افزایش بازدید مهم تر است یا افزایش نرخ تبدیل؟

افزایش بازدید مهم تر است یا افزایش نرخ تبدیل؟

به نام خدا

بهتر است جمله‌ام را این‌گونه اصلاح کنم: تلاش برای افزایش بازدید وب‌سایت مهم‌تر است یا تلاش برای افزایش نرخ تبدیل؟ (اگر نمی دانید نرخ تبدیل چیست اینجا را مطالعه کنید)

فرض کنید صاحب دو وب سایت هستید اولی روزانه 1000 بازدید کننده دارد و از آن‌ها روزانه 3 نفرشان اقدام به خرید می‌کنند. حال وب سایت دیگرتان روزانه 200 بازدید دارد اما از این 200 نفر حدود 10 نفرشان اقدام به خرید می‌کنند!
با نگاهی به آمار مشخص است که وب سایت اولی ممکن است مشکلی داشته باشد...

با این اوصاف به نظرتان اگر برای هر دو وب سایتتان تمایل داشته باشید فروش را افزایش دهید، برای افزایش بازدید وقت می‌گذارید یا افزایش نرخ تبدیل؟

ممکن است بگویید در وب سایت اولی سعی می‌کنم تعداد بازدید را به 2000 برسانم تا فروشم دو برابر شود و برای وب سایت دومی هم همین‌طور، آنگاه من از شما خواهم پرسید که برای وب سایت اولی دو برابر کردن بازدید روزانه ی سایت زحمت و هزینه بیشتری می‌خواهد یا تلاش برای این‌که از همان 1000 نفر بازدیدی که در حال حاضر دارید سعی کنید تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید؟ یا به عبارتی نرخ تبدیل را افزایش دهید؟

شکی نیست که افزایش بازدید، هزینه، انرژی و زمان بیشتری را می‌طلبد اما تلاش برای افزایش نرخ تبدیل یا تلاش برای تبدیل بازدید کننده‌های بیشتری به مشتری زحمت کمتری نیاز دارد (به نسبت به افزایش بازدید حقیقی) و از همه لحاظ منطقی‌تر است چرا که اگر اکنون روی نرخ تبدیل کار کنید و در آینده نرخ بازدید را افزایش دهید مسلماً مشتری و فروش بیشتری خواهید داشت اما اگر فقط بخواهید بازدید را افزایش دهید بدون این که به مقوله نرخ تبدیل توجهی داشته باشید آنگاه در حال صرف انرژی و زحمت زیاد با کمترین بازدهی هستید.

بنابراین باید تلاش کنیم با هر تعداد بازدید کننده‌ای که داریم ابتدا بازدهی را افزایش دهیم یعنی از همین تعدادی که در حال بازدید از سایت هستند سعی کنیم تا آنجا که ممکن است جذبشان کنیم تا به مشتری تبدیل شوند آنگاه به فکر افزایش بازدید دوباره بیافتیم.

یک مثال:
تصور کنید در وب سایت اولی که روزانه به طور میانگین 3 فروش به ازای 1000 نفر بازدید کننده دارد دست به تغییراتی جهت افزایش نرخ تبدیل بزنید آنگاه خواهید دید که از روزانه 3 فروش به روزانه 20 فروش ارتقا پیدا می‌کنید که این افزایش نرخ تبدیل شاید یک هفته زمان نیاز داشته باشد ولی فروش خود را چند برابر کرده‌اید در صورتی که برای دو برابر کردن بازدید شاید به یک یا دو ماه زمان نیاز داشته باشد به‌علاوه هزینه ی گزاف تبلیغات در سایت‌های پر بازدید و ...

در این وضعیت که نرخ تبدیل وب سایت خود را بهینه کرده‌اید و فروش را از روزی 3 عدد به 20 رسانده‌اید اگر پس از این کار اقدام به افزایش بازدید کنید یعنی سعی کنید بازدید را به 2000 برسانید آنگاه فروش شما اگر دو برابر شود به روزی 40 عدد می ر سد.

حال اگر به نرخ تبدیل توجهی نداشته باشید و بگویید من نمی‌دانم برای تبدیل بازدید کننده به مشتری در وب سایتم باید چه کارهایی بکنم پس ترجیح می‌دهم فقط روی افزایش بازدید تمرکز کنم و اقدام به دو برابر کردن بازدید وب سایت کنید آنگاه فروش شما از 3 به 6 ارتقا پیدا می‌کند حال خودتان فروش روزانه 6 عدد را با فروش روزانه 40 عدد مقایسه کنید! جالب نیست؟

افزایش بازدید مهم تر است یا افزایش نرخ تبدیل

 

تجربه نشان داده است که فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معروف یک شبه به نرخ فروش بالایی دست نیافته‌اند بلکه اکثر راه‌هایی که به شکست منتهی می‌شده است را طی کرده‌اند و به مرور راه موفقیت را یاد گرفته‌اند.
مدیریت و پیش راندن یک کسب و کار آنلاین، یک فروشگاه اینترنتی یا غیره فقط به مسائل فنی از قبیل بهینه بودن وب سایت، سرعت بالای وب سایت، هوش مصنوعی بالا و این‌چنین مسائل ربطی ندارد بلکه به استراتژی و سیاست‌های مدیر وب سایت نیز مربوط است. کسانی که در این راه موفق شده‌اند افراد نابغه یا خیلی باهوش نبوده‌اند، اتفاقاً اشخاص معمولی‌ای بوده‌اند مانند من و شما ولی آن‌ها آن‌قدر ادامه داده‌اند، آنقدرراه های مختلف را امتحان کرده‌اند که تجربه‌ای گران‌بها و ارزشمند را در این زمینه کسب کرده‌اند و استراتژی‌های مدیریتی آن‌ها باعث شده در فضای کسب و کار آنلاین و فقط با یک وب سایت به ثروت و درآمد عظیمی دست یابند که البته کسب ثروت جنبه ی مهمی نیست بلکه اهمیت کار آن‌ها اشتغال‌زایی بسیار عالی‌ای است که کسب و کار آن‌ها در پی داشته است و به نظر من این موضوع مهم‌ترین و مثبت‌ترین جنبه ی به نتیجه رسیدن یک کسب و کار آنلاین است.

نتیجه‌گیری:
صحبت اصلی و هدف از انتشار این مطلب این بود که بگویم دست به تلاشی بزنید که بالاترین بازدهی را داشته باشد. هم افزایش بازدید و هم بهینه کردن نرخ تبدیل هرکدام به‌جای خود مناسب هستند و همان‌طور که در مثالی که ذکر کردم، مشاهده نمودید که این دو مکمل یکدیگر هستند اما بعضی وقت‌ها باید اولویت انجام آن‌ها بر اساس تجربه‌ای که دارید رعایت گردد. گاهی اوقات اول باید بازدید را افزایش داد ولی گاهی اوقات می‌بینید بازدید زیاد است ولی فروش کم که در این صورت تلاش مجدد برای افزایش بازدید کاری بی‌ثمر خواهد بود و می‌بایست ابتدا مشکل نرخ تبدیل یا فروش کم به ازای بازدید بالا را حل کنید مثلاً ببینید آیا وب‌سایتتان مشکلی دارد؟ آیا محصولاتتان طرفداری ندارد؟ آیا پشتیبانی خوبی ارائه نمی دهید؟ آیا قیمت‌هایتان پایین است؟ هر وقت مشکل را حل کردید آنگاه دوباره نسبت به افزایش بازدید اقدام کنید و نتیجه را مشاهده کنید، همین نتیجه‌گیری‌ها از چنین کارهایی کم‌کم برای شما تجربه‌ای بزرگ خواهد شد و زمینه‌ساز یک موفقیت بزرگ.
پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید