چگونه بازدید کننده های سایت را به منبع درآمد تبدیل کنیم؟

چگونه بازدید کننده های سایت را به منبع درآمد تبدیل کنیم؟

به نام خدا

قبلاً در مطلبی که در رابطه با نحوه راه‌اندازی ماشین پول‌سازی بود در بخشی از آن نوشته بودم یک وب‌سایتی را می‌شناسم که روزانه 7000 بازدیدکننده یکتا دارد. این وب‌سایت بخشی از سایتش را به فروش اینترنتی یک سری محصولات اختصاص داده است اما با این تعداد زیاد بازدید تقریباً روزانه 10 نفر از آن بازدیدکنندگان اقدام به خرید محصولات کرده‌اند از طرفی یک وب‌سایت دیگر را هم بررسی کرده‌ام که با روزانه 300 بازدیدکننده یکتا تقریباً 35 نفر اقدام به خرید می‌کنند.

تفاوت در کجاست؟ چرا چنین اتفاقی افتاده بود؟ (اتفاقاً هردوی آن وب‌سایت‌ها را نیز خودم طراحی کرده بودم)در وب‌سایت اولی از روز نخست که طراحی شد اصلاً قرار نبود در آن محصولی برای فروش گذاشته شود و یا اصلاً بحث فروشگاه در میان نبود اما در وب‌سایت دومی هنر تبدیل بازدیدکننده به مشتری به‌کاررفته بود. بخشی از این فرایند مربوط به زمان طراحی و به برنامه‌نویس و طراح سایت مربوط است و بخش عظیمی از آن به مدیر و صاحب وب‌سایت وابسته است که در وب‌سایت دومی مدیر آن فروشگاه آنلاین به‌خوبی از این هنر برخوردار بود.

تبدیل بازدیدکننده به منبع درآمد

هنر تبدیل بازدیدکننده به مشتری:همان‌طور که ذکر شد بخشی از این هنر به طراح و برنامه‌نویس وب‌سایت شما مربوط است و بخشی از آن به مدیر وب‌سایت. در اینجا چون مخاطب ما مدیران وب‌سایت‌ها هستند و نه برنامه‌نویسان و طراحان سایت؛ بنابراین از صحبت درباره این‌که برنامه‌نویس باید چکار کند و چه نکته‌هایی را در نظر بگیرد تا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری افزایش یابد پرهیز می‌کنیم زیرا یک برنامه‌نویس باتجربه درزمینهٔ طراحی حرفه‌ای فروشگاه‌های اینترنتی به‌خوبی می‌داند چه کند.اما روی صحبتمان با مدیران سایت‌ها و کسب‌وکارها است که چگونه از بازدیدکننده‌های سایتشان درآمدی کسب کنند حال در هر وضعی که باشند: فروشگاه باشند، یک وب‌سایت معمولی باشند، یک وب‌سایت خدماتی باشند. نکته مهم در اینجا این است که ما نمیخواهیم در این مطلب درباره افزایش بازدید سایت صحبت کنیم بلکه فرض را بر این می‌گیریم که بازدیدهای سایت شما زیاد هستند و اکنون می‌خواهیم آن‌ها را تبدیل به مشتری یا تبدیل به منبع درآمد کنیم.

چگونه از بازدیدکننده‌های سایتمان کسب درآمد کنیم؟هنر تبدیل بازدیدکننده به مشتری برای زمانی صدق می‌کند که سایت شما یک فروشگاه اینترنتی باشد و محصولات و یا خدماتی را برای فروش ارائه داده باشید.اما اگر سایت شما فروشگاه نباشد، فرضاً یک وب‌سایت ساده با روزانه 1000 بازدیدکننده باشد آن‌وقت چگونه می‌توان از این 1000 بازدیدکننده کسب درآمد کرد؟

ابتدا باید ایده کسب درآمد از بازدید کنندگان را کشف کنید، آن را در وب‌سایتتان پیاده‌سازی کنید و سپس درزمینهٔ اینکه چگونه بازدیدکننده‌های بیشتری را ترغیب به خرید یا استفاده از خدماتِ غیر رایگان کنیم تلاش کنیم. فرایند ترغیب تعداد بیشتری از کاربران از بین همه بازدیدکننده‌ها به خرید را «افزایش نرخ تبدیل» می‌نامیم.

پس لازم است تعریفی نیز از افزایش نرخ تبدیل ذکر کنیم:«فرایندهایی که موجب شود بازدیدکننده‌های بیشتری از سایت به مشتری تبدیل بشود و از سایت شما خریدی انجام دهد را افزایش نرخ تبدیل می‌گوییم. حال هر چه تعداد خریدها نسبت به تعداد بازدید بالا برود نرخ تبدیل نیز بالا خواهد رفت»

نرخ تبدیل نیز مانند بهینه‌سازی وب‌سایت یک مقوله گسترده است که به آن علم بهینه‌سازیِ نرخ تبدیل هم می‌گویند (Conversion Rate Optimization). به عبارتی می‌توان نرخ تبدیل را معادل ROI یا Return On Investment قرارداد که در دنیای تجارت به معنی نرخ بازگشت سرمایه شناخته‌شده است.

یکی از فرایندهای کسب درآمد از بازدیدکننده پس از تعیین ایده و پیاده‌سازی آن، تلاش برای افزایش نرخ تبدیل است.

ایده کسب درآمد:

راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد: از قرار دادن تبلیغات بنری و کلیکی در سایت گرفته تا هدایت کاربران به سایت‌های دیگر و دریافت درصد از آن‌ها؛ اما این روش‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند و حتی در بعضی مواقع موجب کاهش اعتبار شما در بین کاربران می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها را نیز از دست بدهید.

در ادامه به‌تفصیل حالت‌های مختلف را توضیح خواهیم داد اما قبل از آن اجازه دهید در این نوشتار وب‌سایت‌ها را به سه نوع مختلف از سه دیدگاه متفاوت تقسیم‌بندی کنیم:

1- یک نوع وب‌سایت‌های فروشگاه آنلاین هستند که قصد دارند محصولی را به فروش برسانند، هدف و محصول آن‌ها مشخص است.

2- نوع دوم وب‌سایت‌های معمولی است که تاکنون بخش فروشی نداشته‌اند، چیزی هم برای فروش ندارند اما تعداد بازدیدکنندگان آن‌ها زیاد است و دوست دارند از این بازدیدکنندگان کسب درآمد داشته باشند. حال به روش‌های مختلف که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

3- نوع سوم وب‌سایت‌های مربوط به کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و خدماتی، مغازه‌ها و نمونه‌های مختلف چنین کسب‌وکارهایی است که وجود فیزیکی دارند و صاحب وب‌سایت هم هستند. در این‌گونه موارد می‌توان کاربران را تشویق به استفاده از خدمات یا محصولات آن‌ها کرد که خود نوعی تبلیغاتِ فوق‌العاده برای کسب‌وکارشان هم محسوب می‌شود.

بنابراین ایده کسب درآمد در این نوشتار مختص نوع دوم است که در ادامه در بخش توضیحات مربوط به نوع دوم آن را مطالعه خواهید کرد.

اکنون به‌تفصیل این موارد را توضیح خواهیم داد. بیشترین تمرکز ما روی نوع دوم هست چراکه هدف این مقاله هم در رابطه با همین نوع است.

نوع اول:اگر وب‌سایت شما در دسته فروشگاه‌های آنلاین قرار دارد تبدیل بازدیدکننده به منبع درآمد خودبه‌خود در سایت شما در حال انجام شدن است چراکه ماهیت فروشگاه‌های اینترنتی نیز همین است اما ممکن است بازدید بالایی داشته باشید ولی نرخ فروشتان پایین باشد؛ بنابراین باید به بررسی دلایل بروز چنین وضعی بپردازید که می‌توانید با مراجعه به لینک چرا در فروشگاه‌های اینترنتی با این‌که بازدید بالایی داریم ولی نرخ فروش پایین است علل بروز چنین وضعیتی را بررسی و رفع کنید.

نوع دوم:اگر صاحب یک وب‌سایتی هستید که در یک زمینه خاص فعالیت دارد و از بازدید بالایی نیز برخوردار است (هیچ نوع فروش محصولی نباید داشته باشید وگرنه در دسته‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌گیرید) می‌توانید از این فرصت در جهت کسب درآمد چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم اقدام کنید.

منظور از مستقیم و غیرمستقیم چیست؟فرض کنید شما یک وب‌سایت آموزشی درباره موفقیت در کنکور دارید که بعضی وقت‌ها یک سری مقاله‌هایی را برای روحیه دادن به کنکوری‌ها منتشر می‌کنید که استقبال خوبی هم از نوشته‌های شما شده است و به‌طور میانگین روزانه 1000 نفر بازدیدکننده هم دارید. حال اگر در سایتتان بخشی را تحت عنوان مشاوره آنلاین راه‌اندازی کنید طوری که کاربران باید برای مشاوره یک مبلغی را پرداخت کنند در این صورت شما مستقیماً از بازدیدتان کسب درآمد کرده‌اید. حال وارد جزئیات نمی‌شویم که باید چکار کنید تا کاربران بیشتری برای بخش مشاوره ثبت‌نام کنند و هزینه را پرداخت کنند. این فقط یک مثال بود.

یک روش دیگر این است که شما مثلاً یک سایت فروشگاه اینترنتی جدید راه‌اندازی کنید، در آن‌یک سری کتاب‌ها و چیزهایی که برای کنکوری‌ها نیاز هست را در آن قرار دهید و سپس با ترفندهای بازاریابی و قرار دادن تبلیغِ فروشگاهتان در آن سایت پربازدید کاربران را ترغیب کنید که وارد فروشگاه شده و خرید کنند. این روش، روشِ غیرمستقیم محسوب می‌شود.

حتی می‌توانید در سایتتان یک بخشی تحت عنوان فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و عملاً وارد حیطه فروشگاه‌های اینترنتی بشوید و سعی کنید با رعایت اصول و کسب دانش در این زمینه فروشتان را افزایش دهید.

بسته به خلاقیت خودتان می‌توانید روش‌های مستقیم و یا غیرمستقیمی را کشف کنید که از این طریق موجب درآمدزایی بشود.

تبدیل بازدید کننده به پول

چند ایده برای کسانی که صاحب وب‌سایت‌های پربازدید هستند:

ایجاد یک بخش فروش محصولات مرتبط (تجربه به من ثابت کرده این روش فوق‌العاده جوابگو است)

ایجاد بخش مشاوره غیر رایگان درزمینهٔ مرتبط با وب‌سایتتان.

ایجاد بخش آموزش آنلاین درزمینهٔ تخصصی موضوع وب‌سایتتان.

فروش محتوا درزمینهٔ تخصصی وب‌سایتتان. مثلاً سایت شما یک سایت تخصصی آموزشی درزمینهٔ آهنگسازی است. شما می‌توانید از کاربران جهت دسترسی به همه مقاله‌ها مبلغی را دریافت کنید که با توجه به تعداد زیاد کاربران درآمد این روش می‌تواند قابل‌توجه بشود.

درج تبلیغات مرتبط با موضوع وب‌سایتتان. خیلی‌ها هستند که تمایل دارند در سایت شما تبلیغاتشان را قرار دهند هزینه آن را هم هر چه که باشد بپردازند فقط باید خودتان را به آن‌ها نشان دهید. (البته مبحث تبلیغات خیلی گسترده است)

تبلیغ کسب‌وکار و خود. کسب‌وکاری که فیزیکی است و هیچ ربطی به وب‌سایت شما ندارد. لطفاً توضیحات مربوط به وب‌سایت‌های نوع سوم در پایین همین صفحه را مطالعه کنید.

پست‌ها یا مقاله‌های تبلیغاتی. فرض کنید شما یک وب‌سایت پربازدید درزمینهٔ پوست و سلامت دارید. حال یک شرکت پخش لوازم‌آرایشی از شما درخواست می‌کند در بازه‌های زمانی خاص یک مطلب تبلیغاتی در بین مطالب سایتتان قرار منتشر کنید و نامی از آن این شرکت ببرید؛ که مسلماً هزینه این تبلیغاتی که به شما پرداخت می‌کنند بسته به معروفیت سایت شما دارد.

انجمن‌های تخصصی پرسش و پاسخ درزمینهٔ تخصصی مرتبط با وب‌سایت شما که اعضا برای ورود به این بخش و پرسیدن پرسش‌های تخصصی می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت کنند.

آگهی‌های کاریابی. فرض کنید وب‌سایت شما درزمینهٔ آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی باشد و بازدیدکنندگان شما هم اکثراً از تعمیرکاران مشغول در این حوزه هستند. حال یک شرکت معتبر قصد دارد یک نیروی حرفه‌ای برای بخش تعمیراتش استخدام کند بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهند برای یک مدت خاص با یک هزینه مشخص که به شما پرداخت می‌کنند، یک لینک از آگهی استخدام را در سایتتان قرار دهید تا آن شرکت به هدفش برسد و نیروهای حرفه‌ای را جذب کند.

فروش یا اجاره صفحات. همین چند مدت پیش وب‌سایتی را طراحی کرده بودم که صاحب آن برخی از صفحاتش را اجاره می‌داد و اتفاقاً استقبال بی‌نظیری هم از آن شده بود. وب‌سایت مورد ذکر درزمینهٔ بازاریابی بود و پس از به شهرت رسیدن تعداد زیادی از مشاورین بازاریابی برخی از صفحات این سایت را اجاره کرده بودند تا تبلیغات و رزومه خود را در آن قرار دهند و بالطبع چنین کاری برای آن‌ها خیلی مفید خواهد بود چراکه زحمات افزایش بازدید و این‌جور مسائل را دیگر نداشتند.

برگزاری همایش، کلاس و یا کارگاه‌های آموزشی. مثلاً وب‌سایت شما درزمینهٔ روانشناسی فعالیت دارد، یک تبلیغ در بالای سایت قرار دهید و در آن بنویسید برگزاری کارگاه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس. اگر برای هر نفر مثلاً 50 هزار تومان شهریه تعیین کنید فرض کنید اگر 30 نفر در این کلاس‌ها شرکت کنند و این کلاس‌ها هم هفته‌ای چند بار برگزار شود می‌تواند درآمد قابل‌توجهی باشد.

و بسیاری ایده‌های دیگر که ذکر آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد...

یادتان باشد خودتان را محدود به این مواردی که بنده حقیر ذکر کردم نکنید و این جمله را نیز به یاد داشته باشید که به ازای هر نفر در دنیا 1000 ایده و راه درآمد از طریق اینترنت وجود دارد. زحمت شما این است که یکی از این 1000 راه مربوط و مختص به خودتان را با تفکر و اندیشهٔ فراوان پیدا کنید.

حال فرض کنید ایده را پیدا کردید چه از طریق مستقیم و چه غیرمستقیم. اکنون مبحث مربوط به افزایش نرخ تبدیل به میان خواهد آمد ( اگر نمی‌دانید نرخ تبدیل چیست لطفاً دوباره به بالای همین صفحه مراجعه کرده و مطلب را دوباره مطالعه بفرمایید) و باید در این زمینه کمی تلاش کنید تا این نرخ را بالا ببرید و موجب افزایش درآمد بشوید.

تلاش برای افزایش نرخ تبدیل مساوی است با تلاش برای کسب درآمد بیشتر:اگر ایده را هم پیداکرده‌اید، وارد مرحله اجرایی شده‌اید، آن را پیاده‌سازی کرده‌اید و وب‌سایتتان شروع به درآمدزایی کرده( و یا حتی اگر نتیجه‌ای نگرفته‌اید و اصلاً درآمدی کسب نکرده‌اید) بهتر است اکنون وارد بحث افزایش نرخ تبدیل بشوید. لطفاً جهت مطالعه راه‌کارهای مربوط به افزایش این نرخ ،مطلب افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین را مطالعه بفرمایید.

نوع سوم: توضیح نوع سوم را با یک مثال برایتان ذکر خواهم کرد.یادم می‌آید چند سال پیش که در یک شرکت مشغول به کار بودم وب‌سایتی برای یک واحد تولیدی مبلمان طراحی کردم. بعد از مدتی آن‌ها یک فروشگاه بزرگ دریکی از خیابان‌های پرتردد نیز افتتاح کردند. صاحب این تولیدی فرزندی داشت که گاهی اوقات یک سری مقاله‌های جالب و مفید درباره دکوراسیون منزل در سایتشان وارد می‌کرد. یک روز که من آمار سایت را بررسی کردم دیدم روزانه حدود 3 هزار بازدیدکننده یکتا و 5 هزار بازدید کلی دارد. فوراً با صاحب تولیدی که قبلاً وب‌سایت را برایش طراحی کرده بودم تماس گرفتیم و ایشان گفتند فرزندش هرروز مطالب جدیدی را در سایت قرار می‌داده است (البته در طول مدت سه سال) و من به ایشان پیشنهاد دادم که می‌توان از این تعداد بازدیدکننده‌های سایت به افزایش فروش مبلمان در فروشگاهتان کمک کرد. دقیقاً یادم هست که ایشان در کمال تعجب پرسیدند مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ حتی اطلاعی هم در این زمینه نداشتند.

درهرحال من شروع کردم یک سری تغییراتی را در وب‌سایت ایجاد کردم و این فرایند را برایشان انجام دادم که در ادامه برایتان شرح خواهم داد چه‌کارهایی بر روی این سایت انجام دادم.یک ماه بعد ایشان اطلاع دادند که فروش روزانه مبل‌ها در فروشگاهشان پس از ایجاد تغییرات دقیقاً 2 برابر شده است و خیلی از مشتری‌ها گفته بودند که از طریق وب‌سایتتان آدرس شمارا پیداکرده‌ایم و اکنون قصد خرید از فروشگاه شما داریم.

استراتژی های مارتکتینگ

در ادامه برخی کارهایی که من در سایت تولیدی مبلمان انجام داده بودم را ملاحظه می‌کنید:

• افزودن یک بخش خبرنامه در بخشی از سایت که در همه صفحات جلوی چشم کاربر بود. به این طریق کاربران زیادی عضو خبرنامه می‌شدند و ما می‌توانستیم در آینده به ایمیل آن‌ها خبرنامه‌هایی شامل تبلیغاتِ جدیدترین مبلمان ارسال کنیم.

• افزودن تصاویر باکیفیت و دقیق از همه مبل‌ها چه جدید چه قدیمی در وب‌سایت.

• افزودن توضیحات دقیق از همه مبل‌ها در وب‌سایت.

• افزودن یک تبلیغ بسیار زیبا و جذاب در بالای سایت مبنی بر آغاز فروش فوق‌العاده.

• ایجاد یک بخش قرعه‌کشی در وب‌سایت که به برندگان 80 درصد تخفیف در خرید مبل اعطا می‌کرد.

• ایجاد بخش تخفیف ویژه برای کسانی که عضو سایت شده باشند.

• راه‌اندازی بخش پرسش و پاسخ به‌طوری‌که کاربران می‌توانستند درزمینهٔ مبل‌ها سؤالات خود را بپرسند البته پاسخ‌گویی به کاربران در وب‌سایت توسط کارکنان آن فروشگاه مبلمان عالی بود. (همکاری آن‌ها خیلی خوب بود و نتیجه این رشد را در مجموعه خودشان دیدند، همه خوشحال و راضی بودند که این رضایت بدون شک موجب رشد و ترقی فوق‌العاده‌ای خواهد شد)

• طراحی یک صفحه فرود فوق‌العاده جذاب.

• راه‌اندازی بخشی تحت عنوان تعویض مبل‌های کهنه با نو. کاربر در این بخش به کمک وب‌سایت تصاویرِ مبل‌ها را ارسال می‌کرد و مسئول فروشگاه نیز به آن‌ها هزینهٔ تعویض را اعلام می‌کرد که قطعاً به دلیل باتجربه بودن فروشنده در جذب مشتری و بازاریابی، چنین مواردی به خرید منتهی می‌شد.

• راه‌اندازی بخشی تحت عنوان مشاوره برای چیدمان دکوراسیون و مبلمان منزل در وب‌سایت.

• ایجاد حالت‌هایی که کاربر پس از مطالعهٔ یک مطلب در آن وب‌سایت به یک طریقی به صفحه تبلیغاتی مبل‌ها هدایت می‌شد که در آن صفحه نیز تصویر چند مبل بسیار زیبا با قیمت خیلی پایین را قرار داده بودم. همین باعث می‌شد کاربر حتی اگر از فروشگاه این تولیدی فاصله زیادی هم داشته باشد بازهم سری به فروشگاه آن‌ها بزند. این مورد را خیلی از مشتریان در فروشگاه ذکر کرده بودند که از شهرهای دیگر هستند و از طریق وب‌سایت با دیدن تصاویر و قیمت مبل‌ها تصمیم گرفته‌اند برای خرید به فروشگاه مراجعه کنند.

مواردی که ذکر شد در کسب‌وکارها و تولیدی‌های دیگر می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً اگر فروشگاه ایشان درزمینهٔ فروش محصولات دیجیتالی بود بنده یک بخش معرفی محصولات مبتنی بر ویدئو هم راه‌اندازی می‌کردم.

فروشگاه اینترنتی در شیراز

پس در این نوع از وب‌سایت‌ها (نوع سوم) که صاحب وب‌سایت از قبل دارای یک مکان فیزیکی بوده حال چه واحدهای تولیدی بزرگ، کوچک و چه واحدهای تجاری کوچک مانند مغازه‌ها و غیره، هنگامی‌که سایتشان به بازدید بالایی دست پیداکرده می‌تواند از این بازدید بالا به نفع رونق دادن و افزایش فروش مجموعه خود و کسب‌وکارشان که می‌تواند از یک کارخانه گرفته تا یک مغازه کوچک باشد بهره ببرد. در این نوع وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌شود انجام این کار را به یک متخصص در این زمینه بسپارید اما در نوع‌های اول و دوم مدیر وب‌سایت خودش بدون کمک دیگران می‌تواند به هدف کسب درآمد از طریق بازدیدکننده دست یابد.

امیدوارم که این مطلب برایتان مفید واقع‌شده باشد.شما نیز دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید