اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

به نام خداوند جان و خرد

اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید بهتر است قبل از شروع با هفت اصل اولیه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا شوید و پس از بررسی این اصول اقدام به تأسیس فروشگاه آنلاین کنید. ممکن است این مطلب فقط جنبه‌ی تئوری داشته باشد و برای شما کسل‌کننده باشد اما مطالعه آن دیدتان را نسبت به تجارت الکترونیک بازتر خواهد کرد.

اصل اول: بررسی این‌که آیا بازاری برای عرضه محصول شما وجود دارد یا خیر؟

برای مثال قصد دارید اقدام به فروش تابلوهای نقاشی به‌صورت آنلاین بکنید قبل از شروع باید به‌دقت تحقیق و بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا چنین محصولی را می‌توان به روش آنلاین به فروش رساند؟ یا اینکه در حال حاضر آیا هستند کسانی که اقدام به این کارکرده باشند؟ آیا در جامعه هدف من خرید اینترنتی تابلوهای نقاشی رواج دارد یا نه؟ اگر رواج دارد که چه خوب اگر ندارد زحمت رواج دادن این موضوع نیز به عهده شما خواهد بود. پس قبل از شروع باید بسنجید ببینید زحمت رواج دادن فروش اینترنتی این نوع محصول بر دوش شما خواهد بود یا نه قبلاً زحمت آن توسط رقیبان کشیده است؟
حال اگر قرار باشد شما بازار را ایجاد کنید و قبلاً ایجاد نشده باشد پس باید روش‌ها و فوت‌وفن‌های این کار را نیز بلد باشید و اگر نیستید بهتر است یاد بگیرید.

اصل دوم: تعیین استراتژی تجاری: سیاست قیمت‌گذاری محصولاتتان چگونه است؟ سود فروش هر محصول چقدر باید باشد تا به سوددهی کلی برسید؟

بهتر است ابتدا تعیین کنید که مثلاً با فروش 200 عدد تابلوی نقاشی چقدر سود کسب کرده‌اید؟ شاید اصلاً چنین کاری با توجه به وضع بازار هدف سود خوبی برای شما نداشته باشد پس آیا بهتر نیست قبل از این‌که استارت کار را بزنید و هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید این موضوع را شفاف‌سازی کنید؟ شاید با خود بگوید من کار را شروع می‌کنم بعدها استراتژی تجاری خود را مشخص می‌کنم ولی اگر از قبل برایتان مشخص شود این کار برای شما سودی که انتظار دارید را ندارد پس چرا وقت، انرژی و هزینه زیادی را پرداخت کنید تا بعد متوجه شوید که فروش این نوع محصول نمی‌توانسته برای شما سودی داشته باشد.

اصل سوم: تحلیل رقیبان:

فرض کنید شما هر تابلو را 70 هزار تومان می‌خرید که در فروشگاه آنلاین خود به قیمت 80 هزار تومان به فروش برسانید. در ظاهر همه‌چیز خوب و عالی است و تصمیم دارید به‌زودی فروشگاه را تأسیس کنید اما اگر ناگهان متوجه شوید که یک وب‌سایت بسیار معروف همین تابلوهایی که شما می‌خواهید 80 هزارتویمان بفروشید را به قیمت 71 هزار تومان برای فروش گذاشته است. آیا با فهمیدن این موضوع سعی در تغییر دادن استراتژی تجاری خود نمی‌کنید؟ مسلماً بلی.
تا اینجا متوجه شدید که یک رقیب بسیار سرسخت دارید و حال باید چاره‌ای برای این موضوع بی اندیشید. باید بررسی کنید که آیا بازهم امکان دارد که برخی کاربران را به سمت خودم بکشانم و مجبورشان کنم تابلوهای 80 هزارتومانی من را بخرند؟ یا اینکه آیا بازار هدفم آن‌قدر گسترده است که من قشر خاصی را مورد هدف قرار دهم؟
یا اینکه ممکن است تصمیم بگیرید تابلوهایی متفاوت از سایت رقیب را برای فروش عرضه کنید.
درهرحال نکته اصلی این است که قبل از شروع باید به‌دقت رقیبان را بررسی کنید تا ببینید در چه وضعی هستند و چگونه باید با آن‌ها رقابت کنید آیا جای رقابتی وجود دارد؟ آیا می‌توانید طوری عمل کنید که خیلی زود همه کاربران آن‌ها را به سمت خودتان بکشید و از آن‌ها نیز موفق‌تر شوید؟ این‌ها سؤالاتی است که بررسی آن قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بر عهده شماست.

اصل چهارم: تعیین سیاست جذب و حفظ مشتری:

مشتریانی که قرار است از سایت شما خرید کنند به چه طریقی قرار است با فروشگاه آنلاین شما آشنا شوند؟ به چه طریقی وارد سایت شما می‌شوند؟ وقتی کاربران و مشتریان وارد سایت شما شدند و فرضاً خریدی هم انجام دادند سیاست‌های بعدی شما برای حفظ آن‌ها و ترغیبشان به خرید مجدد چیست؟ اگر با خود می‌گویید این‌ها مواردی است که بعداً پس از راه‌اندازی فروشگاه درباره‌اش فکر خواهم کرد بدانید که سخت در اشتباهید.پس باید از همین حالا سیاست‌های تبلیغاتی و روش‌های جذب مشتری را تعیین و تحلیل کنید.
پس از بررسی این اصل می‌توانید هزینه تبلیغات را نیز مشخص کنید تا در اصل بودجه دقیق‌تر باشید.

اصل پنجم: راه‌های گسترش و رشد فروشگاه آنلاین من چیست؟

آینده را تصور کنید که مثلاً ماهیانه 1000 عدد تابلو نقاشی را از طریق فروشگاه اینترنتی خود به فروش می‌رسانید. اگر بخواهید کسب‌وکارتان را گسترش دهید چه نقشه‌هایی دارید؟ لابد خواهید گفت تلاش می‌کنم آن 1000 عدد فروش را به 2000 عدد برسانم ولی آیا چنین رقمی برای شما رشد و گسترش محسوب می‌شود؟ اگرنه لابد می‌گوید سعی می‌کنم 2000 را به 9000 برسانم. در این حالت باید شرایط بازار هدف را هم در نظر بگیرید. بعضی وقت‌ها در برخی زمینه‌ها ممکن است به دلیل کوچک بودن بازار هدف و افزایش رقیبان فروش شما تا حد معینی افزایش پیدا نکند هرچند برنامه بازاریابی و تبلیغاتی گسترده‌ای داشته باشید وقتی بازار هدف کوچک باشد فروش دیگر از یک حد معین افزایش پیدا نخواهد کرد پس راه‌حل چیست؟ این موضوعی است که به شما بستگی دارد تا راه‌های رشد و گسترش را چگونه تعیین کرده باشید. مثلاً ممکن است بگویید من تصمیم دارم در آینده لوازم نقاشی را نیز به محصولات سایتم اضافه کنم و به این طریق کسب‌وکارم را گسترش بدهم.
نکته مهم این است که می‌بایست از هم‌اکنون قبل از راه‌اندازی فروشگاه برنامه‌های رشد و گسترش را تعیین و بررسی کنید.

اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اصل ششم: بودجه شما چقدر است؟

درست است که برپایی یک کسب‌وکار آنلاین ، یک فروشگاه اینترنتی ممکن است نسبت به کارهای دیگر نیاز به سرمایه کمتری داشته باشد ولی این را بدانید بدون بودجه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید.بهتر است قبل از شروع هزینه‌های موردنیاز را تخمین بزنید تا بدانید برای راه‌اندازی این کار حداقل به چقدر سرمایه احتیاج دارید و این سرمایه در چه مدت بازخواهد گشت؟
برخی از هزینه ممکن است شامل هزینه طراحی وب‌سایت و همچنین هزینه‌های تبلیغات باشد.

اصل هفتم: شغل اول یا دوم؟

کاری که قرار است شروع کنید شغل اول شما است یا دوم؟ و یا حتی سوم؟ بهتر است مدت‌زمانی که قرار است برای این کار صرف کنید را از همین حالا تعیین کنید و برای وقت خود یک برنامه مدیریت زمان مناسب تدارک ببینید.
اگر تصور می‌کنید برای راه‌اندازی و سپس موفق شدن در این کاری که می‌خواهید شروع کنید نیاز به اختصاص وقت زیاد و دائم ندارید سخت در اشتباهید.

نتیجه‌گیری:
قبل از اقدام به طراحی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بهتر است یک سری مسائل را شفاف‌سازی کنید تا بهتر بدانید قرار است چکار کنید و قرار است در صورت موفق شدن چقدر سود کسب کنید؟

پیشنهادها و تجربیات خود را با در میان بگذارید.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید