سئوی منفی و روش های پیشگیری از آن

سئوی منفی و روش های پیشگیری از آن

به نام خدا

قبلاً در این مطلب مطالعه کردید که سئو را هم می‌توان به روش‌های صحیح و اصولی انجام داد و هم می‌توان دست به کارهای تقلبی و غیراصولی جهت افزایش رتبه و بازدید وب‌سایت زد که با روش‌های غیراصولی فقط مدت موقتی وب‌سایت در رتبه‌های اول گوگل نمایش داده خواهد شد و پس از مدتی به‌تدریج حذف خواهد گردید.

اگر در فرایند Off PageSeo دست به تقلب نزنیم، شیوه صحیح و اصولی را انتخاب کنیم هیچ جای نگرانی‌ای برای ما نخواهد بود به عبارتی نگران کاهش رتبه یا حذف شدن وب سایتمان از لیست نتایج گوگل نخواهیم بود.

حال اگر اشخاص دیگری یا رقیبان یک وب سایت، روش های سئوی تقلبی را بر روی وب سایت هدف پیاده‌سازی کنند به‌ طوری‌ که موجب جریمه شدن آن وب سایت توسط گوگل شود آنگاه اصطلاحاً خواهیم گفت روی آن وب سایت سئوی منفی صورت گرفته است.

در این وضعیت ممکن است رتبه وب سایت شما بدون این‌که هیچ کار اشتباهی انجام داده باشید تنزل پیدا کند که تشخیص آن نیز برای شما دشوار خواهد بود.

بنابراین ازآنجا که فرایندهای Off PageSeo خارج از کنترل مطلق مدیران وب سایت است می‌تواند توسط دیگران (رقیبان) موجب دست‌کاری و اقدام‌های غیرقانونی ازنظر گوگل قرار بگیرد.

آن‌ها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند که موجب سئوی منفی می شود؟

راه و روش های زیادی برای انجام سئوی منفی وجود دارد که بنا به دلایلی از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم اما مرسوم ‌ترین روش، لینک سازی غیر قانونی است یعنی فرد رقیب لینک‌هایی به سایت شما در وب سایت های اسپم و نا مرتبط ایجاد می کند و موجب جریمه شدن سایت شما توسط گوگل می گردد که البته این مورد هم راه و روش های مخصوص به خود را دارد و زیاد کار ساده‌ای نیست.

سئوی منفی چیست؟

 

آیا جای نگرانی وجود دارد؟

زیاد نباید نگران این موضوع باشید. چراکه هوش مصنوعی گوگل روز به روز قوی ‌تر و همچنین با تجربه تر می شود و می‌فهمد وب سایتی که تاکنون هیچ تقلبی نداشته و از اعتبار بالایی هم برخوردار است اگر روزی ناگهان 100 لینک مشکوک دریافت کرد احتمالاً از روی عمد نبوده پس آن را نادیده می‌گیرد با این حال بهتر است مدیر یک وب سایت همیشه هوشیار باشد و جلوی فرایند های سئوی منفی را بگیرد و آن‌ها را خنثی کند.

البته این موضوع برای وب سایت های تازه تأسیس اگر دشمنان زیادی داشته باشند نگران کننده است آن‌هم درصورتی که دشمنان وی افراد با تجربه و متخصصی در امر سئو باشند در غیر این صورت جای نگرانی نیست.

ولی باید این را بدانید که معمولا برای وب سایت های تازه تأسیس و کسب و کارهای کوچک کسی دست به این کارها نخواهد زد چراکه انجام سئوی منفی نیاز به زمان و هزینه بالایی دارد و می بایست توسط یک متخصص با تجربه در سئو انجام پذیرد اما برای وب سایت های گسترده و کسب و کارهای بزرگ قدیمی وضع فرق میکند و می بایست بیشتر مراقب باشند.

چگونه جلوی سئوی منفی را بگیریم؟

وقتی کسی سعی دارد روی سایت ما سئوی منفی انجام دهد و یا وقتی او در حال ایجاد لینک‌ های اسپم (Spam) برای سایت ما است چگونه می‌توانیم جلوی او را بگیریم؟ در پاسخ باید بگویم به هیچ طریقی نمی توانیم جلوی او را بگیریم چون نه می‌دانیم کیست و نه می‌دانیم کجاست!

پس باید چه کار کنیم:

سه مرحله را باید پیش رو قرار دهیم: 1- پیشگیری از سئوی منفی 2- تشخیص بروز سئوی منفی روی سایت ما 3- خنثی سازی اثرات فرایند سئوی منفی که روی سایت ما انجام شده.

دقیقاً مانند بیماری‌ای که نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما می توان پیشگیری کرد و اگر بیمار هم شدیم ابتدا پزشک باید علت بیماری را بیابد تا بتواند درمان آن را تجویز کند.
در ادامه هر کدام را به ‌تفصیل توضیح خواهم داد:

1- پیش‌گیری از سئوی منفی:

گفتیم که وقتی کسی سعی دارد روی سایت ما سئوی منفی انجام دهد ما به هیچ وجه نمی توانیم جلوی او را بگیریم زیرا به او دسترسی نداریم اما با انجام یک سری کارها می‌توانیم قبل از این‌که کسی این فرایندها را روی سایت ما انجام دهد جلوی او را بگیریم و فعالیت‌هایش را بی‌اثر کنیم.

بهترین راه پیش‌گیری از سئوی منفی افزایش اعتبار وب سایتتان و جلب اعتماد گوگل می باشد که می بایست تاکنون در وب سایتتان تقلبی انجام نداده باشید و سعی در دور زدن گوگل نکرده باشید یا این‌که نزد کاربران از اعتبار بالایی برخوردار شوید که گوگل این موضوع را به خوبی تشخیص خواهد داد. حال ابا این شرایط اگر کسی دست به لینک سازی غیر قانونی برای وب سایت شما بزند می توان گفت چون نزد گوگل از اعتبار و اعتماد بالایی برخوردار هستید این فرایند را نادیده می گیرد بنابراین می توان گفت این بهترین راه پیشگیری از سئوی منفی است. البته موارد زیر را نیز سعی کنید مد نظر قرار دهید:

سعی کنید امنیت وب سایت خود را افزایش دهید تا به راحتی هک نشود ترجیحاً از وب سایت های با مدیریت محتوای آماده مانند جوملا یا وردپرس استفاده نکنید. اگر وب سایت شما هک شد پس از برطرف کردن مشکل حتماً فایل های Robot.txt و نقشه سایت را بررسی کنید که دست‌ کاری نشده باشند و همچنین از سلامت ساختار وب سایت نیز مطمئن شوید. معمولاً برای انجام سئوی منفی هدف هکر دست‌ کاری فایل robot.txt می باشد.

مطمئن شوید که وب سایت شما دارای بک آپ روزانه باشد. لابد خواهید پرسید بک آپ چه ربطی به سئوی منفی دارد؟ لازم است بدانید اکثر فرایند های سئوی منفی با دست‌کاری فایل های سایت شما صورت می‌پذیرد به‌طوری‌که خودتان هم مطلع نخواهید شد حال اگر بک آپ داشته باشید در صورت مشکوک شدن به انجام سئوی منفی روی سایتتان می توانید به راحتی سایت را به حالت قبل بازگردانید.

از یک سرور با کیفیت بالا و همچنین با امنیت بالا استفاده کنید تا نفوذ به آن راحت نباشد که نفوذکننده بتواند فایل های سایت شما را دست‌کاری کند (فریب هاست های ارزان لینوکس را نخورید)

فرایند لینک سازی وب سایت خود را به صورت طبیعی پیش ببرید و نه مصنوعی همچنین از خرید لینک جدا خود داری کنید چراکه در این صورت در آینده نمی‌توانید تشخیص دهید لینک‌های داده شده به سایت شما را خودتان ایجاد کرده اید یا دیگران (شاید وقتی تعداد لینک ها کم باشد بتوانید تشخیص دهید اما در سایت های بزرگ که بالای ده هزار لینک دارند تشخیص این امر دشوار است)

سئوی منفی چیست

 

2- تشخیص بروز سئوی منفی روی سایت

اگر به موقع تشخیص دهیم که روی سایت ما سئوی منفی انجام شده آنگاه بهتر می توان سایت را به حالت قبل بازگرداند.

تشخیص بروز چنین اتفاقی مهمترین کاری است که مدیر یک وب سایت باید بتواند به خوبی از پس آن بر آید در غیر این صورت ممکن است ضررهای زیادی را متحمل شود.

ممکن است برایتان سؤال پیش آید که آیا ما باید دائماً گوش به زنگ باشیم و همیشه سایت را چک کنیم و یا نگران این موضوع باشیم؟ در پاسخ باید بگویم خیر. البته خوب است که همیشه هوشیار باشید ولی فرایند تشخیص انجام شدن سئوی منفی روی سایت زمانی انجام می شود که وب سایت دچار تنزل رتبه و یا کاهش بازدید شده باشد که در آن صورت هم نباید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد سئوی منفی باشد بلکه باید فکر کنید چه اشتباهی کرده اید؟ اگر مطمئن شدید هیچ اشتباهی ندارید و وب سایت شما به ‌یک ‌باره دچار کاهش رتبه شده آنگاه دست به اقدام‌هایی جهت تشخیص بروز سئوی منفی بزنید توجه کنید که در اکثر موارد مدیران وب سایت ها از اشتباه خودشان در وب سایتشان بی اطلاع‌اند و تصور نمی‌کرده‌اند کارهایی که در وب سایتشان انجام داده اند اشتباه بوده است.

در ادامه برخی از روش های تشخیص انجام شدن سئوی منفی روی سایت را ملاحظه خواهید کرد (البته پس از این‌که دچار کاهش رتبه و افت بازدید شدید)

• بررسی لینک های ورودی به سایت:

برای بررسی لینک های ورودی به سایت استفاده از ابزارهای آنلاین ضروری است (مثلا monitorbacklinks.com) این ابزار ها تعداد لینک های ورودی به سایت ما، نوع آن‌ها، تاریخ ایجاد، زمان ایجاد، متن لینک ها، سایت لینک دهنده، امتیاز وب سایت لینک دهنده و برخی اطلاعات دیگر در مورد بک لینک ها را به ما می دهند که با بررسی این اطلاعات می‌توانیم بفهمیم کدام ‌یک از آن لینک ها مشکوک است و توسط دیگران یا رقیبان ایجاد شده اند.

چه مواردی در لینک های ورودی نشان دهنده سئوی منفی است؟

1- ایجاد تعداد زیادی لینک به یک باره در یک زمان؛ مثلا در یک روز 1000 لینک ایجاد شده است.

2- لینک های زیاد از وب سایت های اسپمر

3- لینک های زیاد و مشکوک از وب سایت ها و انجمن هایی با زبانی غیر مرتبط با زبان وب سایت شما؛ مثلا زبان سایت شما فارسی است و از دامنه های با پسوند cs، ws ، ru و غیره لینک دریافت کرده اید.

4- لینک های زیاد با عنوان لینک یکسان

البته اگر موارد فوق را مشاهده کردید و متوجه شدید خودتان آن کارها را انجام داده اید و آن لینک ها را خودتان ایجاد کرده اید در این صورت شما دست به فعالیت های تقلبی و غیر اصولی زده اید که سئوی منفی نخواهد بود. زمانی می گوییم سئوی منفی که شخص دیگری یا رقیبان شما این کارها را انجام داده باشند و نه خودتان.

• استفاده ازGoogle Webmaster Tools و Google analytics برای تشخیص سئوی منفی

گوگل وب مستر و گوگل آنالتیک ابزارهای آنلاین تحلیل وب سایت می باشند. اگر از آن‌ها استفاده کرده باشید می دانید که اطلاعات مفیدی از جمله تعداد بازدید، زمان ماندگاری کاربران در سایت، نرخ فرار کاربران، کانال‌های ترافیکی یا روش های ورود کاربران به سایت و غیره را در اختیار شما قرار می دهند.

حال اگر هنگام بررسی این اطلاعات متوجه شدید که بازدیدها به شدت کاهش یافته و یا مثلا نرخ فرار کاربران افزایش یافته آنگاه باید مشکوک شوید که مشکلی وجود دارد و سئوی منفی صورت گرفته است البته باز هم می گوییم پس از این‌که مطمئن شدید اشتباه از خودتان نبوده آنگاه می توان گفت سئوی منفی انجام شده (ممکن است یک سال پیش تقلبی را مرتکب شده باشید اما اکنون با آپدیت شدن یکی از الگوریتم های گوگل سایت شما جریمه شده باشد. این موارد را نیز در نظر داشته باشید)

این دو ابزار قابلیت این را نیز دارند که اگر شرایط خاصی پیش آمد برای شما ایمیل ارسال کنند مثلا می توانید در بخش تنظیمات آن‌ها کاری کنید که اگر بازدید کاهش یافت و یا نرخ فرار کاربران افزایش یافت آنگاه ایمیل هشدار برای شما ارسال شود.

• بررسی ساختار سایت در بازه های زمانی مشخص برای تشخیص سئوی منفی

بهتر است هر از چند مدتی ساختار داخلی وب سایت را بررسی کنید تا از دست‌کاری نشدن فایل های سایت از جمله robot.txt و sitemap.xml مطمئن بشوید. این را بدانید که گاهی اوقات ممکن است وب سایت شما هک شود اما خودتان هم متوجه نشوید پس بهتر است در بازه های زمانی مشخص ساختار وب سایت را بررسی کنید.

روش های جلوگیری از سئوی منفی

 

• بررسی شبکه های اجتماعی

نام وب سایت یا برند خود را در شبکه های اجتماعی جستجو کنید شاید رقیبان در حال بدگویی از شما باشند که همین موضوع هم به نوعی سئوی منفی محسوب می شود.

3- خنثی سازی اثرات سئوی منفی:

اگر با کمک روش های تشخیص انجام سئوی منفی متوجه شدید که واقعاً روی سایت شما سئوی منفی صورت گرفته و اشتباه هم از خودتان نبوده آنگاه می بایست دست به اقداماتی بزنید تا وب سایت را که مشمول جریمه شده، رتبه و بازدیدش کم شده است را به حالت سابق برگردانید. خواهید پرسید چگونه؟

اگر سئوی منفی انجام شده به روش دست‌کاری در ساختار سایت باشد که می بایست به کمک طراح وب سایت سریعاً مشکل را برطرف کنید و فایل را اصلاح کنید.

اما اگر تمرکز سئوی منفی انجام شده روی سایت شما به شیوه ایجاد لینک های اسپم بوده ابتدا می بایست در یک فایل متنی تک تک آن لینک ها را وارد کنید و سپس با مراجعه به ابزار Disavow tool گوگل اقدام به ارسال آن فایل برای گوگل کنید تا حذف شوند.

پس از حذف لینک ها شروع کنید مطالب مفید در وب سایتتان پست کنید. پس از مدتی خواهید دید که وب سایت به حالت قبل بازگشته است.

نتیجه گیری:

موارد ذکر شده فقط چند مورد از شایع ‌ترین روش های سئوی منفی بود واضح است که راه و روش های دیگری هم برای انجام سئوی منفی و هم برای بازگردانی سایت به حالت سابق وجود دارد که هر سئو کاری برحسب تجربه آن‌ها را فرا خواهد گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که بدانید کاهش رتبه یا حذف یک وب سایت از نتایج گوگل حتماً به این معنی نیست که روی آن سایت سئوی منفی انجام شده پس باید سایت ابتدا به ‌دقت تحلیل شود تا بفهمیم چرا جریمه شده و افت بازدید داشته است.

رشد بسیار بالای کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و همچنین جذب مشتری های بیشتر از طریق اینترنت نسبت به دیگر رسانه های تبلیغاتی موجب شده رقابت بسیار شدیدی بین کسب و کارها وجود آید و وب سایت ها روز به روز برای جذب بیشتر بازدید کننده و در نتیجه مشتری در تلاش و تکاپو باشند
این تلاش و تکاپوها مسائل و چالش های جدیدی را ایجاد می کنند که ممکن است موجب از بین بردن یک کسب و کار اینترنتی بشود اما با دقت و هوشیاری می توان از چنین مسائلی در امان بود.

پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید