راه حل مشکلات بزرگ کارآفرینی از زبان کارآفرینان موفق
دلیل اکثر شکست ها در کارآفرینی متفاوت است و با دانستن ریشه ی اصلی این مشکلات میتوانید موفقیت استارتاپ خود را تضمین کنید.
یادگیری اینکه چگونه با موانع جدیدی که سر راهتان ظاهر می شوند برخورد کنید، بخشی از مراحل تبدیل شدن به یک کارآفرین است.
احتمالاً شما هم مانند هر فرد دیگری به دنبال کمک گرفتن از دیگران هستید و با خواندن داستان کارآفرینان دیگرو نحوهی غلبه شان بر مشکلات به خودتان انگیزه میدهید. شاید مسیرغیرمعمول و سختی برای رسیدن به موفقیت انتخاب کرده اید و باید برای تکمیل فرآیند یادگیری خودتان به طور پیوسته مطالعه کنید، به پادکستهای آموزشی گوش دهید و ویدئوهای آموزشی را که در سایتهای مختلفی مانند یوتیوب قرار دارند مشاهده کنید.
شما تنها نیستید
هیچ کدام از واحدهای دانشگاهی نمیتوانند شرایط سخت راه اندازی اولین استارتاپ را برای شما بازسازی کنند. تئوریهایی که یاد گرفته اید نقش کوچکی در موفقیت در این راه ایفا میکند به همین دلیل تنها نکته ای که دانستنش به شما در این زمینه کمک خواهد کرد، این است که بدانید در این مسیر تنها نیستید.
پول تنها دلیل کارآفرین شدن نیست
بسیاری از افراد به تازگی وارد جاده ی پرپیچ و خم کارآفرینی شدهاند و بسیاری دیگر به اندازه ای در این کار حرفه ای شده اند که به عنوان مربی، دیگران را در این مسیر راهنمایی میکنند. معمولا تصور میشود که پول تنها دلیل کارآفرین شدن است، اما افرادی که قدم در این مسیر میگذارند هدفها و انگیزههای دیگری نیز دارند. حتی ثروتمند ترین و موفق ترین کارآفرینان و افرادی که با بهترین روش ممکن به کسب وکار خودشان مشغول هستند از شنیدن ایدههای جدید هیجان زده میشوند و سعی میکنند با همفکری در آن، خودشان را درگیر فشارهای ناشی از این کار کنند.
همه ی افرادی که فعالیتهای کارآفرینی انجام میدهند با مشکلات بزرگی در این راه روبه رو هستند. شاید با توجه به موضوع و موقعیت هر استارتاپ این مشکلات باهم تفاوت داشته باشند اما ریشه ی آنها یکی است. زمانی که صحبت از کارآفرینی به میان میآید، همه ی کارآفرینان با ۴ مشکل اساسی روبه رو هستند:
- 1تمرکز کردن بر موضوعاتی که در آنها حرفهای هستید و واگذار کردن کارهایی که بلد نیستید
این چالش همیشه وجود دارد و مطمئناً در آینده نیز وجود خواهد داشت. زمانی که می خواهید بخشی از کار را به دیگران واگذار کنید به این معنی است که باید به دیگران اعتماد کنید و بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار کنید.
واگذار کردن بخشی از کار به این معنی است که شما به عنوان یک بنیان گذار باید بخشی از کنترل امور را به شخص دیگری بدهید. به این مسئله توجه داشته باشید برای اینکه کارها سریع تر انجام شود نمی توانید همه ی کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید و باید بخشی از مسئولیت ها را به دیگران بسپارید.
داستان کوئین کروز
کوئین کروز کارآفرینی را از ۲۰ سالگی آغاز کرد. او اینترنت وای فای دوستانش را قرض میگرفت تا کسب وکار بازاریابی آنلاین خودش را راه اندازی کند. او نهایتا به جایی رسید که توانست شرکت تولیدی خودش را به مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد.
او گفته است: «یکی از چیزهایی که خیلی سریع در کسب وکار یاد گرفتم این بود که روی چیزهایی که در انجام دادنشان خوب نیستم تمرکز نکنم. بنابراین به جای اینکه تبلیغات و کمپینهای فیسبوک را یاد بگیرم، کار درگیر شدن با شبکههای اجتماعی را به اعضای تیم بازاریابی ام سپردم.» مطمئناً کسب مهارتهای جدید خیلی ارزشمند است.
اما فراموش نکنید که می توانید زمان ارزشمند خودتان را صرف کارهایی کنید که واقعاً در آنها مهارت دارید و باقی امور را به افرادی بسپارید که در آن زمینه مهارت دارند.
2- یاد بگیرید که استرستان را مدیریت کنید و استفاده ی مفید از آن داشته باشید
با اینکه رؤیای کارآفرینی بسیار شیرین است، اما حقیقت این است که چالشهای این مسیر از جشنهای پیروزی آن بسیار بیشتر است. افرادی که در کارآفرینی تجربه ی بیشتری دارند، سعی میکنند تجربیات خودشان را تا جای ممکن به افراد تازه کار منتقل کنند اما یاد گرفتن بسیاری از این درسها تنها زمانی امکان پذیر است که در مقابل چالشها قرار بگیرید.
داستان رایان استوبی
رایان استوبی که در اواسط دههی ۲۰ سالگی خود قرار دارد، یک مدیرعامل جوان است. ساختن شرکتی با نام Adventure Bucket List کار بسیار سختی برای او بوده و او را بسیار تحت فشار قرار داده است.
زمانی که از او پرسیده شد چه چیزی بیشتر از همه به او استرس وارد میکرد، در جواب گفت: «این حقیقت که من برای مشتریها و کارمندانم چیزی جز موفقیت نمیخواهم. در روزهای اولی که شرکت را تأسیس کرده بودیم، فشار زیادی روی شانههایم احساس میکردم و هیچ کس نبود که در مورد این موضوع با او صحبت کنم. در آن زمان یاد گرفتم که باید جایی را پیدا کنم تا بتوانم ذهنم را از مشغله های روزانه پاک کنم. سرگرمی مورد علاقه ی من موج سواری است. هیچچیزی به جز قرار گرفتن در آبهای اقیانوس نمیتواند ذهن من را از مسائل پاک کند و خوشبختانه اینجا (سیلیکون ولی) فاصله ی کمی با دنیای موجسواری دارد.»
بسیاری از بنیان گذاران تازه کار بعد از قرار گرفتن در شرایط سخت و طاقت فرسا تازه متوجه میشوند که تعادل داشتن، رمز موفقیت در طولانی مدت است.
3- بدانید چه موقع باید افراد مناسب را استخدام کنید
یکی دیگ از اشتباهات رایج در ساختن یک کسب و کار این است که بنیان گذاران برای مشاغلی که هنوز آنها را به درستی درک نکرده اند یا نیاز به نیروی تمام وقت ندارند، اقدام به جذب نیرو میکنند. درواقع تیمی که شما در حال حاضر دارید میتواند با همکاری کردن و انجام کار تیمی بسیاری از وظایف را در طول هفته انجام دهد. استخدام کردن زود هنگام کارمندان میتواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند.
داستان مایک کلوم
مایک کلوم مدیرعامل ۲۴ سالهی شرکت Clum Creative معتقد است این موضوع بزرگترین چالش برای ساختن شرکت تولید فیلمش بوده و در این رابطه گفته است: «زمانی که تازه کارم را شروع کرده بودم، همهی پولی را که درمیآوردم برای خودم نگه میداشتم.
همهی کارها را ساده انجام میدادم؛ زیرا فکر میکردم که پول کافی برای استخدام کردن دیگران ندارم. من سرم خیلی خیلی شلوغ بود و به طور مداوم کار می کردم. به همین دلیل فروشم هیچ موقع بیشتر از ۳۰۰ هزار دلار نشد.
نهایتاً یک روز زمان گذاشتم و یک مدل هزینه درست کردم. تصمیم گرفتم به جای اینکه همه ی پولها را در شرکت نگه دارم درصدی از درآمد را به کارمندان دورکار، درصدی را به کارهای قراردادی و درصد مشخص دیگری را به هزینه ی پروژهها اختصاص دهم. همزمان با افزایش فروش شرکت، میزان بودجه ی فروش هر بخش را حساب میکردم و بر اساس این محاسبات تصمیم گیری می کردم.
درنهایت به جای اینکه تصمیمهای احساسی برای استخدامهای بیاساس بگیرم، از مدل هزینه ام پیروی کردم و تک تک افراد تیم را به صورت حساب شده استخدام کردم. هرچقدر فروش شرکت بالاتر میرفت مدل هزینه ام به من میگفت چه موقع کارمند و برای چه بخشی باید به تیم کاریم اضافه کنم.»
بنابراین هزینه کردن در بعضی بخشها در کوتاه مدت میتواند نتیجه ی خوبی در بلند مدت داشته باشد.
4- فراموش نکنید چرا قدم در این مسیر گذاشته اید
در کارآفرینی به دلیل اینکه بسیاری از افراد بعد از دیدن اولین نشانههای یک مشکل جدی از ادامه ی مسیر منصرف میشوند نرخ شکست خوردن متناوب است.
آنها بعد از روبه رو شدن با اولین چالشها، اهدافشان را به کلی از یاد میبرند و فراموش میکنند که چرا از اول این کار را آغاز کردند. گاهی اوقات شنیدن داستان یک کارآفرین دیگر شما را به یاد جاه طلبیهایتان برای راه اندازی یک کسب وکار میاندازد و همین داستان باعث می شود که هدف خود را فراموش نکنید و از ادامه مسیر منحرف نشوید.
داستان ناتان هریس
ناتان هریس صاحب یک رستوران محبوب و بنیان گذار شرکت نرم افزاری Ease برای استخدام افراد آزاد کار است. دلیل اصلی او از راه اندازی کسب وکارش مشاهده ی وضعیت سخت مادرش برای تربیت او بوده است و اکنون در سن ۲۷ سالگی داستان موفقیت او الهام بخش جوانان علاقه مند به کارآفرینی است.
او درباره ی موفقیتش گفته است: «هرزمان که شرایط برای من سخت میشد به یاد کارهای سختی میافتم که مادرم برای تأمین کردن من و برادرم انجام میداد. ما خیلی سخت بزرگ شدیم. حتی خیلی شبها غذا و امکانات اولیه مانند برق هم نداشتیم. گاهی اوقات شام ما برنج و لوبیا بود. اما مادرم اجازه نداد که این سختیها من را پا دربیاورد. او همیشه به من یادآوری میکرد که چه چیزهایی در زندگی اهمیت دارند و هر چه که در توانش بود به من می داد تا من آیندهی بهتری داشته باشم. برادر بزرگ ترم همین طور بود. او برای من مانند پدری بود که هیچ موقع نداشتم و من هر کاری که انجام میدهم برای آنها است.»
شما هم هر زمان که احساس کردید سختیها فشار میآورند، اهدافتان را فراموش نکنید و از یاد نبرید چرا از ابتدا قدم در این مسیر گذاشته اید.
دیدگاه شما چیست؟