تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

به نام خدا

چند روز پیش حین وب گردی های روزانه در یکی از فروشگاه های اینترنتی معروف به یک فلش دیسک بسیار زیبا بر خوردم و تصمیم گرفتم آن را خریداری کنم.
همه فرایند های خرید به خوبی انجام شد و من بدون هیچ مشکلی و بدون این که موردی در وب سایت آن فروشگاه آنلاین آزارم بدهد، خریدم را انجام دادم. چند روز بعد یکی از دوستان از من پرسید که آن فلش دیسک را از کجا خریده ام و من هم گفتم ازفلان فروشگاه اینترنتی. او گفت من هم قبلاً از این فروشگاه خرید کرده ام و دیگر خرید از فروشگاه های اینترنتی را دوست ندارم زیرا آخرین باری که این کار را انجام دادم خیلی اذیت شدم و مشکلات زیادی برایم به وجود آمد.

تجربه کاربری چیست؟

 

بعد ها فهمیدم مشکلش این بوده که او وب سایت فروشگاه آنلاین را با یک مرورگر قدیمی (اینترنت اکسپلورر مرحوم) باز کرده و خریدش را با آن انجام داده به همین دلیل برخی از بخش های آن فروشگاه اینترنتی در مرورگر او به خوبی کار نمی‌کرده مثلاً فیلد های وارد کردن آدرس و تلفن طوری بوده که امکان وارد کردن اطلاعات به درستی درون آن‌ها مقدور نبوده پس نتوانسته بود آدرسش را به درستی وارد کند و همین موضوع مشکلات دیگری را هنگام تحویل جنس برایش به وجود آورده بوده.

اما من برایش توضیح دادم که از خریدم راضی هستم و از این که به این خوبی و راحتی توانسته‌ام یک وسیله را بخرم احساس خشنودی می کنم در واقع در ذهنم یک تجربه شیرین و خوشایند تداعی شد. بر عکس او

دو تجربه متفاوت

خریدی که من انجام داده بودم حس خوبی را به من القا کرده بود و برایم خاطره خوبی شده بود به طوری که آن حس را برای دوستانم نیز تعریف می‌کردم.

اما خریدی که دوستم انجام داده بود حس بدی را به او القا کرده بود و تجربه بسیار بدی از خرید اینترنتی از یک سایت در ذهنش مانده بود.

تجربه کاربری چیست؟

به تجربه و حسی که هنگام یا پس از کار کردن با یک وسیله یا نرم افزار یا هر چیزی (خودرو، موبایل، کامپیوتر، برنامه، وب سایت و...) به کسی که با آن کار می کند منتقل می‌شود را تجربه کاربری می گویند؛ که این تجربه یا می تواند خوب باشد یا بد که بستگی به کیفیت ساخت آن وسیله یا نرم افزار دارد.

تجربه کاربری در همه زمینه ها وجود دارد و فقط مخصوص وب سایت ها و نرم افزار ها نیست. حتی در یک اتومبیل وقتی با یک خودروی جدید رانندگی می‌کنید یک حس و تجربه‌ای را به شما القا می‌کند که حال یا آن خودرو آن‌قدر خوب است که حس خوبی را تجربه می‌کنید یا آن‌قدر بد است که حس بدی به شما دست می دهد.

که اگر حس خوبی به شما بدهد آنگاه می گوییم آن خودرو تجربه کاربری خوبی را القا می کند.

در این مطلب هدف ما در رابطه با تجربه کاربری در وب سایت ها و نرم افزارهای تحت وب است و به موارد دیگر کاری نخواهیم داشت.

تجربه کاربری User Experience

طراحی تجربه کاربری در وب سایت

یعنی وب سایتمان را طوری طراحی کنیم و طوری در حوزه های زیر یعنی:

• قابلیت استفاده آسان

• سودمندی

واسط کاربری

• دسترسی راحت

• تعامل کاربر و سیستم

• معماری اطلاعات

تجربه و مهارت داشته باشیم که هیچ دغدغه و نگرانی ای در کاربر ایجاد نکند و او بتواند با لذت و با خیال راحت بدون هیچ مشکلی و به آسانی فرایند مورد نظرش را در وب سایت انجام دهد که مثلاً ممکن است خرید یک کالا باشد یا حتی خواندن یک مقاله معمولی در سایت و گشت وگذار در آن و پس از انجام کارش حس خوبی نیز داشته باشد، چیز خوبی را تجربه کرده باشد و نه این که ناراضی و عصبی باشد.

اگر بتوانیم طراحی را طوری انجام دهیم که درصد بیشتری از کاربران حس خوبی را تجربه کنند و نگرش مثبتی به وب سایت ما پیدا کنند آنگاه می توان گفت طراحی تجربه کاربری در وب سایت ما به خوبی انجام شده که این موضوع یکی از ارکان موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی می باشد.

هر کدام از مواردی که در بالا ذکر شده (قابلیت استفاده آسان، سودمندی، واسط کاربری و ...) یک تخصص محسوب می شود که شخص یا اشخاص طراح که قصد پیاده سازی یک تجربه کاربری عالی را دارند می بایست در حوزه های فوق ماهر و با تجربه باشند.

User Experience تجربه کاربری چیست؟

 

تجربه کاربری چیزی نیست که بتوان آن را با خواندن یک مقاله یا یک کتاب یاد گرفت بلکه اولین نیاز آن شناخت کاربران و آشنایی با رفتار آن‌ها در قبال وب سایتی است که طراحی می شود و دومین لازمه ی آن کسب تجربه و تمرین زیاد است.

اگر در هنگام طراحی وب سایت در تمام بخش ها کاربر را در نظر بگیریم ومعیار اصلی ما برای طراحی کاربر باشد آنگاه موجب خلق محصولی خواهیم شد که بدون شک مورد رضایت کاربر خواهد بود و تجربه کاربری بسیار خوبی را به او القا خواهد کرد.

نتیجه گیری:

هر چقدر بخواهیم درباره تجربه کاربری بیشتر توضیح بدهیم ممکن است درک آن پیچیده تر شود بنابراین تا آنجایی که باید می دانستید منظوراز تجربه کاربری چیست را متوجه شدید.

توضیحات بیشتر، مربوط به تخصص های طراح می باشد که از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم.

پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید