نحوه عملکرد فروشگاه اینترنتی چگونه است

نحوه عملکرد فروشگاه اینترنتی چگونه است

در این نوع کسب و کارکه بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار می‌دهد و خریدار پس از مراجعه به آن وب سایت و مطالعه ی مشخصات و ویژگی‌های کالا، نسبت به ثبت سفارش و خرید از فروشگاه اقدام می‌کند. این سفارش‌ها پس از بررسی و تائید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا، حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارش‌دهنده ارسال می‌شود که وجه کالا نیز به روش‌های مختلف قابل پرداخت خواهد بود.

نحوه عملکرد فروشگاه اینترنتی چگونه است

هزینه

معمولاً پرداخت هزینه در این فروشگاه‌ها به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک صورت می گیرد. که کارت‌های پرداخت الکترونیک (عابر بانک) نقش بسزایی در ایفای این نقش دارند البته فروشگاه‌های اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل وجه در هنگام دریافت کالا را نیز دارند ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.

یک موضوع مهم: اعتماد مشتریان

یک فروشگاه‌های اینترنتی اگر بخواهد موفق باشد ابتدا باید اعتماد مشتریان را جلب نماید زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگر فروشگاه ها مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

فروشگاه اینترنتی و آینده ی آن در دنیا

فروشگاه اینترنتی و آینده ی آن در دنیا

خرید اینترنتی در جهان روزبه‌روز به صرفه تر و مناسب تر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاهها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند چون به صرفه تر خواهد بود.

در برخی از نقاط جهان فروشهای اینترنتی از فروشهای حضوری پیشی گرفته است و این امر عرضه کنندگان را بر آن داشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزومات خود بدانند.

عجیب نیست اگر بگوییم در آینده مردم تمام خرید های خود را با اینترنت انجام خواهند داد.

تاریخچه خرید اینترنتی

اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را بنیان نهاد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد، در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع کرد و خرید اینترنتی امن به وسیله این پروتکل ایجاد شد. همچنین در همان سال شرکت آلمانی اینترشاپ اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. ۱۹۹۵ شرکت آمازون و سال ۱۹۹۶ شرکت ebay نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند که از مهمترین سایت های خرید اینترنتی می باشند.

تاریخچه خرید اینترنتی

 خرید اینترنتی در ایران

 با توجه به گسترش روزافزون فعالیت‌های اینترنتی، فضا برای کسب و کار پیرامون اینترنت نیز افزایش یافته است. هنوز در ایران کاربران اینترنتی آن طور که باید به این کسب و کار توجه جدی ندارند و اکثراً به عنوان شغل دوم از آن نام می‌برند در حالی که می‌توان به عنوان شغل اول و یک درآمد ثابت و پر سود از آن یاد کرد.

آینده ای بسیار روشن در انتظار صاحبان فروشگاه های اینترنتی قدرتمند در ایران است.

 فروشگاه‌های موفق اینترنتی جهان

یکی از فروشگاههای معروف خرید و فروش اینترنتی در جهان سایت ebay هست. این فروشگاه اینترنتی با نوآوری های جالب در ارائه خدمات و همچنین گستردگی مناطق تحت پوشش توانسته است یکی از وب سایتهای موفق در این زمینه باشد. تقریباً کمتر کالایی را می‌توان یافت که در این سایت به فروش نرسد. خرید اینترنتی در این سایت برای اکثر کشورها به راحتی امکان پذیر است.

 این سایت قابلیت عرضه کالا حتی به صورت دست دوم را نیز به کاربران خود می‌دهد و البته جالب است بدانید با ثبت کلیه جزئیات خرید و فروش، به خریداران و فروشندگان رتبه ای را اعطا می کند که به کمک آن جلوی سوءاستفاده‌ی کاربران خاطی را می گیرد.

یکی دیگر از فروشگاههای موفق اینترنتی در جهان سایت آمازون است. این سایت در ابتدا کارش را با فروش کتاب شروع کرد (در یک اتاق کوچک) ولی اکنون به بزرگ‌ترین وب سایت فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شده است.

ویژگی های کلی یک فروشگاه اینترنتی

ویژگی های کلی یک فروشگاه اینترنتی

 1. فروشگاه اینترنتی به صورت تمام وقت آماده سرویس دهی به مشتریان است.

2. فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجا که به اینترنت دسترسی دارند خرید خود را انجام دهند.

3. خریدار می تواند مدت ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم، موبایل، کتاب و موارد دیگر باشد.

4. فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیتی برای تعداد مشتریان ندارد.

5. فروشگاه اینترنتی امکانات بیشتری در اختیار خریداران قرار می دهد.

6. ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات.

7. کم شدن هزینه های اجاره محل، هزینه ویترین و انبار و فروشنده نسبت به یک فروشگاه سنتی.

8. تحویل کالا در منزل، بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل توسط.

  ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق

 ویژگی های مهم تر برای فروشگاهی که قصد داشته باشد حرفه ای تر عمل کند را ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق

از لحاظ محصولات:

 یک فروشگاه الکترونیکی موفق فروشگاهی است که کالاهایش متنوع بوده یعنی فقط در یک محدوده نباشد بلکه در چندین طیف ارائه گردد و اگر فروشگاه محصولات گوناگونی دارد حتماً آنها را طبقه بندی کرده، تا خریدی راحت برای مشتریان فراهم کند. مثلاً طیف محصولات آرایشی و بهداشتی را از مواد غذایی جدا کند و در طبقات مختلف جای دهد.

 فروشگاه ها باید در مورد محصولات خود اطلاعات درست و شفافی را به مشتری ارائه دهند. دلیل اینکه مردم برای خرید به فروشگاه آنلاین مراجعه می کنند در واقع به چند دلیل است: وجود جزئیات در مورد کالا، درج قیمت آن و صرفه جویی در زمان است.

بنابراین آنها باید این موارد را در اولویت کاری خود قرار داده و دورنمای شغلیِ مناسبی را برای خود فراهم سازند.

 از لحاظ ارائه خدمات مناسب به مشتری:

 مسلماً از مواردی که برای هر خریدار بسیار مهم می باشد خدماتی است که یک فروشگاه در ازای خرید محصول ارائه می دهد.

 انسجام یک فروشگاه در این مسئله باعث خریداران بیشتر می شود. این خدمات می تواند در موارد مختلفی باشد مثلاً یک فروشگاه خوب یک گروه پشتیبانی برای مشتری های خود در نظر می گیرد تا به سؤالات آنها در مورد محصولات پاسخ دهند و به مشتریان در انتخاب کالا کمک کنند. فروشگاه های خوب یک سری خدمات رایگان برای مشتریان در نظر می گیرد این خدمات می تواند در مورد هزینه ی حمل و نقل و یا برای مشتری های که بیش از یک‌بار از آنها خرید می کنند دارای تخفیفات ویژه باشد.

 از لحاظ ارائه خدمات مناسب به مشتری:

از لحاظ متقاعد کردن و راهنمایی:

این مسئله مربوط به برقراری ارتباط با مشتری می باشد. مسئله متقاعد کردن مشتری برای خرید از فروشگاه بسیار گسترده است. در وهله‌ی اول یک فروشگاه خوب باید یک ظاهر مناسب و جذاب داشته باشد این فقط مربوط به تجارت در دنیای مجازی نمی شود در تجارت سنتی هم مسلماً یک فروشگاه با ظاهر مناسب مشتری های بیشتری را به خود جذب می کند.

 یک فروشگاه با ایجاد یک ظاهر مناسب می تواند به مشتری این گونه القا کند که در این مکان حتماً کالای مورد نیازش را پیدا خواهد کرد.

فروشگاه های اینترنتی که بیش از حد شلوغ نباشند چون تلاشی که کاربر باید برای درک چگونگی فروش اینترنتی کند را کاهش می دهند موجب کاهش زمان فروش می شوند به عبارتی زمان فروش را کوتاه می سازند که این موضوعی بسیار مهم برای کاربران است.

از لحاظ امنیت:

 ایمنی وب سایت فروشگاه های اینترنتی یک مسئله بسیار جدی و مهم است.

طبیعی است که کاربران یک فروشگاه آنلاین نسبت به افشای اطلاعات بانکی و همچنین اطلاعات خصوصی خود نگران باشند در واقع فروشگاه ها باید امنیت اطلاعات شخصی و خصوصی مشتری خود را حفظ و تضمین کنند در غیر این صورت اعتبار خود را از دست خواهند داد و اعتبار از دست رفته به سادگی قابل بازگشت نخواهد بود.

 از لحاظ قیمت گذاری:

 از لحاظ قیمت گذاری:

  قیمت گذاری در بازار سنتی بر مبنای هزینه صورت می گیرد. فعالیت ها باید به صورت سلسله مراتبی تعریف شوند بدین منظور که تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نمی توان مراحل بعدی را آغاز کرد.

 قیمت گذاری بر مبنای هزینه دیگر پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود.

در اینترنت چگونه است؟

  • به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت قیمت کالا نیز کاهش می یابد.
  • حذف خرده فروشان در بازارهای الکترونیکی، هزینه ها و در نتیجه قیمت تمام شده را پایین می آورد. در فروشگاه های الکترونیکی قوی با ایجاد تنوع بیشتر در کالاها و خدمات، قیمت های متفاوتی ارائه می شود تا مشتریان بتوانند بنابر توانایی مالی و میزان رفاه خود، کالا و خدمات متناسب خود را دریافت نمایند.

 از لحاظ سیستم پرداخت روان و دقیق:

  فروشگاه الکترونیکی ایده آل علاوه بر اینکه باید امنیت سایت خود را تضمین کند می بایست برای مشتری ها نیز یک سیستم پرداخت آسان و راحت را فراهم کند تا تمامی افراد با هر میزان تحصیلات بتوانند از خدمات فروشگاه بهره مند شوند.

 از لحاظ سیستم پرداخت روان و دقیق:

موارد ذکر شده در قسمت فوق، نمونه‌های مشروحی از نشانه‌های یک فروشگاه اینترنتی ایده آل و مناسب می باشد.

  

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید