بررسی عملکرد 10 برند مطرح و موفق در لینکدین
مقدمه
کسب و کار ها و برندهای بزرگ همواره توجه بسیاری به رسانه ی لینکدین داشته و در بازاریابی اینترنتی در این بستر بسیار موفق عمل می کنند. در ادامه به معرفی تکنیک های نابی که برترین صفحات برند های معروف در لینکدین آن ها را به کار گرفته اند، می پردازیم.
کسب اعتبار
این واقعیت که هر کسی می تواند با تولید محتوای به درد بخور و با کیفیت، نفوذ خود را گسترش داده و از این طریق اعتبار کسب کند، برای من موضوعی بسیار شگفت انگیز بوده و هست.
با این حال در این پُست قصد بحث در رابطه با اشخاصی که چنین کارهای شگفت انگیزی را با شیوه هایی زیرکانه انجام می دهند ندارم و هدف این است که اقدامات خوب صفحات لینکدین کسب وکارها را زیر ذره بین قرار دهم.
(در ادامه هر جا عبارت صفحات را مشاهده کردید منظور همان Linkedin Company Pages می باشد)
برخی از صفحات کسب و کارها با به کارگیری استراتژی های صحیح، موفق به کسب تعاملات بالا از سوی کاربران، ارزش آفرینی و جذب جامعه ی گسترده ای از فالوورها، شده اند.
در ادامه لیستی از 10 برند برتر در لینکدین را مشاهده می کنید:
(آمار و نام های ذکر شده مربوط به زمان نوشتار می باشد و شاید در آینده دچار تغییراتی شود)
1. Hays (استخدامی و کاریابی)
2. Schnieder Electric (تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی)
3. Nike (محصولات ورزشی)
4. Cisco (شبکه های کامپیوتری)
5. DXC Technology (فناوری اطلاعات و سرویس دهی)
6. Teleperformance India (برون سپاری)
7. Hotmart (اینترنت)
8. HP (فناوری اطلاعات و سرویس دهی)
9. Biesse Group (ماشین سازی)
10. Woolworth (خرده فروشی)
حال به دنبالی پاسخی برای پرسش زیر هستیم:
در میان 13 میلیون صفحه ی شرکت موجود در لینکدین (در زمان انتشار این مقاله)، چگونه این 10 صفحه توانسته اند متمایز باشند؟
به طور خلاصه، این دَه Company page برتر بر اساس محتوای تفکر آمیز و تصاویر چشمگیری که نمایانگر برندشان می باشد، توانسته اند به چنین جایگاهی دست یابند.
با این حال احتمالاً یک تجزیه و تحلیل از فعالیت های این شرکت ها می تواند بینش بهتری را به مدیران صفحات کسب و کارها یا برندها ارائه دهد.
پست دائمی
در اغلب این صفحات در طول هر هفته، چندین پست به اشتراک گذاشته شده است.
با این حال آن ها در تعداد پست هایی که به اشتراک می گذارند، اندکی با یکدیگر تفاوت دارند.
به عنوان مثال: nike و HP چندین پست را در طول هفته ارسال می کنند در حالی که Hays و Schneider به طور روزانه چندین به روز رسانی (ارسال پست) دارند.
نکته ی آموزنده ای که در رابطه با میزان به اشتراک گذاری می توان از این صفحات دریافت این است که صرف نظر از تعداد پست، رعایت روندی مدام و بدون تغییر از اهمیت بالایی برخوردار است.
به عبارت بهتر برای کاربران مشخص است که هر روز یا هر هفته حدوداً چند پست از این صفحات دریافت خواهند کرد.
از سوی دیگر، به نظر می رسد که میان تعاملی که از سوی کاربران کسب می شود و تعداد پستی که ارسال می شود رابطه ی منطقی ای وجود ندارد.
به عنوان مثال: Hays تعداد بسیار زیادی پست ارسال می کند در حالی که میزان تعامل بالایی دریافت نمی نماید اما Scheinder با وجود ارسال همان تعداد پست ، تعامل و مشارکت بسیار بیشتری را از سوی کاربران کسب می کند.
علاوه بر این Woolworths با ارسال تنها یک یا دو پست در طول هفته و با تعداد فالوورهای کمتر، به نسبت تعداد مشارکت بیشتری دارد.
بنابراین کیفیت محتوا و این مساله که همواره باید تعداد یکسانی پست را در هفته ها و یا روزهای مختلف ارسال کرد بسیار مهم است.
در نتیجه پُست های با کیفیت را در بازه های زمانی منظم منتشر کنید.
خب چه جور محتوایی؟
انواع محتوا
10 صفحه برتر در لینکدین از تنوع خوبی در نوع پست هایی که به اشتراک می گذارندبرخوردارند.
با یک بررسی ساده مشاهده می کنید که محتوای 10 صفحه ی مذکور، در 4 دسته ی مختلف تفکیک می شوند:
اجتماعی، اخبار شرکت، کارمندان و محتوای اطلاعاتی.
محتوای اجتماعی:
همه مردم می دانند که این شرکت ها به منظور کسب منفعت ایجاد شده اند.
آن ها افرادی را استخدام یا اخراج می کنند، اغلب سعی در خارج کردن سایر شرکت ها از میدان رقابت و کسب و کار دارند و ...
شاید به همین دلیل باشد که زمانی که شرکت ها بر روی ارزش ها ی والاتر تمرکز می کنند، بسیار خوب و دلچسپ و قابل اعتماد به نظر می رسند.
در این رابطه Nike مثال بسیار خوبی است. پست های انگیزشی که که تنها بر روی تبلیغات متمرکز نشده اند، گویای ارزشمند بودن حقوق مشتریان از دید این برند بزرگ می باشد.
اخبار شرکت و کارمندان:
این دو نوع محتوا در کنار هم جهت تحقق یک هدف به کار گرفته می شوند. این دست محتوا بر روی برجسته سازی شرکت چه در سطح کلی و چه از منظر هر فرد می پردازد.
این نوع محتوا به نمایش موفقیت های شرکت و نیز بیان نظرات و دیدگاه های آن می پردازد. علاوه بر آن، به برجسته سازی دستاوردهای فردی کارکنان به عنوان قدردانی و تشویق از سخت کوشی آن ها نیز کمک می کند.
هر دوی این محتواها موجب انتقال ذهنیتی خوب از سازمان و برند به مردم می شوند.
محتواهای اطلاعاتی:
محتوای اطلاعاتی دربردارنده ی مطالب وبلاگ شرکت، کتاب های الکترونیکی، مقالات و ... می باشد.(مطالبی که آن شرکت در وب سایتش قرار داده است را، در صفحه لینکدین هم به اشتراک می گذارد البته با لینکی به مطلب اصلی در وب سایتش)
در واقع محتوای معمول سایت ها که توسط رسانه های اجتماعی به منظور آموزش کاربران و جذب مشتریان بالقوه به کار می روند از جمله محتواهای اطلاعاتی به شمار می روند.
اگرچه ارسال این گونه مطالب هیچ ایرادی ندارد، اما در صورتی که یک صفحه ی شرکت مکرراً لینک هایی به مقالاتش را به اشتراک گذارد، ممکن است اندکی منفعت طلب و گاه خسته کننده به نظر آید.
البته اگر تنوع نوع محتوا رعایت شود، این نوع پُست ها می توانند بسیار موثر واقع شوند. تاثیر این پست ها به کیفیت مطلب، تناسب و هماهنگی آن ها با مخاطبین وابسته است.
Hays به طور معمول مقالات سایت خود را به اشتراک می گذارد و در این رابطه عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی دارد:
نام تجاری
اکثر شرکت هایی که در این فهرست 10 تایی قرار دارند تقریباً در هر نوع محتوایی که به اشتراک می گذارند، نام برند یا نشانه ای از برند خود را قرار می دهند.
به عنوان مثال: Schneider تقریباً در تمام پست های خود، رنگ سبز آهکی (که رنگ سازمانی این شرکت می باشد) را به کار برده است. به عنوان نمونه نوشته های سبز رنگ در تصویر ها، وجود نوار سبز رنگ، بنر سبز رنگ و ...
هرچند نام تجاری به اندازه ی کیفیت محتوا اهمیت ندارد اما این شیوه می تواند به کسب شهرت و معرفی بیشتر آن شرکت بیانجامد.
از ابزار vismeمی توان برای ایجاد پست های تصویری در کنار نام، لوگو یا رنگ برند استفاده کرد و محتوایی ویژه ارائه داد.
به عنوان مثالی دیگر می توان به صفحه ی HP اشاره کرد که در تمامی پست های آن، رنگ کلاسیک آبی روشن این برند دیده می شود.
مخاطبین
مخاطبین یکی از جالب ترین بخش ها در بررسی فعالیت های این شرکت ها می باشد.
تمرکز کاربران در لینکدین به طور کلی بر روی شغل و مباحث کاری می باشد. آن ها در وضعیت کاری خود بوده و در این حالت پذیرنده ی اطلاعات مرتبط با پیشه ی خود می باشند.
اما گاه امکان به اشتراک گذاری مطالب آموزشی و حرفه ای و جذب مخاطبین از این طریق وجود ندارد.
به عنوان مثال Woolworths به عنوان فروشگاه های سوپر مارکت زنجیره ای نمی تواند با انتشار مقالاتی با عنوان" آموزش خرید شیر یا تخم مرغ از سوپر مارکت" به موفقیت رسد.
این برند استراتژی بسیار جالبی را در پیش گرفته است و از لینکدین برای قدردانی از کارمندان و برجسته سازی دستاوردهای این برند استفاده می کند.
تنها کافیست که نگاهی به لیست افرادی که Woolworths را لایک می کنند بیاندازید. تقریباً تمام لایک ها و تعاملات بالایی که این برند دریافت کرده است از سوی کارمندانش بوده است!
نکته ای که قصد برجسته سازی آن را داریم، این است که هر شرکتی می تواند در لینکدین به موفقیت برسد به شرط آن که مخاطبان خود را به خوبی بشناسد و نقش آن ها را در پلتفرم لینکدین درک کند.
مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
به چه دلیل یا دلایلی آن ها به لینکدین شما متصل می شوند؟ شناخت برند شما؟ ارتقا آگاهی کارمندان؟ یا ...
شما در کجای مسیر قرار دارید؟
زمان آن فرا رسیده که درباره ی شرکت خود، برند، مشتریان و پیشنهاداتان تفکر کنید.
چگونه می توان از امکاناتی که لینکدین در اختیار کاربرانش قرار می دهد بیشترین بهره را کسب کرد؟
جهت یافتن مسیر و استراتژی مناسب، صفحات متعلق به شرکت هایی که زمینه ی کاری مشابهی با برندتان دارند را بررسی کنید.
صفحات این شرکت های مشابه (که احتمالاً می توانند از رقیبان شما نیز باشند) می توانند اطلاعات مفیدی را در رابطه با نوع محتوای اثر گذار تر، علائق مخاطبان و باید ها و نباید ها را در اختیارتان قرار دهند. بنابراین در اولین گام به آنالیز و بررسی آن ها بپردازید.
همچنین به پست های پیشین خود توجه کرده و از پست هایی که بهترین عملکرد و نتایج را در گذشته برای شما داشته اند ایده برداری کنید.
چیزهایی که در معرفی نام برندتان موثر و مفید بوده اند را استخراج کرده و آن دست محتواها را بیشتر به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد می شود مطالب مرتبط با رسانه لینکدین که در پائین همین صفحه در بخش مطالب مرتبط ذکر شده اند را نیز مطالعه کنید.
سهلی
برند های ایرانی رو هم بررسی کنید ممنون.
ابراهیمی
بسیار عالی بود. ممنونم. هم خوب بررسی کرده بودین، هم ایده های خوبی میشد ازش گرفت