بازاریابی اینترنتی در توئیتر(دیجیتال مارکتینگ در توئیتر)

بازاریابی اینترنتی در توئیتر(دیجیتال مارکتینگ در توئیتر)

 

آیا تا به حال به فرصت هایی که توئیتر می تواند برای بازاریابی در اختیارتان قرار دهد اندیشیده اید؟؟؟

با آپدیت های مکرر و روند تغییرات توییتر پیشنهاد می کنیم که نگاهی به اصول بازاریابی در این بستر و ابزار های جدیدی که توییتر در جدید ترین آپدیت هایش در اختیار کسب و کار های مختلف قرار داده است بیاندازید تا بتوانید مارکتینگی با بیشترین بازدهی در این رسانه داشته باشید.

در اینجا لیستی از مهم ترین مواردی که در رابطه با بازاریابی در توئیتر می بایست بدانید را بیان کرده ایم. بدیهی است که پیروی از این دستور العمل ها منجر به چندین برابر شدن بازدهی فرایند مارکتینگ شما خواهد شود.

آیا با تفاوت های توئیتر با دیگر رسانه های اجتماعی آشنایی دارید؟

تفاوت توئیتر با اینستاگرام و فیس بوک

توییتر یک ابزار ارتباطی پیام کوتاه است که به شما اجازه می دهد تا پیامهایی (که به آنها توئیت خواهیم گفت) با حداکثر 140 کاراکتر، را با دیگران به اشتراک بگذارید.

توییت شما می تواند یک پیوند به محتوای وب (پست وبلاگ، صفحه وب، سند PDF، و غیره) باشد و یا یک عکس یا ویدیو باشد.

مردم می توانند حساب توییتر شما را دنبال (Fallow) کنند و شما نیز می توانید صفحه ها و حساب های کاربری آن ها را دنبال کنید. کاربران می توانند توییت های یکدیگر را مشاهده کنند، به آن ها پاسخ دهند و یا پیام های یکدیگر را به اشتراک بگذارند ( اصطلاحا retweet).

چرا توییتر منحصر به فرد است؟

در دنیای رسانه های اجتماعی، توییتر جزو ابزار های میکروبلاگینگ (microblogging) محسوب می شود چراکه در این رسانه پیام های کوتاه و غیر وابسته به هم، می توانند منتشر شوند. (از جمله ابزارهای میکروبلاگینگ دیگر می توان از Tumblr، FriendFeed و Plurk یاد کرد)

توییتر دارای اکثر ابزارهای رایج  رسانه های اجتماعی دیگر (نظیر فیس بوک، Pinterest، LinkedIn، Google+ و یوتیوب) می باشد با این حال، تفاوت های Twitter با این رسانه ها، آن را متمایز می سازد.

بسیار به جا است که نگاهی به برخی از تفاوت های توییتر با سایر رسانه های مشابه اش بیاندازیم:

فیس بوک: یک توئیت در توئیتر مانند یک استاتوس فیس بوک است. با این حال، فیس بوک از ابزار EdgeRank برخوردار است، اما توئیتر از چنین ابزاری برخوردار نیست (بسیار ساده تر است).

Pinterest: توییتر نیز مانند Pinterest به شما اجازه می دهد که عکس به اشتراک بگذارید و تفسیر خود را از این عکس در توییت خود ارائه دهید.

با این حال، در توییتر، گفتگو در مورد یک تصویر به اشتراک گذاشته شده بسیار ساده تر از ویژگی های کامنت گذاری در Pinterest است.

LinkedIn: یک توئیت مانند یک پست در LinkedIn است.

LinkedIn بر پایه روابط کانکشن ها (و توافق دو طرفه) است، در حالی که توییتر به شما اجازه می دهد که هر شخصی را (حتی اگر ناشناس) باشد دنبال کنید. مزیت مهم این مساله زمانی محسوس می شود که بخواهید مشتریان بالقوه ی خود را مورد هدف قرار دهید.

+ Google: توئیت مانند یک پست در Google+ است. همچنین توییتر امکان تفکیک کاربران به لیست هایی اختصاصی را برای کاربرانش فراهم می کند تا همانند مکالمات گروه های Google+ ، کاربران بتوانند مخاطبان خود را سازماندهی کنند. (در ادامه ی این نوشتار توضیحات بیشتری در این باره ارائه می دهیم)

اکنون اجازه دهید فرایند  بازاریابی (دیجیتال مارکتینگ) در توئیتر را مرحله به مرحله بررسی کنیم:

مرحله 1: برندتان را به نمایش بگذارید

حساب توییتر و پروفایل شما پایه و اساس مارکتینگ شما در توئیتر است که به شما شانس معرفی به جامعه ی کاربران توئیتر را می دهد.

بسیار مهم است که ظاهر توئیتر شما مشابه با ظاهر کلی دیگر رسانه های آنلاین تان باشد. این مساله به مردم کمک می کند تا کسب و کار شما را به راحتی شناسایی کنند و به صفحه ی شما اعتماد کنند(مثلا رنگ سازمانی یکسان که در تصاویر به کار رفته باشد)

بنابراین یک نام حساب کاربری و تصویر پروفایل مشابه با دیگر رسانه هایتان انتخاب کنید.

تکنیک های بازاریابی در توئیتر

  •  یک نام کاربری مناسب در توییتر انتخاب کنید.

    هیچ چیز بیش از نام کاربری، نمی تواند معرف شما در توئیتر باشد. این نام در کنار تمام توییت های شما ظاهر می شود.

    اگر نام دقیق برندتان پیش تر توسط دیگران انتخاب شده است و در دسترس نمی باشد از یک نام مشابه با نام برندتان استفاده کنید.

    دقت داشته باشید که در نام کاربری  تا حد ممکن از علائم استفاده نکنید تا کاربران گوشی های همراه به راحتی بتوانند نام شما را تایپ کنند.

 

  •  تصویر پروفایل و  تصویر سربرگ (یا هدر)

    توییتر از دو تصویر مختلف برای نمایش حساب کاربری شما استفاده می کند.یکی تصویر پروفایل و دیگری تصور سربرگ که در بالای صفحه ی پروفایل قرار می گیرد و میتواند تصویری عریض باشد.

    بسیار مهم است که از هر دو تصویر برای بیان داستان کسب و کارتان بهره ببرید. این تصاویر را  می توانید در قسمت پروفایل در تنظیمات حساب کاربری خود آپلود کنید.

    عکس پروفایل توییتر یک عکس مربع شکل است که در کنار هر توئیت ارسال شده قرار می گیرد.

    می توانید از لوگوی شرکت خود و یا تصویر خودتان برای عکس پروفایلتان استفاده کنید.

 

توجه: بسیاری از کسب و کارهای کوچک از نام برندشان برای نام کاربری توئیترشان و از یک عکس شخصی برای تصویر پروفایلشان استفاده می کنند. این روش به ارتباط نزدیک تر کاربران با این صفحات کمک می کند.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در توئیتر

تصویر سربرگ توییتر یک عکس پس زمینه ی بزرگ است که شما توسط آن می توانید داستان کسب و کارتان را به صورت تصویری به نمایش بگذارید.

همانند عکس کاور فیس بوک، عکس هدر یا سربرگ شما در بالای صفحه پروفایل توئیترتان ظاهر می شود.

پروفایل توئیتر برای بازاریابی اینترنتی

مرحله 2: ایجاد یک زیرساخت قوی

بسیار مهم است که مشخصات حساب توییتر خود را به طور جامع و کامل، تکمیل کنید.

استفاده از هر ابزار توئیتر می تواند به بیان جزئیات بیشتری از تجارت تان کمک کند و به این ترتیب می توانید داستان کسب و کارتان را هرچه بهتر برای کاربران توئیتر بیان کنید.

این سه گزینه مهم در بخش پروفایل را از دست ندهید:

روش های بازاریابی در توئیتر

بیوگرافی یا Bio

برای معرفی خودتان به دیگران تنها 160 کاراکتر در اختیار دارید. مطالب جزئی را رها کنید و درباره ی خدماتی که ارائه می دهید صحبت کنید. همچنین اضافه کردن کمی اطلاعات شخصی می تواند به بخش بیو شما حیات ببخشد و آن را زنده کند. به عنوان مثال می توانید از دید شخصی تان نسبت به کسب و کارتان بنویسید.

محل یا Location: به مردم بگویید که آنها چگونه می توانند شما را پیدا کنند.

 به یاد داشته باشید که بازدید کنندگان شما ممکن است اهل یک کشور، شهر یا استان دیگر باشند و با نام شما یا محله ی شما آشنا نباشند. بنابراین به آن ها اطلاعات کافی بدهید تا بتوانند شما را به آسانی پیدا کنند.

وب سایت اینترنتی (Website)  می توانید یک آدرس وب را با جامعه ی کاربران خود به اشتراک بگذارید که این آدرس بهتر است لینک وب سایت شخصی یا وب سایت کسب و کار شما باشد تا اگر کاربران توئیتر نیاز به اطلاعات بیشتری درباره شما داشتند به آن آدرس مراجعه کنند.

 

 مرحله 3: دنبال کردن (فالو کردن) دیگران را شروع کنید

هنگامی که کسی را فالو می کنید درواقع انتخاب می کنید که مطالبی که آن ها به اشتراک می گذارند را مطالعه کنید.

بنابراین (به خصوص در مراحل ابتدایی) با دقت بیشتری کسانی را که می خواهید فالو کنید را، انتخاب نمایید چراکه  پیش از اینکه جامعه ی کاربرانتان گسترده شود، لیست مخاطبانتان یکی از فاکتورهای مهم شناخت شما توسط جامعه ی توئیتر است.

توییتر قوانین سختگیرانه ای برای فالوورهای تهاجمی (کسانی که در بازه ی زمانی کوتاهی شروع به فالو کردن تعداد زیادی کاربر می کنند) دارد، پس مراقب باشید و سرعت فالو کردن دیگران را کم کنید. قطعاً شما نمی خواهید که حساب خود را به دلیل فعالیت مشکوک به حالت تعلیق درآورید!

به طور کلی، انواع کاربران زیر را می توانید فالو کنید:

  • مشتریان تان
  • شرکای تجاری، تامین کنندگان، پیمانکاران و فروشندگان تان
  • رقبا یا همتایان کسب و کارتان
  • سازمان های تجاری یا سازمان های حرفه ای فعال در زمینه ی صنعت خودتان
  •  کسب و کار های واقع شده در محل زندگی تان
  • کسب و کارهایی که توسط افرادی که می شناسید اداره و اجرا می شوند

توییتر می تواند توسط دسترسی به اکانت ایمیلتان، در پیداکردن افرادی که می شناسید کمک کند.

افزایش فالوور در توئیتر

زمانی که دیگران را فالو کنید متوجه خواهید شد که اکثر آن ها هم شروع به دنبال کردن (فالو کردن) شما می کنند.

اگر این افراد را نمی شناسید نگران نباشید. در حال حاضر بر روی کسانی که می خواهید آن ها را دنبال کنید متمرکز شوید.

مرحله 4: گفت و گو و مکالمه کردن را شروع کنید

صحبت کردن در توییتر با هر رسانه ی اجتماعی دیگری متفاوت است.

برای حرفه ای شدن در زمینه ی مکالمه ی توئیتری کمی به خودتان زمان بدهید تا آمادگی پیدا کنید. هرگاه زمان را مناسب دیدید و آماده بودید وارد مکالمات و گفت و گوها شوید و به مباحثه و گفت و گو با دیگر کاربران بپردازید.

در توئیتر می توان 5 نوع پیام مختلف ارسال کرد: توئیت (Tweet)، پاسخ (ریپلای یا Reply)، منشن (Mention)، پیام مستقیم و ریتوئیت (RT).

با کمی تلاش و کسب تجربه می توانید متوجه شوید که در هر شرایطی کدام یک از این 5 نوع پیام مناسب تر هستند.

مرحله 5: گفتگوی زیرکانه تر

در توئیتر باید درباره ی چه مباحثی صحبت کنید؟

برای هر کسب و کار، پاسخ متفاوت است. به طور کلی، شما باید مصالحه ای بین آن چه مطلوب مخاطبانتان است و آن چه کسب و کار شما را ارتقا می دهد را در نظر بگیرید.

به مردم اطلاعات مفیدی بدهید و سوالاتشان را پاسخ دهید و آنها را به عنوان یک عضو ارزشمند از جامعه خود در نظر بگیرید. این یک گام مهم برای به دست آوردن یک مشتری جدید است.

اینکه بتوانید با 140 کاراکتر پیامی بنویسید که بتواند وزن محتوایی خوبی داشته باشد و نظر مثبت کاربران را جلب کند، یک هنر است که آن را با تجربه و آزمون و خطا می توانید به دست بیاورید.

برای هر توئیت عنوان های متنوع و مختلفی که می توانید بنویسید را در نظر بگیرید و به مرور زمان توجه کنید که کدام سبک عناوین و نوشته ها از دید کاربران جذاب تر هستند.

مرحله 6: هدایت ترافیک به وب سایت و وبلاگتان

توییتر یک ابزار عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت و وبلاگ شماست(افزایش بازدید)

 برای رسیدن به این هدف، یک توئیت که حاوی لینک وب سایتتان باشد ارسال کنید. در کنار این لینک از جملاتی استفاده کنید که افراد را مشتاق به بازدید از سایتتان کند و به آن ها این پیام را منتقل کنید که با بازدید از سایتتان می توانند مطالب جدید و جالبی بیاموزند.

هدایت ترافیک از توئیتر به سایت

از آن جا که در توئیتر شما با محدودیت طول پیام مواجه هستید نمی توانید آدرس ها (url ها) ی طولانی به کار ببرید و می بایست از ابزار کوتاه کننده ی آدرس (URL shortener) که توئیتر خود  در اختیارتان قرار می دهد، استفاده کنید.

هنگامی که یک آدرس وب را در یک توئیت می نویسید، توییتر آن را به طور خودکار کوتاه می کند  و آدرس اینترنتی سایت شما را تنها با 20 کاراکتر نشان می دهد.

مرحله 7: حضور آنلاین خود در توئیتر را در سایر رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

برای اینکه بتوانید حساب توئیترتان را به کاربران سایر رسانه هایتان معرفی کنید، سه روش وجود دارد:

روش اول: اطلاعات حساب توییتر خود را به لیست اطلاعات حساب های رسانه های اجتماعی در وب سایت و وبلاگ خود اضافه کنید.

تکنیک های بازاریابی در توئیتر

روش دوم: توئیتر به شما ابزاری ارائه می دهد که از طریق آن می توانید توئیت های انتخابی خودتان را (به صورت تایم لاین) در سایت یا وبلاگتان به اشتراک بگذارید.

توجه: در انتخاب پیامی که می خواهید در دیگر رسانه ها یا وبسایت تان به اشتراک بگذارید دقت کنید چرا که این پیام باید بتواند به عنوان یک نماینده، معرف کیفیت محتوای حساب توئیتر شما باشد.

ابزارهای توئیتر برای مارکتینگ

روش سوم: می توانید دکمه ای در وبلاگ یا وبسایتتان قرار دهید که از طریق آن کاربران بتوانند محتوای سایت تان را در حساب توئیترشان به اشتراک بگذارند و در رابطه با محتوای ارسالی شما کامنت گذاری کنند.

چند راه برای اضافه کردن دکمه ی Tweet This به پست وبلاگ یا صفحه ی وبسایتتان وجود دارد. از جمله ی این راه ها می توان به tweet button from Twitter و embedding a tweet اشاره کرد.

مارکتینگ در توئیتر

مرحله 8: به اشتراک گذاشتن عکس ها و ویدیو ها در توئیت

مردم عاشق تماشای عکس هستند بنابراین از تصاویری جدیدی که خودتان تهیه می کنید در توئیترتان استفاده نمایید. نیازی نیست که یک عکاس بسیار حرفه ای باشید یا یک دوربین عکاسی خیلی پیشرفته داشته باشید. تنها چیزی که نیاز خواهید داشت یک گوشی همراه هوشمند است.

افزایش بازدید توئیتر

ویدیو یکی دیگر از راه های قدرتمند برای بیان داستان کسب و کار شما است.

مرحله 9: فالوورهای خود را در لیست های مکالمه سازماندهی کنید

به مرور زمان که فالوور تعداد بیشتری از کاربران شوید، می بایست اطلاعات تعداد بیشتری از کاربران را به خاطر بسپارید (اگر اطلاعات هر کاربر مانند علائق، نیاز ها و ... را ندانید نمی توانید آن ها را برای اهداف بازاریابی تان دسته بندی کنید). حفظ و دسته بندی اطلاعات کاربران، امری زمان بر و گاه طاقت فرسا است. در این جا است که لیست های توئیتر به کمک شما می آیند.

یک لیست توییتر به شما امکان تفکیک و دسته بندی حسابهای توییتری که فالو می کنید را می دهد.

همچنین این لیست ها به شما اجازه می دهند که توئیت هایی که از اعضای لیست دریافت می کنید را در تایم لاین هایی مجزا ببینید.

توئیتر در بازاریابی

بنابراین بهتر است لیست های جداگانه ایجاد کنید. مانند:

  • مشتریان
  • مشتریان بالقوه
  • سازمان های تجاری یا حرفه ای
  • افرادی که به شما روحیه می دهند
  • کسانی که بیشترین مکالمات را انجام می دهند
  • و ...

مرحله 10: جامعه ی مخاطبان خود را با هشتگ ها گسترش دهید

با کلیک بر روی هشتگی که در یک پست قرار دارد، می توان تمام توئیت هایی که دارای آن هشتگ هستند را مشاهده کرد.

یک نمونه توئیت با هشتگ GetGlue# را می توانید در تصویر زیر ببینید:

هشتگ در توئیتر

برای به کار گیری هشتگ ها روش های مختلفی را می توانید به کار ببرید.

به عنوان مثال:

اگر در حوزه ی درمانی فعالیت دارید و قصد دارید یک کنفرانس در رابطه با "مزایای دمنوش های گیاهی" ترتیب دهید، می توانید از تمام شرکت کنندگان آن کنفرانس بخواهید که توئیتی (درباره ی تجربیات شخصی و یا درباره ی کنفرانسی که در آن شرکت داشته اند) را با هشتگ "دمنوش- من" به اشتراک بگذارند.

با این کار یک جامعه ی بزرگ از کاربران توئیتر خواهید داشت که هشتگ شما را نشر می دهند و این امربه نوبه ی خود می تواند باعث معرفی شدن شما به تعداد کثیری از سایر کاربران توئیتر شود.

استفاده از هشتگ ها در توئیتر و اینستاگرام مشابه یکدیگر است.برای آگاهی کامل از نحوه ی به کارگیری هشتگ ها و همچنین باید ها و نباید های استفاده از آن  به این مطلب  مراجعه کنید.

مرحله 11: مشتریان بالقوه محلی را مشخص کنید

مردم اغلب فکر می کنند که رسانه های اجتماعی به آن ها اجازه می دهد که با افراد خارج از جغرافیای محلی خود ارتباط برقرار کنند. اما گاهی نیاز است که شما تمرکز خود را بر روی افراد محله و در محدوده ی جغرافیایی خود معطوف کنید چراکه اکثر کسب و کار ها نیاز به مشتریان محلی دارند.

توئیتر این امکان را به شما می دهد و شما می توانید با استفاده از ابزار فیلتر جست و جو ی توئیتر و یا جست و جوی پیشرفته ، افراد محلی را پیدا کنید.

کسب مشتری در توئیتر

حال می توانید افراد محلی را فالو کنید و تلاش کنید که با آن ها همواره در تعامل باشید و بیشتر تمرکز خود را بر روی این افراد معطوف کنید چراکه بیشتر مشتریان شما جزو این افراد خواهند بود.

مرحله ی 12: روند عملکردتان را آنالیز کنید

از آن جا که هر کلمه، عکس یا ویدیو می تواند در مارکتینگ شما و کیفیت صفحه ی توئیترتان بسیار تاثیرگذار باشد؛ توئیتر یک ابزار آنالیز کننده در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آن می توانید تاثیر هر فعالیتی که در توئیتر انجام داده اید را ببینید.

به عنوان مثال با استفاده از این ابزار می توانید در یابید که در طول هفته ی گذشته کاربران کدام یک از توئیت های شما را بیشتر پسندیده اند و یا اینکه تعداد دفعاتی که کاربران توئیت شما را دیده اند و ... را به شما گزارش می دهد.

آنالیز بازاریابی در توئیتر

با استفاده از این ابزار مفید می توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و به مرور زمان کیفیت بازاریابی خود را در این رسانه ها بهبود ببخشید.

سخن پایانی:

اگر می خواهید در بازاریابی توئیتر حرفه ای شود باید فعالیت مداوم داشته باشید و بازخورد اقداماتتان را مرتباً بررسی کنید تا در نهایت بتوانید با کسب تجارب مختلف به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای در توئیتر تبدیل شوید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید