راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ایران

راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ایران

به نام خدا

زمانی که اروپایی‌ها توانستند با کمک چاپگر کتاب‌هایشان را چاپ و تکثیر کنند ما ایرانیان از این امکان بی‌بهره بودیم و تقریباً 400 سال پس از آن‌ها به‌طورجدی به دستگاه چاپ دست یافتیم.

در همین مدت که ما از چاپگر بی بهره بودیم و کتاب‌هایمان می‌بایست به صورت دست‌نویس تکثیر می‌شد آن‌ها نویسندگان بزرگی را به دنیا تحویل دادند (از ذکر نام خودداری می‌کنیم) و عامل این پیشرفت آن‌ها در آن برهه چیزی نبود به جز چاپگر. هیچ شکی نیست که اگر چاپگر هم‌زمان با اروپایی‌ها به دست ما ایرانی‌ها رسیده بود ما نیز مانند آن‌ها نویسندگان بزرگ و کتاب‌های معروفی را در آن برهه زمانی ایجاد کرده بودیم. این‌که می‌بینم در یک مدت زمان خاص در فرانسه، در آلمان در ایتالیا در انگلیس نویسنده‌های بسیار معروف و بزرگی جان گرفتند به خاطر وجود چاپگر بود و نه این که بگوییم استعداد نویسندگی فقط در اروپایی‌ها وجود دارد و در ما ایرانی‌ها وجود نداشته. ما هم استعدادهای زیادی داشتیم ولی وسیله‌ای برای ابزار آن نداشتیم. دیر رسیدن چاپگر به ایران موجب شد در برهه زمانی قرن 15 تا 19 میلادی کتاب‌های فوق‌العاده‌ای فقط در اروپا به وجود بیایند و نه در ایران و نه در هیچ کجای دیگر.

اکنون این داستان نیز برای اینترنت تکرار شده است. منتها این بار اینترنت را آمریکایی‌ها اختراع کردند و آن‌ها بودند که توانستند در مدت زمانی که کشور ما و کشورهای دیگر هنوز به طور گسترده به اینترنت دسترسی ندارند شرکت‌های بسیار بزرگ و پردرآمدی را با تکیه‌بر اینترنت پایه‌گذاری کنند.

کسب و کار آنلاین در شیراز

این که گوگل یا فیس بوک یا خیلی چیزهای دیگر توانستند ایجاد شوند ولی در کشور ما خبری از این شرکت‌ها نیست دلیلش این نیست که ما ایرانی‌ها استعداد این کارها را نداریم بلکه دلیلش این بود که اینترنت دیر به ایران رسید و در همین مدتی که ما اینترنت نداشتیم آن‌ها اوج گرفتند و دنیا را تکان دادند. در آمد شرکت‌های نرم افزاری آمریکا حتی از بودجه کل کشور ما هم بیشتر است. آن‌ها سالیانه میلیون‌ها دلار ارز به کمک خدمات اینترنتی وارد کشورشان می‌کنند نه تنها آمریکا بلکه اکثر کشورهای دیگر اکنون از طریق خدمات نرم افزاری درآمدهای عظیمی وارد کشورشان می‌کنند. دید آن‌ها به نرم‌افزار با دید یک صنعت بزرگ است ولی دید ما ایرانی‌ها به نرم افزار با دید یک ابزار جانبی است.

ولی زمان رشد کسب و کارهای آنلاین در ایران اکنون فرا رسیده است.

حالا همه شرایط مهیاست، جامعه و فرهنگ مردم آماده است تا روی به خدمات آنلاین بیاورند. در یکی دو سال اخیر (سال 1393 و 1394) رشد بسیار خوبی را در زمینه کسب و کارهای اینترنتی در ایران دیده‌ام که نظیرش را در سال‌های قبل ندیده بودم؛ مانند فروشگاه‌های آنلاین، سامانه‌های تبلیغاتی، سامانه‌های تخفیف گروهی و ...
اکنون هر کسی با هر شرایطی می‌تواند برای خود یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. هیچ شکی نیست که در چند سال آینده اکثر مردم ایران ترجیح می‌دهند از خدمات آنلاین و الکترونیکی استفاده کنند. اتفاقی که درهمه دنیا افتاده است ولی هنوز در کشور ما به آن شکل که باید نه؛ اما چه خوب است که ما از این فرصت استفاده کنیم و یک کسب و کار آنلاین ایجاد کنیم تا در آینده و چند سال دیگر افسوس نخوریم که‌ای کاش 5 سال پیش این کار را کرده بودم. این را بدانید که اکثر شرکت‌های معتبر نرم افزاری در دنیا زمانی شکل گرفته‌اند که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرده آن‌ها بتوانند به جایی برسند.

کسب و کاراهای آنلاین در شیراز

برای جلب نظر مردم کیفیت مهم است

یکی از مسائلی که مردم را به استفاده از خدمات آنلاین سوق می‌دهد کیفت در ارائه آن نوع خدمات است. برای مثال اگر اکثر فروشگاه‌های اینترنتی کشور دارای مشکلات زیادی باشند آنگاه مردم برای استفاده از این امکانات دلسرد می‌شوند و ترجیح می‌دهند به شکل سنتی خرید خود را انجام دهند. این وظیفه کارآفرینان و شرکت‌های طراحی وب سایت و پیاده کنندگان طرح است تا کیفیت کار را بالا ببرند تا مردم ترغیب به استفاده از این خدمات بشوند. ما که در این زمینه فعال هستیم باید مردم را ترغیب کنیم، فرهنگ سازی را خود ما باید انجام دهیم آن هم با ایجاد نرم افزاهای با کیفیت و مناسب.

اکنون وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در ایران چگونه است؟

به جرئت می‌توانم بگویم یکی از پر درآمدترین و آینده دارترین کسب و کارها در حال حاضر، کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت است. فروشگاه‌های اینترنتی، وب سایت‌های تبلیغاتی و موارد بسیار زیادی را می‌شناسم که فقط با یک وب سایت توانسته‌اند به در آمد بسیار بالایی برسند.
تنها قشری که از درآمد بالای وب سایت‌های کسب و کارهای آنلاین در ایران خبر دارند طراحان وب سایت و طراح فروشگاه‌های اینترنتی هستند پس همیشه از آن‌ها در این زمینه سؤال کنید.

راه اندازی کسب و کارهای آنلاین در شیراز

مزایای کسب و کارهای اینترنتی:

نیاز به سرمایه زیاد ندارد: سرمایه اولیه در حد طراحی وب سایت و یک سری موارد جزئی دیگر.

نیاز به مکان فیزیکی ندارد: نیازی نیست حتماً یک مکان تجاری داشته باشید در منزلتان هم می‌توانید این کار را اداره کنید.

محدودیت سنی ندارد: مهم نیست سنتان چقدر است، 12 سال یا 60 سال.

محدودیت جنسی ندارد: گاهی اوقات برخی کسب وکارها به خاطر نوع جنسیت کارآفرین با مشکلات زیادی مواجه می‌شود مثلاً میگویند یک خانم نمی‌تواند یک تعمیرگاه خودرو داشته باشد... اما در کسب و کارهای اینترنتی این محدودیت وجود ندارد.

انواع کسب و کارها را می‌توانید امتحان کنید و تجربه کسب کنید: چون هزینه راه اندازی کم است می‌توانید چند فعالیت مختلف را تجربه کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

نداشتن محدودیت جغرافیایی: ممکن است شما در شیراز باشید ولی از شهرهای دیگر بلکه حتی از کشورهای دیگر هم مشتری داشته باشید. عدم وجود این محدودیت یکی از بزرگ‌ترین مزایای کسب و کارهای آنلاین است.

درآمد نا محدود: پس از سپری کردن دوران راه اندازی، زحمت کمتری خواهید داشت ولی درآمد شما کمتر نخواهد شد. بلکه رشد خواهد کرد.

چگونه می‌توان یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد؟

این روزها برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی یا دیگر کسب و کارهای آنلاین نیاز به پرداخت هزینهٔ گزافی نیست.
اگر خودتان درزمینهٔ طراحی وب سایت، برنامه نویسی و بهینه سازی وب سایت تخصص و تجربه دارید در بهترین شرایط هستید و می‌توانید خودتان چنین کسب و کاری را به راحتی پیاده سازی کنید ولی اگر در این زمینه تجربه و تخصصی ندارید بهتر است کار را به یک حرفه‌ای بسپارید.

شرکت‌های زیادی  وجود دارد که این کار را برایتان انجام می‌دهند.
دقت کنید که برای راه اندازی کسب و کار آنلاین الزام است که طراحی وب سایت شما حرفه‌ای و کاربرپسند باشد پس برای انجام آن نیاز است که یک حرفه‌ای این کار را برایتان انجام دهد. برای مطالعه بیشتر مطلب چرا اکثر فروشگاه‌های اینترنتی با شکست مواجه می‌شوند را مطالعه کنید.

 

راه اندازی کسب و کارهای آنلاین

 

چه کاری راه اندازی کنیم؟ ایده از کجا پیدا کنیم؟

(قبلا در همین سایت و در این مطلب به یافتن ایده کسب و کار پرداخته‌ایم میتوانید بعد آن را مطالعه کنید)

به ازای هر نفر در ایران حدود 5000 ایده وجود دارد. فقط شما می‌بایست کمی بگردید و ایده خودتان را پیدا کنید ایده‌ها آن‌قدر زیاد است که من اگر بخواهم همه آن‌ها را ذکر کنم باید یک کتاب هزار صفحه‌ای بنویسم. ولی جهت آشنایی بیشتر شما به حیطه کسب و کارهای آنلاین برخی از آن‌ها را در اینجا ذکر می‌کنم:

فروشگاه اینترنتی در زمینه‌های مختلف

آموزشگاه آنلاین در زمینه‌های تخصصی

ارائه خدمات طراحی به صورت آنلاین

ارائه خدمات مشاوره به صورت اینترنتی

وب سایت‌های تخفیف گروهی

وب سایت‌های تبلیغاتی

وب سایت‌های مرتبط با نیازمندی‌های عمومی مردم

وب سایت‌های نقد و بررسی

وب سایت‌های مرتبط با حوزه گردشگری و جذب گردشگر

خدمات مرتبط با رستوران‌ها و سفارش‌های آنلاین

خدمات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی

وب سایت‌هایی در زمینه‌های سرگرمی

و بسیاری موارد دیگر

مواردی که ذکر شد فقط چند مثال جهت آشنایی شما با حیطه کسب و کارهای آنلاین بود.

نتیجه گیری:

هیچ شکی نیست که آینده ایران ازلحاظ رشد کسب و کارهای اینترنتی فوق العاده است چرا که اکنون هنوز قشر زیادی از مردم در برخی شهرها به خدمات آنلاین روی نیاورده‌اند و کم کم با این خدمات خو خواهند گرفت و از طرفی بسیاری از وب سایت‌هایی مرتبط در این زمینه را که بررسی می‌کنم می‌بینم روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کنند چون جمعیت کاربران اینترنت در ایران روز به روز بیشتر می‌شود و روز به روز مردم بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که از خدمات آنلاین استفاده کنند. آینده در ایران وضعیت طوری خواهد شد که میوه و سبزی را نیز از طریق اینترنت و با کمک یک وب سایت خریداری می‌کنیم و چند دقیقه بعد به ما تحویل داده می‌شود منتظر این روز باشید. در مقابل این تغییر چشمگیر پایداری نکنید و تغییر را بپذیرید اگر پذیرفتید دراین راه موفق خواهید بود.

به دنیای پرهیجان کسب و کارهای آنلاین خوش‌آمدید.

پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید