دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی به زبان ساده

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی به زبان ساده

با پیشرفت علم و تکنولوژی، زندگی ما انسان ها هم دست خوش تغییرات زیادی شده است.

اکنون بیشتر مردم به جای رفتن به بازارهای شلوغ و صرف زمان زیاد در ترافیک های سنگین ترجیح می دهند که خرید های خود را حتی الامکان به صورت اینترنتی انجام دهند یا حتی اگر می خواهند خرید خود را به صورت حضوری انجام دهند، حداقل قبل از خروج از منزل، فروشگاه محصول مورد نظر خود را به صورت اینترنتی پیدا می کنند تا دیگر مجبور به پیاده روی های طولانی در بازارها برای یافتن محصول هدف خود نباشند.

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی به زبان ساده

 

فرصتی بسیار عالی:

این مساله فرصت های بیشماری را پیش روی صاحبان کسب و کار های مختلف گذاشته است. از یک سو فروشگاه های اینترنتی و از سوی دیگر امکان تبلیغات برای فروشگاه های در سطح شهر از طریق شبکه بزرگ جهانی وب؛ اهمیت شناخت روش های بازاریابی اینترنتی را بیش از پیش محسوس کرده است.

بازاریابی اینترنتی می تواند شما را به سودهای کلان برساند البته اگر روش های صحیح انجام آن را بدانید.

کارشناسان، بازاریابی اینترنتی را به دو دسته درون گرا و برون گرا تقسیم کرده اند.

در بازاریابی برون گرا شما مجبور به صرف هزینه هایی برای تبلیغاتی از جمله بنر، تابلو و سایر المان های دیگر برای معرفی سایت خود و محصولاتتان به دیگران هستید.

به این ترتیب اگر کسانی تبلیغات سایت و محصول شما را در سطح شهر ببینند می توان امیدوار بود که آن ها به سایت شما رجوع کنند و تبدیل به مشتریان بالقوه ی شما شوند.

اما بازاریابی درون گرا علی رقم داشتن هزینه ی بسیار کم تر برای صاحبان کسب و کار، نیازمند دقت، آشنایی با تکنیک های جذب مشتری در فضای مجازی، افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری و ... می باشد که این توانایی ها و آگاهی را می توانید با کمی تلاش و پشتکار یاد بگیرید.

بازاریابی اینترنتی درون گرا خود می تواند شامل سه بخش مجزا و تاثیر گذار باشد:

1- سئو

SEO به معنی بهینه سازی موتور جست و جو است. (Search Engine optimization)

سئو در بازاریابی دیجیتال

اما منظور از "عبارت بهینه سازی موتور جست و جو" چیست؟

فرض کنید عبارتی مانند "خرید ساعت دیواری " را توسط موتور جست و جوی گوگل سرچ می کنید. گوگل در عرض چند ثانیه لیستی از سایت های مختلف مرتبط با عنوان سرچ شما را نمایش می دهد.

اما بر چه اساسی یک صفحه از یک وب سایت در ابتدای لیست قرار می گیرد و صفحه ای از وب سایتی دیگر در انتها؟

قطعا اگر نام وب سایتی و صفحه ای از آن در ابتدای لیست نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود شانس بیشتری برای دیده شدن و در نتیجه جذب مشتری دارد.

یادتان باشد وب سایتی که در فضای مجازی بیشتر در دسترس بازدید کاربران باشد، مثل فروشگاهی است که در یک موقعیت عالی و پر مشتری قرار دارد که قطعا این امر (همان گونه که گفتیم) پتانسیل جذب مشتری را افزایش می دهد.

سئو در بازاریابی اینترنتی

حقیقت این است که موتورهای جست وجو بر اساس معیارهای مختلفی سایت ها را رتبه بندی می کنند که  اصطلاحا به این رتبه رنکینگ هم می توان گفت.

از جمله پارامترهایی که برای رتبه بندی یک سایت بسیار مهم است می توان به مواردی مثل: تعداد بازدید کنندگان، تعداد لینک های مفید در سایت های معتبر با رتبه بالا، بروز بودن مطالب آن وب سایت، سبک بودن طراحی سایت و راحت باز  شدن صفحات سایت  و هزاران هزار پارامتر دیگر اشاره کرد.

سئو به بهبود و بهینه سازی این پارامتر ها در یک وب سایت می پردازد تا رتبه ی آن بالا رود و شانس دیده شدن آن افزایش یابد. SEO در کسب و کارهای اینترنتی آن قدر تاثیر گذار است که می تواند یک تجارت معمولی را به نحوی متحول و سودآور کند که از یک کسب و کار معمولی به یک ابر تجارت پر سود تبدیل شود.

برای آشنایی بیشتر با تکنیک های سئو می توانید به گروه مطالب آموزش سئو سری بزنید.

2- شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی (به خصوص در کشور ما) به دلیل محبوبیت بین کاربران و استفاده ی زیاد از این شبکه ها توسط عموم مردم، پتانسیل بالایی برای معرفی سایت، فروشگاه و محصولات شما به مشتریان دارند.

دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی

البته بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام و ... شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما اگر نگاهی به برخی برندهای نو پا که بدون آگاهی از تکنیک های ضروری بازاریابی در این شبکه ها، وارد این عرصه شده اند بیاندازید، متوجه خواهید شد که خیلی از این برندها با وجود حضور در خیلی از شبکه ها و صرف زمان و تلاش زیاد هنوز هم موفق به کسب سود مناسب و درخور تلاششان نشده اند.

که علت این مساله، همانگونه که گفتیم، عدم آگاهی از روش های صحیح بازاریابی در محیط این شبکه ها است.

در ادامه به طور خلاصه به برخی نکات مهم این بخش از بازاریابی اشاره می کنیم:

اول از همه اینکه کیفیت مهم تر از کمیت است!

یعنی اگر شما در تعداد محدودتری از این شبکه ها عضو باشید اما همواره بروز رسانی های منظم و و متنوعی درصفحه شبکه اجتماعی خود داشته باشید بهتر است از عضویت در همه ی این شبکه ها اما با کیفیت محتوای پایین تر.

دومین مساله ارسال نکردن مطالب زیاد در فواصل زمانی کوتاه است.

تنها تصور کنید که عضو کانالی در تلگرام شده اید (یا صفحه ای را در اینستاگرام دنبال می کنید یا ...) که هر یک ساعت یک پست جدید در صفحه خود قرار می دهند.

آیا شما با مشغله های شخصی ای که دارید می توانید تمام این پست ها را مطالعه کنید؟ آیا خوشایند است که مرتبا زنگ گوشی شما به صدا در بیاید؟

قطعا نه. پس در گذاشتن پست زیاده روی نکنید!

سومین نکته قرار دادن مطالب آموزشی و کاربردی در صفحه های شبکه های اجتماعی خود به نحوی که  متناسب با حوزه ی فعالیت کسب و کارتان باشد.

بسیار به جا است که این مطالب آموزشی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و اجازه ی انتشار این مطالب را نیز به آن ها بدهید.

 با این کار شما فرصت معرفی خود را به طیف وسیعی از افراد که قصد خرید نداشته اند و صرفا به دنبال مطالب آموزشی بوده اند را پیدا می کنید و مشتریان بالقوه جدیدی را به دست می آورید.

البته موارد بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که ذکر آن ها در این نوشتار نمی گنجد.

3- وبلاگ نویسی

همانگونه که به اشتراک گذاری مطالب آموزشی در شبکه های اجتماعی می تواند به معرفی شما بیانجامد؛ وبلاگ نویسی و قرار دادن پست های متنوع و آموزشی در سایت شما نیز می تواند خوانندگان بیشتری را جذب محصولات شما کند، با این تفاوت که:

 وبلاگ نویسی دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ نویسی شما دیگر هیچ محدودیتی ندارید و هرچقدر هم که زود به زود و مکرر مطالب جدید در سایت خود قرار دهید نه تنها باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطبانتان نمی شوید بلکه با داشتن کتابخانه ای کامل با مطالب متنوع شانس دیده شدن بیشتر توسط موتورهای جست و جو و کاربران را افزایش می دهید.

(در اینجا منظور از وبلاگ نویسی این است که در وب سایت خودتان مطالبی را منتشر کنید و نه این که یک وبلاگ جداگانه بسازید)

تولید محتوا از مهم ترین بخش های وبلاگ نویسی است که فوت و فن های مخصوص به خود را دارد و شما می توانید مقاله های بسیار زیادی در این رابطه در فضای مجازی پیدا کنید.

در پایان باز هم تاکید می کنیم که دنیا در حال تحول عظیمی است و اگر ما صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک نتوانیم با این تغییرات و پیشرفت ها خود را وفق دهیم قطعا به جایگاه و نتیجه درخور خود نخواهیم رسید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید