استارتاپ ویکند چیست (weekend یا آخر هفته)

استارتاپ ویکند چیست (weekend یا آخر هفته)

پرسش:

نام کاربر: رضایی

با سلام مطلبی که درباره استارتاپ منتشر کرده بودید را مطالعه کردم، لطفا در مورد استارتاپ ویکند هم توضیح دهید.

پاسخ:

واژه  ویکند در اینجا از Weekend یا همان آخر هفته گرفته شده است.

استارتاپ ویکند یک گردهمایی آموزشی- تجربی در تمام دنیا است و اینگونه که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته اجرا می شود. در این برنامه شرکت کنند گان پرانگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته ایده یا پروژه هایی را ارائه نمایند.

ایده اولیه

گفته می شود ایده اصلی این گونه همایش ها برای اولین بار توسط اندرو هاید مطرح شد. در این گروه عده ای از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار هم فکری می کردند تا آن را اجرایی سازند. پس از انتشار موفقیت آن، همایش آخر هفته دیگری چند ماه بعد از آن، در ونکوور کانادا برگزار شد. سرانجام در سال 2009 این گونه همایش های آخر هفته ای به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ثبت شد.

نحوه برگزاری برنامه های استارتاپی چگونه است؟ 

همانطور که می دانید برای بررسی و عملی کردن یک طرح نیازمند مشورت و مشارکت افراد متخصص در رشته های مرتبط است و از آنجایی که ایده های استارتاپی در فضای مجازی به وجود می آیند، معمولا در این گروه ها، برنامه نویس ها، طراحان، بازاریاب ها، مدیران محصول و مشتاقان کارآفرینی گرد هم آمده و ایده هایشان را به اشتراک گذاشته، تشکیل تیم می دهند و محصولی را ساخته و تجارت تازه ای را آغاز می نمایند.

معمولا به این شکل است که افراد ایده های خود را بیان می کنند، سپس ایده های برتر انتخاب می شود، گروه هایی تشکیل می شودو روی عملی کردن آن ایده کار می کنند، در نهایت در پایان همایش، طرح هایی که روی آن کار شده بیان می شود.

البته داوران و سرمایه گذارانی حضور دارند، که با توجه به پتانسیلی که ایده شما برای کسب بازار دارد، تصمیم به سرمایه گذاری بر روی ایده شما می گیرند و ایده های برتر انتخاب می شوند.

ایده چیست؟

ایده در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را نخستین قدم برای حل یک مشکل یا برطرف کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد. افرادی که خلاقانه محیط اطراف خود را نگاه می کنند می توانند ایده های بهتری را برای تبدیل شدن به یک منبع کسب درآمد بدهند.

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟

قبل از اینکه شما یک طرح را در ذهن خود رشد دهید چند موضوع مهم را همیشه در نظرداشته باشید. مدل کسب و کار ایده ای که می دهید چگونه است یا به بیان دیگر، ایده شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب می کند و به سوددهی می رسد. معمولاً افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار Business model آشنا هستند که در برنامه های استارتاپی، افراد متخصص در این زمینه می توانند راهنمایی های خوبی را در مورد طرح شما و چگونگی سرمایه گذاری ارائه دهند.

 اما برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد:

”‌ نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی "

خلاقیت

طبق تعاریف علمی، خلاقیت یا آفرینندگی فرآیند ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم، یا آمیزش ایده‌ها و مفاهیمِ موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود. در واقع خلاقیت یعنی بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده‌ها تعبیر نموده‌اند.

در تعریفی دیگر خلاقیت، بازی با تخیل و امکانات است که در تعامل با عقاید، افراد و محیط، باعث ایجاد ارتباطات و نتایج جدید و معنادار می شود.

نوآوری 

بکارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به اجرایی ساختن افکار ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند.

اختراع به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می‌گیرد.

هدف استارتاپ ویکند چیست؟

هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در جهان است. اما جدای از هدف آن، شما در این گونه گروه ها یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی رشد دهید.

با افرادی آشنا می شوید که می توانند در پیشبرد ایده شما یا سرمایه گذاری روی آن به شما کمک کنند. درایران نیز یک دوره استارتاپ ویکند برگزار شده است. فراموش نکنید بسیاری از شرکت هایی که در حال حاضر قلب فناوری دنیا می باشند، ایده های خود را به این شکل مطرح کردند و امروزه به ابر شرکت های فناوری دنیا تبدیل شده اند.

پیروز و سربلند باشید

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید