چرا وب سایت من از نتایج گوگل حذف شد؟

چرا وب سایت من از نتایج گوگل حذف شد؟

به نام خدا

چرا وب‌سایت من از لیست نتایج گوگل حذف‌شده است؟ این پرسشی است که طی یک هفته اخیر بارها اشخاص زیادی از طریق ارسال پیام و ایمیل از من پرسیده‌اند به همین دلیل تصمیم گرفتم در یک پست به بررسی این موضوع بپردازم.

وقتی چنین اتفاقی برای تعداد زیادی وب‌سایت در یک‌زمان مشخص رخ می‌دهد شکی نیست که یکی از الگوریتم‌های گوگل به‌روزرسانی شده است و به خاطر سیاست‌های جدیدِ گوگل، توسط آن الگوریتم تعداد زیادی از وب‌سایت‌های متخلف مشمول جریمه‌شده‌اند.

اما اگر چنین موضوعی فقط برای یک وب سایت خاص پیش بیاید وضع فرق میکند و مشکل خاصی وجود داشته که باعث بروز چنین اتفاقی شده است.

یافتن علت دقیق حذف شدن یک وب‌سایت از نتایج گوگل کاری است که می‌بایست توسط یک متخصص سئو انجام شود که البته بروز چنین اتفاقی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که ذکر همهٔ آن‌ها به‌تفصیل در این نوشتار نمی‌گنجد پس ما در اینجا به دلایل بروز چنین اتفاق‌هایی فقط به‌طورکلی خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم به شما دیدگاهی را ارائه دهیم تا با پیروی از آن دچار چنین مشکلاتی نشوید و حتی نگرانی حذف شدن از نتایج گوگل را هم نداشته باشید.

نکته مسلم این است که درهرحال کسی که وب‌سایتش از لیست نتایج گوگل حذف‌شده از دو حالت خارج نبوده یا درجایی اشتباهی کرده است یا تخلف.

اشتباه:
منظور از اشتباه این است که ندانسته یک سری تنظیمات سایت را به‌اشتباه پیکربندی کند.
مثلاً افزودن اشتباهی تگ Noindex در صفحات سایت و یا تنظیمات اشتباه فایل Robot.txt از روی ندانستن.
تجربه نشان داده که اگر چنین اشتباهاتی رخ‌داده باشد معمولاً ظرف مدت 3 هفته می‌توان وب‌سایت را به حالت قبل بازگرداند.

تخلف:
اگر هیچ اشتباهی در تنظیمات و تگ‌های سایت شما وجود ندارد ولی وب‌سایتتان از لیست نتایج گوگل حذف‌شده و یا افت داشته پس ازنظر گوگل حتماً تخلفی داشته‌اید و مشمول جریمه گوگل شده‌اید. گاهی اوقات اصطلاحاً این جریمه شدن را پنالتی شدن نیز می‌گویند.

ممکن است با خود بگویید من هیچ تخلفی انجام نداده‌ام: نه از سایت‌های دیگران کپی‌برداری کرده‌ام، نه لینک خریداری کرده‌ام و نه گوگل را به روش‌های دیگر دور زده‌ام پس چرا چنین شده است؟ در پاسخ باید گفت تخلف ازنظر گوگل ممکن است چیزی باشد که شما حتی فکرش را هم نمی‌کنید یعنی ممکن است خودتان هم خبر نداشته باشید که فلان کار تخلف محسوب می‌شده؛ اما از طرفی هم احتمال این‌که رقیبانتان بر روی وب‌سایت شما سئو منفی انجام داده باشند نیز وجود دارد.

دلایل حذف شدن وب سایت از نتایج گوگل

 

در ادامه اگر به بررسی دلایل حذف شدن وب‌سایت آن اشخاصی که برایم ایمیل ارسال کرده بودند بپردازیم دو نکته زیر برای ما محرز خواهد شد:

اول اینکه گوگل هرازگاهی رویکرد امتیازدهی و فاکتور رتبه دهی به وب‌سایت‌ها را تغییر می‌دهد یا اصطلاحاً بروز رسانی می‌کند. (در بین متخصصان سئو با نام آپدیت شدن الگوریتم‌ها مثلاً الگوریتم پنگوئن مطرح است) یعنی ممکن است یک وب‌سایت اکنون در لینک یک گوگل باشد ولی احتمالش هست که بعد از یک به‌روزرسانی الگوریتم‌ها توسط گوگل این وب‌سایت به صفحه 2 یا 3 برود یا کلاً حذف شود. عکس این قضیه نیز در بعضی مواقع مشاهده‌شده است.

دوم این‌که هرکسی که بخواهد گوگل را دور بزند قطعاً روزی در دام خواهد افتاد و ممکن است وب‌سایتش کلاً از لیست نتایج گوگل حذف شود و یا اصطلاحاً مشمول جریمه گوگل شود.

با توجه به دو مورد فوق یک مدیر وب‌سایت هرگز نباید طوری عمل کند که همیشه نگران آپدیت شدن الگوریتم‌های گوگل و یا تغییر رویکرد آن باشد زیرا کسی که ریگی در کفشش نباشد خیالش آسوده است. البته می‌بایست اطلاعات و دانسته‌های خود درباره موتورهای جستجو را به‌روز نگه دارد تا بداند کدام فعالیت‌ها ازنظر گوگل تخلف محسوب می‌شود که آن کار را انجام ندهد یا اگر انجام می‌داده دیگر ادامه ندهد.

آسودگی خاطر:
کسی که طبق اصول پیش برود هیچ‌گاه از به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل آسیب نخواهد دید پس پیشنهاد من این است که اگر می‌خواهید استرس حذف شدن یا کاهش بازدید را نداشته باشید طبق اصول پیش بروید و از تخلف پرهیز کنید. خرید 50 لینک با رنک بالای 3 ممکن است وب‌سایت شما را برای مدتی در لینک یک قرار دهد (متأسفانه فرایند اشتباهی که 90 درصد سئوکاران در ایران انجام می‌دهند) اما خالی بودن وب‌سایت ، بروز نشدن آن و نداشتن مطالب باکیفیت بعد از مدتی گوگل را توجیه می‌کند که این وب‌سایت نباید در لینک یک یا صفحه اول گوگل باشد پس یک روز خواهید دید که حذف‌شده‌اید دلیلش هم خیلی ساده است و چیز پیچیده‌ای نیست، تخلف صورت گرفته؛ چرا سایتی که هیچ محتوای باکیفیتی ندارد ولی 50 بک لینک با رنک بالای 3 دارد؟ یعنی 50 وب‌سایت معتبر سایت او را لینک کرده‌اند، آیا این مشکوک نیست؟ صد در صد مشکوک است و موجب جریمه نیز هست.حال فرض کنید هزینه گزافی هم بابت چنین کاری پرداخته باشید:

در این صورت هر چقدر هزینه برای بالا بردن رتبه وب سایتتان پرداخته اید به هدر رفته است.در واقع فقط برای مدتی موقت در صدر نتایج گوگل بوده اید. پس از آن اعتماد گوگل نیز به  شما کم شده است و برگشتن به حالت عادی کمی زحمت بیشتری می خواهد اما این را همیشه به خاطر داشته باشید که گوگل بخشنده است.

در ادامه  برخی از دلایلی که باعث حذف یک وب‌سایت از نتایج گوگل می‌شود را ملاحظه خواهید کرد، گاهی اوقات فقط یکی از این موارد باعث حذف یک وب‌سایت می‌شود و گاهی اوقات وجود چند مورد باهم منجر به این اتفاق خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که همیشه جریمه گوگل باعث حذف شدن تمام سایت از نتایج جستجو نخواهد شد بلکه گاهی اوقات ممکن است موجب کاهش رتبه و درنتیجه کاهش بازدید نیز بشود که در چنین مواقعی تشخیص آن توسط مدیر وب‌سایت کمی دشوار خواهد بود و نیاز به تحلیل‌های تخصصی است.

چرا وب سایت من از نتایج گوگل حذف شد

دلایل حذف وب‌سایت از گوگل چیست؟ تخلف‌ها در چه مواردی هستند؟

• ایجاد مزرعه لینک.

• ایجاد مزرعه محتوا.

مطالب تکراری بیش‌ازحد در وب‌سایت.

• کپی‌برداری مطلب از وب‌سایت‌های دیگر.

• کپی‌برداری از مطالب سایت‌های دیگر با ایجاد تغییرات جزئی در آن‌ها.

• ارائه محتوای نامناسب و ناهنجار.

• گزارش سایت شما به عنوان اسپمر به گوگل توسط کاربران.

• مبادله لینک به‌طور گسترده.

• ایجاد بک لینک‌های زیاد در زمان کوتاه.

• نرخ پایین ماندگاری کاربران در سایت (مثلاً به دلیل ضعف در طراحی، یا نمایش تبلیغات بیش‌ازحد کاربران به‌محض باز کردن وب‌سایت شما سریع آن را ترک می‌کنند)

• راه‌اندازی شبکه‌ای از وبلاگ‌ها.

• بک لینک‌های زیاد ولی بیش‌ازحد بی‌کیفیت.

• محتوای مخفی.

• بک لینک‌های مخفی.

• استفاده ناصحیح از تگ‌های H1

• وجود خطا در سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت.

• لینک‌های شکسته بیش‌ازحد.

• بک لینک‌های زیاد از وب‌سایت‌هایی با زبانی غیر از زبان وب‌سایت.

• خرید بک لینک (اجاره کردن لینک)

• استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی.

• هک شدن سایت (هک شدن سایت یکی از دلایلی است که باعث حذف شدن سریع سایت از لیست نتایج گوگل می‌شود. متأسفانه وب‌سایت‌های مبتنی بر جوملا یا وردپرس بسیار زیاد در معرض این خطر هستند)

بهینه‌سازی بیش‌ از حد.

• زمان در دسترس نبودن بیش‌ازحد.

• سرعت بیش از حد پایین وب سایت.

• سابقه بسیار بد دامنه ی سایت.

• و بسیاری موارد دیگر...

واضح است که برخی از موارد ممکن است نیاز به توضیح داشته باشد اما به دلیل گستردگی از توضیح جزئیات پرهیز می‌کنم ولی سعی خواهد شد آن‌ها را در مطالب جداگانه موردبررسی قرار دهم.

نکته: زمان نگارش این مطلب سال 1394 بوده و ممکن است در آینده موارد دیگری نیز کشف گردد که در زمان نگارش این مطلب مطرح نبوده‌اند.

بازگشت به نتایج گوگل

 

بازگشت به نتایج گوگل:

اگر مشمول جریمه گوگل شده اید و وب سایتتان از لیست نتایج گوگل حذف شده باشد راه حل چیست؟
در یک‌کلام: می‌بایست اعتماد گوگل را دوباره جلب کنید.
خواهید پرسید چگونه؟
ابتدا دلیل جریمه شدن وب‌سایتتان را پیدا و سعی در برطرف کردن آن کنید(ممکن است به کمک یک سئو کار نیاز پیدا کنید)

مثلاً پس از بررسی مشخص می‌شود ایجاد 100 لینک در یک روز باعث جریمه شدن سایت شما شده است؛ بنابراین اولین کاری که می‌کنید حذف این لینک‌ها هم از وب‌سایت‌های لینک دهنده و هم از بانک اطلاعات گوگل است.
پس‌ازآن شروع می‌کنید روش‌های اصولی برای بهینه‌سازی و افزایش بازدید را انجام می‌دهید پس از حدودا 5 هفته مشاهده خواهید کرد که وب‌سایت شما کم‌کم به لیست نتایج گوگل بازخواهد گشت.

در ساده‌ترین حالت باید لیست فوق که دلایل حذف شدن وب‌سایت بود را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از آن‌ها در وب‌سایت شما رخ‌داده است؟ که اگر موردی وجود داشت سعی در برطرف نمودن آن کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع‌شده باشد.
پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید