11 ترفند جهت ارتقاء کیفیت تبلیغات فیس‌بوک

11 ترفند جهت ارتقاء کیفیت تبلیغات فیس‌بوک

متاسفانه بسیاری از برند ها با وجود تلاش های فراوان، قادر به طراحی آگهی مناسب و سودمند در فیس‌بوک نیستند. در ادامه ترفند های طراحی تبلیغی جذاب و تاثیر گذار را ذکر خواهم کرد.

تا کنون به انتشار آگهی در فیس‌بوک فکر کرده اید؟

بسیاری از کسب و کارها هزینه و زمان قابل ملاحظه ای را صرف طراحی تبلیغات فیس‌بوک می کنند که به طور معمول جهت طراحی مناسب ترین آگهی فرایند های زیر را انجام می دهند:

- ابتدا گروه بزرگی از مخاطبان هدف و علایق آن ها را مورد بررسی قرار داده،

- سپس تبلیغات متنوعی را متناسب با سلیقه های مختلف به طور آزمایشی منتشر می کنند، (به عنوان مثال رنگ نوشته ها در نسخه های مختلف تبلیغات آزمایشی را تغییر می دهند)

- و در نهایت از میان نسخه های آزمایشی بهترین را انتخاب کرده و ویژگی های تاثیر گذار آن نسخه را در آگهی های بعدی خود به کار می برند.

با وجود تمام این تلاش ها، آن ها در بسیاری از موارد موفق به طراحی آگهی تاثیرگذار و سودمندی نمی شوند.

درواقع آن ها نمی توانند تبلیغ مفیدی که بتواند اشتیاق خوانندگان را برانگیزد طراحی کنند ، در نتیجه به اتلاف سرمایه ی خود در تبلیغات بی تاثیر ادامه می دهند.

تبلیغات در فیس بوک

 

آیا راه حلی وجود دارد؟

این مشکل می تواند به آسانی برطرف شود و هر کسب و کاری با کمی تلاش می تواند عملکرد و بازدهی تبلیغات خود را در فیس‌بوک افزایش دهد.

در ادامه 11 ترفند بسیار مهم برای طراحی هرچه بهتر تبلیغات فیس‌بوک را ذکر خواهم کرد.

ترفند 1 : نسخه های آزمایشی، آری یا خیر؟!

بسیاری از بازاریابان مرتکب اشتباهی نا بخشودنی می شوند و آن اشتباه چیزی نیست جز:

" استفاده از تنها یک نوع تبلیغِ فیس بوک، که موردعلاقه ی آن هاست! "

اما خوانندگان چه طور؟!

آیا آن ها نیز این مدل تبلیغ را می پسندند؟

با بررسی نتایج و عملکرد تبلیغات مختلف، به سادگی می توان عدم علاقه ی کاربران به یک نمونه از تبلیغ را متوجه شد و "پیام تغییر طراحی و پیاده سازی تبلیغ " را دریافت کرد!

جهت طراحی بهترین نوع تبلیغ، نیازی به تکیه بر حس طراحی و سلیقه ی شخصی نیست بلکه تنها کافی است که نمونه های مختلفی را ایجاد، آن ها را آزمایش کرد و آن هایی که بهترین نتایج را داشته اند را مشخص کرد.

بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک

ترفند 2: پرسونای خریدار

پرسونای خریدار نماینده و نمادی از مشتری واقعی است که می تواند بینش های مشتریان و عوامل تاثیر گذار در تصمیمات آن ها را نشان دهد.

و بنابراین با توجه به عملکرد پرسونا می توان استراتژی بازاریابی متناسب با انتظارات مشتریان را طرح ریزی کرد.

و این استراتژی می تواند به خوبی در فیس‌بوک به کار گرفته شود.

زمانی که تعریف و شناخت کاملی از پرسونا در دسترس باشد، می توان تبلیغی طراحی کرد که به خوبی بتواند مخاطب را جذب و  تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال ممکن است طی تجارب و برخورد های خود با کاربران مکرراً سوالی درباره ی کاربرد یکی از محصولات از شما پرسیده شده باشد.

 در این صورت پرسونا نشان داده است که "آگاهی از کاربرد این محصول" مهم است و شما می توانید در آگهی تبلیغاتی خود تصویری از کاربرد و مزایای این محصول را پوشش دهید.

یا به عنوان یک مثالی دیگر، در صورتی که فروشنده ی پودر های لاغری باشید، احتمالاً مشتریان بالقوه تان افراد با اضافه وزن و در نتیجه عموماً با اعتماد به نفس پایین هستند.

در مثال قید شده، می توان در آگهی از تصویری که نشان دهد مصرف کنندگانتان دارای اعتماد به نفس بالا و خشنود هستند استفاده کرد.

ترفند 3: اطمینان از خرید

این مورد به آسانی قابل توضیح است:

در فروشگاه های اینترنتی، افراد زمانی بر روی کلید " افزودن به سبد خرید " کلیک می کنند که از ارزش محصول در برابر قیمت آن اطمینان حاصل کرده باشند.

اگر آن ها به این اطمینان نرسیده باشند، ترس از اتلاف سرمایه شان مانعِ خرید آن ها خواهد شد.

اگر امکان استفاده ی آزمایشیِ محصول، پیش از خرید آن، برای مشتریان فراهم شود آن ها تمایل بیشتری به خرید نشان خواهند داد.

به نمونه های زیر توجه کنید:

بازاریابی از طریق آگهی تبلیغاتی

ترفند 4: از مشتریان درخواست اقدام کنید!

گاهی بهترین شیوه برای تشویق مشتریان بالقوه به انجام عملی (مانند: ثبت نام در خبرنامه، سفارش محصول یا غیره) این است که مستقیماً و به نحو مناسبی از آن ها درخواست شود.

در فیس‌بوک "درخواست مستقیم" به معنای استفاده ی صحیح و مناسبس از کلید "call to action" است.

به عنوان مثال در تصاویر زیر، کلید های shop now و use now در محتوا های تبلیغاتی به کار رفته اند.

محتوای حمایت شده در فیس بوک

ترفند 5: استفاده از تصویر مناسب

انتقال اطلاعات به کاربران از طریق تصاویر بسیار آسان تر است یعنی این که تصاویر بیشتر از متون دیده می شوند.

به عنوان مثال پست هایی که در بردارنده ی تصاویر هستند به طور میانگین 2.3 برابر تعاملِ بیشتر کسب می کنند، اگرچه این مساله به معنای اکتفا به عملِ "استفاده از تصویر" نیست بلکه " انتخاب تصویر مناسب " بسیار مهم تر می باشد.

هر تصویری که انتخاب می شود باید با پست مرتبط باشد حتی در صورتی که هدف، ارسال تصویری خنده دار و سرگرم کننده باشد باز هم آن تصویر باید با پست مرتبط باشد.

در صورت اشتراک گذاری تصاویر نامربوط به محتوای آگهی، این تصاویر تنها باعث ایجاد اختلال در تمرکز خواننده و در نتیجه مانع اقدام کاربر به عمل مطلوب خواهند شد.عمل مطلوب (یا همان هدف آگهی) می تواند خرید محصول، ثبت نام در سایت یا غیره باشد.

نکته ی طلایی دیگری که معمولاً کسب و کارهای کوچک تر به آن توجهی ندارند این است که:

" تا جای ممکن نباید از تصاویر رایگان استفاده کرد. "

برای نمایش تمایز کسب و کار نسبت به رقبا باید از تصاویر متمایز و دیده نشده استفاده کرد. از یک طراح حرفه ای در این زمینه کمک بخواهید.

محتوای حمایت شده در فیس بوک

ترفند 6: از روانشناسی رنگ ها غافل نشوید!

رنگ به کار رفته در محتوا و طراحی، در ایجاد انگیزه بسیار تاثیر گذار است.

 از همین رو روانشناسی رنگ ها همواره به عنوان یک مساله ی اساسی در بازاریابی مورد توجه بوده است.

بسیاری از شرکت ها به دسته بندی رنگ ها و به بررسی واکنش مشتریان به هرکدام از آن ها پرداخته اند و بر این اساس الگوهای رفتاری مشخصی را برای هر رنگ معرفی کرده اند:

به عنوان مثال رنگ آبی برای مردان جذاب تر است و نشان دهنده ی قابل اعتماد بودن و صلح می باشد.

از سوی دیگر رنگ قرمز افزاینده ی اشتها است و حس اضطرار و عجله را ایجاد می نماید؛ بنابراین برای حراجی هایی که در آن ها نیاز به فروش بخش بزرگی از محصولات می باشد رنگ قرمز به کار می رود.

به منظور ایجاد شخصیت برند، بازاریابان از رنگ های متفاوتی با توجه به تاثیر آن ها استفاده می کنند.

تاثیر رنگ ها در بازاریابی | تبلیغات

ترفند7:  انتخاب موقعیت -تصاویر مختص به یک ناحیه

فیس بوک گزینه های مختلفی را برای انتشار آگهی در اختیار صاحبان کسب و کار ها قرار می دهد، از جمله: نمایش آگهی تنها به ساکنان یک منطقه ی جغرافیایی خاص.

این امکان بسیار مفید است چراکه با به کار گیری آن می توان کمپین های مختلفی با محتواهای ویژه برای ساکنان هر منطقه ترتیب داد.

به عنوان مثال می توان از تصاویر شهر، منطقه و یا حتی خیابان ها برای برای القای ارتباط پیام با اهالی یک منطقه استفاده کرد.

به عنوان مثال، می توان از یک آگهیِ "جشنواره ی فروش فصلی" دو نمونه ی مختلف با محتواهای ویژه، برای ساکنان دو شهر شیراز و مشهد ساخت.

آن نمونه که برای کاربران ساکن شیراز است می تواند در بر دارنده ی تصویری از مقبره ی حافظ، خیابان های شیراز یا غیره باشد. به این ترتیب کاربران اهل این شهر توجه بیشتری به این آگهی نشان خواهند داد.

به همین ترتیب می توان آگهی انتشاری در مشهد و سایر مناطق را نیز اختصاصی کرد.

بهتر است تصاویری از فروشگاه های خود را در بخشی از آگهی قرار دهید تا به این نحو کاربران با محیط کسب و کار منتشر کننده ی آگهی آشنایی بیشتری پیدا کنند و بهتر انس بگیرند.

اگهی تبلیغاتی خوب

ترفند 8: از معجزه ی  واژه ی "رایگان" غافل نشوید!

کاربران عاشق واژه ی رایگان هستند. البته قصد ما این نیست که بگوییم : "محصولات خود را رایگان عرضه کنید!"

بلکه می خواهیم ایده ی بهتری را ارائه دهیم!

ایده ی بهتر این است که اطلاعات و داده های مفیدی را به طور رایگان در اختیار مشتریانتان قرار دهید به عنوان مثال وبلاگی تهیه کنید و در آن به انتشار نکات خرید بهتر و استفاده از محصولاتتان بپردازید.

روش دیگر اجرای این ترفند، فراهم آوردن امکان استفاده ی رایگان از محصول یا خدمات برای مدت زمانی محدود است تا به این ترتیب کاربران با تجربه ی استفاده از محصول به کیفیت و کارایی آن پی ببرند.

به مثال های زیر توجه نمایید:

در تصویر سمت چپ مقداری از میان وعده ای سالم به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد تا با تست طعم آن به کیفیت آن پی ببرند.

در تصویر سمت راست راهنمای گام به گام ساخت تبلیغات فیس بوک به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد که این راهنما می تواند برای بسیاری از افراد مفید واقع شود.

 تکنیک های افزایش فروش از طریق فیس بوک

ترفند 9: چهره ها!

طبق بررسی های به عمل آمده، تصاویری که در اینستاگرام، دربردارنده ی چهره ی یک فرد می باشند به طور معمول 38% لایک بیشتر نسبت به تصاویر خالی از چهره دریافت می نمایند.

داده های دریافت شده از  سایت کانوا نیز بسیار جالب توجه می باشند! طبق گزارشات این سایت افراد به تصاویر چهره بیشتر توجه می کنند چراکه مغز از سیستمی جداگانه برای تشخیص چهره ها استفاده می کند که "فوزیفرم ژیروس" یا "ناحیه ی صورت فوزیفرم" نامیده می شود.

به عبارت بهتر انسان ها به چهره ها توجه می کنند و بازاریابان از این مساله برای جلب توجه کاربران به محتوایشان استفاده می کنند.

تصویر در دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک

ترفند 10: تجربیات مصرف کنندگان

نظر سنجی ها نشان می دهند که در سال 2017، 85 درصد از مصرف کنندگان با اکتفا به نظرات آنلاین و پیشنهادات سایر مشتریان خرید خود را انجام داده اند.

همچنین نظرات مثبت در رابطه با یک برند باعث افزایش 70 درصدی اعتماد افراد به برند می شود.

بنابراین مردم به طور معمول به دنبال شواهد اجتماعی و عینی برای انتخاب یک برند هستند که وظیفه ی صاحبان کسب و کار است که این شواهد را ایجاد کنند.

انجام این فرایند زیاد هم سخت نیست:

 از تعدای از مشتریان در خواست کنید که نظر خود را درباره ی محصول و تجربه ی خریدشان از شما را بنویسند، و سپس شما این نظرات را در آگهی های فیس بوک خود به اشتراک بگذارید.

در نتیجه ی این اقدام، کاربران با حس اعتماد و اطمینان بیشتری بر روی آگهی کلیک خواهند کرد.

به تصویر زیر توجه کنید:

 نکات بازاریابی در فیس بوک

ترفند 11: زمان محدود

روانشناسی اضطرار، منبع دیگری در بازاریابی موفق است.

مطالعات علمی نشان می دهند که موقعیت های اضطراری موجب می شوند که به طور موقت فرایند فکری مردم مختل شود و آن ها سریع و بدون تفکر اقدام کنند.

بنابراین بسیاری از بازاریابان در تلاش اند که تا جای ممکن این حس را در کاربران بر انگیزند.

اما چگونه می توان این حس را ایجاد کرد؟

در رابطه با تبلیغات فیس بوک روش های مختلفی برای ایجاد این حس وجود دارد.

به عنوان اولین نمونه می توان به کاربران اعلام کرد که تعدادی از محصولات به نحو چشمگیری در حال فروش و رو به اتمام می باشند، بنابراین در صورتی که آن ها طالب این محصولات هستند باید عجله کنند و پیش از اتمام محصول آن را خریداری نمایند.

به عنوان نمونه ای دیگر، می توان برای برخی از پیشنهادات و تخفیفات زمان محدودی را در نظر گرفت.

به مثال های زیر توجه کنید:

ترفند های جذب مشتری از فیسبوک

نتیجه گیری

این تکنیک ها به بسیاری از بازاریابان در دستیابی به مقصودشان کمک کرده اند و در استراتژی های بازرایابی بسیاری از برند های بزرگ به کار می روند.

در نتیجه در کارایی این تکنیک ها در مارکتینگ فیس‌بوک شکی نیست.

تنها مساله ای که باقی می ماند اقدام به موقع و کسب تجربه در به کارگیری آن ها است.

شیرازسان

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید