چگونه جلوی هک تلگرام را بگیریم؟

چگونه جلوی هک تلگرام را بگیریم؟

به نام خدا

در این نوشتار روش‌های امن کردن و جلوگیری از هک شدن در نرم‌افزار تلگرام را فرا خواهید گرفت.

این روزها که استفاده از نرم‌افزار تلگرام خیلی فراگیر شده از خیلی‌ها می‌شنوم که امنیت تلگرام پایین است و بهتر است از آن استفاده نکرد به‌طوری‌که در عرض چند دقیقه قابل هک شدن است! خیلی برایم جالب بود دوستانی که حتی برخی از آن‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار دستی داشتند چنین حرف‌هایی می‌زدند ولی درهرحال این صحبت‌ها مرا وا‌داشت تاکمی دراین‌باره تحقیق کنم.

نتیجه این بود که در صورت رعایت یک سری نکات ریز و ساده امکان هک شدن تلگرام ما به‌هیچ‌وجه وجود نخواهد داشت و این نرم‌افزار کاملاً امن است.

درواقع کسانی که هک شده بودند از ناآگاهی آن‌ها سوءاستفاده شده بود، دقیقاً مانند کسی که به دلیل ناآگاهی در استفاده از دستگاه‌های خودپرداز تمام موجودی حسابش را به اشخاص کلاه‌برداری که به ترفندهایی خاص او را پای دستگاه عابر بانک کشیده‌اند واریز می‌کند. واضح است که مشکل از دستگاه خودپرداز نبوده بلکه عدم آگاهی و رعایت نکردن یک سری نکات امنیتی موجب بروز چنین اتفاقی شده بود.

یک موضوع جالب دیگری که اخیراً خیلی زیاد تبلیغات آن را می‌بینم نرم‌افزار هک تلگرام است که توسط یک نفر در حال فروش به هم‌وطنان عزیز است. (زمان نگارش این پُست بهمن‌ها 1394) تبلیغات این شخص به‌گونه‌ای گسترده و قوی است که تصور می‌کنم هرکسی که با تلگرام سروکار داشته باشد ممکن است جمله «هک واقعی تلگرام» را زیاد دیده باشد. پس از بررسی‌های زیاد در فضای مجازی بالاخره نام و مشخصات فرد منتشرکننده این برنامه را پیدا کردم و متوجه شدم ایشان کسب‌وکارهای دیگر هم دارد که مبتنی بر تبلیغات اینترنتی و ارسال ایمیل‌های انبوه است (از ذکر جزئیات بیشتر معذورم) درهرحال لازم به ذکر است که متوجه شدم این نرم‌افزار تقلبی بوده و به کمک آن نه‌تنها نمی‌توان تلگرام کسی را با داشتن شماره موبایلش هک کرد بلکه نکته جالب توجه این است که یک ویروس جاسوسی خطرناک نیز در این نرم‌افزارهای هک کردن نهفته است که می‌تواند تمام اطلاعات شخصی شما را هک کند؛ یعنی کسی که اقدام به نصب این نرم‌افزار می‌کند هدفش هک کردن تلگرام دیگران است اما خودش طعمه شده و دودمانش بر باد می‌رود.

امکان هک شدن تلگرام یک نفر فقط از طریق فریب خوردن وی امکان‌پذیر است و نرم‌افزار یا برنامهٔ واقعی‌ای که با آن بشود تلگرام را هک کرد وجود ندارد.

اما چگونه با فریب خوردن ما تلگراممان هک می‌شود؟

یکی از قابلیت‌های تلگرام این است که می‌توان آن را علاوه بر تلفن هوشمندتان، در دستگاه‌های دیگر هم فعال نمود حتی در یک مرورگر اینترنتی مثلاً فایرفاکس، به‌طوری‌که می‌توان یک صفحه مرورگر را باز و به چت کردن با دوستان پرداخت. مثلاً فرض کنید شما با گوشی هوشمندتان در حال گفتگو با یکی از دوستانتان هستید اگر پشت کامپیوتر باشید و مرورگر کروم یا فایرفاکس را بازکنید و در آن آدرس web.telegram.org را تایپ کنید صفحه‌ای باز می‌شود که از شما شماره موبایلتان که تلگرام روی آن فعال است را می‌خواهد وقتی شماره تلفن را وارد کردید نرم‌افزار تلگرام باید مطمئن شود که شما صاحب این شماره هستید پس یک عدد برای گوشی شما از طریق خود تلگرام یا اس ام اس ارسال می‌کند و از شما می‌خواهد آن عدد یا آن کدی که به گوشی‌تان ارسال‌شده را در صفحه مرورگر تایپ کنید تا برنامه چت از طریق مرورگر باز شود؛ اگر کد را به‌درستی وارد کنید خواهید دید که تمام چت‌ها و تمام اطلاعات شما که در تلگرام با دیگران ردوبدل کرده‌اید قابل‌مشاهده خواهد بود اما این‌که خطری ندارد درواقع خود شما این صفحه را بازکرده‌اید و تلگرام کد را هم فقط به شماره شما می‌فرستد پس کسی نمی‌تواند وارد آن شود و چت‌های شمارا ببیند.

ولی اکثر کاربران از همین طریق تلگرامشان هک می‌شود. چگونه؟

هکر یا فرد سودجو، در دستگاه‌های دیگر یا یک برنامه تلگرام دیگر و یا با همان برنامه تحت وب تلگرام که از طریق آدرس web.telegram.org باز می‌شود اقدام به واردکردن شماره قربانی می‌کند و فرد قربانی هم که از هیچ‌چیزی خبر ندارد ناگهان می‌بیند که تلگرام یک عدد برای او ارسال کرد ولی به آن توجهی نمی‌کند و حتی ممکن است متن پیام را نیز نخواند چون متن پیام انگلیسی است.

لحظاتی بعد فرد سودجو یا همان هکر با یک حساب کاربری جعلی که نامش شبیه به تلگرام است مثلاً Tellegram (تو تا LL دارد) یا Telegrame(یک حرف e اضافه است) و یا نام‌های دیگر، یک پیام برای همان سوژه یا قربانی ارسال می‌کند مبنی بر این‌که برای تمدید حساب کاربری خود عددی که لحظاتی پیش برای شما ارسال شد را در اینجا وارد کنید. قربانی بی‌خبر از همه‌جا هم آن کد را برای هکر ارسال کرده و چند لحظه بعد هک می‌شود، به همین راحتی. حتی ممکن است خودش متوجه هم نشود.

و یا اینکه فرد سودجو برای لحظاتی به گوشی قربانی دسترسی دارد و با باز کردن تلگرام در یک دستگاه دیگر مثلاً در یک کامپیوتر، شماره قربانی را وارد می‌کند وقتی کد ارسال شد خودش کد را از گوشی قربانی سریع می‌خواند و سپس وارد تلگرام قربانی می‌شود که ممکن است تا مدت‌ها صاحب آن گوشی همراه اصلاً متوجه هم نشود که یک نفر به اطلاعات و پیام‌هایش در تلگرام دسترسی دارد.

اما چگونه از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم؟
ساده است فقط باید چند کار کوچک انجام دهید:

اول: قرار دادن رمز عبور برای وارد شدن به برنامه تلگرام درگوشی هوشمندتان:

اگر این کار را انجام دهید هرکسی که بخواهد وارد برنامه تلگرام روی گوشی هوشمند شما بشود می‌بایست یک رمز را وارد کند که آن رمز را فقط شما می‌دانید.
برای انجام این کار در گوشی تلفن همراهتان وارد برنامه تلگرام شده و از قسمت setting گزینهٔ Privacy and Security را انتخاب کنید.
پس از وارد شدن به قسمت Privacy and Security گزینه Passcode lock را انتخاب کنید.
Passcode lock in Telegram
پس از لمس کردن گزینه Passcode lock صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر باز می‌شود که می‌بایست روی دکمه‌ای که جلوی عبارت Passcode Lock قرار دارد را لمس کنید تا یک صفحه جدید باز شود

passcode lock button
در صفحه جدیدی که شبیه تصویر زیر است شما می‌بایست یک رمز عددی 4 رقمی را وارد کنید. البته دو بار هم می‌بایست این رمز را وارد کنید که تأیید بشود:

Enter passcode
پس از واردکردن رمز اگر به صفحه اصلی تلگرام بازگردید خواهید دید که شکل یک قفل در بالای نرم‌افزار اضافه‌شده است که با لمس کردن آن تلگرام شما قفل می‌شود. پس هنگامی‌که قصد ترک کردن تلگرام را دارید روی این قفل را لمس کنید از آن به بعد هرگاه بخواهید نرم افزار تلگرام را باز کنید از شما یک رمز عبور پرسیده می شود.

دوم: فعال‌سازی رمز عبور دومرحله‌ای برای تلگرام: یعنی اگر کسی خواست با مروگراینترنتی و یا دستگاه‌های دیگر، وارد تلگرام شما بشود علاوه بر کد فعال‌سازی نیاز به یک رمز عبور هم خواهد داشت که آن رمز فقط در ذهن شما است.
جهت انجام این کار در برنامه تلگرام وارد بخش setting شوید و سپس قسمت Privacy and Security را بازکنید و گزینه Two-Step verification را لمس کنید:

Two step verification
اکنون در صفحه‌ای که باز شد گزینه Set Additional Password را لمس کنید:

Set Additional Password

در این هنگام کادری باز می‌شود که باید یک رمز را به‌دلخواه وارد کنید. البته این رمز را می‌بایست دو بار وارد کرد.

Enter  Two Step Verification Password
پس از واردکردن رمز عبور جدید کادری مانند شکل زیر با عنوان Password Hint باز می‌شود که باید در آن‌یک متنی مربوط به رمزتان به‌دلخواه بنویسید. این متن درواقع می‌بایست یک راهنمایی برای یادآوری رمز عبور شما باشد مثلاً بنویسید رمزم همان میوه‌ای است که دوست دارم یا چیزهای دیگر... یا یک کلمه بی‌ربط وارد کنید.

Password Hint
پس از واردکردن متن در بخش Password Hint و رفتن به مرحله بعد می‌بایست یک ایمیل نیز وارد کنید.
دقت کنید که این ایمیل حتماً باید ایمیل خودتان باشد و کاربردش برای زمانی خواهد بود که مثلاً شما رمز عبورتان را فراموش کرده باشید و به کمک این ایمیل می‌توانید رمزتان را بازیابی کنید:

Email
(اگر ایمیل ندارید گزینه Skip را لمس کنید)
در مرحله بعد نرم‌افزار تلگرام می‌بایست مطمئن شود که ایمیلی که وارد کرده‌اید متعلق به خودتان است و به آن دسترسی هم دارید بنابراین پیامی را به شما نشان می‌دهد مبنی بر این‌که یک لینک به ایمیل شما ارسال‌شده و از شما می‌خواهد که به ایمیلتان مراجعه کرده و روی آن لینک کلیک کنید تا رمز دومرحله‌ای شما فعال گردد:

Telegram message

 

Send To Email
اگر ایمیلتان را بازکنید خواهید دید که یک ایمیل از تلگرام آمده است، آن ایمیل را بازکنید و سپس روی لینک موجود در آن کلیک کنید که در این صورت صفحه‌ای مطابق شکل بازخواهد شد و موفقیت‌آمیز بودن عملیات را اعلام خواهد کرد:

Finish Two step

رمزی که در این قسمت تخصیص دادید را اصطلاحاً رمز دوم یا رمز دومرحله‌ای می‌گویند.
اکنون اگر خودتان و یا دیگران بخواهند در دستگاه‌های دیگر یا در یک کامپیوتر به‌وسیله مرورگر به تلگرام شما دستیابی داشته باشند، تلگرام علاوه بر آن کدی که ارسال می‌کند، این رمز دوم را هم خواهد پرسید و این رمز فقط در ذهن شماست پس به‌جز شما کسی نخواهد نتوانست به‌هیچ‌وجه به تلگرام شما دست یابد.
توجه کنید که ممکن است به دلیل عرضه نسخه‌های جدید تلگرام محیط آن شبیه به تصاویری که مشاهده کردید نباشد.
اگر نکات فوق را رعایت کنید جای هیچ نگرانی‌ای نیست و می‌توان گفت تلگرام شما کاملاً امن است.

در ادامه یک سری نکاتی را ذکر خواهیم کرد که دانستن آن‌ها برای شما ضرری ندارد.
نکات امنیتی که بهتر است رعایت کنید:

• هرگز نرم‌افزارهای ناشناسی که نمی‌دانید از کجا آمده‌اند و چیست‌اند را نصب نکنید. در ادامه این بحث لطفاً مطلب مربوط به نرم‌افزارهای تقلبی واتساپ و تلگرام  که قبلا نوشته بودم را مطالعه بفرمایید.

• به پیام‌هایی که افراد ناشناس ارسال می‌کنند و تقاضاهایی که مبنی بر ارسال یک عدد را دارند به‌هیچ‌وجه پاسخ ندهید.

• همیشه جهت دانلود نرم‌افزار تلگرام از وب سایت‌های معتبر و یا وب‌سایت خود تلگرام اقدام کنید.

• سرور اصلی تلگرام که در برنامه تلگرام برای شما پیام یا کدی را ارسال می‌کند دارای یک نشان هولوگرام آبی‌رنگ در کنار نامش است. اگر پیامی با عنوان تلگرام برای شما ارسال شد ولی این هولوگرام را نداشت ممکن است حساب جعلی باشد و قصد فریب شما را داشته باشد.

• تا جایی که من اطلاع دارم نرم‌افزار تلگرام همه پیام‌هایش را برای کاربران به زبان انگلیسی ارسال می‌کند پس اگر پیامی فارسی بود ممکن است جعلی باشد. (منظور از پیام، همان پیام‌هایی است که برای شما ارسال می‌شود مبنی بر اینکه فلان کد را به فلان شماره ارسال کنید؛ مراقب باشید دست به چنین کاری نزنید)

نتیجه‌گیری:
به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم که هک شدن غیرممکن است، یک هکر حرفه‌ای می‌تواند به روش‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را هک کند اما هدف این نوشتار این بود که به شما بگویید هک تلگرام به همین راحتی‌ها هم نیست و نرم‌افزارهایی که با عنوان هک تلگرام معرفی می‌شوند دروغی بیش نیستند و حتی ممکن است خودشان برنامه‌های آسیب‌رسانی هم باشند. البته با روش‌های امن کردن تلگرام هم آشنا هم شدید.

امیدوارم که مشکلات مربوط به هک هرگز برای شما رخ ندهد.
پیروز و سربلند باشید.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید