منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟

منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟

به نام خدا

وقتی در گوگل عبارت دلخواهی را تایپ می‌کنید و کلید جستجو را فشار می‌دهید یک سری نتایجی مرتبط با آن عبارتی که شما جستجو کرده‌اید نشان داده می‌شود و شما هم آن موردی که به جستجوی شما نزدیک‌تر یا شبیه‌تر باشد را انتخاب کرده و روی آن کلیک می‌کنید به همین سادگی. تمام این فرایند شاید کمتر از چند ثانیه انجام شود.

اما در پشت‌صحنهٔ همین فرایندی که در نظر ما بسیار ساده جلوه کرد و چند ثانیه هم بیشتر طول نکشید هزاران نوع عملیات پردازشی و برنامه نویسی صورت گرفته تا نتایج مرتبط با جستجوی ما به ما نمایش داده شود.

چه فرایندهایی انجام شده که ما یک وب‌سایت را در لینک یک گوگل می‌بینم؟

اول اینکه گوگل باید توسط ربات‌های هوشمند خود مدام به وب‌سایت‌های موجود در اینترنت سر کشی کند تا مطالب آن‌ها را در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره یا اصطلاحاً ایندکس کند.

دوم این‌که پس از ایندکس کردن می‌بایست آن‌ها را رتبه‌بندی کند (که کاری پیچیده است) و سپس در نتایج جستجو به شما نشان دهد.

وقتی شما مثلاً کلمه "فروش آنلاین شارژ" را در گوگل جستجو می‌کنید اولین وب‌سایتی که در لیست نتایج گوگل به شما نشان داده می‌شود در واقع از نظر گوگل بالاترین امتیاز را داشته است که گوگل در صدر لیست نشانش داده است. شاید هزاران وب‌سایت دیگر با کلمه "فروش آنلاین شارژ" در تلاش باشند که سایت آن‌ها در لینک یک گوگل نمایش داده شود اما این‌که چه وب‌سایتی در لینک یک باشد را الگوریتم‌های گوگل تعیین می‌کنند.

منظور از الگوریتم‌های گوگل چیست؟

منظور از الگوریتم‌های گوگل به زبان ساده (و نه به زبان مخصوص مهندسین نرم‌افزار) یک سری نرم‌افزارهای بسیار هوشمند و پیچیده است که روز به روز توسط مهندسین شرکت گوگل در حال تغییر و تحول هستند. این نرم‌افزارها با بررسی یک سری فاکتورها در وب‌سایت‌ها آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و سپس گوگل بر اساس این رتبه‌بندی‌ها وب‌سایت را در لینک یک یا دو یا غیره نشان می‌دهند.

اشنایی با الگوریتم های گوگل

 

الگوریتم‌ها مدام در حال بروز رسانی هستند برنامه نویسان گوگل مدام در حال کار روی این نرم‌افزارها هستند تا مشکلات و ایرادات آن‌ها را برطرف کنند. برای مثال در سال 2008 اگر یک وب‌سایت مطالب سایت‌های دیگر را کپی برداری می‌کرد و در سایت خودش هرروز درج می‌کرد از نظر گوگل یک وب‌سایت معمولی شناخته می‌شد و ممکن بود در صدر نتایج هم قرار بگیرد یعنی رتبه بالایی هم از نظر گوگل داشته بوده باشد اما در سال‌های 2010 و 2012 الگوریتم‌های گوگل تغییر و تحولات بسیار زیادی را بروز دادند و از آن زمان به بعد مثلاً اگر یک وب‌سایتی از مطالب دیگر سایت‌ها کپی برداری کند از نظر الگوریتم‌های گوگل به‌عنوان اسپمر شناخته می‌شود و ممکن است وب‌سایتش کلاً از نتایج گوگل حذف شود.

یا مثلاً ممکن است در حال حاضر برخی سئو کاران روش‌هایی را برای دور زدن گوگل پیدا کرده باشند و یک وب‌سایت را بدون زحمت در مدت کوتاهی به لینک یک گوگل بیاورند اما آن‌ها غافل هستند از این‌که الگوریتم‌های گوگل روز به روز به طور شگفت‌آوری در حال بروز رسانی هستند تا مچ متقلبین را بگیرند و اگر راه کار فریبانهٔ آن‌ها توسط الگوریتم‌های گوگل کشف شود بدون شک یا وب‌سایت آن‌ها از لیست نتایج گوگل حذف خواهد شد یا موجب کاهش بازدید خواهد گردید.

لازم است بدانید در گذشته الگوریتم‌های گوگل در بازه‌های زمانی طولانی آپدیت می‌شدند اما اکنون وضع فرق کرده و گوگل تمام توان خود را به کار بسته تا وب‌سایت‌هایی که با روش‌های نا درست و غیر اصولی سعی در بالا بردن رتبه‌شان را دارند را شناسایی و از لیست نتایج گوگل حذف کند بنابراین در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند تا سریع‌تر به این هدف دست یابند.

در واقع بهتر است این‌طور بگوییم که الگوریتم‌های گوگل سعی دارند وب‌سایت‌هایی که تخلف می‌کنند و از راه‌های مشکوک به لینک یک دست یافته‌اند را حذف کند و از طرفی وب‌سایت‌هایی که صادقانه و با روش‌های اصولی در حال تلاش هستند را به صدر لیست نتایج منتقل کند و هدفش از این الگوریتم‌ها رضایت کاربرانی است که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کنند.

هرکدام از الگوریتم‌های گوگل وظایف مخصوص به خود را دارند و گوگل به هر کدام از آن‌ها یک نام اختصاص داده است.

در ادامه نام برخی از مهم‌ترین این الگوریتم‌ها را جهت اطلاعات بیشتر ذکر خواهیم کرد (فقط به ذکر نام آن‌ها بسنده می‌کنیم و توضیحات آن‌ها را در مطلبی جداگانه موردبررسی قرار خواهیم داد.)

• الگوریتم پاندا
• الگوریتم پنگوئن
• الگوریتم گورخر
• الگوریتم کبوتر
• الگوریتم mobilegeddon
• الگوریتم Page Layout
• الگوریتم Page Authority
• الگوریتم PayDay Loan
• الگوریتم کافئین
• الگوریتم مرغ مگس‌خوار

آشنایی با الگوریتم‌های فوق و پیروی از آن‌ها مهم‌ترین و اصولی‌ترین فرایند بهینه‌سازی یک وب‌سایت می‌باشد.
پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید