معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها

معیار های گوگل برای رتبه بندی سایت ها

روزانه هزاران نفر در تلاش هستند تا وب‌سایتشان را با یک کلمه کلیدی خاص به صفحه اول گوگل منتقل کنند به عبارتی در صدر نتایج گوگل باشند تا بازدید سایتشان افزایش یابد که درنتیجه فروش و درآمد آن‌ها به طبع نیز افزایش خواهد یافت.
رقابت بسیار شدید است. در این میان کسی موفق‌تر است که تخصص، تجربه و دانش بیشتری داشته باشد و شخصی که دانش و تجربه بیشتری داشته باشد هرگز دست‌به‌کارهای غیراصولی برای افزایش بازدید نمی‌زند.

حال با وجود این رقابت شدید، گوگل چگونه وب‌سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند؟

موتور جستجوی گوگل دارای الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای جهت تعیین رتبه سایت‌ها می‌باشد. وقتی ما در سایت گوگل کلمه “شارژ ایرانسل” را جستجو می‌کنیم، آن وبسایتی در لینک یک نشان داده خواهد شد که رتبه بیشتری داشته باشد و این رتبه بر اساس یک سری معیار تعیین می‌گردد اکثر این معیارها نزد گوگل به صورت یک راز محفوظ است اما برخی از آن‌ها (حدود 200 شاخص) را جهت بهبود وضعیت وب‌سایت‌ها منتشر کرده است تا مدیران وب‌سایت‌ها با توجه به این معیارها سعی در برطرف نمودن مشکلات وب‌سایتشان کنند که درنتیجه شاهد رضایت بیشتر کاربران خواهیم بود درواقع گوگل به این طریق سعی در افزایش کیفیت وب‌سایت‌ها چه ازنظر ساختاری و چه ازنظر محتوایی کرده است برای مثال قبلاً کسی به نمایش صحیح وب‌سایت در مرورگرهای موبایل اهمیت نمی‌داد اما گوگل اکنون اعلام کرده که این مورد یکی از معیارهای رتبه بندی است به همین دلیل شاهد خواهیم بود که تا چند سال دیگر اکثر وب‌سایت‌ها در موبایل‌ها هم به‌خوبی و بدون به هم ریختگی نمایش داده شوند یا سرعت بار گزاری سایت‌ها افزایش یابد که باید گفت ما همهٔ این‌ها را مدیون گوگل هستیم در واقع اگر این معیارها نبود کمتر کسی حاضر به بهبود وضعیت وب‌سایتش می‌شد اما به خاطر گوگل و بالا بردن رتبه سایت هم که شده مجبور به انجام این کار هستند که به طبع موجب افزایش کیفیت طراحی وب‌سایت‌ها و درنتیجه رضایت کاربران خواهد شد.

در ادامه برخی از معیارهای گوگل که بر اساس آن به وب‌سایت‌ها امتیازدهی می‌کند را ذکر خواهیم کرد.

ممکن است برایتان سؤال‌های زیادی پیش بیاید مثلاً این‌که فلان وب‌سایت چندین مورد از موارد زیر را رعایت نکرده ولی من رعایت کرده‌ام پس چرا رتبه وب‌سایت او در نتایج گوگل بیشتر از من است؟ در پاسخ‌خواهم گفت موارد زیر فقط تعداد کمی از معیارهایی است که توسط گوگل منتشرشده و انجام آن‌ها موجب افزایش رتبه می‌شود اما این‌که چه وب‌سایتی در نتایج گوگل بالاتر باشد را الگوریتم‌های گوگل تعین می‌کنند که به بسیاری معیار دیگر نیز بستگی دارد و فرایند بسیار پیچیده‌ای است. لازم به ذکر است که برخی از معیارهای زیر دارای ضریب بالا و برخی دارای ضریب بسیار پایین هستند که البته همه این‌ها وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند ارزششان به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها

 

معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها

(این لیست به‌مرور تکمیل خواهد گردید)

[معیارهای مربوط به راه اندازی و طراحی در کل وب‌سایت]
طراحی واکنش گرا یا به عبارتی نمایش صحیح وب‌سایت در مرورگرهای موبایل.
طراحی استاندارد قالب وب‌سایت
سرعت بار گزاری وب‌سایت
فرایندهای کشینگ
مخفی نبودن اطلاعات صاحب دامنه
پسوند دامنه با توجه نوع وب‌سایت (یعنی یک وب‌سایتی که عمده فعالیتش در ایران است، زبانش فارسی است، کاربرانش هم از ایران هستند اگر پسوند دامنه‌اش مثلاً.UK باشد تأثیر منفی‌ای خواهد داشت و بهتر است دامنه .ir باشد)
وضعیت دامنه ازنظر نقل‌وانتقال (یک دامنه‌ای که مثلاً سال قبل درزمینهٔ فروش اینترنتی لباس فعالیت داشته و اکنون بخواهد درزمینهٔ دکوراسیون کار کند یک تأثیر منفی خواهد داشت)
وجود کلمه کلیدی در نام دامنه
عمر دامنه
تاریخ انقضای دامنه (تأثیر کم)
کلیات محتوای سایت از نظر مفید بودن و درصد کپی بودن مطالب
تعداد صفحات سایت
نقشه سایت (هم برای کاربر و هم برای گوگل)
عدم وجود دامنه پارک شده
 انجام ندادن بهینه سازی بیش از حد
عدم تکرار بیش از حد کلمات کلیدی
Trust Rank وب‌سایت
عنوان مناسب سایت
وجود لینک‌های گوگل پلاس، یوتیوب در وب‌سایت و همچنین اتصال وب‌سایت به سرویس‌های آنالیزر گوگل
عدم وجود تبلیغات سنگین در بالای سایت
عدم وجود محتوای پنهان شده در سایت
اعتبار و سابقه سایت ازلحاظ نداشتن تخلف و پاک شدن از نتایج گوگل

[معیارهای مربوط به محتوا و صفحات داخلی و همچنین On Page Seo]
سرعت بار گزاری صفحه‌های داخلی
تعداد لینک‌های موجود در صفحه
عدم وجود لینک‌های خراب در صفحه
آدرس صفحه بهینه و متناسب با محتوی صفحه
نداشتن خطای نحوی در کدهای HTML و css
استفاده نکردن بیش‌ازحد از کدهای جاوا اسکریپت
عمر صفحه

[معیارهای مرتبط با لینک‌های دریافتی از سایت‌های دیگر (بک لینک)]
عمر وب‌سایت بک لینک دهنده
لینک‌های دریافتی از سایت‌های دولتی و آموزشی که پسوند آن‌ها.gov و یا edu باشد
مدت‌زمان وجود لینک‌های داده شده به سایت شما در سایت لینک دهنده
متن لینک و حتی متن‌های نوشته شده اطراف لینک نیز تأثیر گذار است
تعداد بک لینک‌ها به ازای هر وب‌سایت لینک دهنده (یعنی اگر یک وب‌سایت 10 بار به سایت شما لینک داده باشد آنگاه یکی محسوب می‌شود)
Trust Rank سایت‌های بک لینک دهنده
آیا لینک‌ها تبادلی است؟ در این صورت تأثیر منفی خواهد داشت
تعداد بک لینک‌های تصویری که تگ Alt دارند یا ندارند
بازه زمانی دریافت تعدادی لینک از سایت‌های دیگر (اگر در مدت یک روز 100 لینک از سایت‌های دیگر دریافت کنید خیلی مشکوک است و اثر منفی خواهد داشت)
ارتباط موضوعی لینک‌های دریافتی با سایت ما
کفیت محتوای سایت لینک دهنده
محل قرار گیری بک لینک درسایت لینک دهنده (مثلاً در بالای صفحه، وسط متن‌ها یا در فوتر)
نرخ لینک‌های خارج شده از صفحه‌ای که به ما لینک داده است (مثلاً اگر 100 لینک از آن صفحه خارج شده باشد آنگاه ارزش بک لینک کمتر خواهد بود ولی اگر مثلاً 5 لینک خارج شده باشد ارزش بک لینک بیشتر است)
نوع پسوند سایت لینک دهنده. مثلاً سایت.cn اگر به سایت.ir لینک بدهد ممکن است مشکوک به نظر برسد
زبان سایت لینک دهنده
تعداد لینک‌های داده شده به سایت شما که پس از مدتی حذف شده‌اند
IP سایت لینک دهنده. مثلاً اگر با IP سایت شما یکسان باشد دارای اثرات مثبتی نخواهد بود چرا که گوگل فکر می‌کند خود شما روی سرورتان چند سایت دیگر راه انداخته‌اید و به یکدیگر لینک داده‌اید.

[معیارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی]
انتشار دائمی مطالب در شبکه‌های اجتماعی
تعداد لایک های اشتراک گذاری‌های شما در فیسبوک
تعداد به اشتراک گذاری لینک‌های شما در فیسبوک
تعداد گفتگویی که در فیس بوک درباره مطلب شما انجام شده باشد (همان نظرات در فیسبوک)
تعداد لایک های مطالب به اشتراک گذاشته شده شما در گوگل پلاس
تعداد افرادی که شما را در گوگل پلاس دنبال می‌کنند و شما را در حلقه خودشان قرار داده‌اند
تعداد توییت های شامل لینک سایت شما در توییتر
اتصال وب‌سایت به شبکه‌های اجتماعی
این لیست حاوی مهمترین شاخص ها بود و از ذکر موارد غیر ضروری پرهیز شده است هرچند این معیارها به مرور تکمیل خواهد گردید.
پیروز وسربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید