طراحی سایت واکنش گرا

طراحی سایت واکنش گرا

 

مفهوم کلی این واژه چیست؟

طراحی سایت واکنش گرا و یا ریسپانسیو (Responsive) نوعی طراحی وب است که در آن وب سایت، خود را برای نمایش در سایزهای مختلف صفحه سازگار می سازد و برای رؤیت و خواندن مطالب وب سایت لازم نیست کاربر بزرگنمایی نماید و یا از اسکرول چپ و راست استفاده نماید. در حقیقت ریسپانسیو سازی سازگاری نمایش وب سایت در موبایل و تبلت می باشد به طوری که کاربر به راحتی بتواند مطالب وب سایت را مطالعه نماید و در صورت نیاز عملیات های لازم را بر روی وب سایت انجام دهد.

 با طراحی سایت واکنش گرا دیگر نیازی به طراحی سایت اختصاصی برای هر گجت موجود در بازار نیست.

دراین نوع طراحی ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز، متن و ... در ابعاد مختلف می شود که این کار به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

طراحی سایت واکنش گرا

سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یک مجموعه تجاری و موفق بایستی اطلاعات کسب و کار خود را به بهترین نحو ارایه ونسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب دهد.

با توجه به این امکان بی نظیر کاربر تعامل بهتری با سایت برقرار کرده و این تکنیک تاثیر مثبت و جذب بیشتری روی کاربر خواهد داشت. واین گونه که به نظر می رسد آینده از آن ابزار های موبایلی است. بدون وب سایت واکنش گرا تجارت آنلاین و آینده آن در معرض افول قرار می‌گیرد.

دلایل نیاز به وب سایت واکنش گرا

 اگر شرکت شما برای تجارت و جلوگیری از ضرر و زیان، به وب سایت وابسته است، حتما تا پایان امسال برای خود یک وب سایت واکنش گرا تهیه کنید ونتایج تاثیرتجارت خود در بازاریابی آنلاین را مشاهده کنید.

تعریف طراحی وب سایت واکنش گرا ساده است. یک نوع طراحی وب است که هم اندازه‌ی صفحه نمایش مرورگر دسکتاپ، تبلت و گوشی های هوشمند طراحی می‌شود. آیا تا بحال شده است که یک وب سایت را در گوشی هوشمند خود باز کنید و متوجه شوید که آن وب سایت نسخه بسیار کوچک از آن چیزی است که شما بر روی دسکتاپ دیده اید. به همین دلیل مجبور می‌شوید زوم کنید و سپس وب سایت را بگردید و نقاط مختلف را بزرگ و کوچک کنید تا به محل مورد نظر خود بروید و یا متن مورد نیاز خود را بخوانید یا قادر به کلیک کردن روی یک قسمت مشخص شوید. در یک وب سایت واکنش گرا اوضاع اینطور نیست. برای یک وب سایت واکنش گرا مهم نیست که شما بر روی یک گوشی، تبلت و یا دسکتاپ آن را باز می‌کنید، به هرحال آن متناسب با صفحه مرورگر کار می‌کند.

اگر نوشته‌ی پیتر Cashmere را خوانده باشید، متوجه می شوید که موضوع طراحی وب سایت واکنش گرا جدید نیست و ممکن است از اینکه این موضوع خیلی قدیمی است شگفت زده شوید. البته شما خیلی هم دیر نکردید، چرا که به احتمال زیاد هنوز خیلی از رقبای شما از این موضوع بی خبرند. اکثر شرکت های تجاری فاصله‌ی خیلی کمی تا ورشکستگی دارند و ممکن است در فاصله یک سال چنین اتفاقی برای آنها رخ دهد. موقعیت شما در گذشته امن بود، اما اکنون رقبای شما اوضاع را تغییر دادند و شرایط به گونه ای تغییر پیدا کرده است که بازاریابی اینترنتی و آنلاین اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

طراحی تعاملی

هدف این روش طراحی این است که سایت شما از تمامی جهات کاربردی باشد. اساساً، طراحی تعاملی خود را با هر دستگاهی سازگار می کند و صرفا شامل یک طراحی واحد، یک وب سایت واحد و یک دامین واحد است. این طراحی به منظور تعامل و سازگاری با اندازه های مختلف صفحه نمایش کد گذاری می شود. با ابزاری مانند Screen fly می توانید میزان سازگار بودن سایت خود را بررسی کنید.

طراحی سایت Responsive

طراحی سایت واکنش گرا و استراتژی ها برای سئو موبایل

با توجه به اینکه تعداد کاربرانی که به وسیله موبایل از اینترنت استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است پس کاملاً ضروری است که طراحی وب سایت ها با موبایل ها سازگاری داشته باشد.

و همچنین برای اینکه بتوانیم نتیجه ی مطلوبی به دست آوریم باید استراتژی های سئو که قسمت اصلی بازاریابی دیجتال ما هستند را نیز عوض کنیم.

حال سؤال اینجاست که آیا بهتراست که یک وب سایت واکنشی (Responsive Website) طراحی کنیم یا برای موبایل نسخه ای جداگانه ای منتشر کنیم؟

در حقیقت هر کدام از این دو روش معایب و مزایای خودش را دارد.

گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا است، گوگل طراحی واکنشی وب سایت را برای موبایل ها پیشنهاد داده است.

البته این گرایش گوگل به سمت طراحی های واکنشی قطعا بی دلیل نیست.

سایت های واکنشی دارای URL و HTML یکسان هستند و این قابلیت را دارند که روی تمامی دستگاه ها که دارای صفحه نمایش با سایز های متفاوتی هستند به درستی نمایش داده شده و کار کنند.

این مسئله باعث می شود که گوگل بتواند راحت تر و بهینه تر محتویات سایت را نشانه گذاری و سازمان دهی کند.

ولی وقتی که برای موبایل سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم آن وقت URL و HTML سایت مخصوص موبایل با سایت طراحی شده برای کامپبوتر با هم متفاوت است و برای همین گوگل مجبور می شود که برای ورژن های مختلف یک وب سایت چندین بار سازمان دهی و نشانه گذاری اطلاعات رو انجام دهد.

یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی واکنشی وب سایت را ترجیح می دهد اینست که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک URL قرار دارد و این باعث می شود که کابران راحت تر بتوانند با سایت ارتباط برقرار کنند و مطالب را به اشتراک بگذارند.

به طور مثال حالتی را در نظر بگیرید که شما مطلبی را از روی یک سایت طراحی شده برای موبایل در فیس بوک با دوست خود به اشتراک می گذارید.

حال اگر دوست شما با کامپیوتر، فیس بوکش را چک کند، مطلب به اشتراک گذاشته شده با همان فرمت طراحی شده برای موبایل بارگذاری می شود که این مسئله اصلا کابر پسند نیست.

امروزه تجربه ی کاربر (User Experience) یک فاکتور خیلی مهم در رتبه بندی سایت شما در گوگل می باشد و به همین دلیل است که طراحی واکنشی وب سایت روی سئو تاثیر مثبت دارد.

Responsive web design

یک وب سایت برای تمامی دستگاه ها

یکی از مهمترین مزایای طراحی واکنشی، سازگاری وب سایت شما با محدوده وسیعی از دستگاه هاست.

با استفاده از طراحی واکنشی (Responsive)، دیگر فرقی نمی کند که کاربر با کامپیوتر به وب سایت سر بزند یا تبلت و یا حتی گوشی هوشمند، چراکه سایت شما روی تمامی این دستگاه ها یکسان و به درستی نمایش داده می شود و این مسئله باعث بالا رفتن فاکتور تجربه ی کاربر (User Experience) در سایت می شود.

سایت ما ممکن است با هر دستگاهی که دارای صفحه نمایش با سایز های متفاوتی هستند باز شود و پیش بینی کردن سایز دقیق صفحه نمایش تمامی این دستگاه ها تقریباً غیر ممکن است. به همین دلیل سایت های واکنشی که خود را با صفحه نمایش ها با سایز های مختلف تطبیق می دهند دارای فاکتور تجربه ی کاربر بهتری نسبت به سایت های طراحی شده ی مخصوص موبایل ها که برای یک دستگاه با صفحه نمایشی با سایز مشخص طراحی شدند.

فکر کنید که در یک کافی شاپ نشسته و با موبایل هوشمند خود کالایی را جستجو می کنید.

چند کالا را انتخاب و ذخیره (Save) می کنید تا بعدا در منزل بیشتر روی آن ها تحقیق کنید.

ولی مابقی بررسی ها را می خواهید با کامپبوتر انجام دهید. حال اگر وب سایت، به صورت واکنشی طراحی شده باشد ما یک User Experience عالی رو برای کاربر فراهم کرده ایم. چرا که دقیقا همان سایتی روی کامپیوتر به کاربر نمایش داده می شود که قبلا روی گوشی هوشمندش بررسی کرده بود.

ولی اگر سایت مخصوص موبایل طراحی شده باشد آن وقت بهتر است که ورژن طراحی شده برای کامپیوتر همان سایت رو پیدا کرده و بعد دوباره از اول کالاها رو جستجو کنید. چون استفاده از وب سایت های طراحی شده ی مخصوص موبایل روی کامپیوترها حسابی گیج کننده هستند.

طراحی وب سایت واکنشگرا چیست؟

مدیریت آسان تر

اگر وب سایت شما دارای دو ورژن جداگانه ی کامپیوتر و موبایل باشد آن وقت به دو استراتژی سئوی جداگانه هم احتیاج دارید.

یکی از دلایل کلیدی که باعث می شود طراحی واکنشی وب سایت ها نسبت به طراحی سایت های مخصوص موبایل ارجحیت پیدا کند این است که در طراحی های واکنشی فقط کافیست یک استراتژی سئو را برای سایت مدیریت کنید.

از طرفی هم نمی توان مزایای داشتن استرتژی سئوی جداگانه برای موبایل ها را انکار کرد. در این حالت ما می توانیم بهینه سازی انجام داده و بر روی کلمه های کلیدی که احتمال جستجو شدنش توسط کاربرانی که بیشتراز گوشی های هوشمند استفاده می کنند تمرکزکنیم. ولی خوشبختانه، برای اینکه استراتژی سئوی جداگانه برای موبایل داشته باشید لازم نیست که حتما سایت جداگانه ی مخصوص موبایل طراحی کنید. بلکه شما کاملا می توانید کلمه های کلیدی مخصوص موبایل را در سایت واکنشی پیاده سازی کنید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید