21 تکنیک پیشرفته ی سئو در سال 97 (قسمت اول)
آیا مایل به کسب ترافیک روزانه ی بیشتر از سوی گوگل هستید؟
در دنیای وب مخصوصا سئو سالانه متد ها، ابزار ها و الگوریتم های جدیدی ظهور می کنند و از سوی دیگر بسیاری از فرایند های قدیمی کنار گذاشته می شوند. از این رو در این نوشتار قصد دارم تکنیک های جدیدی که می توانند در سال 97 در زمینه ی سئو بسیار موثر واقع شوند را معرفی کنم.
1- بهینه سازی سایت و سیستم رنکینگ گوگل
مدتی قبل (حدود دی ماه 1397) گوگل اطلاعیه ای در رابطه با الگوریتم RankBrain ارائه داد.
طبق این اطلاعیه، گوگل با بروز رسانی جدید خود و آغاز به کارگیری الگوریتم یادگیری ماشین، تعامل و واکنش کاربر به صفحه ی اول نتایج جست و جو را مورد بررسی قرار می دهد.
با این احتساب، هرچه وبسایتی بیشتر مورد رضایت کاربران قرار بگیرد، رتبهی بالاتری کسب خواهد کرد (کاربرانی که از طریق گوگل وارد سایت شده اند)
البته هنوز هم بک لینک ها، محتوا، کلمات کلیدی، دیگر سیگنال ها و نشانه های قدیمی نیز با اهمیت هستند اما به مرور RankBrain، کاملاً سیستم رتبه بندی را بر عهده خواهد گرفت.
به طور کلی می توان اینگونه در نظر گرفت که از این پس RankBrain یکی از 3 سیگنال مهم تر در سیستم رتبه بندی محسوب خواهد شد. (دو فاکتور مهم دیگر محتوا و لینک های با ارزش هستند)
سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که:
چگونه سایت را برای RankBrain گوگل بهینه کنیم؟
دو نکته ی کلیدی قابل اجرا و بسیار نتیجه بخش وجود دارد:
گام اول بهبود CTR می باشد.
هرچه در لیست نتایج جستجو، کاربران بیشتری روی وبسایتی کلیک کنند، سیستم RankBrain امتیاز بیشتری به آن سایت اختصاص خواهد داد.
درواقع تعداد کلیک بیشتر روی یک نتیجه برای گوگل به این معنا است که:
" در لیست نتایج، مردم عاشق این گزینه هستند، بنابراین بهتر است که آن را در ابتدای لیست قرار دهیم تا کاربران راحت تر آن را بیابند. "
و بر عکس! در صورتی که کاربران از سایتی در لیست نتایج استقبال نکنند گوگل به آسانی آن را به رتبه های پائین تر لیست نتایج جستجو منتقل می کند.
از همین رو بهینه سازی سایت برای CTR بسیار مهم تر شده است.
جهت دریافت کلیک بیشتر از سوی کاربران تکنیک های زیادی وجود دارد که اکثر آن ها در مقالات موجود در دنیای وب مورد بررسی قرار گرفته اند. اما یک روش بسیار عالی نیز وجود دارد که کمتر درباره اش صحبت شده و آن افزودن اعداد به عنوان صفحه و تگ توضیحات Description می باشد.
به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید:
تحقیقات نشات می دهند که احتمال کلیک کردن کاربران بر روی لینک هایی که دارای عدد هستند، بیشتر است. بنابراین اگر در عنوان صفحه و تگ توضیحات از اعداد استفاده شود، CTR به نحو قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.
گام بعد توجه به Bounce Rate یا نرخ فرار کاربران می باشد.
در صورتی که کاربران سریعا، پس از 3 ثانیه سایتی را ترک کنند، گوگل این ترک سریع سایت را (که با Bounce Rate یا همان نرخ فرار شناخته می شود)، عدم علاقه ی کاربران به محتوای سایت مذکور، می پندارد.
تحلیل 1.3 میلیون نتیجه ی جستجوی گوگل نشان می دهد که:
" در لیست نتایج جستجو سایت هایی که دارای نرخ فرار بالایی هستند پایین تر از سایت هایی که نرخ فرار کم تری دارند نمایش داده می شوند. "
در تصویر بالا می توانید این واقعیت را به وضوح مشاهده کنید(هر چه Bounce Rate بیشتر شده، موقعیت در لیست نتایج هم کاهش پیدا کرده)
از سوی دیگر، هرچه کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند، سایت در حالت کلی رتبه ی بالاتری اخد خواهد کرد(که این زمان را Dwell Time می گوییم. در واقع این زمان مشخص می کند که کاربری وقتی در گوگل موضوعی را جستجو می کند و وارد سایتی می شود چه مدت بعد از آن به لیست نتایج برمی گردد و دوباره سایت دیگری را باز می کند)
سوالی که در ادامه پیش می آید این است:
چگونه Bounce Rate سایت را کاهش دهیم؟
یا
چگونه Dwell Time آن را بهبود بخشیم؟
مجدداً تاکید می کنیم که سیستم رنکینگ گوگل تمایل به انتشار محتوایی که کاربران از آن استقبال کنند، دارد.
واضح است که با تولید محتوای سودمند و با کیفیت می توان نرخ فرار را کاهش و Dwell Time را افزایش داد.
دو نکته در جهت بهبود کیفیت محتوا به کار گرفته شوند:
-در ابتدای متن از درج جملات اضافه و قابل حذف تا جای ممکن پرهیز کنید.
- با تقسیم کردن کل محتوا به پاراگراف های کوچک تر می توان مطالعه ی متن را به خصوص برای کاربران تبلت ها و گوشی های هوشمند آسان تر کرد. (این مورد با در نظر گرفتن توجه روزافزون گوگل به کاربران گوشی های همراه، نکته ای طلایی به شمار می رود!)
2- یافتن کلمات کلیدیِ جدید در Reddit
reddit (ردیت) درواقع یک انجمن بسیار گسترده است که از زیر مجموعه های مختلفی که هر کدام یک "sub reddit" نامیده می شوند تشکیل شده است.
هر sub reddit جامعه ای است که بر عنوان و موضوع خاصی تمرکز دارد. (به عنوان مثال ساب ردیت آشپزی، ساب ردیت سئو و غیره)
اگر عبارتی مانند Cars Generation را در ردیت جست و جو کنید، لیستی مشابه لیست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد.
مطالب هر یک از این لینک ها توسط اعضای ردیت نوشته و احتمالاً از سایت های دیگر مشتق شده اند.
اعضای ردیت به مرور با جستجو های فراوانی که در فضای وب انجام داده اند، کلمات کلیدی نابی را کشف کرده اند که معمولاً آن ها را در متونی که در ردیت به اشتراک می گذارند به کار می برند.
بنابراین با بررسی مطالب به اشتراک گذاشته شده در ردیت می توان کلمات کلیدی جدید و بسیار موثری را پیدا کرد.
3- به روز رسانی، ارتقا و انتشار مجدد پست های قدیمی وبلاگ (این مورد می تواند تا 100 درصد ترافیک سایت را افزایش دهد!)
« سال گذشته ایمیلی از سوی یکی از کاربران سایت خودمان دریافت کردمبا این متن:
" من از تکنیک های ارتقا سئو سایت که در پُست های قدیمی نوشته بودید پیروی کردم و پس از مدتی سایت من به جایگاه اول در لیست نتایج گوگل رسید.»
بعد از خواندن ایمیل ایده ای به ذهنم رسید:
چرا به جای تهیه ی مقاله ای مجزا در رابطه با "رضایت و تجربه ی این کاربر در به کارگیری تکنیک های سئو "، یکی از مطالب قدیمی را بروز رسانی نکنم و اطلاعات مد نظرم را در محتواهای پیشین نگنجانم؟!
بنابراین تجربیات و گفته های این کاربر را به یکی از پست هایی که مدت ها قبل در سایت منتشر کرده بودم اضاف کردم.
تعدادی از جملات مطلب قبلی را تغییر و برخی از تصاویر را هم با عکس های جدید تر جایگزین کردم.
سپس همان مطلب را در اکانت فیسبوک خودمان که دنبال کننده های زیادی داشت به اشتراک گذاشتم و به ایمیل اعضای خبرنامه هم ارسال کردم.
نتایج حیرت انگیز بود.
صفحه ی این پست پس از بروز رسانی 111.37 درصد ترافیک بیشتری نسبت به گذشته جذب کرد.
بنابراین می توان پست های قدیمی سایت را بروز رسانی کرد، مطالبی را به آن ها افزود، تصاویر آن ها را تغییر داد و آن ها را مجدداً به اشتراک گذاشت تا ترافیک بالاتری را دریافت کرد.
4- کلمات کلیدی به کار رفته در تبلیغاتِ adwords گوگل
هیچ شکی نیست که عناوین درگیر کننده و توضیحات جذاب، کلیک های بیشتری را در لیست نتایج جست و جو دریافت می کنند.
سوال مهم اینجاست که:
چگونه گزینه های مورد علاقه ی کاربران را تشخیص دهیم؟
پاسخش ساده است: از adwords گوگل برای این کار استفاده کنید.
کسب و کارهایی که در adwords گوگل تبلیغ ثبت می کنند به طور معمول در زمینه ی کاری خود صدها کلمه ی کلیدی را آزموده اند و موثر ترین آن ها را در تبلیغات گوگل خود به کار می برند.
به عنوان مثال عبارت "glass water bottles" را در گوگل جستجو کنید و در لیست نتایج به تبلیغات موجود نگاهی بیاندازید.
با بررسی این لیست متوجه خواهید شد که کلمات کلیدی ِزیر در این گزینه ها به کار رفته اند:
- BPA-free
- Keep you hydrated
- Durable
- Reusable
حال می توان کلمات فوق (که قبلاً مفید بودن آن ها ثابت شده است) را در عنوان و تگ های توضیحات به کار برد تا به این ترتیب میزان کلیک بیشتری دریافت کرد.
5- یافتن و استفاده از لینک های خراب
توجه: این مورد یک استراتژی نوین در سئو است و مربوط به فرایند های لینک سازی می باشد. بنابراین اگر در زمینه سئو تجربه ی کافی ندارید، اجرای این ترفند را به آینده (زمانی که حرفه ای تر شدید) موکول کنید.
بازسازی لینک های معیوب و جایگزینی لینک های خودمان به جای آن ها ترفندی قدرتمند در سئو محسوب می شود.
اما مشکل بزرگ اینجاست که:
یافتن لینک های خراب بسیار طاقت فرسایت.
البته اگر به یکی از امکانات ویکی پدیا که اکثر افراد با آن آشنایی ندارند توجه کنید، مشکلات آسان می شوند.
زمانی که ویکی پدیا به یک لینک خراب می رسد آن را حذف نمی کند بلکه عبارت dead link را با فونت کوچک در کنار لینک نشان می دهد.
این نوشته ی کوچک یافتن لینک های مرده را در ویکیپدیا آسان تر می نماید.
حال چگونه از این ویژگی برای یافت لینک های مرده استفاده کنیم؟
ابتدا:
این عبارت ساده را در گوگل جستجو کنید:
site:wikipedia.org [keyword] + “dead link”
به عنوان مثال در صورتی که در زمینه ی سرمایه گذاری (investing) فعالیت داشته باشید، می توانید جست و جو را به شکل زیر انجام دهید:
سپس یکی از صفحات موجود در لیست نتایج، که با زمینه ی فعالیت و محتوای سایت فعالیت شما مرتبط باشد، را باز کنید.
کلید های ctrl و f را با هم بفشارید و عبارت "dead link" را جست و جو کنید.
در این مرحله مرورگر تمام لینک های خراب را نمایش خواهد داد.
پس از یافتن لینک مرده، چه باید کرد؟!
می توانید آن منبع مرده را در سایت خود یازسازی کنید و لینک درون ویکی پدیا را با لینک خودتان جایگزین نمایید.
نکته: ویکی پدیا لیستی از مطالب دارای لینک های خراب و مرده دارد که می تواند پیدا کردن این دست لینک ها را برای شما حتی آسان تر هم بکند.
توجه: در حال حاضر این نوع لینک ها nofollow می باشد.
6- تشخیص کلمات کلیدی موثر از طریق تحلیل رقیبان
می توان کلمات کلیدی ای که رقیبان به وسیله آن ها به امتیاز بالایی در لیست نتایج دست یافته اند را پیدا کرد.
چگونه این کار را انجام دهیم؟!
ابتدا، سایت های رقیبی که در گوگل از رتبه ی بالایی برخوردارند، را پیدا کنید.
سپس با کمک ابزار های تحلیلگر مانند SEMRush سعی کنید وب سایت رقییب را تحلیل کنید.
این ابزارها پس از دریافت نام سایت، لیستی از کلمات کلیدی به کار رفته (در سایت نوشته شده) که به اکتساب رتبه ی بالای آن منجر شده است، را نمایش می دهند. به تصویر زیر توجه کنید: (برای آن که دوستانمان درایران ناراحت نشوند از مثال های وب سایت های خارجی استفاده کرده ایم.)
البته این احتمال هم وجود دارد که بسیاری از این کلمات کلیدی در کسب و کارت شما کاربردی نداشته باشد! اما با این حال می توانید آن هایی که احتمالاً مورد توجه مخاطبان هدفتان هستند را انتخاب کنید و در زمینه آن ها به تولید محتوا بپردازید.
ادامه ی این پست یعنی بخش دوم را می توانید در این صفحه مطالعه کنید.
دیدگاه شما چیست؟