مراقب سایت های تقلبی دانلود واتساپ و تلگرام باشید

مراقب سایت های تقلبی  دانلود واتساپ و تلگرام باشید

به نام خدا

درواقع بهتر است بگوییم مراقب لینک‌های تقلبی مربوط به بروز رسانی یا نصب برنامه‌های واتساپ و تلگرام باشید.
چند وقت پیش حین وبگردی‌های روزانه با خبری مواجه شدم (در مجله اینترنتی بایت) که خیلی برایم تأمل‌برانگیز بود و درباره این بود که یک خانواده با مراجعه به پلیس فتا اعلام کرده بود که تمام اطلاعات خصوصی‌شان ازجمله تصاویر، اطلاعات شماره‌حساب‌های بانکی و همچنین دیگر اطلاعات مهم آن‌ها به‌طور عجیبی مورد دسترسی یک فرد اخاذ قرارگرفته بود که فرد اخاذ تهدید کرده بود در صورت نپرداختن مبلغی قابل‌توجه تمام تصاویر شخصی آن‌ها را در فضای مجازی پخش خواهد کرد.

پس از چند روز تعداد کسانی که این مشکل برایشان پیش‌آمده بود زیاده شده بودند و نکته جالب‌توجه این بوده که هیچ‌کدام نمی‌دانستند چگونه اطلاعات تلفن همراهشان به سرقت رفته و مورد دستیابی دیگران قرارگرفته است.

به توجه به اهمیت موضوع و افزایش شاکیان پس از پیگیری‌های پلیس فتا مشخص‌شده بود که گوشی تلفن هوشمندِ قربانیان به دلیل ورود آن ها به سایت‌های تقلبی مربوط به دانلود نرم‌افزار واتساپ یا تلگرام هک شده است.
شخص یا اشخاص اخاذ اقدام به ساخت نرم‌افزارهای تقلبی ویژه هک و همچنین با تکیه‌بر عناوینی مانند به‌روزرسانی (آپدیت) واتساپ، تلگرام، وایبر، فیس‌بوک، اسکایپ و ... به تمام اطلاعات خصوصی موجود در تلفن هوشمند کسانی که وارد سایت تقلبی شده بودند دسترسی پیداکرده‌اند. درواقع هکر به کمک این برنامه موفق به هک کردن تلفن هوشمند برخی کاربران شده بودند.

اما شیوه هک به چه گونه بوده است:

شیوه هک به این روش بوده که هکر یک لینک با عنوان «نصب جدیدترین نسخه واتساپ» یا «نصب جدیدترین نسخه تلگرام» یا «واتساپ شما قدیمی شده است و نیاز به آپدیت دارد برای آپدیت اینجا را کلیک کنید» و غیره ایجاد می‌کند که در پشت آن یک نرم‌افزار هک نهفته است. درهرحال قربانی به یک طریقی روی این لینک کلیک می‌کرده و وارد صفحه مربوط به این نرم‌افزار می‌شده و فکر می‌کرده قرار است نسخه جدید واتساپ یا تلگرام را دانلود کند درصورتی‌که درواقع اتفاق‌های دیگری در حال رخ دادن بوده بدون این‌که قربانی خودش متوجه آن باشد.
پس از ورود قربانی به آن صفحه، یک پیام به وی نشان داده می‌شود مبنی بر این‌که جهت ادامه فرایند دانلود یک عدد برای شما ارسال شد لطفاً آن عدد را برای فلان شماره ارسال کنید تا فایل برو روی گوشی شما دانلود شود. در ادامه یک پیام برای کاربر می‌آید و کاربر هم دوباره همان عدد را به همان شماره‌ای که ذکر کرده بودند ارسال می‌کند و فکر می‌کند تا چند لحظه دیگر دانلود شروع می‌شود اما نمی‌داند با ارسال همین عدد به آن شماره ناشناس درواقع مجوز دستیابی به اطلاعات گوشی خودش را صادر کرده است. بقیه کارها را نرم‌افزار هک انجام می‌دهد و هکر تمام اطلاعات موجود درگوشی قربانی را کپی کرده و سپس با او تماس می‌گیرد و سعی به اخاذی می‌کند.

این موردی که ذکر شد تنها یکی از روش‌های به سرقت رفتن یا اصطلاحاً هک شدن کاربران است. هزاران روش دیگر نیز وجود دارد که اگر کمی بی‌دقتی کنیم ممکن است دردسرهای زیادی را برای ما ایجاد کند.

با رعایت کردن یک سری اصول و قوانین ساده می‌توان از بروز چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کرد.
در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی ذکر خواهیم کرد.

چگونه از برنامه های تقلبی در امان باشیم

چگونه از برنامه‌های تقلبی در امان باشیم:

برای دانلود برنامه‌های موبایل به‌هیچ‌وجه به سایت‌هایی که شناخته‌شده نیستند اعتماد نکنید.
اگر قصد نصب یا آپدیت نرم‌افزارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان رادارید توجه کنید که به‌هیچ‌وجه نیازی نیست هیچ کد و یا عددی را به شماره‌ای خاص ارسال کنید.
هرگز برنامه‌هایی را که نمی‌دانید چیست‌اند را نصب نکنید.
هرگز به اشخاص غریبه‌ای که به شما اسرار می‌کنند یک برنامه‌ای که برای شما ارسال کرده‌اند را نصب کنید اعتماد نکنید.
برای دریافت نرم‌افزارهای شناخته‌شده بهتر است از طریق وب‌سایت رسمی آن‌ها آن برنامه را دانلود کنید.
سعی کنید یک برنامه امنیتی و ویروس‌یاب بر روی تلفن هوشمندتان نصب کنید.
هر از چند مدتی مثلاً هر 6 ماهی یک‌بار در صورت امکان گوشی خود را فرمت یا ریست کامل کنید تا تمام اطلاعات و برنامه‌های آن حذف بشود که اگر برنامه‌های تقلبی بدون اطلاع شما نصب‌شده بودند پاک شوند. البته قبل از آن از اطلاعات مهمتان مانند شماره تلفن‌ها و پیام‌ها پشتیبان گیری کنید.
برو روی گوشی هوشمند خود رمزهایی بگذارید تا اشخاص غیره نتوانند در هنگام عدم حضور شما اقدام به نصب برنامه‌های تقلبی کنند.
برای تعمیر و یا آپدیت برنامه‌های موبایلتان هرگز به فروشگاه‌های غیرقابل‌اعتماد مراجعه نکنید.
وقتی نسخه‌های اصلی نرم‌افزار وجود دارند دیگر دلیلی ندارد نسخه‌های دیگر که نام‌های متفاوت و مشابهی دارند را نصب کنید. مثلاً اسم واتساپ WhatsApp است. دیگر چرا می‌بایست اقدام به نصب برنامه‌ای با نام WhatsApp Oro کنید؟
همیشه سعی کنید برنامه‌های موردنیازتان را از Store های معتبر مانند Google Play و یا Apple Store نصب کنید هرچند هیچ تضمینی نیست که برنامه‌های موجود در این استور ها تقلبی نباشد.
در هنگام دانلود برنامه‌ها به امتیاز داده‌شده به آن‌ها و همچنین تعداد نظرات کاربران توجه کنید. این روزها برنامه‌های معروف و قانونی معمولاً بالای چند هزار دانلود و امتیاز می‌باشند.
این را به یاد داشته باشید که هر نرم‌افزار جدیدی که نصب می‌کنید ممکن است خطرناک و قلابی باشد.
حتی‌الامکان سعی کنید از برنامه‌های شناخته‌شده و معروف که همگان از آن‌ها استفاده می‌کنند استفاده کنید.
به‌هیچ‌وجه بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید.
به ایمیل‌های ناشناس که از شما می‌خواهند روی لینک موجود در ایمیل کلیک کنید توجه نکنید.

امیدوارم که هرگز چنین اتفاق‌هایی برای شما رخ ندهد.
پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید