آشنایی با اصطلاحات سئو

آشنایی با اصطلاحات سئو

به نام خدا

هنگامی‌که با یک متخصص سئو صحبت می‌کنید ممکن است اصطلاحاتی را به کار ببرد که شاید شما نه‌تنها معنی آن‌ها را نمی‌دانید بلکه اولین بار است که آن‌ها را می‌شنوید.

دانستن این اصطلاحات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از فرایند بهینه‌سازی وب‌سایتتان داشته باشید و بدانید یک متخصص تقریباً چه‌کارهایی را برای افزایش رتبه سایت شما انجام می‌دهد. در ادامه برخی از معروف‌ترین اصطلاحات مرتبط با زمینه بهینه‌سازی وب‌سایت و بازاریابی اینترنتی را ذکر خواهیم کرد.

SEO یا سئو
کوتاه شدهٔ عبارت Search Engine Optimization است که در فارسی آن را بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌نامند.

SMO
کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Optimization می‌باشد که منظور از آن بهینه‌سازی حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بهینه‌سازی وب‌سایت برای شبکه‌های اجتماعی است. منظور از شبکه‌های اجتماعی سایت‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و غیره می‌باشد.

SEM
کوتاه شدی ی عبارت Search Engine Marketing است؛ یعنی بازاریابی، افزایش فروش، افزایش مشتری‌ها به کمک موتورهای جستجو.

GYM
مخفف سه کلمه Google - Yahoo – Microsoft و به معنی سه موتور جستجوی بزرگ و معروف می‌باشد.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا
کوتاه شدهٔ عبارت Content Management System است. معمولاً به نرم‌افزارهای آماده که به کمک آن‌ها یک وب‌سایت مدیریت می‌شود را سیستم مدیریت محتوا میگویند.

PPC یا پرداخت به ازای کلیک
مخفف عبارت Pay Per Click است و به تبلیغاتی گفته می‌شود که هزینه آن نسبت به تعداد کلیک‌هایی که روی آگهی شما می‌شود هزینه را محاسبه می‌کنند. برای مثال سیستم تبلیغات گوگل اکنون از این روش استفاده می‌کند و نه بر اساس تبلیغات برای یک مدت‌زمان مشخص.

CPC
مخفف Cost Per Click است و به معنی نرخ تبلیغات بر اساس هر بار کلیک می‌باشد. برای مثال اگر در یک سایت تبلیغات قرار دهیم به ما می‌گوید هزینه تبلیغات 100 دلار است و هر بار که روی آگهی شما کلیک شود یک دلار از شارژ شما کم خواهد و زمانی که شارژ شما به صفر رسید آگهی شما از روی سایت برداشته خواهد شد. در چنین زمانی می‌گوییم CPC یک دلار است.

PPA
مخفف عبارت Pay Per Action است. تقریباً مشابه PPC است اما با این تفاوت که هزینه زمانی از شارژ کاربر کم خواهد شد که بازدیدکننده علاوه بر کلیک کردن روی آگهی، یک محصول را نیز سفارش دهد یا یک عملی را مرتبط با آن آگهی انجام دهد.

FFA
کوتاه شدهٔ عبارت Free For All است و به وب‌سایت‌هایی اطلاق می‌گردد که در آن تعداد بسیار زیاد لینک خروجی به وب‌سایت‌های دیگر در آن‌ها قرار دارد و همه می‌توانند لینک وب‌سایتشان را در این سایت‌ها ثبت کنند.

SERP
مخفف عبارت Search Engine Results Page است و به صفحه‌ای از موتور جستجو که نتایج جستجوی کاربر را نمایش می‌دهد گفته می‌شود.

SMM
کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Marketing می‌باشد و منظور از آن برند سازی، بازاریابی و یا افزایش فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

CTR
کوتاه شدهٔ عبارت Click Throw Rate است. منظور از آن نرخ کلیک کاربران بر روی لینک سایت در ازای تعداد دفعات نمایش آن در لیست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. تصور کنید آدرس صفحات یک سایت روزانه 200 بار در موتورهای جستجو برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود حال به تعداد کلیک‌هایی که روی این صفحات می‌شود CTR گفته می‌شود مثلاً اگر از این 200 بار نمایش فقط 100 بار روی لینک سایت کلیک شود آنگاه خواهیم گفت نرخ CTR 0.5 است.

301
یک کد (به‌وسیله متاتگ) است که موجب تغییر دائمی آدرس یک صفحهٔ ایندکس شده در موتورهای جستجو می‌گردد.

Content Marketing
اگر به کمک مقاله‌نویسی یا مطالب آموزشی اقدام به جذب بازدیدکننده و درنتیجه فروش محصول کنیم آنگاه به این شیوه Content Marketing یا بازاریابی محتوا می‌گوییم.

On Page SEO یا بهینه‌سازی داخلی
منظور بهینه‌سازی صفحات داخلی برای موتورهای جستجو است و به عبارتی کار کردن روی بخش‌های داخلی وب‌سایت از بهبود تصاویر گرفته تا برنامه‌نویسی.

Off Page SEO
به فرایندهایی که خارج از وب‌سایت خودمان و در دیگر وب‌سایت‌ها انجام می‌دهیم گفته می‌شود. برای مثال ایجاد لینک در سایت‌های دیگر و یا جذب بازدیدکننده از طریق شبکه‌های اجتماعی یا حتی تبلیغ کردن در روزنامه و تلویزیون.

Reffering Domain
به آن ref domain هم میگویند و منظور لینک‌هایی است که به ازای هر دامنه به وب‌سایت ما داده‌شده است.

Internal Links یا لینک‌های داخلی
اگر دو مطلب در سایت من وجود داشته باشد و دریکی از آن‌ها به دیگری لینک بدهم آنگاه این لینک را لینک داخلی میگوییم.

External Links یا لینک‌های خارجی
اگر در یک سایت به سایت دیگری لینک بدهیم آنگاه آن لینک را لینک خارجی می‌نامیم.

Link Popularity
به میزان لینک‌هایی که دیگر وب‌سایت‌ها به سایت شما داده باشند و یا به تعداد لینک‌هایی که در تمام اینترنت به سایت شما ارجاع داده‌شده باشد را Link Popularity می‌گویند.

Link Reputation
منظور این است که سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند در عنوان لینک‌ها و یا توضیحات کنار لینک شمارا چگونه و با چه کلماتی توصیف کرده‌اند.

Backlink یا بک لینک
به لینک‌هایی که دیگر وب‌سایت‌های معتبر در سرتاسر اینترنت به سایت ما داده باشند گفته می‌شود.

Analytics
به فرایندها یا ابزارهای تحلیل وب‌سایت از قبیل بازدیدها و نمایش آمار گرافیکی گفته می‌شود که معمولاً منظور از آن نرم‌افزار تحلیلگر گوگل است.

Spider، Crawler، Robot
به ربات‌ها (درواقع یک سری نرم‌افزار بسیار هوشمند و پیچیده) و خزنده‌های گوگل که مدام و در طی بازه‌های زمانی مختلف به سایت ما سرکشی می‌کنند گفته می‌شود.

Creawl Error
اگر ربات موتورهای جستجو به هر دلیل نتواند محتویات سایت شمارا کنکاش کنند این حالت به وجود می‌آید.

Spamdexing
مخفف شدهٔ spam indexing است و به این معنی است که صفحاتی با محتوای تکراری، کپی‌برداری از سایت‌های دیگر یا هر کار دیگری که محتوای آن به درد کاربران نخورد را در گوگل ایندکس کنیم.

Robot.txt
یک فایل متنی است که در ریشه وب‌سایت قرار می‌گیرد و محتوای آن‌یک راهنما است برای موتورهای جستجو تا بدانند کدام پوشه‌ها و آدرس‌ها را می‌توانند ایندکس کنند و کدام را نباید ایندکس کنند.

Index یا ایندکس شدن در موتورهای جستجو:
موتورهای جستجو مانند گوگل دارای ربات‌های بسیار هوشمندی هستند که طی بازه‌های زمانی مختلف به وب‌سایت‌ها سر کشی می‌کنند تا اگر آن وب‌سایت‌ها صفحات یا مطالب جدید را منتشر کرده باشند آنگاه ربات‌ها آن مطلب جدید را در بانک اطلاعات گوگل ذخیره کنند تا در هنگام جستجوی کاربران برای آن‌ها به نمایش گذاشته بشود. این فرایند ذخیره کردن مطالب و صفحات وب‌سایت‌ها در گوگل را اصطلاحاً ایندکس شدن می‌گویند.

indexed Pages
به صفحاتی از سایت ما که توسط گوگل ایندکس شده باشند گفته می‌شود. ممکن است یک سایت 1000 صفحه مطلب داشته باشد اما فقط 200 تای آن‌ها توسط گوگل ایندکس شده باشد.

Redirect یا ریدایرکت
به فرایندی گفته می‌شود که طی آن آدرس یک صفحه اینترنتی به صفحه دیگری منتقل شود. برای مثال شما سایت www.yoursite.com را باز می‌کنید و به‌محض باز کردن آن صفحه مشاهده می‌کنید که آدرس صفحه به www.yoursite.ir تغییر کرده است. البته کلیک کردن روی یک آدرس و هدایت شدن به صفحه‌ای دیگر و همچنین انتقال برخی از صفحات تکراری توسط برنامه‌نویسی و مواردی از این قبیل را نیز Redirect می‌نامند.

خطای 404
منظور از 404 درواقع کد صفحه است. ازنظر گوگل هر صفحه‌ای که باز می‌شود که یک کد دارد مثلاً اگر کد صفحه‌ای که سرور بازگردانده است 200 بود یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد و صفحه درخواستی با موفقیت به سمت کامپیوتر کاربر ارسال گردیده است اما گر این کد 404 باشد آنگاه به این معنی است که چنین صفحه‌ای وجود ندارد مثلاً ممکن است حذف‌شده باشد. حال اگر این صفحه‌ای که حذف‌شده قبلاً توسط گوگل ایندکس شده باشد و تعداد چنین صفحاتی زیاد هم باشد آنگاه موجب کاهش رتبه وب‌سایت شما می‌گردد.

Keyword یا کلمه کلیدی
اگر تصمیم داشته باشید کاربران اینترنت وقتی در گوگل کلمه یا عبارت "فروش آنلاین ابزار" را جستجو می‌کنند سایت شما در لینک‌های اول باشد آنگاه عبارت "فروش آنلاین ابزار" را کلمه کلیدی می‌نامیم.

keyword density یا چگالی کلمات کلیدی
فرض کنید کلمه کلیدی سایت شما "فروش آنلاین ابزار" است. آنگاه به نسبت تعداد دفعاتی که این کلمه در یک صفحه یا در کل سایت شما تکرار شده است را چگالی کلمات کلیدی می‌گویند که بدون شک می‌بایست یک حد و تناسب مشخصی را نسبت به متن آن صفحه یا درصد متن‌های کل سایت داشته باشد.

keyword - key phrase
به کلمه یا عبارتی که کاربران هنگام جستجو در موتور جستجوگر تایپ می‌کنند گفته می‌شود.

keyword research
به فرایند یافتن مناسب‌ترین کلمات کلیدی برای یک وب‌سایت یا یک کسب‌وکار اینترنتی گفته می‌شود.

keyword spam (keyword stuffing)
به کار بردن بیش‌ازحد کلمات کلیدی در یک صفحه را می‌گویند.

Over Optimization
اگر فرایند بهینه‌سازی برای یک وب‌سایت را به‌طور نامعمول و بیش‌ازاندازه طوری انجام دهید که ازنظر گوگل غیرطبیعی جلوه کند آنگاه اصطلاحاً دچار بهینه‌سازی بیش‌ازحد یا Over Optimization شده‌اید که موجب جریمه شدن توسط گوگل می‌شود.

Sitemap
یک صفحه است که در آن آدرس تمام صفحات یک سایت به‌صورت لیست وار و درختی به کاربران و همچنین به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. نقشه سایت برای موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه موتورهای جستجو از این طریق نیز به اکثر صفحات سایت که از دید ربات‌های خزنده پنهان مانده دست پیدا می‌کنند.

html to text ratio یا نرخ کد به متن (متن به کد هم می‌گویند)
هر صفحه‌ای که در یک سایت نشان داده می‌شود مقداری متن در آن وجود دارد. به‌جز این متن‌ها مقداری کد HTML هم در آن صفحه وجود دارد که از چشم ما کاربران پنهان است اما از چشم گوگل و دیگر موتورهای جستجو پنهان نیست. حال اگر مثلاً در یک صفحه 250 کاراکتر متن خالص وجود داشته باشد و 1000 کاراکتر HTML هم در آن صفحه وجود داشته باشد آنگاه می‌گوییم نسبت کد به متن در این صفحه چهار به یک است. حال این عدد چه منظوری دارد؟ درواقع به ما می‌گوید که تعداد کاراکترهای متن خالص باید بیشتر از تعداد کاراکترهای HTML باشد تا این تناسب رعایت گردد پس ما باید سعی کنیم نسبت متن به کد بیشتر شود یعنی اگر کاراکترهای HTML 1000 عدد است آنگاه کاراکترهای متن خالص می‌بایست بیشتر از 1000 باشد و نه کمتر حال هر چه بیشتر باشد بهتر است.

Unique Visitors یا بازدیدهای یکتا
منظور تعداد کاربرانی است که از سایت شما بازدید کرده‌اند. دقت کنید که این مورد با تعداد باز شدن صفحات سایت شما فرق دارد.

UX یا بهبود تجربه کاربری (User Experience)
منظور این است که در وب‌سایتمان سعی کنیم تا کاربران از کار کردن با وب‌سایت تجربه دلپذیری را داشته باشند و هنگام تعامل با وب‌سایت احساس راحتی کنند.

UI یا رابط کاربری (User Interface)
به محیط گرافیکی و المنت‌های ظاهری و هر چیزی که در وب‌سایت قابل‌مشاهده است گفته می‌شود.

طراحی واکنش گرا (Responsive Design)
به‌نوعی از طراحی صفحات وب گفته می‌شود که سایت در موبایل و یا تبلت ها نیز به‌خوبی نمایش داده بشود. به عبارتی این نوع وب‌سایت با طراحی به نسبت با هر نوع دستگاهی که باز بشود مطابق با اندازه صفحه‌نمایش آن دستگاه خودش را به شیوه مناسب و کاربرپسندی نمایش می‌دهد یا بهتر بگوییم نسبت به هر دستگاهی یک واکنش متفاوت نشان می‌دهد.

Alexa Rank
رتبه‌ای است که سایت الکسا به وب‌سایت ما می‌دهد. این رتبه ازنظر متخصصان سئوی سالم ارزش چندانی ندارد.

Google Page Rank
رتبه‌ای است گه گوگل به وب‌سایت‌ها می‌دهد که از بین 0 تا 10 است. درواقع این رتبه برای نشان دادن اعتبار و اهمیت وب‌سایت‌ها است برای مثال رنک وب‌سایت بانک‌ها و دانشگاه‌های معرف معمولاً بین 4 تا 6 است.

bounce rate
فرض کنید صفحه نخست سایت شما به‌گونه‌ای است که تا یک کاربر آن را باز کرد سریع آن را ببندد. اگر چنین اتفاق‌هایی زیاد بی افتد آنگاه نرخ فرار کاربران بالا خواهد رفت که این نرخ را نیز با درصد نشان می‌دهند و به آن bounce rate گفته می‌شود.

آشنایی با اصطلاحات سئو


این لیست به‌مرور تکمیل خواهد گردید اگر موردی برایتان نامفهوم بود در بخش دیدگاه‌ها ذکر کنید. (آخرین ویرایش 1395/02/30)
پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید