محتوای تولیدی کاربر، فرصتی برای انجام تبلیغات رایگان در رسانه های اجتماعی

محتوای تولیدی کاربر، فرصتی برای انجام تبلیغات رایگان در رسانه های اجتماعی

"جلب اعتماد مشتری" یکی از دغدغه های اصلی صاحبان کسب و کار ها است.

خوب است بدانید که یکی از بهترین شیوه ها برای کسب این اعتماد، مردمی نشان دادن برند است.از طرف دیگر، می توان شبکه های اجتماعی را  از جمله موثرترین بسترهای برند سازی دانست.

با مردمی ساختن صفحه ی خود می توانید مانند یک دوست در رسانه ی اجتماعی کاربران ظاهر شوید و به راحتی اعتماد کاربران را جلب کنید.

ما به بازاریابانی که به دنبال کسب تعامل بالا و برندسازی موثر می باشند، استفاده از "محتوای تولیدی کاربر" را پیشنهاد می کنیم.

محتوای تولیدی کاربر چیست؟

تولید محتوای رسانه های اجتماعی رایگان

 

محتوای تولید شده از سوی کاربر، منبعی از محتوا است که توسط یک خریدار، فالوور شبکه ی اجتماعی، طرفدار یا شخص تاثیر گذار که به نحوی به برند وابسته است، ایجاد شده است.

این محتوا ممکن است یک پست از بلاگ، ویکی پدیا، پادکست، ویدیو یا تصویری که در صفحات اجتماعی کاربران به اشتراک گذاشته شده اند باشد. در هر حال، نکته ی مهم این است که محتوا توسط یک کاربر و شخص ثالث نسبت به شما و برندتان ایجاد شده است.

محتوای تولیدی کاربران، چه منافعی برای کسب و کار دارد؟

کسب و کار ها از این پست ها در وبسایت یا شبکه های اجتماعی خود برای ارتقا محبوبیت برند استفاده می کنند.

به طور معمول این نوع از محتوا هیچ هزینه ای برای کسب و کار ندارد و درواقع می توان آن را یک منبع رایگان تبلیغات در نظر گرفت.

با دید دقیق تر می توان موارد زیر را از جمله منافع این سبک محتوا دانست:

 

ایجاد اعتماد در میان خریداران و مشتریان:

این سبک محتوا به: مردمی تر نشان دادن صفحات برند و در نتیجه افزایش اعتماد مشتریان (تا حدود 51%) و ایجاد رابطه ی بهتر با آن ها، کمک می کند.

سئو:

به گزارش Kiss Metrics با بررسی 20 برند بزرگ و برتر دنیا مشخص شده است که 25% از نتایج جست و جو، به صفحات محتواهای تولید شده توسط کاربرانِ برند ها، لینک شده اند.

این به معنای ترافیک ارگانیک بیشتر و لینک مطالب بیشتر به سایت است.

افزایش میزان فروش:

به گزارش یک منبع تحقیقاتی زمانی که مخاطب در ارتباط با محتوای تولید شده توسط دیگر کاربران قرار می گیرد، نرخ تبدیل تا 4.6% افزایش می یابد.

افزایش تعداد فالوور ها:

همان گونه که اشاره کردیم با مردمی تر نشان دادن صفحه میزان تعاملات و اشتراک گذاری ها افزایش یافته و در نتیجه افراد بیشتری با نام برندتان آشنا شده و شما را دنبال خواهند کرد.

افزایش تعاملات:

کاربران معمولاً به یکدیگر بیشتر اعتماد دارند تا به یک برند! و این به این معنی است که محتوای تولید شده توسط کاربر، تعامل و گفت و گو های بسیار بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

روش تولید محتوای اینستاگرام

به گزارش ComScore زمانی که در یک ویدیو ی معرفی محصول، از محتوای کاربران نام برده می شود؛ میزان تعاملات تا 28% برای آن پست افزایش می یابد.

علاوه بر این، احتمال به اشتراک گذاشتن این دست محتواها، حدوداً دو برابر بیشتر از محتواهای معمولی است.

چگونه یک استراتژی "تولید محتوای کاربر" طرح ریزی کنیم؟

زمان طرح ریزی یک استراتژی قوی (برای تسهیل به کارگیری تکنیک های تولید و انتشار این دست محتواها) فرا رسیده است.

بر اساس داده های منتشر شده از سوی SEMrush، 86% از کسب و کارها، تکنیک استفاده از محتوای تولیدی کاربر را تا کنون به کار برده اند، اما نتایج بررسی های GoodVid نشان می دهد که تنها 27% از این برندها، برای انتشار این محتوا ها یک استراتژی از پیش تعیین شده داشته اند.

حال می دانید که: محتوای تولیدی کاربر، محرکِ برقراری ارتباط و مکالمه میان کاربر و برند است و بنابراین میزان تعاملات و اعتماد به برند را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

اما در صورتی که این سبک محتوا به نادرستی مورد استفاده قرار گیرد، موجب از دست دادن جمعیت زیادی از کاربران و مخاطبان نیز می شود.

برای اطمینان از بی عیب و نقص بودن استراتژی محتوای تولیدی کاربر، 8 گام زیر را پیشنهاد می کنیم:

1. شناخت کاربران و انتخاب مکان (های) اجتماعی

اولین گام برای طرح یک استراتژی قوی و مناسب، "شناخت مخاطبان" و نیز انتخاب مکان مناسب برای انتشار محتوای تولیدی کاربر است.

هر رسانه ی اجتماعی، ویژگی ها و دموگرافی های مخصوص به خود را دارد و بنابراین یک سبک محتوا نمی تواند برای تمام رسانه های اجتماعی (به طور یکسان) به خوبی عمل کند.

با اندکی تحقیق جامعه ی مخاطبان خود را مشخص کنید.

رسانه هایی همانند فیس بوک و توئیتر، ابزار های آنالیز مخصوص به خود را دارند که به مدیر کسب و کار و درواقع ادمین صفحات این رسانه ها، اطلاعات دموگرافی و آماری مخصوص و مشخص شده ای را ارائه می دهند.

البته با استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی دیگر، نظیر Sprout Social می توان اطلاعات دقیق تری را به دست آورد.

ابزار آنالیز بازاریابی شبکه های اجتماعی

توجه: باید در نظر داشت که این چنین سایت هایی که آنالیز های پیشرفته تری را ارائه می دهند عموماً رایگان نیستند. (و البته هزینه ی آن ها باید به دلار پرداخت شود.)

در هر رسانه ای از چه نوع محتوایی استفاده کنیم؟

در کنار شناخت مخاطبان، تشخیص اینکه هر محتوایی در کدام رسانه بهترین نتیجه را می دهد نیز بسیار مهم است.

برای انتخاب صحیح مکان انتشار محتوای تولیدی کاربران، به این نکات در رابطه با هر رسانه ی اجتماعی توجه کنید:

فیس بوک:

این شبکه برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدیویی و داستان های کسب و کار بسیار مناسب است.

در فیس بوک ویدیو هایی که مخاطبانتان ایجاد کرده اند را به اشتراک بگذارید.

علاوه بر آن، در نظر داشته باشید که فیس بوک مملو از آگهی های تبلیغاتی است، بنابراین محتوایتان برای دیده شدن باید متفاوت باشد.

توئیتر:

توئیت، با تنها 280 کاراکتر به اندازه ای که تصور می کنید هم محدود نیستید!

توئیتر مکانی مناسب برای به اشتراک گذاشتن تصاویر است. بنابراین اجازه دهید که تصاویر گفتنی ها را بیان کنند.

از سال 2017 تا کنون، تصاویر توئیت شده جزء 280 کاراکتر شمارش نمی شوند؛ بنابراین دست شما بازتر از گذشته است.

به اشتراک گذاری تصاویر تولید شده توسط کاربران در توئیتر مزیت دیگری نیز برای برند ها دارد و آن قابلیت به اشتراک گذاری توئیت ها است.

اینستاگرام:

بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام

یکی از معروف ترین شبکه ها برای محتوای تولید شده توسط کاربران، اینستاگرام است.

دانستن نحوه ی صحیح ریگرام (یا همان به اشتراک گذاری پست های دیگران در اینستاگرام) یک اصل اساسی در برنامه ریزی استراتژی محتوای تولیدی کاربر است.

لینکدین:

این رسانه از بزرگ ترین مراجع گردهمایی اشخاص حرفه ای است.

بنابراین، محتوای تولیدی کاربر که در این رسانه به اشتراک می گذارید باید کاملاً با اهداف کسب و کارتان هماهنگ باشد.

2. تعیین روش جمع آوری محتواها 

پس از انتخاب رسانه ی مناسب، باید  بهترین روش برای جمع آوری این محتواها را مشخص کنید.

برخی از برند ها به برگزاری مسابقات در رسانه های اجتماعی  می پردازند.

به عنوان مثال برند Pepto Bismol  مسابقه ای در توئیتر ترتیب داد و از کاربران درخواست کرد که یک دلیل برای فالو کردن این برند بنویسند.

هدف آن ها، جلب نظر مخاطبان سریال Happy-ish بود؛ آن هم درست زمانی که در یکی از قسمت های این سریال از این نام تجاری نام برده شده بود.

جایزه ی این مسابقه مبلغی معادل هزینه ی ثبت نام 12 ماهه ی Showtime  بود.

(Showtime  سرویسی است که به کاربرانش امکان مشاهده ی برنامه های تلویزیونی در هر زمان (در طول دوره ی ثبت نام شده) توسط هر دستگاه موبایل، تبلت، لپ تاپ یا تلویزیون را می دهد.)

در این مثال هدف اصلی محتوا، افزایش فالوور ها و میزان تعاملات بوسیله ی مسابقه بود.

Pepto 27% تعداد فالوور کنندگان خود را افزایش داد و به وسیله ی هشتگ #happyish تعاملات بسیار بیشتری حتی نسبت به خود سریال تلویزیونی کسب نمود.

در ادامه ی این نوشتار، روش های دیگری برای جمع آوری محتوای تولیدی کاربر را بیان خواهیم کرد.

3. هدف خود را با مخاطبانتان در میان بگذارید

تولید محتوای سایت

همانگونه که در بالا مشاهده نمودید، برخی از محتواهای تولیدی کاربران توسط خود برند (به عنوان مثال در قالب مسابقات) تقاضا می شوند.

چه از کاربرانتان درخواست ارسال تصاویرشان را داشته باشید و چه نظر خریدارانتان را بپرسید، باید تقاضای خود را به طور واضح و بدون ابهام بیان کنید.

قوانینی که برای محتوای تولیدی کاربر در نظر گرفته اید را صراحتاً و بدون ابهام بیان کنید.

اگر از کاربران درخواست ارسال محتوا دارید، به احتمال زیاد محتواهای زیادی برایتان ارسال خواهد شد.

در صورتی که خواسته و هدف اصلی خود را به طور واضح مشخص نکرده باشید و بسیاری از موارد ارسالی برای نمایش در شبکه تان و تحقق اهدافتان نامناسب باشند، ناچار به حذف بخش بزرگی از آن ها خواهید شد که طبیعتاً اعتراض و عدم اعتماد مجدد کاربران به برندتان (در آینده) را در پی خواهد داشت.

اگر درخواست خود را منتشر کردید، پس از چند روز تغییر عقیده ندهید!

به عنوان مثال اگر روند مسابقه ارسال "داستان کوتاه" است، پس از چند روز آن را به "ارسال فیلم یا ویدیو" تغییر ندهید.

وادار کردن کاربران به اشتراک گذاشتن محتواهای تولیدی شان زمان بر است. اگر در میانه ی راه برنامه را خراب کنید ممکن است با یک تجربه ی تلخ (مانند از دست دادن گروه زیادی از فالوور ها) مواجه شوید.

4. هشتگ ها را از قلم نیاندازید!

روش های مختلفی برای جمع آوری محتوای تولیدی کاربران وجود دارند.

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، یک راه برای به دست آوردن محتوای برندسازی نشده، برگزاری مسابقات در رسانه های اجتماعی است.

راه دیگر استفاده از هشتگ ها است.

هشتگ ها می توانند باعث درگیر شدن مخاطب با پیام یا کمپین می شوند. به عنوان مثال، اخیراً Chobani هشتگ #ChobaniKids را برای افزایش سلامت غذایی کودکان راه اندازی کرده است.

برند نکاتی را در رابطه با تغذیه ی سالم و محصولات ویژه ی کودکانشان را با این هشتگ منتشر کرد.

همچینین، این هشتگ محرکی برای تعدادی از مکالمات بود که نظر مثبت والدین در رابطه با محصولات و فواید آن ها برای کودکان را نشان می داد.

5. بهترین ِ بهترین ها را انتخاب کنید.

محتوای تولیدی کاربران نمایش دهنده ی برندتان خواهد بود. و از همین رو است که می گوییم مهم است که از میان بهترین های آن ها، بهترین را برگزینید.

اگر مدیر یک صفحه از یک رسانه ی اجتماعی هستید، باید در جست و جوی محتوا ی عالی باشید و به ویدیو ها تصاویر و قایل های صوتی با سطح کیفی متوسط اکتفا نکنید.

بهترین سوالی که می توانید از خود بپرسید این است که:

 آیا این محتوا چشمتان را گرفت؟! آیا برای دیگران هم همین گونه جذاب خواهد بود؟!

شبکه هایی مانند اینستاگرام مکان های بسیار مناسبی برای به اشتراک گذاشتن تصاویری زیبا که با برندتان هماهنگ باشند هستند.

حتی اگر روند کاری و فعالیت کسب و کارتان از نظر خودتان کسل کننده و به عبارت بهتر برای اکثر مخاطبان غیر جذاب است، به این معنی نیست که محتوای صفحات اجتماعی تان هم باید خسته کننده باشند!

به دنبال بهترین محتوا باشید تا بتوانید برندتان را به بهترین نحو نشان دهید.

6. رعایت حقوق نویسنده و ناشر اصلی

شما از محتوای یک شخص دیگر استفاده می کنید. بنابراین از از ارزش دهی کافی به پست مطمئن شوید.

در کانال های رسانه های اجتماعی، از عبارات "توسط ..."، "تصویری از ..." و "ارسال شده توسط ..." در کنار نام کاربری کاربر اسفاده کنید.

نام بردن از فالوورهای با استعدادتان راهی عالی برای برقراری روابط با آن ها و نشاندن لبخند بر لبانشان می باشد.

توجه: اکیداً توصیه می کنیم که پیش از انتشار پُست، از تولید کننده ی محتوا اجازه گرفته و برای او نحوه ی کار و هدف خود از انتشار را بیان کنید.

برای پست های بلاگ، مطالب ویکی پدیا و دیگر پست های نوشتاری مطمئن شوید که (در صورت امکان لینک گذاری در رسانه) آن ها به سایتتان لینک شوند.

همواره تلاش مخاطبانتان را برجسته کنید و از آن ها سپاس گزاری نمایید.

قدردان چیزی که در اختیار دارید باشید.

7. محتوایتان را آنالیز و اندازه گیری کنید.

اگر می خواهید از عملکرد محتوای تولیدی کاربرتان اطمینان حاصل کنید باید آن را آنالیز کنید!

از ابزار های آنلاین برای بررسی مکالمات و تعاملات صورت گرفته و ثبت و آنالیز نتایج برنامه ی محتوا ی خود استفاده کنید.

8. به جنبه های اجتماعی توجه داشته باشید

بهترین نکته در رابطه با محتوای تولیدی کاربران این است که اساساً موجب افزایش تعاملات می شود.

این مساله به این معنی است که باید بر روی رشد جامعه ی کاربرانتان تمرکز کنید. به عنوان یک مدیر اجتماعی باید یک پرسونا برای برند تعریف کنید و با طرفداران و خریداران تان در ارتباط باشید.

این سبک محتوا شانس ملاقات با کاربران جدید از طریق مکالمات را فراهم می کند. تمام هدف شما ایجاد ارزش است و اگر این کار به درستی صورت گیرد می توانید کاربران را در مسیر مارکتینگ خود هدایت کنید.

فالوورهایتان برای استراتژی بازاریابی اینترنتی تان بسیار مهم اند پس با آن ها به درستی رفتار کنید.

به سوالات آن ها پاسخ دهید و در طول دوره ی معرفی محصول در کنار آن ها باشید و بُعد انسانی خود را به آن ها نشان دهید.

کاربران می دانند که یک انسان در پس این پست های نمایش داده شده وجود دارد و بنابراین به برندتان این چنین شخصیت انسانی و تعاملی را اهدا کنید.

رسانه ی اجتماعی را یک هسته ی ارتباطی نبینید بلکه به آن به چشم یک فرصت برای برقراری تعامل نگاه کنید.

سخن پایانی

شروع کنید!

محتوای تولیدی کاربر ترفند های مخصوص به خود را دارد و اگر از گام های بالا پیروی کنید، می توانید از آن به نفع برند خود استفاده کنید.

از این فرصت برای برقراری تعامل بیشتر با مخاطب خود استفاده کنید و اجتماعی بهتر میان مخاطبانتان تشکیل دهید.

 

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید