بررسی مزایا و معایب وب سایت های اماده و اختصاصی

بررسی مزایا و معایب وب سایت های اماده و اختصاصی

به نام خدا

به طور کلی جهت طراحی یک وب‌سایت دو روش وجود دارد: روش اول استفاده از وب‌سایت‌های آماده و از پیش‌ساخته شده و روش دوم این است که یک وب‌سایت را کلاً از پایه و یا اصطلاحاً از صفر شروع به طراحی و برنامه‌نویسی کنیم.

واضح است که در روش اول هزینه پایین تر است و همچنین زمان راه‌اندازی وب‌سایت در این روش هم تقریباً کم است مثلاً در حدود 3 یا 4 روز می‌توان یک وب‌سایت را نصب کرد. این نوع نرم‌افزارها را اصطلاحاً نرم‌افزارهای مدیریت محتوای آماده نیز می‌نامند.

اما در روش دوم هزینه تقریباً 2 برابر است و زمان برنامه نویسی و طراحی یک وب‌سایت هم بیشتر از روش اول طول خواهد کشید. چنین طراحی‌ای را طراحی اختصاصی یا سفارشی می‌نامند.

ممکن است برایتان سؤال پیش آید که وقتی نرم‌افزارهای از قبل طراحی‌شده وجود دارند دیگر چرا باید هزینه بیشتری پرداخت و یک وب‌سایت را از پایه و از صفر طراحی کرد؟ در این مطلب می‌خواهیم به پاسخ این سؤال برسیم پس در ادامه مزایا و معایب هرکدام از روش‌های ذکرشده را بررسی خواهیم کرد به‌طوری‌که پس از مطالعه ادامه این نوشتار پاسخ این سؤال را خودتان خواهید یافت.

روش اول: وب‌سایت‌های آماده و از پیش‌ساخته شده:
برای نصب و راه‌اندازی چنین وب‌سایتی نیاز به دانش و تخصص بالایی نیست و کسی که درزمینهٔ نرم‌افزار دانش کمی داشته باشد می‌تواند اقدام به نصب چنین وب‌سایت‌هایی کند به همین دلیل هزینه در این روش بسیار پایین تر از روش دوم است.
از معروف‌ترین این سیستم‌ها می‌توان جوملا و یا وردپرس را نام برد.

دقت کنید در این روش واژه نصب را به کار می‌بریم و نه طراحی چون طراحی‌ای در کار نیست، چیزی طراحی یا برنامه‌نویسی نخواهد شد و فقط یک نفر وب‌سایتی آماده را برای شما نصب می‌کند (هرچند امکان طراحی قالب اختصاصی هم وجود دارد ولی بازهم سیستم کلی همان است)

بررسی وب سایت های اختصاصی

 

مزایای سیستم‌های مدیریت محتوای آماده:

هزینه پایین و کمتر از وب‌سایت‌های اختصاصی
راه‌اندازی در مدت‌زمان بسیار کم: در برخی موارد در کمتر از 2 روز.
به دلیل این‌که چنین وب‌سایت‌هایی توسط شرکت‌های بزرگ طراحی‌شده‌اند فاقد نقص و ایرادهای سطحی هستند.
بعضی از قالب‌های چنین وب‌سایت‌هایی را می‌توان به‌طور رایگان در اینترنت پیدا کرد.
امکانات گسترده به‌صورت ماژول‌های آماده و رایگان.

معایب سیستم‌های مدیریت محتوای آماده:

• امنیت بسیار پایین: چون سورس چنین وب‌سایت‌هایی به‌طور متن‌باز در اختیار عموم برنامه نویسان قرار می‌گیرید بنابراین روش‌های نفوذ و هک کردن آن‌ها به‌راحتی قابل‌کشف است و روزانه هزاران نوع از این وب‌سایت‌ها به‌راحتی هک می‌شود. طبق آمار تقریباً روزانه 30 هزار وب‌سایت هک می‌شود که بیشترین آنها وردپرسی هستند.

• سرعت‌پایین در وب‌سایت‌های آماده: به دلیل گستردگی برنامه‌نویسی و در نظر گرفتن امکانات زیاد برای تمام نیازها، چنین وب‌سایت‌هایی معمولاً سرعت پایینی دارند (البته نه در همه موارد همیشه استثنائاتی هم وجود دارد ولی در زمان گسترده شدن محتوای وب‌سایت سرعتشان کاهش خواهد یافت)

• نزدیک نبودن طراحی به ایده و سلیقه مشتری.

• اختصاصی نبودن قالب و طرح وب‌سایت: به دلیل این‌که قالب چنین وب‌سایت‌هایی از اینترنت دانلود می‌شود ممکن است وب‌سایت صدها شرکت دیگر در اینترنت مشابه سایت شما باشد (مانند وبلاگ‌ها)

• عدم ثبات وب‌سایت در بازدیدهای بالا: یعنی برخی قالب‌ها وقتی تعداد کاربران بازدیدکننده آن‌ها زیاد می‌شود مدام با خطا مواجه می‌شوند و دچار مشکات زیادی می‌شوند.

• عدم ثبات وب‌سایت هنگامی‌که گسترش می‌یابد و محتویات آن زیاد می‌شود: یعنی زمانی که تعداد مقاله‌ها و مطالب وب‌سایت به بیش از چند هزار مقاله رسید مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

• محدودیت زیاد در گسترش بخش‌های موردنظر: امکان سفارشی‌سازی و پیاده‌سازی ایده‌ای که در سرتان است با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهد شد به عبارتی ساده‌تر؛ در یک کلمه طراح وب‌سایت به شما می‌گوید چنین کاری که شما می‌خواهید را نمی‌شود انجام داد.

• بروز مشکلات زیاد در هنگام افزودن ماژول‌های مختلف: فرض کنید وب‌سایت به‌خوبی کار می‌کند، در اکثر مواقع پیش می‌آید: شما یک ماژول نظرسنجی به وب‌سایت اضافه می‌کنید و ناگهان سایت کلاً از کار می‌افتد.

• عدم پایداری وب‌سایت در طولانی‌مدت: یعنی هر چه روبه‌جلو می‌روید و از زمان نصب وب‌سایت بیشتر بگذرد خطاها و مشکات بیشتری خودشان را نشان خواهند داد.

• حجم بسیار بالای فایل‌های یک وب‌سایت کوچک: یک وب‌سایت معمولی طراحی‌شده در روش اختصاصی نهایتاً 30 مگابایت حجم را اشغال خواهد کرد اما یک قالب آماده حداقل 80 مگابایت آن‌هم درصورتی‌که هیچ ماژول و افزونه‌ای روی آن نصب نشود.

• هزینه بالای نگهداری و گسترش سیستم: در آینده اگر بخواهید تغییری در وب سایت ایجاد کنید و یا یک امکان سفارشی را به آن اضاف کنید باید هزینه بسیار بالایی را پرداخت کنید حتی بیشتر از طراحی سفارشی یک وب سایت.

• پنل مدیریت پیچیده:برای انجام یک کار کوچک باید مراحل زیادی را طی کنید تا بتوانید یک بخش از وب سایت را تغییر دهید.

روش دوم: وب‌سایت‌های اختصاصی یا سفارشی:

طراحی وب‌سایت‌های سفارشی از پایه نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد و طراح آن می‌بایست به تمام تکنولوژی‌های طراحی یک وب‌سایت از قبیل برنامه‌نویسی سمت سرور، دانش طراحی بانک‌های اطلاعاتی، دانش طراحی بصری و گرافیکی، دانش طراحی ظاهر و قالب وب‌سایت، دانش برنامه‌نویسی سمت کلاینت و همچنین مسلط به اصول طراحی و روانشناسی رنگ‌ها باشد که البته مباحث بهینه‌سازی، سئو و جذب بازدیدکننده نیز در این تخصص‌ها می‌گنجد.

 

مزایا و معایب وب سایت های اماده

در این روش معمولاً چند نفر با همکاری یکدیگر موجب خلق یک وب‌سایت سفارشی می‌شوند برای مثال یک نفر بخش طراحی گرافیکی، یک نفر بخش طراحی قالب و ظاهر وب‌سایت و یک نفر هم بخش برنامه‌نویسی سمت سرور، بانک‌های اطلاعاتی و تحلیل‌ها را انجام می‌دهد.

در این روش اگر طراح وب‌سایت دارای تخصص و تجربه کافی نباشد نتیجه کاملاً برعکس خواهد شد و حتی ممکن است وب‌سایت طراحی‌شده در پایان کار و در زمان رشد آن از وب‌سایت‌های آماده هم ضعیف‌تر عمل کند.
در ادامه مزایا و معایب این روش را ذکر خواهیم کرد.

مزایای وب‌سایت‌های اختصاصی (یا سفارشی)

طراحی قالب و ظاهر وب‌سایت اختصاصی خواهد بود، از هیچ جا کپی نمی‌شود و برای دیگران نیز استفاده نخواهد شد (البته این مورد به اخلاق کاری طراح سایت هم ربط دارد)
سرعت وب‌سایت سفارشی به دلیل این‌که مخصوص یک نفر ایجادشده است بسیار خوب و بالا خواهد بود.
امنیت چنین وب‌سایت‌هایی بسیار بالا است و امکان هک شدن آن‌ها بسیار پایین است.
در این روش به تمام بخش‌های وب‌سایت کنترل 100 درصد خواهید داشت.
در وب‌سایت‌های سفارشی امکان گسترش وب‌سایت به‌راحتی فراهم است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
با زیادشدن کاربران و بزرگ شدن وب‌سایت کارایی وب‌سایت کاهش نمی‌یابد.
افزودن امکانات به وب‌سایت بدون هیچ‌گونه محدودیتی خواهد بود.
طراحی وب‌سایت در این روش دقیقاً مطابق با نیاز، ایده و سلیقه مشتری خواهد بود.
طرح کلی وب‌سایت متناسب با کسب‌وکار مشتری و خواهد بود.
• بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو متناسب با کسب‌وکار مشتری در هنگام طراحی انجام می‌گیرید.
هزینه گسترش و نگهداری وب سایت بسیار پایین است(دقت کنید: هزینه گسترش و نه طراحی)

طراحی وب سایت های سفارشی

 

و اما معایب طراحی اختصاصی:

هزینه طراحیِ بیشتر نسبت به روش دیگر به دلیل نیاز به تخصص، دانش و افراد بیشتر.
نیاز به زمان بیشتر برای طراحی.
بروز مشکلات زیاد در صورت بی‌تجربگی و تخصص نداشتن برنامه‌نویس.

نتیجه‌گیری:
برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ روش اول پیشنهاد نمی‌شود.
تجربه این موضوع را به من ثابت کرده است و هیچ جای تعصبی هم نیست، هدف از این نوشتار واضح نمودن مزایا و معایب هرکدام از روش‌های طراحی وب‌سایت بود مسلم است که تصمیم‌گیری به عهده سفارش‌دهنده وب‌سایت است و باید گفت هرکدام از این روش‌ها در جای مناسب می‌تواند مفید واقع شود.

برای شرکتی که نمی‌خواهد زیاد هزینه کند اما داشتن وب‌سایت برایش الزامی است روش اول یعنی استفاده از نرم‌افزارهای آماده بهترین گزینه است هرچند در این صورت چنین شرکتی در آینده اگر بخواهد وب‌سایتش را گسترش دهد مجبور به پرداخت هزینه دوباره برای طراحی وب‌سایت مجدد خواهد بود.

در پستی جداگانه آموزش تشخیص اینکه برای طراحی یک وب‌سایت از نرم‌افزارهای آماده استفاده‌شده یا نه را بررسی خواهیم کرد.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع‌شده باشد.
پیروز و سربلند باشید.

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید