از سئوی بیش از حد بپرهیزید

از سئوی بیش از حد بپرهیزید

به نام خدا

سئوی مشکوک یا سئوی بیش از حد یعنی این که بیشتر تمرکزمان را طوری روی بهینه سازی سایت برای گوگل بگذاریم که فرایندهای بهینه سازی یا سئو را به گونه‌ای اشتباه و بیش از حدِ معمول انجام دهیم. همین موضوع موجب غیر طبیعی جلوه دادن فعالیت‌های وب سایت ما خواهد گردید و در این صورت خواهیم گفت سئوی بیش از حد در وب سایت ما انجام شده است که موجب کاهش رتبه سایت در موتور جستجوگر گوگل می‌گردد.

ابزارهای بررسی سئو ملاک نیستند:

یک سری وب سایت‌هایی وجود دارد که به‌صورت آنلاین وب سایت ما را بررسی می‌کنند و از لحاظ سئو یک نمره یا درصد اعلام می‌کند.

برخی از کاربران تصور می‌کنند برای بهینه سازی وب سایتشان می‌بایست در ابزارهایی که وب سایت را تحلیل می‌کنند حتماً رتبه 100 از 100 را بگیرند اما غافل از این هستند که آن ابزارها فقط یک سری موارد سطحی موجود در قالب صفحه اول وب سایت را می‌توانند تحلیل کنند؛ و به هیچ وجه از دید ما سئو کاران مورد تأیید نیستند. نمی‌گویم این ابزارها بد هستند، آن‌ها اشتباهات فاحش و موارد ابتدایی که در وب سایت رعایت نشده باشند را به ما تذکر می‌دهند اما به هیچ وجه ملاکی برای این که بگوییم چون در این ابزارهای آنلاین بررسی سئوی سایت نمره 100 از 100 به سایت ما داده پس سئوی ما کامل است یا این که بگوییم چون این سایت به من از 100 نمره 50 را داده پس سئوی سایت من ناقص کارشده است.

حال وقتی ما می‌بینیم که این ابزارها به سایت ما نمره 50 داده‌اند پس تلاش می‌کنیم که نمره را بالا ببریم و برای این کار دست‌به‌کارهایی می‌زنیم که موجب می‌شود ازنظر گوگل فعالیت‌های سایت ما غیر طبیعی جلوه کند و اصطلاحاً منجر به انجام سئوی بیش از حد شده‌ایم آن هم به خاطر یک رتبه بندی از یک سایت تحلیل آنلاین که فقط کمی بین کاربران معروف شده است (از این قبیل وب سایت‌ها بسیار زیاد است)

از سئوی بیش از حد بپرهیزید

برای مثال در یکی از این ابزارها وقتی یک وب سایت را تحلیل می‌کنیم می‌گوید شما 10 لینک در سایتتان دارید که تگ title آن‌ها خالی است. حال این ده لینک همان منوهای بالای سایت هستند که الزامی ندارد حتماً تگ title را داشته باشد چرا که وجود آن‌ها هنگامی که کاربر با  اشاره گر ماوس روی منوی دلخواه می‌رود موجب نمایش یک ToolTip می‌شود که ممکن است جلوه نازیبایی را به منوها بدهد و یا می‌گوید شما 5 تصویر در سایتتان دارید که ویژگی Alt آن‌ها خالی است اگر این موارد را برطرف کنید شاید امتیاز شما از 50 به 70 رشد کند. چنین کارهایی جهت افزایش امتیازها و نمره‌هایی که سایت‌های تحلیل سئو به ما می‌دهند فقط از دست مبتدیان بر می‌آید.

گوگل به شما مشکوک می شود

اگر شما این تگ‌هایی که این نرم افزار آنلاین تذکر داده بود را درست کنید از نظر او مشکل را حل کرده‌اید اما هوش مصنوعی گوگل چیزی فراتر از سایت‌های تحلیل آنلاین است و به خوبی متوجه می‌شود که شما دارید بیش از حد عمل بهینه سازی را انجام می‌دهید پس به شما مشکوک می‌شود که مبادا دیگر فعالیت‌هایتان نیز مصنوعی باشد.

برای گوگل مشکوک است که مثلاً یک تصویر کوچک 5 در 5 پیکسلی که در یکی از بخش‌های قالب سایت به کار رفته دارای تگ title و خصیصه Alt باشد و اگر تعداد این موارد زیاد شود آنگاه بیشتر به شما مشکوک خواهد شد.
بنابراین به خاطر وب سایت‌های تحلیل سئو هیچ وقت دچار چنین اشتباهاتی نشوید و بیش از حد روی امتیازهایی که این چنین سایت‌های می‌دهند حساس نشوید چرا که این‌ها شمارا از اصل مطلب که بهینه سازی سایت و تولید محتوا برای کاربر است دور می‌کند و سرگرم یک سری چیزهای بی اهمیت می‌شوید بدون هیچ پیشرفتی.

چه فعالیت‌هایی موجب سئوی مشکوک می‌شود؟

تکرار بیش از حد لینک‌های مطالب داخلی سایت
تلاش برای کلمات کلیدی نامرتبط با موضوع وب سایت
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحات وب سایت
به کار بردن مصنوعی کلمات کلیدی در متن
به کار بردن کلمات کلیدی در تمام آدرس‌ها و عنوان‌های صفحات
و هر کاری که به‌صورت غیر طبیعی و بیش از حد به‌صورت وسواسی انجام شود.

پس چه‌کار کنیم تا سایتمان بهینه شود و رتبه خوبی داشته باشد؟

کاربر ملاک است و نه گوگل یا ابزارهای بررسی سایت
زیاد روی سئو و این چنین ابزارها و خود گوگل وسواس نداشته باشید بلکه برای کاربر مطلب بنویسید و برای کاربران وب سایت خود را بهینه کنید تا رضایت آن‌ها را جلب کنید آنگاه نتیجه را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

پیشنهاد می کنم مطلب سئوی سالم را نیز مطالعه کنید.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید