اهمیت On page seo یا بهینه سازی درونی

اهمیت On page seo یا بهینه سازی درونی

به نام خدا

در فرایند بهینه سازی یا اصطلاحاً سئوی وب سایت یک سری معیارها توسط گوگل معرفی شده اند که وجود آن‌ها در افزایش رتبه وب سایت تأثیر گذار خواهد بود؛ مثلاً افزایش سرعت باز شدن وب سایت یا انتشار آدرس صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی و غیره.

حال وقتی بخواهیم به معیارهای گوگل توجه کنیم و آن‌ها را بر پایه اصول و شیوه درست آن در وب سایتمان پیاده سازی کنیم از یک لحاظ می‌توان این فرایند ها را به دو بخش تقسیم بندی کرد.

1- فرایند هایی که مربوط به ساختار درونی وب سایت است مانند کاهش حجم تصاویر، افزایش سرعت وبسایت، ساختار لینک های داخلی و... به این بخش سئوی درونی یا On Page Seo گفته می شود.

2- فرایند هایی که مربوط به شهرت و اعتبار وب سایت و برند ما در کل فضای مجازی می باشد؛ مثلاً چند نفر در شبکه های اجتماعی نام سایت ما را به اشتراک گذاشته اند؟ چه وب سایت‌هایی لینک سایت ما را در سایت خودشان قرار داده اند؟ و ... به این پارامترها سئوی بیرونی یا Off Page Seo گفته می شود.

در این پست قصد دارم درباره سئوی درونی یا On page seo صحبت کنم و مباحث مربوط به سئوی بیرونی را در مطلبی جداگانه مورد بررسی قرار خواهم داد.

سئوی درونی یا On Page Seo را چگونه انجام دهیم؟

به طور خلاصه و مفید:در کل، اگر ما گوگل را فراموش کنیم، آنگاه وب سایتمان را با هدف راحتی کاربر طوری طراحی و پیاده سازی کنیم که موجب رضایت و جذب او بشود آنگاه می توان گفت بهینه سازی درونی را به خوبی انجام داده ایم و سپس می توانیم نسبت به شروع بهینه سازی خارجی و افزایش بازدید اقدام کنیم. در واقع بهترین حالت این است که هدفمان فقط کاربر و جلب رضایت او باشد و نه گوگل.

اگر قصد بالا بردن رتبه و افزایش بازدید وب سایت را دارید قبل از شروع هر کاری ابتدا می بایست بهینه سازی درونی را به خوبی انجام دهید تا بتوانید از بهینه سازی خارجی و بازاریابی محتوا نتایج قابل قبولی کسب کنید.

on page seo

 

چه کارهایی جهت بهینه سازی داخلی یا On page seo باید انجام شود؟ چه معیارهایی مربوط به On Page seo است؟

• ساختار استاندارد کد های HTML و CSS: طراحی قالب وب سایت باید به گونه ای باشد که کدهای HTML هنگام رندر در مرورگرها با مشکل مواجه نشود. برای مثال قرار گرفتن تگ <div> درون تگ <Span> غیراستاندارد است و نباید استفاده شود زیرا در برخی مرورگرهای قدیمی موبایل به خوبی نمی تواند رندر شود و مسائل دیگر.
همچنین باید دقت کنید که نسبت کدهای HTML به متن خالص (Text to HTML Ratio) پایین باشد.

• طراحی واکنش گرا (Responsive Design) طراحی وب سایت باید به گونه ای باشد که اگر کاربری وب سایت را با هر نوع تبلت، موبایل یا کامپیوتری با هر سایز صفحه نمایشی باز کرد، وب سایت به خوبی نمایش داده شود و به عبارتی کاربر بتواند به راحتی با آن کار کند و نه این که مثلاً در فلان مرورگر بخشی از وب سایت دیده نشود یا کار نکند...

• سرعت باز شدن وب سایت: طراحی وب سایت باید به گونه ای باشد که سایت در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری شود به طوری که کاربر احساس نارضایتی نکند. حجم فایل های جاوا اسکریت و CSS می بایست بهینه شود، حجم تصاویر می بایست بهینه شود. برای افزایش سرعت بارگذاری طراح وب سایت می بایست یک سری نکات را رعایت کند که در مطلبی جداگانه درباره آن ها مفصل توضیح داده ایم.

• بهینه سازی تصاویر: هر تصویری که قرار است در وب سایت قرار بگیرد می بایست توسط نرم افزارهای مخصوص، حجم آن کاهش یابد و ابعاد تصویر هم نباید زیاد بزرگ باشد.
مورد دیگری که برای تصاویر باید رعایت کرد ویژگی Alt آن‌ها است به عبارتی هر عکسی که در سایت قرار می‌گیرد خصیصه Alt آن نیز می بایست وارد شود.

• بهینه سازی محتوا (متن‌های سایت) مطالبی که در وب سایت منتشر می شوند می بایست از لحاظ تکرار کلمات کلیدی بهینه باشند برای مثال کلمات کلیدی بیش از حد و به طور مصنوعی در مطالب به کار نرود یا این که جهت جذب بیشتر کاربر مطالب در پاراگراف‌های مجزا و ترجیحاً با اینفوگرافیک های زیبا تلفیق شوند.

• ساختار لینک های داخلی: ساختار صحیح لینک های داخلی یکی از معیار های بسیار مهم On page seo می باشد.

اگر ساختار لینک های داخلی به درستی پیاده سازی نشود می تواند موجب بروز مشکلات بزرگی بشود برای مثال تصور کنید در یک مطلب کوتاه حدود 20 لینک به دیگر صفحات وب سایتتان داده اید یا دسته بندی های مطالب را به گونه ای پیاده سازی کرده اید که در آن ها مقدار زیادی محتوای تکراری به وجود آمده و سپس از همه جای سایت به آن ها لینک داده اید یا مثلاً در برخی صفحات لینک های داخلی به وب سایتتان را با www درج کرده اید و در برخی صفحات بدون www و مسائلی از این قبیل.

• چیدمان عناصر در بهترین حالت ممکن: اِلمان های داخلی وب سایت باید به گونه ای هوشمندانه در سایت قرار داده بگیرد تا موجب راحتی و رضایت کاربر بشود. برای مثال در فروشگاه های اینترنتی دکمه افزودن به سبد خرید می بایست در جایگاه مناسب، به طور واضح در جلوی چشم کاربر باشد یا در صفحات داخلی هنگامی که کاربر در حال مطالعه یک مطلب است در انتهای مطلب می بایست به طریقی او را ترغیب کنیم تا دیگر مطالب سایت را نیز مطالعه کند به همین دلیل بخش پست های مرتبط را در انتهای مطلب قرار می‌دهیم حال برخی می‌گویند نظر کاربر برای ما مهم‌تر است پس بخش دیدگاه ها اولویت بیشتری خواهد داشت و آن را قبل از پست های مرتبط قرار می دهیم (این موارد فقط مثال بودند واضح است که موارد بیشتری وجود دارد که باید به آن توجه کنید)

• ساختار آدرسی دهی مناسب (URL): آدرس های صفحات داخلی وب سایت می بایست کوتاه و خوانا باشند هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو. اگر دقت کرده باشید در برخی از وب سایت ها در صفحه مشاهده یک مطلب آدرس آن مثلاً به صورت www.example.com/page?id=234234 است. مشکل این آدرس این است که برای کاربران نا مفهوم است و برای موتور های جستجو هم از لحاظ وجود کلمه کلیدی در آدرس بهینه نیست.

• عنوان صفحات و متا تگ ها: هنگام نمایش وب سایت شما در لیست نتایج گوگل برای زمانی که کاربر موضوعی را جستجو کرده اولین چیزی که در آن لیست نظر کاربر را جلب می‌کند عنوان صفحه است. دومین چیزی که کاربر به آن توجه می‌کند توضیحات نوشته شده زیر عنوان است که ما آن را با نام متا تگ Description می شناسیم.
بنابراین تمام صفحات موجود در سایت می بایست متاتگ های Title و Description یکتا و متناسب با محتوای آن صفحه داشته باشند. البته از متاتگ های دیگر همچون متاتگ های مربوط به شبکه های اجتماعی یا متاتگ های og نباید غافل شوید.

• ساختار ناوبری مناسب: منظور از ناوبری همان لینک های بالای وب سایت است که کاربر پس از ورود به سایت اگر فرضاً بخواهد به صفحه تماس با ما برود به اولین مکانی که توجه می کند لینک های بالای سایت است و در آن بخش دنبال لینک تماس با ما میگردد که طراحان وب اصطلاحاً به آن لینک ها "منو" می گویند. چون کاربر به کمک منوهای سایت در وب سایت گردش می کند به آن سیستم ناوبری می گوییم.

حال سیستم ناوبری باید به گونه ای باشد که دائم جلوی چشم کاربر باشد و به کمک آن بتوان به تمام بخش های وب سایت دسترسی داشته باشد.

وجود یک سیستم ناوبری خوب زمان ماندگاری کاربر در وب سایت را افزایش خواهد داد.

• فایل های robots.txt و sitemap.xml: وجود این دو فایل بدون داشتن خطا و مشکلی درونشان، به موتور های جستجو جهت درک بهتر ساختار سایت و همچنین ایندکس بهتر صفحات کمک خواهد کرد پس از آن‌ها غافل نشوید.

• استفاده از rich snippets و بهره گیری از فرمت های schema.org: استفاده صحیح از میکرودیتا ها بر اساس فرمت schema.org در صفحات داخلی وب سایت، مثلاً صفحه نمایش محصول یا صفحه نمایش پست ها موجب می شود گوگل قادر شود داده های موجود در وب سایت شما را به طور هوشمندانه به rich snippets ها اضافه کند.

• اجتناب از طراحی تمام Ajax یا وب سایت های تک صفحه ای:
در حال حاضر (در زمان نگارش این مطلب) گوگل قادر نیست وب سایت های تمام Ajax و تک صفحه ای را به خوبی ایندکس کند.

• و موارد دیگر که هر طراح وب سایتی بر اساس تجربه آن ها را فرا خواهد گرفت...

سئوی درونی


آیا باید حتماً ابتدا بهینه سازی داخلی انجام شود سپس دست به کارهای دیگر مثلاً بهینه سازی خارجی و بازاریابی محتوا کنیم؟

بله. تصور کنید هنوز فرایند های On page seo را انجام نداده اید و شروع می‌کنید به تبلیغات و برند سازی. یک بیلبورد بزرگ در مرکز شهر نصب می‌کنید، در رسانه ها تبلیغ می کنید و هزینه های دیگری را نیز متحمل می شوید برای این که مردم را ترغیب به استفاده از خدمات وب سایتتان بکنید.

و یا این که دیگر فرایند های Off page seo را شروع می کنید.

تمام موارد بالا را برای افزایش بازدید و ارجاع کاربران به وب سایتتان انجام می دهید که آن‌ها وارد وب سایت شما شده و هدفتان هم افزایش فروش است. واضح است که برای تبلیغات و برند سازی هزینه های زیادی نیز پرداخته اید.

اگر فرایند های On page seo یا بهینه سازی درونی را هنوز انجام نداده باشید و بازدید را هم افزایش دهید آنگاه درصد زیادی از کاربرانی که وارد سایت شما شده اند جذب سایت نمی شوند و فوراً سایت را ترک می کنند و یا اگر می خواهند کاری را انجام دهند ولی به راحتی نتوانند هم موجب می شود پشیمان شوند و سایت را ترک کنند به طوری که تجربه بدی هم از کار با سایت شما دارند و دیگر باز نخواهند گشت.

در این صورت درصد بالایی از هزینه هایی که برای تبلیغات پرداخته اید به هدر خواهد رفت آن هم فقط به دلیل انجام ندادن سئوی درونی قبل از فرایند های فوق.

آیا فقط انجام On page Seo برای بالا بردن رتبه سایت کفایت می کند؟

خیر. برای شروع سئو و افزایش بازدید یا فروش ابتدا می بایست On Page Seo انجام شود چرا که بهینه سازی درونی اصول و پایه فرایند های دیگر می باشد و نه کل فرایند.

به‌هیچ‌وجه نمی توان گفت فقط با انجام دادن بهینه سازی درونی فرایند سئوی یک وب سایت کاملاً انجام شده و می‌توانیم منتظر افزایش بازدید شویم.بلکه قدم بعدی Off page seo است که ماجرایی طولانی برای خودش دارد.

آیا بهینه سازی داخلی را مدیر وب سایت می تواند انجام دهد؟ یا حتماً می بایست این کار را به طراح وب سایت سپرد؟

فقط حدود 20 درصد از فرایند های On Page Seo توسط مدیر وب سایت قابل انجام است که البته آن هم بستگی به قابلیت های پنل کنترل مدیریت وب سایت دارد. بقیه موارد باید توسط طراح و برنامه نویس انجام شود(ترجیحاً در هنگام طراحی)

برخی از طراحان در هنگام طراحی وب سایت از روی تجربه این موارد را نیز به طور پیش‌فرض انجام می دهند.

نتیجه گیری:

شروع بهینه سازی خارجی یا افزایش بازدید بدون این که On Page Seo را انجام داده باشید اشتباه محض است و موجب می شود بخش زیادی از هزینه و زمانی که برای افزایش بازدید صرف کرده اید به هدر برود.

برای انجام بهینه سازی درونی از باتجربه بودن طراح وب سایت مطمئن شوید زیرا وی نقش بسیار مهمی در پیاده سازی صحیح این فرایند دارد.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید