طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای

نوشته ای که در ادامه مطالعه می کنید خلاصه ای است از  گفتگویی بین دو دوست که یکی از آن ها طراح و توسعه دهنده فروشگاه اینترنتی است با نام آرش و دیگری مدیر فروش یک کارخانه بزرگ است با نام سروش.

(این متن از روی فایل صوتی ای که حین گفتگو ضبط شده بود تهیه شده است)

شروع گفتگو پس از احوال پُرسی ها و حذف صحبت های معمولی:

سروش: من تصمیم دارم یه فروشگاه اینترنتی حرفه ای راه اندازی کنم و می خوام زحمت انجام این کار را به عهده تو بسپارم.

آرش: در چه زمینه ای؟ چی شد که به این فکر افتادی؟

سروش: خیلی وقت بود بهش فکر می کردم. ولی دو دل بودم که آیا اگر فروشگاه آنلاین راه اندازی کنم واقعا به نتیجه میرسه یا نه، یه جورایی باور نداشتم بشه از یه سایت فروشگاه اینترنتی به درآمد و فروش بالا رسید تا اینکه چند وقت پیش دو تا موضوع پیش اومد که باعث شد دیدگاهم تا حدودی تغییر کنه و با خودم بگم هر طور شده باید طی چند هفته آینده استارتشو بزنم.

یکیش اینکه اتفاقی یکی از دوستای دوران سربازیم رو دیدم وقتی ازش پرسیدم الان کجا مشغول هستی گفت یه فروشگاه اینترنتی دارم!!!

کمی که بیشتر باهاش صحبت کردم فهمیدم از روی همون فروشگاه به درآمد خیلی عالی و جایگاه دلخواهش رسیده و خیلی هم اصرار کرد که باهاش وارد همکاری بشم (چون می دونست خیلی وقته تو زمینه فروش کار می کنم و مدیر فروش یه تولیدی هستم)

دومین موضوع این بود که به این نتیجه رسیدم بهتره کمی آینده نگری کنم:

چند روز پیش با  آقای .... (مدیر کارخانه ای که سروش اونجا کار میکنه. این شخص یه جورایی الگوی سروش هست، مرد خود ساخته ای که از هیچ، تونسته یکی از بزرگترین کارخانه های تولید مواد غذایی رو در استان فارس راه اندازی کنه)  درباره اینکه چرا نوع طراحی بسته بندی های محصولات را عوض کرده صحبت می کردم و داشتم میگفتم الان مردم این طرح رو نمی پسندن وممکنه موجب کاهش فروش بشیم.

بهم گفت "درسته خودم اینو خوب می دونم. اگه الان تو این جایگاه فعلی هستیم به دلیل کارهایی هست که خیلی سال پیش انجام دادم و آینده نگری می کردم. و امروز هم دارم چند سال آینده رو می بینم. من نوع طراحی و برخی چیزهای دیگه رو تغییر میدم چون به فکرچند سال آینده هستم که اون موقع از یک سری لحاظ جلوتر از رقیبامون باشیم"

خب این حرفهاش منو به فکر برد. آدمای موفق همیشه آینده نگرهای خوبی هم هستند.

آرش: آینده نگری رو باهات موافقم اما نه این که بیخیال الان بشی.

اما فکر میکنی چون یه نفر دیگه یه فروشگاه اینترنتی موفق داره تو هم به راحتی می تونی شبیه اون بشی؟

یه سوال این فروشگاه رو میخوای برای کارخونه راه اندازی کنی یا برای شخص خودت؟

سروش: برای شخص خودم. در واقع ارتباطی با کارخونه نداره

آرش: خب چه محصولاتی؟

سروش: یادته یه مدتی با یه نفر شراکتی لوازم مصرفی آرایشی و پزشکی پخش می کردیم؟

آرش: نه

سروش: همون مدت یک ماهه که رفتم اصفهان.

آرش: آها خب پس نوع محصولات هم آرایشی و پزشکی هست؟

سروش: آره . چون هم می دونم اجناس رو ازکجا به قیمت خوب تهیه کنم هم تا حدودی با میزان سودش آشنا هستم.

آرش: سوالمو جواب ندادی

سروش: کدوم؟

آرش: درباره دوست دوران سربازیت که گفتی، من پرسیدم فکر میکنی چون یه نفر دیگه یه فروشگاه اینترنتی موفق و درآمد زا داره تو هم به راحتی می تونی مثله اون بشی؟

سروش: البته که نه

اون فقط برام نقش یک محرک رو داشت همین. میدونم که باید چند سال بگذره تا به درآمد دلخواهم برسم چون اون دوستم گفت حدود 3 سال وقت گذاشته تا به نتیجه رسیده.

آرش:  اگه فکر میکنی باید یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنی و  چند سال صبر کنی تا به درآمد برسه سخت در اشتباهی.

سروش (با تعجب) : چرا؟؟؟

آرش: فقط صبر کردن فایده نداره باید یه سری کارهایی رو طبق اصول انجام بدی. الزامی هم نداره حتما 3 سال صبر کنی. باید نوع محصول و رقیبانت تحلیل بشن شاید زمان کمتر یا بیشتری نیاز باشه.

سروش: درسته دیگه به خاطرهمینم اومدم سراغ تو.

خب شروع کنیم؟

آرش: چی رو شروع کنیم؟

سروش: صحبت درباره شروع طراحی فروشگاه اینترنتی دیگه و اینکه چقدر طول میکشه انجام بشه و اینچیزا

آرش: قبل از شروع چندتا نکته هست که باید بهت بگم:

  • راه دشواری در پیش داری، اونقدر ها هم که فکر میکنی آسون نیست. فکرشو بکن شاید 6 ماه طول بکشه فقط اطلاعات محصولات رو وارد سایت کنی.
  • در گذشته رقابت کم بود و اگه یه فروشگاه آنلاین ضعف هایی در طراحیش داشت باز هم کاربران ازش خرید می کردن اما الان وضع فرق می کنه. نمونه های مشابه فروشگاه اینترنتی محصولات مد نظر تو خیلی زیاده فرض کن اگه سایتت کمی مشکل فنی داشته باشه، یا کاربرا برای خرید سر در گم بشن و فرایند های خرید و جستجو رو نتونن به راحتی انجام بدن خیلی راحت سایت رو ترک می کنند و به سراغ فروشگاه های اینترنتی دیگه خواهند رفت.
  • یه سری نکات بسیار کوچیک در پیاده سازی هست شاید تاحالا بهشون توجه نکرده باشی اما رعایت نکردن اون ها موجب میشه بخش عظیمی از کاربرانی که قراره به مشتری تبدیل بشن رو از دست بدی و حتی خودت هم متوجه این موضوع نشی (اتفاقی که توی خیلی از وب سایت ها داره رخ میده و مدیران اون فروشگاه اصلا متوجه این مسائل هم نیستند)
  • فرایند های مارکتینگ هم اگه  شبیه گذشته بخواد انجام بشه جوابگو نخواهد بود و بازخورد مناسبی هم نخواهد داشت. الان فرایند های مارتینگ (سئو یا دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره) باید با یه استراتژی دقیق و به شیوه ی علمی و صحیح انجام بشه.
  • مباحث تبدیل بازدید کننده به مشتری اگه در حال حاضر نادیده گرفته بشه،احتمال شکست در فروشگاه اینترنی خیلی بالاست.

آرش : مسائل مربوط به تجربه کاربری، جستجو، نسخه موبایل و بقیه موارد رو بریم اتاق کنفرانس تا با مثال های واقعی تر برات توضیح بدم...

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید