اینفوگرافی چیست؟ (تولید محتوای ارزشمند)

اینفوگرافی چیست؟ (تولید محتوای ارزشمند)

احتمالاً با این جمله آشنایی زیادی دارید، «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است».

جمله ای که مفهوم و ارزش کارایی ارتباط تصویری (visual communication) را در خود دارد. این مسئله ناشی از آن است که به دلیل علاقه زیاد مغز به تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تصویری، درک ما از محیط پیرامون به وسیله ی قوه ی بینایی بسیارزیاد است و همین مسئله باعث می شود که اطلاع رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر، اثرگذاری و مدت ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد.

واژه‌ شناسی اینفوگرافیک

واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «اطلاع ‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن انتخاب کرده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع ‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.

اینفوگرافی و تأثیر آن بر روی استراتژی محتوا 

هر نوع نمایش گرافیکی داده‌ها، با هدف کمک کردن به سیستم بینایی برای درک سریع تر اطلاعات، اینفوگرافی نامیده می‌شود. به بیان ساده تر، زمانی که استفاده از عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و... باعث می شود تا داده ها و اطلاعات پیچیده به شیوه ای به تصویر دربیایند تا پیام به شیوه ای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود.

دیداری‌ سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافی به ‌کاربرده می‌شود. دیداری‌ سازی داده‌ها در حقیقت به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه ‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله ‌مراتب، شبکه‌ها، سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.

اینفوگرافی‌ها (Info graphics) شکل چندان جدیدی از محتوا محسوب نمی‌شوند. استفاده از نمایش بصری برای انتقال اطلاعات و به تصویر کشیدن داده‌ها قدمت طولانی دارد. با این حال، توسعه ‌ی تکنولوژی دیجیتال مخصوصا اینترنت و همچنین رقابت برای جلب توجه مخاطب باعث شده است که طی سال‌های اخیر، اینفوگرافی به یکی از رایج ‌ترین انواع محتوا تبدیل شود.

اینفوگرافی چیست؟ 

تاریخچه اینفوگرافی

 ٣٠,٠٠٠ (سی هزار) سال قبل از میلاد

اولین نمونه‌های اینفوگرافیک‌ ها به اواخر عصر سنگ در غار شُوِه (Chauvet) در جنوب فرانسه باز می‌گردد که پیشینیان ما، پرترههایی از حیوانات را بر روی دیواره غارها نقاشی کردند.

 

 اینفوگرافی برای سئو؟ 

  

 ٣,٠٠٠  (سه هزار) سال قبل از میلاد

خط هیروگلیف مصری از نمونه‌های خوب اینفوگرافیک های اولیه است که از نمادهای گرافیکی و آیکون‌های برای بیان مقاصد گوناگون پدید آمد.

اینفوگرافی چیست؟

١٣۵٠ میلادی

نیکول اورسم (Nicole Oresme)، از فیلسوفان مهم قرون وسطی بود که یکی از اولین گراف‌ها را  برای تشریح چگونگی اندازه گیری حرکت اشیا ترسیم نمود.

 

همه چیز درباره اینفوگرافی

١۵١٠ میلادی

لئوناردو داوینچی، نابغۀ دوران رنسانس، با ترکیب نوشته‌های آموزشی با تصاویر، مخصوصاً درعرصۀ آناتومی بدن انسان و شرح اختراعات و سازه‌های مهندسی خود از مبتکران تصویرگری علمی بوده است.

 

اینفوگرافی چیست؟

١٧٨۶ میلادی

ویلیام پلی‌فیر (William Playfair) مهندس اسکاتلندی، از پیشگامان دیداری‌سازی داده‌ها  (Data Visualization) بود. او در کتاب خود با عنوان اطلس سیاسی تجاری، برای اولین بار با استفاده از نمودارهای خطی، دایره‌ای و میلهای، به تشریح داده‌های عددی پرداخت.

 اینفوگرافی چیست؟

١٨۵٠-١٨٧٠ میلادی

چارلز جوزف مینارد (Charles Joseph Minard)، مهندس عمران فرانسوی، برای توضیح آمارهای جغرافیایی از ترکیب نقشه‌ها با نمودارهای جریان (Flow Chart) استفاده نمود.  یکی از مشهورترین دیداری‌سازی داده‌ها او، علل ناکامی ناپلئون در حمله به روسیه است.  او مجموعه ای از داده‌های پیچیده (موقعیت، مسیر حرکت، شکست سربازان و وضعیت آب و هوا) یک دوره را در یک اینفوگرافیک به نمایش در آورد.

 

اینفوگرافی چیست؟ 

 

١٨۵٧ میلادی

فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale)، پرستار انگلیسی، با ترکیب نمودار انباشته ای (Stacked Bar) و نمودار دایره ای به تشریح تلفات و علل مرگ ومیر سربازان در  جنگ کریمه  پرداخت. او به کمک این اینفوگرافیک توانست ملکه ویکتوریا را برای بهبود  وضعیت بیمارستان‌های ارتش متقاعد نماید.

 

 اینفوگرافی چیست؟

 

١٩٣٠ - ١٩۴٠ میلادی

زبان تصویری ایزوتایپ (Isotype) طلایه دار دوران مدرن بود. یک شیوه ارتباط بصری که توسط اتو نویرات (Otto Neurath)، فیلسوف اتریشی توسعه یافت و برای آموزش ایده‌ها و مفاهیم  از آیکون و تصاویر از آن استفاده می‌ شد.

 

 اینفوگرافی چیست؟

١٩٧٠-١٩٩٠ میلادی

اینفوگرافیک ها به یک جریان اصلی و محبوب در میان نشریات تبدیل شدند. نشریاتی چون The Sunday Times, Time Magazine, USA Today از اینفوگرافیک ها برای ساده تر کردن اطلاعات و بالا بردن درک مسائل پیچیده استفاده کردند.

 

 اینفوگرافی در تولید محتوا

 

١٩٧۵ میلادی

ادوارد تافتی (Edward Tufte)، آماردان و مجسمه‌ساز اهل ایالات متحده آمریکا، پدر دیداری‌سازی داده‌ها به شیوه امروزی است. او با برگزاری چند سمینار  و نگارش چند کتاب در زمینه  طراحی اطلاعات (information design) از پیشگامان اینفوگرافیکها و دیداری‌سازی داده‌ها است.

 اینفوگرافی چیست؟

 

٢٠٠٠ تا امروز

با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی، اینفوگرافیک‌ها بصورت  گسترده ای  در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای باعث شد تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند.

 

 اینفوگرافی چیست؟

 

نمونه هایی از اینفوگرافی برای درک بهتر

مدیریت سهم نوشیدنی های روزانه یا نحوه توزیع مصرف چای و قهوه

 

 اینفوگرافی چیست؟ 

اینفوگرافی دلایل مرگ در قرن بیستم

 

اینفوگرافی دلایل مرگ در قرن بیستم  

 

:توضیح این اینفوگرافی

بزرگی و کوچکی هر دایره، مرگ و میر ناشی از آن علت خاص را نشان می‌دهد.

 اعداد و ارقام مطرح شده در این گزارش تصویری،‌ می‌توانند بسیار الهام‌بخش باشند.

 حدود ۱۹۴ میلیون نفر در قرن گذشته قربانی بیماری مالاریا شده‌اند.

 کمتر از ۱۳ میلیون نفر در قرنی که گذشت قربانی بیماری ایدز شدند.

 هپاتیت B و C، حدود ۱۹ میلیون نفر قربانی گرفتند.

 ۸۲ میلیون نفر قربانی بیماری‌های ذهنی – روحی، مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی و افسردگی و … شدند.

 ۵۹ میلیون نفر به خاطر رژیم نامطلوب غذایی جان دادند.

 ۵ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های پوستی دنیا را ترک کردند

 آمارهای این نمودار بسیار فراتر از این چند نمونه است. اما شاید تأمل‌برانگیزترین عامل مرگ در این نمودار، «انسان‌ها» باشند.

 ۹۸۰ میلیون نفر، به صورت مستقیم و نزدیک به مستقیم، توسط خود انسانها قربانی شدند.

 ۱۷۷ میلیون قتل در قرن گذشته اتفاق افتاد که ۸۹ میلیون آن خودکشی و ۵۸ میلیون آن قتل دیگران بود.

 مواد مخدر حدود ۱۵۵ میلیون نفر قربانی گرفتند.

 ۱۳۱ میلیون نفر در جنگ‌ها کشته شدند.

 ۲۰ میلیون نفر در جنگ داخلی کشته شدند. به عبارتی انسانها توسط هم نوعان هم وطن خود به قتل رسیدند.

 ۱۴۲ نفر قربانی ایدئولوژی‌ها شدند (کمونیسم، دموکراسی، فاشیسم و …). فقط ۶۵ میلیون نفر به بهانه‌های ایدئولوژیک در چین کشته شدند

 در تمام یک قرن گذشته، مارها، که سمبل و نماد خطر در ادبیات انسانها هستند، فقط توانستند جان ۹ میلیون انسان را بگیرند و عقرب‌ها نیم میلیون انسان را کشتند.

انسان اما موجود شگفتی است.  او هنوز از ویروس‌های سرماخوردگی می‌ترسد. از زلزله و آتش سوزی و مار و عقرب هراس دارد اما کمتر به این می‌اندیشد که در قرن‌های اخیر،‌ بیش از هر چیز، خود به کشتن خود، برخاسته است.

برخی از کاربردهای اینفوگرافی

  • نمایش طبقه بندی داده ها
  • نمایش روند تغییرات
  • نمایش ساختار و الگوی توزیع اطلاعات

نکته ای مهم که در زمینه اینفوگرافی باید به آن توجه کنید

فرض کنید به تازگی یک ماده ‌ی افزودنی (Supplement) تولید یا وارد کرده ‌اید و این ماده اکنون به صورت قرص در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. همچنین فرض کنید که این ماده، اشتها را کاهش می‌دهد. اگر قرار است برای تبلیغ و اطلاع رسانی این محصول، سی اسلاید تولید و منتشر کنید، مراقب باشید که بیش از ۹ یا ۱۰ اسلاید را به صورت مستقیم به محصول خود اختصاص ندهید.

سایر اسلایدها را می‌توانید به نکات آموزش عمومی به تغذیه و اشتها و تاثیر آن بر وزن و کیفیت خواب و حتی به معرفی بی‌طرفانه ‌ی رقیبان خود اختصاص دهید. 

پیشنهاد می کنیم معرفی سایت های اینفوگرافی معروف را نیز مطالعه کنید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید