مارکتینگ حرفه ای فیس‌بوک در 10 روز (قسمت دوم)

مارکتینگ حرفه ای فیس‌بوک در 10 روز (قسمت دوم)

بازاریابی در فیس بوک

قسمت اول این پُسترا می توانید در اینجا مطالعه کنید.

روز ششم: درک Edgerank

فیس‌بوک برای نمایش پست های مختلف در نیوزفید (بخش فید خبری) هر کاربر، از سیستمی اختصاصی جهت اولویت بندی پست ها استفاده می نماید. (درست مانند سیستم رنکینگ گوگل)

در گذشته فیس‌بوک سیستمی موسوم به Edgerank را برای این اولویت بندی به کار می گرفت. این سیستم جهت نمایش هر پست در نیوزفید کاربران، از سه معیار زیر استفاده می کرد:

1- وزن: بررسی میزان تعاملات کاربران با هر پست (تعاملات شامل به اشتراک گذاری، لایک، کامنت و... می شود) در واقع در لحظه ی قرار گیری هر پست در نیوزفید کاربر، پردازشی جهت مقایسه ی میزان تعاملات پست های جدیدی که می بایست نمایش داده شوند صورت می گیرد و بر اساس همین پردازش ترتیب نمایش پست ها مشخص می گردد.

2-ارتباط: بررسی میزان علاقه ی کاربر به موضوعات مشابه با موضوع پست جدید.

3- زمان: ارجعیت پست های جدید تر نسبت به پست های قدیمی تر.

البته از سال 2011 استفاده از سیستم edgerank متوقف شد و به جای آن سیستم دیگری جایگزین گردید که علاوه بر سه پارامتر بالا، برای رتبه بندی پست ها در نیوزفید هر کاربر، صد ها پارامتر دیگر را نیز در نظر می گیرد(هوش مصنوعی)

بنابراین امروزه، الزاماً می بایست به کیفیت محتوا و به روز رسانی های مداوم و منظم توجه بیشتری نشان دهید.

برای یافتن رتبه و سنجش کیفیت محتوای فیس بوک خود، می توانید از ابزار های این وب سایت  هم استفاده کنید:

https://www.socialbakers.com/suite/social-media-analytics

روز هفتم: برگزاری یک نمایش

فیس‌بوک رسانه ای اجتماعی است، بنابراین هرگز قابلیت مناسب بودن آن جهت برقراری ارتباطات و گردهمایی ها را از یاد نبرید!
برای گردآوری مخاطبان و برقراری ارتباط نزدیک با آن ها، سه روش وجود دارد:

  • نمایش زنده ی یکی از محصولات جدید
  • میزبانی یک وبینار
  • چت زنده در Wall

توجه: کاربران فیس بوک، نیازمند یک برنامه یا افزونه جهت به اشتراک گذاری ویدیو می باشند، مانند Ustreamor یا Linqto. این در حالی است که، رویدادهای زنده در فیس بوک، فرصت مکالمه ی مستقیم با مخاطبان، بدون نیاز به افزونه ای مجزا، را فراهم می نمایند.

روز هشتم: برنده رقابت در فیس‌بوک کسب و کار شماست.

امروز 10 دقیقه زمان بگذارید و صفحه ای را در نظر بگیرید. به طور خاص، ما برای این بررسی، صفحه ی کوکی Oreo را به شما پیشنهاد می کنیم.

امروز میخواهیم یکی از صفحات پر طرفدار فیس بوک را بررسی کنیم که من صفحه ی Oreo را پیشنهاد می کنم. (در رابطه با مواد غذایی است)

به این سوال فکر کنید:

 کسب و کارتان چگونه می تواند کمپین های بازاریابی موفقیت آمیز Oreo (که تا کنون بیش از 4 میلیون هوادار در فیس بوک جذب کرده اند) را شبیه سازی و برگزار نماید؟!

بین یک قرعه کشی و یک رقابت، تفاوت وجود دارد و این تفاوت در محیط فیس‌بوک قابل توجه تر است.

در قرعه کشی، افراد نام نویسی کرده و سپس همه چیز را به شانس خود واگذار می کنند.

اما شرکت در یک مسابقه مستلزم به کار گیری خلاقیت و صرف زمان است.

تکنیک های فیسبوک مارکتینگ

Oreo در خاطرم هست چند مدت پیش یک مسابقه تحت عنوان Jingle برگزار کرد و در این مسابقه از کاربران فیس‌بوک درخواست کرد که نوع محصول جدید Oreo را پیش بینی نمایند.
بعد از مدتی به کاربران فیس‌بوک پیشنهاد بازخوانی موسیقی تبلیغاتی Oreo را داد و اعلام کرد که به خواننده ی بهترین آهنگ بازخوانی شده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

این دست مسابقات و کمپین های تبلیغاتی را می توان دلیل موفقیت چشمگیر Oreo در جذب کاربران فیس‌بوک، دانست.
نرم افزارها و ابزارهای خاصیجهت برگزاری مسابقات در فیس‌بوک وجود دارند از جمله:

 
به خاطر داشته باشید که:

  • اطلاعیه ی شرکت در مسابقات فیسبوکی تان را در دیگر رسانه های اجتماعی نیز منتشر کنید.
  • جایزه ای که برای برنده ی مسابقه در نظرمی گیرید با محصولات و حوزه ی کسب و کارتان مرتبط باشد.
  • حتماً پیش از اقدام به برگزاری مسابقه، قوانین مربوط به برگزاری مسابقات را از بخش قوانین فیسبوک مطالعه کنید، چراکه اگر حتی بخشی از روند کار بر خلاف قوانین فیس‌بوک باشد، فیس بوک اکانت متخلف را قفل خواهد کرد.

روز نهم: اجرای یک کمپین تبلیغاتی هدفمند

مشکل کوچک فیسبوک این است که:

اگرچه می توان یک مخاطب جذب کرد، هرگز نمی توان با او به طور موثر ارتباط برقرار نمود.

ممکن است که محتوای بسیار خوبی تولید کرده باشید اما زمانی که این محتوا در نیوزفید شلوغ مخاطبتان قرار می گیرد، تا چه اندازه احتمال خوانده شدن دارد؟

 اگر حتی به محتوای خوب نیز توسط کاربران توجه کافی نمی شود، پس بهترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبین جدید چیست؟
زمان صرف هزینه ای (هرچند اندک) فرا رسیده است زیرا بهترین پاسخ به پرسش بالا،" تبلیغات فیس‌بوک" می باشد که البته در حال حاضر برای کشور ایران فعال نیست اما برخی از کسب و کار ها مشتریانشان خارج از ایران هستند یا تصمیم دارند مشتریانی را در خارج از کشور جذب کنند. 
در فیس‌بوک امکان نشر " تبلیغاتِ متنی" وجود دارد که می توان از این طریق، متنی تاثیر گذار و کوتاه را به همراه یک تصویر منتشر کرد.

تبلیغات در فیس بوک

هنگام ثبت آگهی می توانید جمعیت خاصی از مخاطبان را مورد هدف آگهی های تبلیغاتی تان قرار دهید. به عنوان مثال، میی توان تعیین کرد که ساکنان یک منطقه ی جغرافیایی خاص آن تبلیغات را دریافت کنند.

نوع دوم آگهی در فیس بوک، "Sponsored Stories" نام دارد که از طریق آن می توان نام صفحه، محل فروشگاه یا اپلیکیشن خود را به کاربران فیس‌بوک معرفی کرد.

روز دهم: بازخورد، تحلیل و بررسی

اگر تصور می کنید که اکنون تمام ترفند ها و جزئیات را یاد گرفته و به موفقیت دست یافته اید، باید بگوییم: سخت در اشتباهید!

حقیقت این است که تا زمانی که قادر به مشاهده و بررسی بازخورد بازاریابی تان نباشید، پیشرفت چندانی نخواهید داشت.

در این مرحله است که ابزار Insights به کمک صاحبان کسب و کارها می آید.

 جهت مشاهده ی Insights صفحه ی خود:

با یک حساب کاربری که ادمین صفحات نیز باشد وارد فیس‌یوک شوید سپس در گزینه های بالای سایت (سمت راست گوشه بالا) فلش رو به پایینی را خواهید دید که با کلیک روی آن لیست صفحات شما را نشان می دهد که با کلیک روی صفحه مورد نظر وارد قسمت مخصوصآن صفحه خواهید شد.

سپس از آیتم هایی بالای سایت سمت چپ گزینه  "Insights" را کلیک کنید.

با کلیک بر روی لینک مذکور، به صفحه ای که دارای چندین بخش است، منتقل خواهید شد.

در این صفحه آمار ارقام مربوطه را خواهید دید. Insights یکی مهمترین ابزارهایی است که در فرایند بازاریابی به آن نیاز خواهید داشت.

برای مثال " نمودارهایی که نمایش دهنده ی تعداد افرادی که با صفحه ی شما ارتباط برقرار کرده اند " را مشاهده خواهید نمود.

 درست در زیر این نمودار، خلاصه ای از تعاملات ( تعداد افرادی که پست های شما را لایک کرده اند یا کامنت گذاشته اند)؛ نمایش داده می شود.

با کلیک بر روی  هر آیتم جزئیات دقیق آن را ملاحظه خواهید کرد.

مشاهده ی insights در فیس بوک

جزئیات روزانه نیز یکی دیگر از امکانات جالب این ابزار است.

مثلا به کمک آ« می توان فهمید در هر روز ِمشخص، شما چند لایک و چه تعداد کامنت دریافت کرده اید و به طور کلی میزان تعامل شما با کاربرانتان را به تفکیک روزها نمایش می دهد.
فیس بوک اکنون (زمان نگارش این مقاله)  تا حدودی Insights را بهبود بخشیده و امکانات بیشتری به آن اضافه کرده است. Insights جدید، تمام اطلاعات نسخه ی قدیمی Insights را نیز نمایش می دهد و علاوه بر آن ها، برخی امکانات و ابزارهای جدید نیز به آن اضافه شده است.

آنالیز بازاریابی در فیس بوک

نه تنها باید بر Insights خود در فیس‌بوک خود نظارت داشته باشید، بلکه باید تمام رسانه های دیجیتالی خود را مورد کنکاش و بررسی منظم قرار دهید.

جالب است بدانید بسیاری از برند های معروف دنیا سالانه هزینه ی ویژه ای را جهت نظارت بر فعالیت های رسانه اجتماعی شان در نظر می گیرند و البته کارمندانی نیز فقظ مخصوص نظارت بر این فعالیت ها استخدام کرده اند.

اگر به تازگی فرایند های دیجیتال مارکتینگ را شروع کرده اید جهت بررسی روند عملکردتان از برخی از این ابزارهای رایگان کمک بگیرید:

socialmention.com

Buzzsumo.com

www.howsociable.com

 
سخن پایانی:

بازاریابی در فیس‌بوک ممکن است در ابتدا امری پیچیده تلقی شود اما حقیقت این است که با مطالعه و برنامه ریزی به سادگی می توان مارکتینگ فیس‌بوک را به نحو قابل قبولی انجام داد و از این طریق سود قابل ملاحظه ای کسب کرد.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید