انتخاب کنید و هم لپ‌تاپ را که در این صورت هنگامی‌که کاربری دسته‌بندی لپ‌تاپ را انتخاب کند این مطلب شمارا مشاهده خواهد کرد و اگر دسته راهنمای خرید لوازم دیجیتال را هم انتخاب کرد باز این مطلب در آن نمایش داده خواهد شد. درواقع این مطلب بین دو دسته‌بندی مختلف مشترک شده است.

اما باید بدانید که اگر چنین کاری را انجام دهید نه‌تنها یک اصل را زیر پا گذاشته‌اید بلکه موجب کاهش رتبه سایت هم شده‌اید! خواهید پرسید چگونه؟

دسته‌بندی‌ها درواقع از خودشان هیچ محتوایی ندارند بلکه فهرستی از مطالب موجود در سایت که ممکن است توسط گوگل هم ایندکس شده باشند را نمایش می‌دهند. لیست مطالب در صفحه‌ای که با عنوان دسته‌بندی‌ها نمایش داده می‌شود نیز در گوگل ایندکس خواهد شد که همین ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد مثلاً منجر به حذف شدن مطالب اصلی از ایندکس گوگل بشود.

ماهیت و اصالت دسته‌بندی مطالب سایت به این صورت است که هر مطلب فقط می‌بایست در یک دسته‌بندی قرار داشته باشد و نه بیشتر به عبارتی یک مطلب نباید بین چند دسته‌بندی مشترک باشد، هرچند پنل مدیریت اکثر وب‌سایت‌ها و مدیرت محتواها این امکان را به شما می‌دهند که برای یک مطلب چند دسته مختلف را انتخاب کنید یعنی یک پست را بین چند دسته‌ی مختلف به اشتراک بگذارید که چنین کاری کاملاً اشتباه است.

حال اگر چنین کاری بکنیم و یک مطلب را در دسته‌های مشترک قرار دهیم چه ضرری برای سئوی سایت دارد؟

فرض کنید مطلب شما در لیست مطالبتان در دسته راهنمای خرید لوازم دیجیتال وجود دارد که آدرس آن‌هم به‌صورت www.yoursite.com/Category/HowtowBuy است. حال همین مطلب در دسته لپ‌تاپ هم وجود دارد که آنگاه آدرس آن‌هم به‌صورت www.yoursite.com/Category/Laptop خواهد بود.

تصور کنید حدود 100 پست مشترک در این دو دسته‌بندی وجود داشته باشد و از هر پست حدود نیمی از متن هر پست را در لیست مطالب نمایش می‌دهید که کاربر بقیه متن را نیز با کلیک بر روی دکمه ادامه مطلب مطالعه کند.

در این صورت شما در سایتتان محتوای تکراری ایجاد کرده‌اید و وجود محتوای تکراری یا اصطلاحاً Duplicate Content یکی از فاکتورهای منفی سئو است که ممکن است موجب حذف مطالب شما از ایندکس‌های گوگل بشود؛ اما اگر از هر پست فقط چند کلمه و خلاصه‌ای کوتاه را در لیست مطالب مربوط به آن دسته‌بندی نمایش بدهید آنگاه می‌توان گفت گوگل چنین محتوای تکراری را ممکن است در نظر نگیرد و شمارا جریمه نکند ولی درهرحال اصل دسته‌بندی صحیح مطالب را نقض کرده‌اید.

دقت کنید صحبت ما در اینجا مربوط به یک یا دو مطلب نیست بلکه منظور زمانی است که ممکن است شما در سایتتان بیشتر از 1000 پست ارسال کرده‌اید واضح است که هر چه تعداد پست‌ها بیشتر باشد تأثیری که می‌گذارد هم بیشتر خواهد بود که ممکن است این تأثیر به دلیل رعایت نکردن دسته‌بندی‌های مناسب منفی باشد که دلیلش همان ایجاد شدن محتوای تکراری در سایت است.

دسته بندی صحیح مطالب سایت

 

ممکن است بگویید من خیلی از سایت‌ها را دیده‌ام که این‌گونه عمل می‌کنند و یا این‌که من دوست دارم مطلبی را که اضافه می‌کنم هم در دسته لپ‌تاپ نمایش داده شود و هم در دسته‌بندی راهنمای خرید لوازم دیجیتال و به این طریق بازدیدهایم را افزایش دهم، چه راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد؟

من نیاز دارم مطالبم را طوری دسته‌بندی کنم که هر پست در چند دسته مختلف قرار بگیرد پس باید چه کنم؟

پاسخ ساده است: از برچسب‌ها (Tag) استفاده کنید و نه دسته بندی ها.

برچسب‌ها شبیه همان دسته‌بندی‌ها هستند اما ماهیت آن‌ها طوری است که یک پست می‌تواند تعداد زیادی برچسب داشته باشد، درواقع اشتراک اصالت برچسب‌ها است یعنی می‌توان یک پست را بین تعدادی برچسب به اشتراک گذاشت.

ولی برچسب‌ها هم می‌توانند موجب ایجاد محتوای تکراری بشوند پس باید بدانید چگونه از آن‌ها استفاده کنید تا موجب ایجاد محتوای تکراری ازنظر گوگل نشوند و سایت شما جریمه نشود.

درواقع همان مسائل و چالش‌هایی که برای دسته‌بندی‌ها وجود داشت در اینجا برای برچسب‌ها هم وجود دارد.

اگر با برچسب‌ها آشنا نیستید:

برچسب یا Tag چیست؟ می‌توان گفت برچسب چیزی شبیه به کلمات کلیدی برای هر پست است به‌طوری‌که در پیمایش و جستجوی داخلی وب‌سایت به کاربران کمک می‌کند مطالب مرتبط با موضوع دلخواهشان را راحت‌تر پیدا کنند. استفاده از برچسب‌ها نباید به هدف ایجاد کلمات کلیدی برای گوگل به کار برود بلکه می‌بایست برای راحتی کاربران و بازدید کندگان سایت پیاده‌سازی شود.

مثلاً برای پست چگونه یک لپ‌تاپ صفحه لمسی بخریم؟ در هنگام درج آن می‌توانید برچسب‌های لپ تاب، راهنمای خرید رایانه، راهنمای خرید لپ‌تاپ، نکاتی در خرید لپ تاب را برای این پست انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطلب موردنظر را در چیزی شبیه به دسته‌بندی‌های سایتتان ولی در گزینه‌های بیشتری قرار دهید، برخلاف دسته‌بندی‌های اصلی که فقط هر مطلب می‌تواند در یک دسته‌بندی قرار داشته باشد.

البته در اختصاص دادن تگ‌ها برای هر مطلب باید دقت کنید که حتماً تگ‌های مربوط و مرتبط به آن مطلب را انتخاب نموده و از زیاده‌روی پرهیز کنید.

اگر در وب‌سایتتان بخشی داشته باشید که لیست برچسب‌ها را نمایش بدهد آنگاه کاربر با کلیک کردن روی هرکدام از برچسب‌هایی که ذکر شد مطلب چگونه یک لپ تاب صفحه لمسی بخریم؟ و مطالبی مرتبط با آن را مشاهده خواهد کرد. می‌توانید لیست برچسب‌ها را در کنار لیست دسته‌بندی‌ها به نمایش بگذارید یا این‌که اصلاً دسته‌بندی‌ها را نمایش ندهید، این موضوعات بیشتر سلیقه‌ای است و طراح وب‌سایت نیز در آن نقش مهمی دارد.

پس متوجه شدیم که تفاوت برچسب و دسته‌بندی مطالب در این است که در برچسب‌ها می‌توان برای هر مطلب چند برچسب مختلف انتخاب کرد اما در دسته‌بندی‌ها هر مطلب فقط می‌بایست در یک دسته‌بندی قرار بگیرد. واضح است که کاربران سایت متوجه این موضوع نمی‌باشند و برای آن‌ها برچسب یا دسته‌بندی فرقی ندارد. آن‌ها روی لپ‌تاپ کلیک می‌کنند و انتظار دارند تمام مطالبی که مربوط به لپ تاب هستند به آن‌ها نشان داده شود حال چه درباره خرید لپ‌تاپ باشد چه درباره تعمیر یا تکنولوژی‌های جدید در لپ‌تاپ‌ها. پس به سیاست مدیر یا طراح وب‌سایت مربوط است که از دسته‌بندی‌ها یا برچسب‌ها یا هر دو استفاده کند.

یک موضوع مهم: ذکر شد تگ‌ها هم محتوای تکراری ایجاد می‌کنند پس راه‌حل چیست؟

بهترین راه‌حل این است که از ایندکس شدن صفحات تگ‌ها جلوگیری کنیم ولی بازهم به رتبه و رنک فعلی وب‌سایت شما، عمر آن و سیاست‌های کاری شما بستگی دارد:

اگر وب‌سایت تازه راه‌اندازی شده:
بهترین روش در این نوع وب‌سایت‌ها این است که از ایندکس شدن صفحات و آدرس‌های برچسب‌ها جلوگیری شود.
فرض کنید آدرس نمایش برچسب‌های شما به صورت‌های زیر باشد:

www.yoursite.com/Tags/howtobuy
www.yoursite.com/Tags/Laptob
www.yoursite.com/Tags/BestLaptop

سه آدرس فوق ازنظر گوگل 3 صفحه متفاوت شناخته خواهد شد.

واضح است که ممکن است تعدادی پست مشترک در هر سه‌ی این آدرس‌ها وجود داشته باشد پس هنگام زیادشدن پست‌ها همانند توضیحی که برای دسته‌بندی‌ها دادم در اینجا هم امکان ایجاد محتوای تکراری وجود دارد بنابراین اگر وب‌سایت ما تازه راه‌اندازی شده بهتر است به روش‌های زیر به طریقی به گوگل اعلام کنید که این صفحات را نادیده بگیرد.

1- از طریق فایل Robots.txt: به این صورت که خط زیر را به فایل Robot.txt موجود ریشه اصلی سایتتان اضافه کنید:

/Disallow: /tags

2- در صفحه مربوط به برچسب‌ها در بخش head صفحه متاتگ های زیر را وارد کنید:

<"meta name="robots" content="noindex>
<"meta name="googlebot" content="noindex>

 

دسته بندی صحیح مطالب

اگر وب‌سایت قدیمی و دارای بازدید بالا است:
اگر برخی از صفحات برچسب‌های شما ایندکس شده باشند یا از طریق آدرس برچسب‌ها بک لینک‌های باارزشی داشته باشید در این صورت اگر جلوی ایندکس شدن این صفحات را بگیریم بک لینک‌ها ارزش خود را از دست خواهند داد.
پس در این مورد می‌توان از canonical url کمک گرفت که توضیح آن در این نوشتار نمی‌گنجد و در مطلبی جداگانه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری:
بیشتر موضوعاتی که در این پست ذکر شد مربوط به وب‌سایت‌های تازه تأسیس است.
همچنین در این پست به‌اختصار توضیح دادیم که استفاده از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها اگر ناآگاهانه باشد می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی سئوی سایت داشته باشد.
در انتها به این نکته مهم توجه داشته باشید که در تعیین سیاست‌های مربوط به نمایش برچسب‌ها یا دسته‌بندی‌ها همیشه راحتی کاربر را در نظر بگیرید. برچسب‌ها و یا دسته‌بندی‌ها را برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد کنید و نه گوگل.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع‌شده باشد.
پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید