افزایش نرخ کلیک نسبت به رتبه یا CTR

افزایش نرخ کلیک نسبت به رتبه یا CTR

به نام خدا

وقتی در گوگل چیزی را جستجو می کنید در لیست نتایج نشان داده شده روی کدام یک از لینک ها کلیک می کنید؟ واضح است: روی لینکی که در جایگاه اول قرار داشته باشد و عنوان و توضیحاتش به عبارت جستجو شده توسط شما ارتباط داشته باشد اگر نه سراغ لینک بعدی می روید.

منظور از نرخ کلیک نسبت به رتبه این است که: به تعداد دفعاتی که وب سایت ما هنگام جستجو توسط کاربران در لیست نتایج گوگل نمایش داده می شود، چه تعداد از آن کاربران روی سایت ما کلیک می‌کنند؟

فرض کنید وب سایت شما با کلمه فروش "آنلاین شارژ" در صفحه اول گوگل است اگر در یک روز 100 نفر کلمه فروش آنلاین شارژ را در گوگل جستجو کنند آنگاه سایت شما هم 100 بار در صفحه نخست نمایش داده می شود حال اگر از این 100 نفر 60 نفرشان روی لینک سایت شما کلیک کنند خواهیم گفت نرخ کلیک نسبت به رتبه در سایت شما 60 درصد است.

نرخ کلیک نسبت به رتبه را CTR یا Click Through Rate هم می گویند.

CTR چیست

 

دانستن این نرخ چه فایده ای دارد؟

تصور کنید در یک روز کاربران 100 بار کلمه فروش آنلاین شارژ را جستجو کنند، سایت شما هم 100 بار در لیست نتایج نشان داده شود ولی از این 100 نفر فقط 2 نفرشان روی لینک سایت شما کلیک کنند و CTR سایت شما 2 درصد باشد.

حال که دانستید نرخ CTR سایت شما پایین است آیا مشکوک نمی شوید که ممکن است مشکلی در سایتتان وجود دارد که از چشم شما پنهان مانده و باعث شده کاربران روی لینک سایت شما کلیک نکند؟
دانستن نرخ CTR موضوع بسیار مهمی است چرا که اگر بفهمیم خیلی پایین است شروع به یافتن علت و رفع آن مشکل می کنیم و نه این که ندانیم مشکل کارمان چیست و کسب و کارمان با شکست مواجه شود.

چه دلایلی موجب کاهش نرخ CTR می شود؟

• بد نامی برند: فرضاً یکی از دوستانم به من می گوید فلان مارک ساعت را نخر چرا که من از آن ناراضی هستم و چند نفر دیگر هم این را به من بگویند. وقتی من در گوگل کلمه فروش ساعت را جستجو می‌کنم اگر سایتی که مربوط به همان برندی که دوستم گفته باشد در لینک یک باشد ممکن است اصلاً آن را باز نکنم و سراغ لینک بعدی بروم (پس برند سازی در این موضوع هم تأثیرگذار است)

• تجربه کاربری بسیار ضعیف: اگر من قبلاً چیزی را در گوگل جستجو کرده باشم و بعد از نمایش نتایج روی یکی از لینک ها کلیک کرده باشم ولی در سایتی که بازشده به دلیل ضعف در طراحی نتوانسته باشم کار مورد نظرم را به خوبی انجام بدهم و یک تجربه و حس بدی از آن سایت به من دست داده باشد، برای دفعات بعد که می خواهم همان چیز را جستجو کنم اگر آن سایت قبلی دوباره نشان داده شود من روی آن کلیک نخواهم کرد حتی اگر مدیر آن سایت نسبت به برطرف کردن مشکلات سایت هم اقدام کرده باشد باز هم من روی آن کلیک نخواهم کرد (چون نمی دانم که او مشکلات وب سایت را برطرف کرده)

• متا تگ description نا مرتبط: منظور از متاتگ description متا تگی است که در آن خلاصه یک مطلب را وارد می کنیم. درواقع هنگام جستجوی یک مطلب در گوگل، در لیست نتایج نشان داده شده خلاصه ای از مطلب نیز نشان داده می شود حال اگر این خلاصه مطلب با چیزی که کاربر جستجو کرده مرتبط نباشد او روی لینک آن سایت کلیک نخواهد کرد.

• عنوان نا مناسب و نا مرتبط با متن: اگر برای مطالبی که در سایتتان منتشر می کنید عنوان نامناسبی را انتخاب کنید باعث می شود لینک شما که در لیست نتایج نشان داده می شود عنوانش با چیزی که کاربر جستجو کرده مغایرت داشته باشد به همین دلیل او روی لینک شما کلیک نخواهد کرد.

• محتوای بی کیفیت و تکراری، فریب کاربر: اگر کاربری مطلبی را جستجو کرد و در نتایج گوگل سایت شما نشان داده شد و کاربر هم روی آن کلیک کرد اما بعد از باز شدن صفحه متوجه شد که محتوای سایت شما تکراری است و یا عنوانش شبیه به چیزی که کاربر جستجو کرده است اما محتوایش چیز دیگری است و از این قبیل موارد...آنگاه کاربر دفعه بعد روی لینک سایت شما کلیک نخواهد کرد چون دفعه قبل فریبش داده بودید.

تقلب برای افزایش CTR:

برخی سئو کاران روش هایی را به کار می برند که به کمک یک ربات نرم افزاری، CTR یک سایت را افزایش می دهند به این صورت که آن ربات  در یک روز چند هزار بار در سایت گوگل کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو می کند، لینک تعیین شده را باز می‌کند، آنگاه CTR آن سایت افزایش می یابد اما آن‌ها غافل از این هستند که گوگل باهوش تر از این حرف‌هاست.
تصور کنید یک وب سایت CTR بالایی داشته باشد اما Bounce Rate یا نرخ فرار کاربر در آن زیاد باشد آنگاه واضح است که گوگل متوجه می شود این وسط چیزی غیرعادی است پس CTR را برای آن وب سایت در رتبه‌بندی‌اش در نظر نخواهد گرفت.

نسبت کلیک به رتبه چیست؟

 

نرخ CTR برای سایت ما چقدر باید باشد؟

انتظار نداشته باشید نرخ CTR برای سایت شما 100 درصد باشد.
بسته به نوع سایت و جایگاه آن در گوگل این نرخ نیز متفاوت است مثلاً نرخ CTR سایت شما زمانی که در لینک اول گوگل است با زمانی که در لینک دوم است بسیار متفاوت خواهد بود دیگر فکرش را بکنید اگر در جایگاه 10 باشد چقدر متفاوت خواهد شد.
برای وب سایتی که در لینک یک است نرخ CTR ما بین 10 الی 30 درصد طبیعی است البته با توجه نوع و کاربرد وب سایت ها این نرخ متفاوت است.

آیا بالا یا پایین بودم نرخ CTR تأثیری در افزایش یا کاهش رتبه سایت در گوگل دارد؟

به طور قطع نمی توان گفت آری یا خیر.
واضح است وب سایتی که نرخ CTR پایینی دارد دارای مشکلاتی هست که این نرخ پایین است بنابراین چنین وب سایتی به خاطر همین مشکلات روز به روز رتبه اش کاهش پیدا می‌کند و یا برعکس اگر وب سایتی نرخ کلیک نسبت به رتبه اش بالا باشد ممکن است رشد کند. جدا از این که گوگل به این معیار اهمیت زیادی بدهد یا نه بهینه کردن نرخ CTR برای افزایش بازدید مفید است.

نتیجه‌گیری:

متأسفانه این روز ها زیاد می بینم که سئو کاران فقط می خواهند از راه‌های تقلبی رتبه یک سایت را افزایش دهند. همان‌طور که مطالعه کردید گفتیم گوگل متوجه تقلب در CTR می شود و تصمیم می‌گیرد که برای کدام وب سایت CTR را در نظر بگیرد و در رتبه بندی اش تاثیربدهد و برای کدام سایت CTR را تأثیر ندهد. اگر ما در وب سایتمان کاربر را ملاک قرار دهیم، هدفمان رضایت کاربر باشد و نه گوگل آنگاه از پایین بودن نرخ کلیک نسبت به رتبه نگرانی ای نخواهیم داشت چرا که آن نرخ قطعاً طبیعی خواهد بود.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید