بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ از طریق رسانه های اجتماعی انجام می گیرد و درحقیقت این سبک بازاریابی به بررسی استراتژی هایی که می توان بوسیله ی آن ها کاربران را تشویق به نقل قول یک پیام کرد، می پردازد.

 علت نام گذاری این چنینی برای این سبک بازاریابی را می توان از همین سو توجیه کرد. درواقع در مارکتینگِ وایرال پیام همانند ویروسی می باشد که بین اشخاص و کاربران به سرعت پخش می شود.

در ادامه اساسی ترین نکات و تکنیک هایی که برای موفقیت یک پروژه ی وایرال مارکتینگ ضروری می باشند را بیان کرده ام.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟

 

اصلی ترین شاخص های بازاریابی ویروسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1-قدرت واژگان

هیچ گاه نباید از قدرت واژه های "رایگان" یا "ارزان" غافل شد!

در بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی به منظور جلب توجه مخاطبان خدمتی یا محصولی به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد.

به عنوان مثال می توان به امکان استفاده ی رایگان از اپلیکیشنی برای مدتی محدود اشاره کرد.

2-نوع رسانه

انتقال و اشتراک گذاری پیام در رسانه ای که وایرال مارکتینگ در آن صورت می گیرد باید آسان و سریع باشد.

درواقع رسانه ای برای بازاریابی ویروسی مناسب است که امکان به اشتراک گذاری، دانلود و آپلود، پاسخ دادن و به طور کلی فرایند ارتباطات قابل فهم و آسانی برای کاربران داشته باشد.

به عنوان مثال در این رابطه رسانه های تلگرام، واتس اپ و لینکدین بستری مناسب تر نسبت به اینستاگرام برای انجام وایرال مارکتینگ دارند، چراکه امکان به اشتراک گذاری تصاویر سایر کاربران برای اعضای اینستاگرام به راحتی آن ها نیست.

همچنین توصیه می شود که طول پیامی که به اشتراک گذاشته می شود تا جای ممکن کوتاه باشد تا نشر و مطالعه ی آن آسان باشد.

3-علایق

انگیزه ها و علایق کاربران باید از قبل مشخص شده باشند تا بتوان پیامی با توجه به علایق مخاطب هدف ایجاد کرد. بدیهی است که در صورتی که پیام برای مخاطب جالب توجه باشد، احتمال به اشتراک گذاری بیشتری وجود خواهد داشت.

4-چه کسانی مناسب‌تر هستند؟

در مارکتینگ ویروسی، افرادی که دارای ارتباطات قوی تر و دایره ی مخاطبان گسترده تری می باشند مهم ترین شاخه های اشتراک گذاری پیام محسوب می شوند.

در واقع از طریق این افراد می توان پیام را با جامعه ای گسترده از کاربران به اشتراک گذاشت بنابراین روی افرادی که فالوور ها و کانتکت های بیشتری دارند تمرکز بیشتری داشته باشید (و به علایق و مطالب مورد توجه آن ها بیشتر توجه کنید!)

وایرال مارکتینگ در رسانه های اجتماعی

5-آیا رسانه ها تنها بستر بازاریابی ویروسی می باشند؟

خیر. از سایر منابع در دسترس نباید غافل شد.

مثلا می توان لینک پیام را در سایت های دیگر، صفحات کاربران دیگر یا غیره نیز درج کرد تا از این طریق پیام در دسترس مخاطبان بیشتری قرار گیرد.

نقاط ضعف بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی دارای ایرادات و مشکلاتی نیز است:

1-عدم توانایی کنترل

در بازاریابی ویروسی این اشخاص و عموم جامعه هستند که به نشر محتوا در رابطه با برند می پردازند.

 بنابراین برند قادر به کنترل کامل داده های در حال انتشار نخواهد بود. به عبارت بهتر ممکن است محتوا در طول زمان انتشار دستخوش تغییراتی شود.

از سوی دیگر امکان هدف گیری مستقیم مخاطبان هدف در این سبک مارکتینگ وجود ندارد.

به عبارت بهتر ممکن است پیام به سویی هدایت شود و در محدوده ای منتشر شود که در نهایت در دسترس بخش بزرگی از مخاطبان هدف قرار نگیرد.

2-رشد پیش بینی نشده

وایرال مارکتینگ می تواند منجر به رشد پیش بینی نشده شود.

به بیانی دیگر نمی توان به طور صریح و واضح نتایج فعالیت های صورت گرفته در جهت بازاریابی ویروسی را کاملاً مطابق با انتظارات شرکت پیش بینی کرد.

به عنوان مثال ممکن است برند با رشد ناگهانی تقاضای محصول مواجه شود در حالی که این رشد بازار عرضه و تقاضا را پیش بینی نکرده باشد و توانایی تولید حجم بالایی از محصول را نداشته باشد.

کمپین های تبلیغاتی ای که تبدیل به بازاریابی ویروسی شدند

یک تکنیک بسیار عالی:

گاهی می توان از کمپین های فراگیر شده به نفع وایرال مارکتینگ استفاده کرد.

 به مثال زیر کنید:

آبی – مشکی یا طلایی – سفید؟

کمپین های تبلیغاتی بازاریابی وایرال

تصویر دو لباس که برخی از افراد آن را طلایی - سفید و برخی دیگر آن را آبی – مشکی می دیدند. این تصویر در عرض چند روز سراسر دنیای مجازی را فرا گرفت.

بسیاری از برند ها از این فرصت استفاده کردند و از روش های مختلفی برای بهره گیری از این رویداد استفاده کردند.

بازاریابی ویروسی

همانگونه که در تصاویر می بینید گاه می توان از کمپینی که توسط دیگران ایجاد و گسترده شده است به نفع خود استفاده کرد.

سخن پایانی

همچون متد های دیگر مارکتینگ، کسب مهارت در بازاریابی ویروسی نیز نیازمند کسب تجربه و گاه آزمون و خطا می باشد و نکات عنوان شده در این پست تنها بخش کوچکی از تمام تکنیک هایی است که می توان در باب بازاریابی وایرال بیان کرد.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید