گوگل چگونه با کیفیت بودن محتوای وب سایت را تشخیص می دهد؟

گوگل چگونه با کیفیت بودن محتوای وب سایت را تشخیص می دهد؟
آیا هوش مصنوعی گوگل آن‌قدر پیشرفت کرده که بتواند باکیفیت بودن یا نبودن مطالب و محتوای وب سایت ما را تشخیص بدهد؟
 
بدون شک پاسخ مثبت است.
بهتر است ابتدا منظور از محتوای با کیفیت را توضیح بدهم: هر چیزی که در وب سایت منتشر می‌شود از قبیل متن (مقاله، خبر، آموزش)، فیلم، صدا، تصویر و غیره در صورتی که برای بازدید کننده‌های سایت مفید واقع شود و به عبارتی به‌دردبخور باشد آنگاه می‌توان گفت این محتوا با کیفیت است؛ اما مطالبی که فقط با هدف آپدیت کردن وب سایت و جلب توجه گوگل منتشر شود اما به درد کاربران نخورد را محتوای بی کیفیت می‌نامیم.
حال ممکن است بپرسید گوگل چگونه بدون دخالت نیروی انسانی و با هوش مصنوعی خزنده‌های خود متوجه می‌شود یک مطلب با کیفیت است یا نه؟
البته بسیاری از الگوریتم‌های گوگل به صورت یک راز باقی مانده و نمی‌توان با قطعیت گفت فلان روش را انجام می‌دهد. در ادامه برخی از روش‌هایی که یک موتور جستجو می‌تواند به با کیفیت بودن مطالب سایت ما پی ببرد را ذکر خواهیم کرد.
 

1- زمان ماندگاری کاربران در صفحه:

تصور کنید مطلبی را منتشر کرده‌اید، در یک روز 200 نفر این مطلب را مشاهده می‌کنند از این 200 نفر تعداد 190 آن‌ها در 30 ثانیه اول آن صفحه رامی بندند. (لازم به ذکر است که گوگل متوجه زمان ماندگاری کاربران در سایت نیز می‌شود) در این صورت گوگل متوجه می‌شود که آن مطلب برای بازدید کنندگان جالب نبوده و فقط برای آپدیت شدن سایت منتشرشده است.
گاهی اوقات مشتریان می‌پرسند ما همه فرایندها را به‌درستی انجام داده‌ایم و روزانه 3 مطلب نیز در سایت منتشر می‌کنیم اما نتیجه نگرفته‌ایم دلیلش چیست؟ دلیلش می‌تواند بی کیفیت بودن محتوا باشد.
اما ممکن است آن مطلبی که 200 نفر آن را مشاهده کرده‌اند، تعداد 120 نفر آن‌ها برای مدت 5 دقیقه در آن صفحه مانده‌اند در این صورت با تداوم این امر گوگل متوجه می‌شود که این مطلب با کیفیت است.
بدین ترتیب اگر اکثر مطالب یا محتوای سایت دارای کیفیت بالایی باشند به‌مرور افزایش رتبه را مشاهده خواهید کرد.
 
گوگل چگونه با کیفیت بودن محتوا را تشخیص می دهد

 

2- تکراری نبودن محتوا:

یعنی مطلب یا محتوای تولیدشده توسط شما از جاهای دیگر کپی نشده باشد. حتی اگر متنی را از یک وب‌سایت کپی کنید، آن را تغییر دهید و در سایتتان منتشر کنید باز هم گوگل متوجه می‌شود.
 

3- نرخ بازگشت کاربران:

مثال ساده مورد قبلی را در نظر بگیرید
تصور کنید از 200 نفر بازدید کننده که صفحه را ترک کرده‌اند، 30 نفر آن‌ها یک روز بعد و یا در بازه‌های زمانی دیگر مجدداً به سایت مراجعه کنند و باز همان صفحه را مطالعه کنند.
واضح است که گوگل بر اساس IP و دیگر ترفندها (گوگل لایه‌های سطح پایین شاهراه‌های شبکه‌ی اینترنت را رصد می‌کند) می‌تواند متوجه بازگشت مجدد یک کاربر به سایت بشود. اگر نرخ بازگشت کاربران به سایت بالا باشد دلیلی است بر با کیفیت بودن محتوای آن و اگر پایین باشد می‌تواند یکی از فاکتورهای عدم کیفیت مطالب بشود.
 

4- تعداد بک لینک‌ها

فرض کنید ظرف مدت 5 ماه از انتشار یک مطلب در سایت شما تعداد زیادی از سایت‌های دیگر به آن مطلب لینک داده‌اند (منظور بک لینک طبیعی است) در این صورت مشخص است که آن مطلب کیفیت بالایی دارد و گوگل به خوبی آن را متوجه خواهد شد. البته نداشتن بک لینک نمی‌تواند دلیل بر بی کیفیتی مطلق محتوای شما باشد.
 

5- بازخوردهای کاربران در بخش دیدگاه‌ها

گوگل آن‌قدر هوشمند شده است که حتی دیدگاه‌های پایین وب سایت را نیز در نظر می‌گیرد و متوجه می‌شود چقدر کاربران به آن محتوا علاقه نشان داده‌اند و سؤال پرسیده‌اند.
 

6- بازخوردهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی

چقدر کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره مطلب یا محتوای سایت شما گفتگو کرده‌اند (حتی لایک ها نیز در نظر گرفته می‌شود)
 

7- باز نشر محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی

تعداد دفعاتی که لینک مطلب شما در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شده است نیز یکی از فاکتورهای کیفیت محتوا به شمار می‌رود.
 

8- جستجوی عنوان مطالب شما در کنار نام سایت شما

فرضاً اگر مطلبی با عنوان آموزش پیکربندی مودم منتشر کرده باشید و در عین حال چندین وب سایت دیگر نیز این کار را کرده باشند اما مطلب شما به نحو بسیار بهتری آن آموزش را پوشش داده باشد بدون شک به مرور رتبه و بازدید آن افزایش پیدا خواهد کرد در این صورت تصور کنید کاربری به دنبال آموزش پیکربندی مودم می‌گردد و نام سایت شما نیز در ذهنش باقی مانده (چون قبلاً یک بار مطلب شما را مطالعه کرده) اکنون در گوگل آموزش پیکربندی مودم به علاوه نام سایت شما را جستجو خواهد کرد.
همین موجب می‌شود که گوگل متوجه کیفیت بالای مطلب شما بشود.
 
 

نتیجه گیری:

همانطور که در مطالب قبلی نیز ذکر شد به هیچ وجه نباید استراتژی تولید محتوای وب سایتمان با هدف جلب توجه گوگل باشد بلکه می‌بایست برای کاربر و با هدف مفید بودن محتوا تولید کنیم که این محتوا می‌تواند شامل متن، فیلم یا موارد دیگر باشد.
بنابراین باز هم به این جمله می‌رسیم که برای رضایت کاربر بنویسید و نه گوگل.
پیروز و سربلند باشید.
 
 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید