سادگی در طراحی ویژگی مشترک کسب و کارهای بزرگ

سادگی در طراحی ویژگی مشترک کسب و کارهای بزرگ

به نام خدا

[مخاطب این نوشتار مدیران وب‌سایت شرکت‌های بزرگ و پربازدید است]

فکر می‌کنید ظاهر و طراحی وب‌سایتِ بزرگ‌ترین و پردرآمدترین شرکت دنیا که درزمینهٔ اینترنت و کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت دارد چگونه است؟

ممکن است تصور کنید طراحی وب‌سایت چنین شرکتی می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که حداقل 20 لینک در منوهای بالا و ده‌ها تصویر گرافیکی زیبا در ابتدای صفحه بدرخشد. همچنین یک عکس پس‌زمینه بسیار گیرا با تعداد بسیار زیادی کادرهای رنگی و مختلف جلوه خاص و پر ابهتی را باید به وب‌سایت این شرکت بدهد. اگر چنین تصوری دارید بهتر است کمی دیدگاه خود را تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنم خودتان یک‌بار در این لینک وب‌سایت بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی دنیا را ببینید و بعدازآن بازگردید و این نوشتار را مطالعه بفرمایید.

نه‌فقط گوگل بلکه بهتر است نگاهی هم به وب‌سایت شرکت‌هایی مانند ماکروسافت، اپل، سامسونگ و ال جی نیز بی اندازید.
به نظر شما طراحی وب‌سایت این شرکت‌ها چگونه است؟ بدون شک خواهید گفت تقریباً زیبا هستند ولی پیچیده نیستند. درست است؛ در این وب‌سایت‌ها خبری از طراحی‌های پرزرق‌وبرق نیست.

منظورم از سادگی در طراحی: پیچیده و شلوغ نبودن بیش‌ازحد وب‌سایت است و نه زیبایی گرافیکی و طراحی قوی، پس اشتباه برداشت نکنید.

این هنر یک طراح وب‌سایت است که طرح را به‌گونه‌ای پیاده‌سازی کند تا وب‌سایت در عین سادگی، زیبا هم باشد و نه این‌که شلوغ و گیج‌کننده باشد به‌طوری‌که کاربران به‌جای این‌که جذب ظاهر زیبا بشوند در عوض به خاطر گرافیک بیش‌ازحد و پیچیدگی زیاد وب‌سایت را ترک کنند.

 

سادگی در طراحی برای کسب و کارهای آنلاین

بنابراین بهتر است بگوییم یک طراحی حرفه‌ای باید زیبا و ساده باشد.

یک وب‌سایت زیبا و درعین‌حال، ساده به بازدیدکننده آرامش می‌دهد و باعث می‌شود او زمان بیشتری را در سایت سپری کند که دقیقاً هدف ما هم از طراحی وب‌سایت‌های مربوط به کسب‌وکارها همین است؛ اما اگر طراحی یک وب‌سایت زیبا باشد ولی پیچیده و بیش‌ازحد شلوغ هم باشد در این صورت نباید انتظار داشته باشیم که چنین طرحی کاربران زیادی را جذب کند.

در وب‌سایت کسب‌وکارهای آنلاین درواقع بیشتر امکانات و خدمات آن سایت برای کاربران مهم است و نه ظاهر پرزرق‌وبرق؛ هرچند طراحی می‌بایست آن‌قدر قوی و حرفه‌ای باشد که موجب جلب اعتماد کاربر بشود ولی اگر بیش‌ازحد روی موضوع گرافیک و ظاهر وب‌سایت تمرکز کنیم و از بخش‌های دیگر غافل شویم در آینده دچار پشیمانی خواهیم شد.

البته واضح است که در همه وب‌سایت‌ها این موضوع صدق نمی‌کند و ماهیت برخی کسب‌وکارها به‌گونه‌ای است که وب‌سایتشان می‌بایست تماماً گرافیکی باشد مانند وب‌سایت‌های مربوط به آتلیه‌های هنری و عکاسی. در اینجا منظور ما بیشتر مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین ازجمله فروشگاه‌های اینترنتی و غیره است.
طراحی زیبا موجب جذب کاربران و افزایش بازدید وب‌سایت می‌شود اما زیبایی بیش‌ازحد همیشه پیچیدگی و دل‌زدگی کاربران را در پی دارد.

سادگی در طراحی ویژگی مشترک کسب و کارهای بزرگ

 

چرا وب‌سایت شرکت‌های بزرگ و معروف این‌قدر ساده است؟

• سرعت وب‌سایت: هر چه تعداد تصاویر و گرافیک و همچنین زیبایی بصری وب‌سایت بیشتر باشد سرعت باز شدن صفحات وب‌سایت هم بیشترخواهد شد. این به سیاست کسب‌وکار شما بستگی دارد که سرعت برایتان مهم‌تر است یا زیبایی بیش‌ازحد.
• پهنای باند مصرفی: فرض کنید وب‌سایت یک شرکت روزانه صد هزار بازدیدکننده دارد و حجم صفحه اول سایت آن شرکت با یک طراحی زیبا حدوداً 1.5 مگابایت است. حال روزانه صد هزار نفر که بخواهند این سایت را باز کنند باید 100000 را در عدد 1.5 مگابایت ضرب کنیم که می‌شود حدوداً 150 گیگ در روز برای مصرف پهنای باند آن وب‌سایت. حال اگر طراحی راکمی ساده‌تر کنیم (ساده‌تر و نه ضعیف و زشت) و حجم صفحه نخست وب سایت را به 500 کیلوبایت برسانیم (نیم مگابایت) آنگاه 150 گیگ در روز تبدیل به 50 گیگ خواهد شد که در بازدیدهای زیاد رقم چشمگیری است. این موضوع برای وب‌سایت‌های ایرانی خیلی مهم است چراکه در ایران پهنای باند وب‌سایت بسیار گران است.
• طیف وسیع کاربران: بازدیدکنندگان وب‌سایت چنین شرکت‌هایی معمولاً از تمام سنین و اقشار جامعه هستند. اگر طراحی وب‌سایت خیلی بیش‌ازحد گرافیکی و پیچیده باشد در این صورت ممکن است فقط کاربران باسواد و جوان جذب وب‌سایت بشوند و دیگر کاربران را از دست بدهند؛ اما طراحی فعلی این وب‌سایت‌ها به‌گونه‌ای زیبا، ساده و حرفه‌ای است که موردپسند تمام قشر کاربران است و همه می‌توانند با آن تعامل برقرار کنند.

در انتها لازم است ذکر شود یک طراحی قوی نیازی به زرق‌وبرق بیش‌ازحد ندارد و در عین سادگی بازهم می‌توان طرح‌های زیبایی را پیاده‌سازی کرد.

شما نیز دیدگاه ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید