بازاریابی در فیسبوک (دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک) (قسمت دوم)
قسمت اول این نوشتار را در این لینک مطالعه کنید.
***تبلیغات در فیسبوک:
اگر قسمت اول این مطلب را مطالعه کرده باشید، احتمالا ً اکنون می دانید که تبلیغات فیسبوک از جمله مهم ترین و موثر ترین امکاناتی است که می تواند در بازاریابی در این بستر مورد استفاده قرار گیرد.
آیا با دستورالعمل های ثبت تبلیغات در facebook و نحوه ی راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در این بستر آشنایی دارید؟
در ادامه روند تهیه ی یک آگهی تبلیغاتی در فیسبوک را شرح خواهم داد:
ابتدا وارد حساب کاربری خود در فیس بوک شوید.
سپس بر روی علامت مثلث شکل بالای صفحه ضربه بزنید تا منو آن نمایش داده شود.
گزینه ی creat ads را انتخاب کنید و طبق مراحل زیر پیش روید:
1- انتخاب اهداف کمپین تبلیغاتی (Objective)
در صفحه ای که پس از انتخاب creat ads نمایش داده می شود لیستی از اهداف تبلیغاتی نمایش داده خواهد شد.
ابتدا جهت انتخاب صحیح هدف کمپین تبلیغاتیِ خود به سوال زیر پاسخ دهید:
کسب و کار شما از طریق انتشار این آگهی قصد دستیابی به چه اهدافی را دارد؟
آیا قصد دارید که کاربران را به خرید محصولات یا استفاده از خدماتتان تشویق کنید؟ یا شاید قصد دارید تعداد بازدید های سایت یا تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن تان را افزایش دهید؟
فیسبوک به شما کمک می کند که هدف تبلیغاتی مناسبی را انتخاب کنید.
همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید، هدف کمپین تبلیغاتی تان را می توانید از یکی از دسته های زیر انتخاب نمایید:
Awareness: گزینه های زیر مجموعه ی این دسته، هدف ایجاد اشتیاق در کاربران جهت استفاده از محصولات یا خدماتتان را دنبال می نمایند.
consideration: اگر قصد برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان و تحریک آن ها به بازدید از سایت یا سایر رسانه های اجتماعی را دارید و به طور کلی اگر مایلید که با نشر یک تبلیغ میزان تعامل با کاربران را افزایش دهید؛ می بایست یکی از آیتم های این دسته را انتخاب کنید.
نرخ تبدیل (conversion): اگر هدفتان ایجاد انگیزه ی خرید در مشتریان بالقوه تان می باشد، می توانید یکی از موارد این مجموعه را انتخاب کنید.
نکته: با ثابت نگه داشتن موس بر روی هر آیتم، ویژگی ها و کاربرد های آن نمایش داده خواهد شد.
2- انتخاب حساب کاربری جهت مدیریت آگهی تبلیغاتی (Add account)
هنگام ساخت آگهی تبلیغاتی می بایست حساب کاربری، نام کشور، واحد پول و چند گزینه دیگر را انتخاب کنید. که میتوان یک حساب کاربری جدید ایجاد کرد یا از همان حساب کاربری قبلی خودتان استفاده کنید.
3- مخاطبان مورد نظر خود را انتخاب کنید (Audience)
همان گونه که پیش تر توضیح دادیم، می توانید گروه خاصی از کاربران را بر اساس ویژگی های سنی، محل زندگی و ... مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید.
4- تعیین محل انتشار آگهی
با چند کلیک ساده می توان آگهی تبلیغاتی را علاوه بر فیسبوک؛ در اینستاگرام، شبکه ی مخاطبان (Audience Network) و مسنجر (Messenger) نیز به نمایش گذاشت.
فیسبوک، این رسانه ها (که می توانند بستر انتشار تبلیغات کاربران باشند) را placement می نامد.
توجه: بر اساس نوع آگهی تبلیغاتی و طراحی آن، ممکن است تمام placement ها جهت انتشار آگهی در اختیارتان قرار نگیرند و تنها مجوز انتخاب برخی از آن ها برای شما صادر شود.
در این بخش، دو گزینه برای انتخاب در پیش رو خواهید داشت:
گزینه ی اول: Automatic Placements (Recommended)
با انتخاب این گزینه، درواقع از فیسبوک درخواست می کنید که آگهی تان را بر اساس هدف تعریف شده، به طور خودکار در placement هایی که می توانند بیشترین بازدهی و نتیجه را به شما ارائه دهند منتشر کند.
گزینه ی دوم: Edit Placements
با گزینش این مورد، تبلیغ شما تنها در placement هایی که خودتان مشخص می کنید، منتشر خواهد شد.
امکان انتخاب این که یکی از مجموعه کاربران تلفن های همراه یا دسکتاپ و یا هر دو قادر به مشاهده ی آگهی باشند نیز وجود دارد.
توجه: بدیهی است که انتخاب این گزینه و محدود کردن جامعه ی کاربری دریافت کننده ی آگهی ، موجب کاهش میزان انتشار آگهی تبلیغاتی شده و این امر می تواند بازدهی تبلیغات را کاهش دهد.
5- بودجه خود را تعیین کنید (Budget & Schedule)
بودجه ی روزانه ای که مایل هستید صرف این تبلیغ کنید را وارد کرده و و زمان و طول مدت انتشار آگهی را نیز مشخص کنید.
6. فرمت آگهی را انتخاب کنید
می توان یک یا چندین تصویر یا ویدیو را در آگهی پوشش داد. امکان ساخت و انتشار اسلاید شو، Canvas یا کالکشن نیز وجود دارد.
جهت ساخت فرمت دلخواهتان، فیسبوک ابزارهایی را در این بخش ارائه می دهد.
همچنین تعدادی قالب (لایه بندی) از پیش طراحی شده نیز در دسترستان قرار خواهد گرفت تا در صورت تمایل (به جای طراحی یک قالب و فرم گرافیکی جدید) این قالب های از پیش طراحی شده را به کار برید و به این ترتیب در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی کنید.
7- ارزیابی و مدیریت آگهی
هنگام انتشار آگهی می توان بازدهی آن را مورد بررسی قرار داد.
از طریق ابزارهای Ads Manager و Business Manager می توانید آگهی را ارزیابی یا ویرایش کنید.
به عنوان مثال می توانید بفهمید چه تعداد بازدید کننده از طریق آگهی به سایتتان وارد شده اند و یا چه تعدادی از کاربران ثبت سفارش از طریق آگهی داشته اند.
اگر به نتایج ایده آلتان دست نیافتید، می توانید تبلیغ را ویرایش کنید و به مرور زمان و با بررسی های مداوم، سبک آگهی هایی که بیشتر مورد پسند کاربران می باشند و نتایج بهتری از آن ها حاصل می شود را شناسایی کنید.
توجه: اخیرا فیسبوک طی اعلامیه ای اظهار داشته است که دو ابزار power editor و ads manager را با یکدیگر تلفیق خواهد کرد و امکانات هر دو را در قالب ابزار جدیدی تحت عنوان Ads manager ارائه خواهد کرد.
***بازاریابی در گروه های فیس بوک:
بازاریابی از طریق گروه ها خود به دو طریق صورت می گیرد:
1- فعالیت در گروه های موجود در فیسبوک
2- ساخت یک گروه اختصاصی و فعالیت در آن
چرا باید در گروه های فیسبوک فعالیت داشت؟
گروه های فیس بوک افرادی که منافع مشترکی دارند را گرد هم می آورند.
خواهید دید که افراد سوالات بسیاری را در محیط گروه ها مطرح می کنند. شما نیز می توانید سوالاتی را جهت اثبات مهارت و تخصص تان در این گروه ها عنوان کنید.
همیشه به سؤالات دیگر اعضا به طور کامل پاسخ دهید، یک پست متعلق به وبلاگتان به اشتراک بگذارید، یا حتی محصولات و خدمات خود را معرفی کنید (البته زیاده روی نکنید)
به این ترتیب مشتریان بالقوه ای را به مرور زمان جذب خواهید کرد.
توجه: هنگام ارائه ی پاسخ به سوالات سایر اعضای گروه، هدف خود را انتقال اطلاعات بپندارید و نه تبلیغات. در حقیقت تبلیغات شما در این بستر ها باید کاملاً به صورت زیرپوستی و نامحسوس صورت گیرد.
چرا باید گروه Facebook مخصوص خود را ایجاد کنید؟
اگرچه شرکت در گروه های فیس بوکِ تحت مدیریت دیگران می تواند در ارتقاء نام تجاری و کسب و کارتان یاری دهنده باشد، خواهید دید که جهت دستیابی به اهداف کلان، وجود گروهی که تحت سرپرستی و کنترل خودتان باشد، الزامی است.
پیش از ایجاد گروه، می بایست گروه را هدف گذاری کرده و فعالیت های آتی آن را بر اساس هدف تعیین شده، تعریف کنید.
معمولا گروه ها در جهت دو کاربرد زیر توسط صاحبان کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرند:
1. ایجاد انجمن ها: به طور گسترده بسیاری از کسب و کارها مشتریانشان را (پس از اولین خریدشان) در یک گروه گرد هم می آورند.
به این ترتیب تمام خریداران محصولات یک برند در گروهی گرد هم می آیند. این امر به مشتریان حس ارزشمندی و خاص بودن را القا می کند.
همچنین کاربران از طریق این گروه ها می توانند اطلاعات بیشتری را در رابطه با محصولاتتان کسب کنند.
2. ایجاد مجلس: ایجاد گروهی برای مشترکین ایمیل جهت آموزش آنها با پست های مفید و نیز به اشتراک گذاری مقالات مفید، راهنمایی ها و ترفندها...
پس از تعیین اهداف و نحوه ی فعالیت گروه، می توانید طبق دستورالعمل های زیر گروه متعلق به خود را ایجاد کنید:
1- ایجاد گروه در فیسبوک
گروه فیسبوک می تواند بسته به هدف کسب و کارتان عمومی، بسته یا مخفی باشد. تعاریف زیر می توانند شما را در انتخاب صحیح این مورد یاری دهند:
گروه های عمومی: همه ی کاربران می توانند به این گروه ها بپیوندند و پست های گروه را مشاهده کنند.
گروه های بسته: هر کاربری می تواند متقاضی پیوستن به گروه شود، اما ابتدا باید درخواست کاربر توسط مدیر گروه پذیرفته و تایید شود.
کسانی که عضو گروه بسته نباشند، نمی توانند پستهای گروه را مشاهده کنند.
گروه بسته محبوب ترین گزینه برای کسب و کارها است به علت اینکه آموزش های تخصصی و جزئیات دقیق تر محصولات را می توان فقط به افراد مورد تایید نمایش داد.
گروه های مخفی: مانند گروه های بسته، تنها اعضا قادر به دریافت و مشاهده ی پست های گروه می باشند با این تفاوت که کاربران دیگر نمی توانند گروه را از طریق جستجو پیدا کنند.
ایجاد گروه های مخفی شیوه ای عالی جهت ایجاد اعتبار است که البته ویژه ی اعضای بسیار خاص نیز می باشند.
برای مثال این نوع گروه های می تواند مختص کارمندان خودتان باشد که در آن آموزش ها و اطلاع رسانی ها را منتشر کنید.
2-سفارشی سازی گروه
تصویر کاوری با ابعاد 828 × 315 پیکسل را به آ« الحاق کنید.
هنگامی که تصویر در جدول زمانی گروه نمایش داده شد، روی آن کلیک کرده تا بتوانید شرح کاملی از قوانین مد نظرتان (قوانینی که اعضا ملزم به رعایت آن ها می باشند) را نوشته و به گروه اضافه کنید.
اکنون روی دکمه «...» کلیک کرده و تنظیمات گروه خود را تکمیل کنید.
هنگامی که گروهتان با ظاهر و ویژگی های مورد نظرتان ساخته شد، سه الی پنج پست اضافه کنید تا به این ترتیب اعضای جدید چیزی برای مطالعه داشته باشند.
3- دعوت از کاربران برای پیوستن به گروه شما
حال که گروهتان با چندین پست آغاز به کار کرده، زمان آن فرا رسیده که افراد را به گروه خود دعوت کنید.
4- استراتژی محتوا
قبل از راه اندازی گروه فیسبوک، برای تعریف یک استراتژی محتوای درازمدت که هدف گروه را پشتیبانی می کند، زمان بگذارید.
به عنوان مثال، آیا هدف گروهتان فروش محصولات به اعضا است؟ یا آیا می خواهید یک گروه پشتیبانی برای افرادی که قبلا از شما خرید کرده اند ایجاد کنید؟
یک طرح طولانی مدت و استراتژی محتوا موجب موفقیت و بازدهی هرچه بهتر گروهتان خواهد شد.
5- تشویق کاربران به مشارکت
جهت بازدهی بیشتر گروه، مواردی را ارسال کنید که باعث تعامل هرچه بیشتر اعضا با شما شوند.
از پست های آموزشی، راه اندازی چالش ها، پرسش و پاسخ ها، نظر سنجی در باره ی ویژگی های محصولاتتان و ... جهت ایجاد انگیزه ی فعالیت در اعضا، استفاده کنید.
6- استخدام یک مدیر را در نظر داشته باشید
با رشد گروه به مرور زمان، ممکن است نیاز به استخدام یک مدیر اجتماعی پیدا کنید. مدیر اجتماعی بر تمام پست ها نظارت می کند و در دستیابی به اهداف هفته، شما را یاری خواهد داد.
سخن پایانی:
در این مطلببا به بررسی قوانین عمومی و تکنیک های کلی بازاریابی در فیسبوک پرداختیم.
اگر تمامی تکنیک ها و ابزارهایی که در این مقاله معرفی شده اند را به درستی فرا گرفته اید، اما در تبیین برنامه ی بازاریابی در فیس بوک و پیاده سازی استراتژی هایتان دچار مشکلاتی هستید، می توانید از برنامه ی 10 روزه ی بازاریابی در فیس بوک به عنوان چراغ راه و راهنمای خود استفاده کنید
دیدگاه شما چیست؟