Ux چیست و چه رابطه ای با سئوی سایت دارد؟

Ux چیست و چه رابطه ای با سئوی سایت دارد؟
UX واژه ی  (usability experience) به معنی " قابلیت استفاده " می باشد و کیفیت تجربه ی کاربری در هنگام تعامل با محصول را مورد
بررسی قرار می دهد. این محصول می تواند یک سیستم، نرم افزار، دستگاه، وبسایت یا اپلیکیشن باشد.

درواقع این فاکتور، عوامل: میزان اثر گذاری، کارایی و رضایت کاربران هنگام استفاده از یک محصول ِمشخص را تعیین می نماید.  UX تنها دارای یک فاکتور نیست و عوامل مختلفی مشخص کننده ی UX یک محصول می باشند.
 
تفاوت UX با UI
 
تجربه ی کاربری در طراحی سایت
 
UI (user interface) تعیین کننده ی شکل ظاهری یک محصول می باشد. درواقع، رنگ، ابعاد و شکل صفحه ی سایت شما و سایر پارامتر های بصری، تعیین کننده ی UI صفحه ی سایت می باشند.
اما UX چیزی فراتر از شکل ظاهری صفحه است و به طور کلی تجربه ی استفاده از یک محصول را مورد بررسی قرار می دهد.
به عنوان مثال:
ممکن است صفحه ای طراحی کرده باشید که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا باشد، اما کاربران قادر نباشند به راحتی بخش های مختلف سایتتان را شناسایی نمایند و به عبارتی گشت و گذار در سایتتان برای آن ها گیج کننده باشد و نتوانند به راحتی یک فرم را تکمیل و ارسال کنند.
در این مثال سایت شما از UI خوبی برخوردار بوده است اما پارامتر UX آن در سطح قابل قبولی نبوده است چراکه کاربران نتوانسته اند به راحتی با آن ارتباط برقرار نمایند و تجربه ی استفاده از این محصول برای آن ها دلچسپ نبوده است.
توجه داشته باشید که اگر محصولی ظاهری مناسب (UI) نداشته باشد، احتمالاً نمی تواند تجربه ی کاربری خوبی نیز ایجاد کند. بنابراین می توان UI را زیر مجموعه ی UX در نظر گرفت.
توجه: UI یک سایت بستگی به ذوق و سلیقه ی طراح آن سایت دارد درحالی که پارامتر UX به سلیقه، دانش و فرهنگ کاربران سایت وابسته است. (این مسئله در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.)
 

رابطه ی UX و SEO

 

رابطه ی UX با سئو سایت
 
هدف طراحی باید این باشد که:
بازدید کنندگانتان بتوانند سایت را بیابند و به آن دسترسی آسان داشته باشند، و هنگامی که آن را یافتند، تحت تأثیر طراحی و محتوا قرار گیرند. هر دو ملاحظات برای بقای طولانی مدت یک وب سایت اهمیت دارند و تعیین اینکه کدام مورد سزاوار اولویت بالاتری است، دشوار می باشد.
به عبارت ساده تر UX و سئو با هم مبارزه نمی کنند، آنها شرکای هم هستند! در واقع این دو، ویژگی های مشترک بسیاری با یکدیگر دارند.
حال سئو کاران می بایست عمده ی تمرکز خود را بر رفتار موتور ها و ربات های جست و جو معطوف نمایند و متخصصان حوزه ی UX کاربران را مد نظر گیرند.
در این میان نمونه هایی از اقدامات هستند که هم UX و هم SEO را بهبود می بخشند و می توانند هم برای ربات های جستجو و هم برای کاربران مزایایی به همراه داشته باشند.
این اقدامات مشترک در ادامه ذکر شده اند:

ساختار وب سایت

هنگامی که مطالعه و سیاحت بازدید کننده در هر یک از صفحاتتان به پایان می رسد، وی باید به راحتی تشخیص دهد که دقیقاً در کدام بخش از سایت قرار دارد.
اگر طراحی مناسبی داشته باشید، در صورتی که حتی مطلبی که کاربر اکنون در حال مطالعه ی آن  هست با عنوان موردی که در جست و جو ی آن بوده است، متفاوت باشد، می تواند از طریق ساختار سایتتان به صفحه ی مورد نظر و متناسب خود هدایت شود بدون آن که از سایت شما خارج شده و مجدداً به بخش سرچ گوگل مراجعه نماید.
اگر کاربران نتوانند از طریق ساختاری که طراحی کرده اید به بخش مطلوبشان هدایت شوند، احتمالاً به دفعات مکرر آن ها به محض ورود به سایتتان، از آن خارج می شوند (چراکه نتوانسته اند آن چه  جستجو می کرده اند را در سایتتان بیابند).
بنابراین نرخ فرار (Bounce Rate) سایتتان افزایش می یابد و این یک پیام برای موتور های جست و جو مبنی بر مفید نبودن مطالب سایتتان است.
پس با طراحی یک ساختار خوب و سلسله مراتبی، از توانایی گوگل و کاربران برای یافتنآسان و دقیق مطالب وب سایتتاناطمینان حاصل کنید.

سرعت بازشدن صفحه

پارامتر های تاثیر گذار بر طراحی ux سایت

گوگل هم مانند کاربران، به صفحه هایی که بارگذاری آن ها بیش از 5 ثانیه طول می کشد، علاقه ندارد و هرچه سرعت لود شدن صفحه آهسته تر از این میزان باشد نرخ فرار (Bounce Rate) سایت بیشتر شده و تمایل ربات های جست و جو به نمایش سایت در نتایج جست و جو نیز کاهش می یابد.

عنوان صفحه و زیر عنوان ها

عنوان صفحه ی بهینه شده  (عنصر <h1> قابل مشاهده برای گوگل) محتوای صفحه ی سایت را به این موتور جستجو معرفی می نماید و برای ربات ها مشخص می کند که محتوای سایت در رابطه با چه حوزه ای است. به این ترتیب گوگل می تواند صفحات را در لیست نتایج جست و جوهای مرتبط نمایش دهد.
بنابراین مفید بودن عنصر <h1> بدیهی است. زیر شاخه هایی مانند <h2> به  Google و بازدیدکنندگان شما کمک می کنند تا صفحه  را به راحتی اسکن نمایند و محتوای کلی صفحه را دریابند.

لینک های خارجی

رابطه ی لینک ها با UX
یک لینک خارجی در محتوایتان به Google این پیام را می دهد:  " شما به منابع خود احترام می گذارید."

برای کاربرانتان، پیوندهای خارجی (به عنوان مثال) راهی برای دسترسی به اطلاعات ریشه ای یا فراتر را فراهم می نمایند.

محتوای عالی

اگر محتوایی با کیفیت ارائه دهید،کاربران به شما پیوند خواهند داد، و بازدیدکنندگان مطالب شما را بیشتر مطالعه خواهند کرد.
این لینک های ورودی و زمان ماندگاری کاربران در صفحه ی شما پارامتر هایی هستند که گوگل به آن ها توجه ویژه ای نشان می دهد.
گوگل می تواند مطالب شما را به عنوان منبع اصلی اطلاعات در باره ی موضوعی خاص در نظر بگیرد.
تصاویر و فیلم ها، محتوای غنی را می کنند و Google و کاربرانتان، هر دو از آن ها استقبال خواهند کرد.

تجربه ی سایت با تلفن همراه

ux و واکنش گرا بودن سایت
اینکه طراحی سایتتان برای کاربران گوشی های تلفن همراه مناسب باشد، علاوه بر ایجاد تجربه ی کاربری خوب (UX) باعث می شود که سایتتان توسط جامعه ی وسیع کاربران تلفن همراه نیز بازدید شود و به این صورت علاوه بر UX، سئوی سایت شما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

نتیجه گیری:

همان گونه که می بینید، از جهات مختلفی SEO و UX با هم در ارتباط هستند. وقتی متوجه شوید که با گذشت زمان گوگل به انسان ها شبیه تر می شود یا به عبارتی روز به روز می آموزد که رفتار انسانی را دقیق تر تقلید نماید، منطقی است که بگوییم UX و SEO همپوشانی دارند.

ما بر این باوریم که:

 " تقریباً تمام بهینه سازی هایی که در جهت بهبود تجربه ی کاربری سایت (UX) به کار می روند، تاثیر مثبتی بر SEO سایت خواهند داشت."

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید