چگونه در بازاریابی فیس‌بوکی سطح تعاملات کاربران را افزایش دهیم؟

چگونه در بازاریابی فیس‌بوکی سطح تعاملات کاربران را افزایش دهیم؟

بازاریابی در رسانه های اجتماعی بهترین شیوه برای افزایش تعامل با کاربران و نیز تصویرسازی برند می باشد. در این نوشتار نکات و تکنیک هایی را برای جذب کاربران بیشتر و افزایش مشارکت آن ها در facebook به منظور دستیابی به بازدهی بالاتر در مارکتینگ در این بستر را ارائه می دهیم.

فیس بوک به عنوان بزرگ ترین شبکه ی اجتماعی حاضر (در زمان انتشار این مطلب) مکان به کارگیری استراتژی های بسیار قوی بازاریابی توسط بسیاری از برند های محبوب می باشد، با این حال، همواره در کنار این دست بازاریابی های قدرتمند، شاهد بازاریابی های ضعیفی که می توانند به راحتی وجهه ی یک برند را تخریب کنند نیز هستیم.

بزرگ ترین چالش در مارکتینگ فیس‌بوک شاید این باشد:

چگونه می توان کاربران را با یک پُست درگیر کرد؟

نمی توان انتظار داشت کاربران به طور روزانه از صفحه ی فیس‌بوکی که توسط انبوهی از اطلاعات و تبلیغات احاطه شده اند بازدید کنند.

بنابراین قطعاً جهت جلب توجه کاربران به صفحات facebook، می بایست یک چیز ویژه ای را ارائه داد.

چگونه می توان از طریق هر پست در فیس‌بوک، بیشترین تعداد تعاملات ممکن را از سوی کاربران کسب کرد؟

ذهن کاربران کدام دست مطالب را بی ارزش و کدام یک را مفید تلقی می کنند؟

در ادامه 10 ترفند برای دستیابی به تعداد تعاملات بیشتر و بهبود مارکتینگ فیس‌بوکی ارائه خواهیم داد:

1- مسابقه

مسابقه و نظر سنجی در فیس بوک

اکثر مردم به مسابقات علاقه ی فراوانی دارند به نحوی که اغلب در جستجوی مسابقاتی که توانایی شرکت در آن ها را دارند، می باشند.

برگزاری مسابقات و اهدای جوایزی ارزشمند و نفیس، شیوه ای عالی برای جذب ترافیک بیشتر در صفحات فیس‌بوک است.

مسابقات علاوه بر افزایش ترافیک صفحه و تعداد فالوور ها، موجب افزایش تعاملات کاربران فعلی نیز می شود.

(نکته: در این مطلب منظورمان از صفحات فیس‌بوک در واقع facebook pages می باشد و نه پُست هایی که در حساب کاربری فیسبوک ارسال می شود توجه داشته باشید که حساب کاربری فیس‌بوک با facebook pages متفاوت است در واقع شما ابتدا یک حساب کاربری در فیس‌بوک می سازید و سپس از طریق آن یک facebook page ایجاد می کنید)

جهت برگزاری مسابقات در فیس‌بوک، می بایست از کاربران انجام کاری را درخواست کرد به عنوان مثال می توان شرایط ورود به مسابقه، یکی از موارد زیر باشد: تگ کردن یکی از دوستان، کامنت گذاری، اشتراک گذاری یک پست و ...   

در روند برگزاری مسابقه مشاهده خواهید کرد که تعداد زیادی از کاربرانجهت اطلاع از اسامی برندگان به طور مکرر به صفحه ی فیس‌بوک مورد نظر مراجعه خواهند نمود (افزایش ترافیک).

همچنین تعداد زیادی فالوور جدید به جمع دنبال کنندگان صفحه ی مذکور خواهند پیوست (در اینجا در مورد صفحات صحبت می کنیم که کاربران می توانند آن ها را follow کنند و نه حساب کاربری که کاربران بتوانند برای  آن حساب کاربری درخواست Friend بفرستند)

2- سرمایه گذاری در تبلیغات فیس‌بوک

حتی اگر کیفیت پُست های یک صفحه بسیار عالی باشد و زمان بندی مناسبی نیز برای انتشار پست ها در نظر گرفته شده باشد، همواره تعداد زیادی از مخاطبان هدف، آن ها را مشاهده نخواهند کرد.

خوشبختانه با کمک تبلیغات فیس‌بوک و متدهای انتشار آن ها می توان یک محتوا را در معرض دید تمام فالوور ها (دنبال کنندگان) قرار داد و همچنین فالوورهای جدیدی را نیز به به دست آورد.

3- طرح سوالات

اصول بازاریابی اینترنتی در فیس بوک

آیا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مخاطبان هدفتان هستید؟

جهت کسب این اطلاعات می توان به انواع مختلفی از داده ها و منابع تکیه کرد. در کنار این منابع، ارتباط رو در رو و مستقیم نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.

چرا پرسش هایی که در رابطه با مشتریان هستند را مستقیم از خود آن ها نپرسیم؟ پس بهتر است کمی جسورانه تر عمل کنیم و از مستقیم سوالاتمان را از آن ها بپرسیم. مثلا:

" از برند چه انتظاراتی دارند و مایل به مشاهده ی چه تغییرات و پیشرفت هایی می باشند؟ "

فیس بوک بستر بسیار مناسبی جهت کشف پاسخ این دست پرسش ها است. طرح سوالات، کاربران را درگیر و مشتاق به تعامل می کند چراکه آن ها را تشویق به صحبت کردن درباره ی خود و علایقشان می نماید.

4- دعوت به عمل

ارسال محتوای با کیفیت همواره باعث ایجاد تفاوت و ارزشمندی یک صفحه ی فیس‌بوک خواهد شد اما در صورت  عدم همراهی محتوا با یک "درخواست عمل" نمی توان انتظار کسب تعامل و ارتباط بالا داشت.

"درخواست عمل" درواقع بیان درخواست برقراری تعامل با کاربران به زبانی ساده است.

مثلا از کاربران درخواست کنید که یک پست را لایک کنند، به اشتراک بگذارند و یا دیدگاه خود را در زیر پست بنویسند...

کاربران همواره به چنین محرک هایی برای درگیر شدن با پست ها و برقراری تعامل نیاز دارند.

5- ارتقای کیفیت بصری

یک تصویر مرتبط می تواند نسبت به یک متن عالی به مراتب تعداد تعامل بیشتری را به همراه داشته باشد چراکه انسان موجودی بصری است.

در این زمینه آماربسیار جالبی منتشر شده است:

در سال 2016 حداقل 51 درصد از بازاریابان B2B محتوای بصری را در اولویت و راس بازاریابی خود قرار داده اند در حالی که در رابطه با بازاریابان B2C محتوای بصری حتی بیشتر حائز اهمیت است.

فراموش نکنید تصویر کاور و عکس پروفایل از اهمیت بسیار  بالایی برخوردار است.

در این تصاویر می توان اطلاعاتی را در رابطه با برند خود به نحوی جذاب منتقل کرد. همچنین هرگز نباید از کیفیت تصاویر و ویدیو های ارسالی غافل شد.

6- بررسی رقبا

دیجیتال مارکتینگ در فیس بوک

چگونه می توان از رقبای خود برتر بود؟

آن چه را که آن ها ارائه می دهند را بازبینی و محتوایی خلاقانه تر و ارزشمند تر ارائه دهید. زمانی که در میدان رقابت با بسیاری از برند ها قرار می گیرید دو راه بیشتر برای انتخاب نخواهید داشت:

یا خود را با شرایط انطباق داد و برای پیشرفت و بهبود بازاریابی تلاش کرد و یا شکست را پذیرفت!

رقبای تجاری برای موفق شدن چه کارهایی انجام می دهند؟

هدف از این بررسی ها کپی برداری از استراتژی ها و اقدامات آن ها نیست بلکه دستیابی به این بینش، به بهبود رویکرد ها و پیش گیری از بروز خطاهای احتمالی بسیار کمک می کند.

به عبارت ساده تر، یک راه موثر برای بهبود عملکرد نسبت به سایر برند ها، مشاهده ی خطاهای آن ها و پیش گیری از تکرار آن ها است.

جکیمان ایرانی از قدیم گفته اند تجربه را تجربه کردن خطاست.

7- جذب ترافیک از کانال های دیگر

دیجیتال مارکتینگ در رسانه های اجتماعی

استراتژی های بازاریابی در رسانه های اجتماعی مسلماً به فیس‌بوک محدود نمی شود و برای حضور فعال در سایر رسانه های اجتماعی (مانند: لینکدین،  توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و ...) نیز باید تلاش کرد که از طرفی می توان ترافیک زیادی را از سوی این رسانه ها به فیس‌بوک هدایت کرد.

جهت هدایت کاربران از رسانه های دیگر به صفحه فیس بوک تنها کاری که باید انجام دهید این است که لینک صفحه ی‌ Facebook را در بخش توضیحات پروفایل ها در این رسانه هاقرار دهید.

البته چه بهتر اگر لینک مهمترین پست های منتشر شده در فیسبوک را در آن رسانه ها به اشتراک گذاشت.

اگر میزان ارزشمندی و مفید بودن محتوای فیس‌بوک به کاربران سایر رسانه های اجتماعی ثابت شود، آن ها مشتاق به فالو کردن برند در رسانه ی فیس‌بوک خواهند شد.

8- تست قالب محتوا

این که برای جذاب تر کردن محتوای خود باید تصاویر و ویدیو هایی را در بروز رسانی ها و محتواها پوشش داد امری بدیهی و ثابت شده است؛ اما صرف این کار الزاماً به دستیابی به تعامل بیشتر منجر نمی شود!

جهت افزایش تعامل و ارتباط با کاربران فیس‌بوک باید به روز رسانی های خود را در انواع مختلف محتوا به اشتراک گذاشت.

به جای به اشتراک گذاری یک ویدیو از منبعی دیگر، چرا مدیران صفحات، کلمات و جملات محتوا را به یک ویدیو تبدیل نمی کنند؟! این یعنی ایجاد قالب جدیدی از محتوا و عدم به اشتراک گذاری ویدیو و تصاویری که از منابع دیگر کپی شده اند و احتمالاً بارها و بارها در سایر صفحات مشاهده شده اند.

9- فرکانس ارسال پست!

بسیاری از بازاریابان با تجربه فیس‌بوک معتقدند "تعداد پست های بیشتر منجر به کسب مشارکت بیشتر نمی شود" ، اما این دیدگاه  الزاماً صحیح نیست!

در گذشته "ارسال 2 پست در روز" به عنوان یک قانون طلایی شناخته می شد اما این قانون تنها در صورتی که جمعیت بسیار بزرگی از مخاطبان و فالوورها در دسترس باشد، صحیح است.

طبق تحقیقات یکی از دیجیتال مارکتر ها در رابطه با جامعه ی مخاطبان کوچک تر، ارسال 2 پست در روز منجر به کاهش 50 درصدی میزان تعاملات کاربران می شود.

به طور اساسی انتخاب متد صحیح از مهم ترین بخش های بازاریابی است و این متد معین کننده ی تعداد پست ها در روز خواهد بود.

اگر متوجه شده اید که مخاطبانتان به محتوایتان علاقمند هستند و شما داده های بیشتری برای به اشتراک گذاری و ارائه به آن ها دارید، ارسال پست ها را به طور مرتب ادامه دهید.

اما اگر احساس می کنید که تاکنون نتوانسته اید میزان تعاملی که انتظار دارید را دریافت کنید، پیش از افزایش تعداد پست و تمرکز بر روی تعداد آن ها در روز، سعی در ارتقا کیفیت پست ها داشته باشید.

10- زمان

مشارکت کاربران در بازرایابی

اگرچه فیس‌بوک 24 ساعته در دسترس است، نمی توان و نباید در هر زمانی پُست های جدید ارسال کرد و انتظار دریافت مشارکت بالا از سوی کاربران داشت!

زمان بندی صحیح نقش بسیار مهمی در افزایش تعاملات کاربران دارد.

برای دستیابی به تعاملات بیشتر می بایست زمانی که اکثر مخاطبان هدفتان در فیس‌بوک حضور دارند، به اشتراک گذاری و ارسال محتوا بپردازید.

به عنوان مثال اگر مخاطبان هدفتان کارمندان و یا افراد در محدوده ی سنی 30 تا 40 سال هستند، به احتمال زیاد اواخر شب، اوایل صبح و در ساعات اداری نباید اقدام به ارسال پُست کنید.

بهترین زمان برای ارسال در رسانه های اجتماعی برای هر کسب و کار متفاوت است اما می توان با مطالعه ی بررسی های انجام شده و تست فالوورها بهترین زمان برای ارسال پست ها  را یافت.

روزانه در ساعات مختلفی پست هایی را ارسال کنید و بررسی کنید که بیشترین تعاملات را در چه ساعاتی از روز از سوی مخاطبان هدفتان دریافت کرده اید؟ مثلا بیشترین لایک ها یا بیشترین کامنت در چه بازه ی زمانی ای از روز یا شب بوده است؟

نتیجه گیری

برقراری ارتباط و تعامل با کاربران مشکل است.

تشویق افراد به لایک، نظر دادن، به اشتراک گذاشتن و ... کار چندان ساده ای نیست و برای دستیابی به این مهم، نیاز به حضور فعال مداوم و ارتقا کیفیت حضور در فیس‌بوک می باشد.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید