بهترین روش افزایش نرخ تبدیل چیست؟

بهترین روش افزایش نرخ تبدیل چیست؟

به نام خدا

بدون شک بهترین روش افزایش نرخ تبدیل روش آزمون‌وخطا است.

جمله‌ای که خواندید از روی تجربه در طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت مربوط به کسب‌وکارهای مختلف در طول چندین سال برای من به اثبات رسیده است و تأثیر آن را در دنیای واقعی به چشم دیده‌ام، اکنون دوست دارم این تجربه را با شما نیز به اشتراک بگذارم.

اگر درباره نرخ تبدیل چیزی نمی‌دانید لطفاً به صفحه نرخ تبدیل چیست مراجعه کنید. 

 

اما منظور از روش آزمون‌وخطا دقیقاً چیست؟

همه مطالبی که قبلاً درباره افزایش نرخ تبدیل و یا افزایش نرخ تبدیلِ کاربر به مشتری خوانده بودید شامل یک سری راهنمایی‌های کلی بوده که برای همه کسب‌وکارها عنوان می‌شده است؛ اما نکته مهمی که کسی به آن توجهی نداشته این بوده است که راهکارهای افزایش نرخ تبدیل برای همه وب‌سایت‌ها یکسان نیست (البته به‌جز چند راهکار) و به نسبت به نوع طراحی و نوع هدف آن وب‌سایت که می‌تواند فروشگاه باشد، سایت خبری باشد، سایت تخفیف گروهی باشد، سایت خدمات گرافیکی باشد و غیره، راهکارهای افزایش نرخ تبدیل هم متفاوت است.

در یک وب‌سایت استفاده از رنگ قرمز نرخ تبدیل را کاهش می‌دهد اما در یک وب‌سایت دیگر استفاده از رنگ قرمز نرخ تبدیل و درنتیجه فروش را افزایش می‌دهد.

برای شما که نمی‌دانید در فلان بخش از سایتتان رنگ قرمز موجب کاهش یا افزایش نرخ تبدیل می‌شود بهتر است شروع کنید و روش آزمون‌وخطا را به کار ببرید. یک‌بار رنگ را به قرمز تغییر دهید و نتیجه را مشاهده کنید اگر نتیجه منفی بود و نرخ فروش پایین آمد رنگ را به سبز تغییر دهید آنگاه نتیجه را مشاهده کنید و این فرایند را تا آنجا ادامه دهید تا متوجه شوید بهترین رنگ برای آن قسمت چه رنگی است (این فقط یک مثال بود. واضح است که رنگ‌های کلی وب‌سایت توسط طراح باید تعیین شود)

و یا مثلاً در فروشگاهی که طیف مشتریان آن معمولاً افراد مسن هستند ممکن است افزایش فونت نوشته‌ها نرخ تبدیل را 0.2 افزایش می‌دهد ولی در فروشگاه آنلاینی که بیشتر کاربران آن‌ها بانوان و دختران هستند چنین کاری ممکن است 5 دهم نرخ تبدیل را کاهش دهد.

و یا این‌که در سایت‌های فروشگاهی بهتر است همه محصولات دارای قیمت باشند تا کاربران زیادی به دلیل ندانستن قیمت سایت را ترک نکنند ولی در عوض سایت‌هایی هم هستند که هدف آن‌ها طوری است که اگر قیمت خدماتشان را ذکر نکنند به دلیل انحصاری که در بازار حاکم است مشتری مجبور به تماس گرفتن است که همین تماس گرفتن می‌تواند آن‌ها را به هدف نزدیک کند.

پس منظور از آزمون‌وخطا این است که حالت‌های مختلف را امتحان کنیم تا ببینیم چه تأثیری در نرخ تبدیل خواهد گذشت و همچنین مناسب ترین حالت را کشف کنیم.

اگر وب‌سایت شما به تعداد بازدید ثابت و فروش یا هدف ثابتی رسیده است، مثلاً روزانه 5000 بازدید دارید و روزانه از این بازدیدکننده‌ها 5 نفر اقدام به خرید می‌کنند آنگاه می‌توانید روش آزمون‌وخطا را به‌کارگیرید و نتیجه را روزانه مشاهده کنید.

اما اگر هنوز تعداد بازدید شما ثابت نشده است بهتر است ابتدا آمار بازدید خود را به حد ثابتی برسانید و بعد این روش را امتحان کنید.

بهترین روش افزایش نرخ تبدیل

 

آزمون‌وخطا را روی چه چیزهایی انجام دهیم؟

کاملاً بستگی به هدف و نوع وب‌سایت شما دارد.
در ادامه برخی از مواردی که تغییر آن‌ها متناسب با نوع وب‌سایت و کاربران شما، در افزایش نرخ تبدیل مؤثر هستند را ذکر خواهیم کرد:

رنگ‌های بخش‌هایی که مستقیم در معرض دید کاربران است.
نوع فونت متن‌های سایت و اندازه آن‌ها.
محل قرارگیری عناصر وب‌سایت.
محل قرارگیری فیلدهای ورود اطلاعات (سمت راست صفحه یا چپ)
محل قرارگیری کلیدهای که کاربر باید فشار دهد.
محل قرارگیری جدیدترین محصولات سایت.
شیوه نمایش قیمت یک محصول.
روش نمایش تصاویر مربوط به محصولات.
چیدمان عناصر موجود در صفحه نخست.
محل قرارگیری قیمت محصولات یا خدمات.
شیوه نمایش دادن مقدار تخفیف برای یک محصول (ازلحاظ رنگ، موقعیت نمایش، اندازه)
نحوه طراحی صفحه فرود یا همان Landing page
نحوه طراحی صفحه‌ی نمایش جزئیات محصولات.
و بسیاری موارد دیگر که به دلیل گستردگی قابل‌ذکر نیست و شما خودتان می‌بایست آن‌ها را کشف کنید.

یادتان باشد که این موارد فقط چند مثال ساده بود اما اصل مطلب را متوجه شدیم که منظور از آزمون‌وخطا چیست.
در این مطلب به بررسی مهم‌ترین راه‌کارِ افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای آنلاین پرداختیم. امیدوارم که برای شما مفید واقع‌شده باشد.

پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید