با سرمایه کم چه کسب و کارهایی می توان راه اندازی کرد؟

با سرمایه کم چه کسب و کارهایی می توان راه اندازی کرد؟

بیشتر افراد وقتی صحبت از راه اندازی یک کسب و کار به میان می آید، به دنبال تامین مالی و سرمایه اولیه هستند و اغلب به دلیل نداشتن سرمایه فراوان اولیه، تصمیمات خود را به آرزو تبدیل می کنند و حتی آن را بازگو نمی کنند. گاهی نیز قضیه برعکس است.

در یک تقسیم بندی، کسب و کارها براساس قلمرو فعالیت به شش دسته تقسیم می شوند.

کسب و کارهای اینترنتی، خانگی، خانوادگی، روستایی، کوچک، متوسط و بزرگ  که البته از میان آنها کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ نیاز به سرمایه اولیه بیشتر از  پنج میلیون تومان دارند (در سال 1396)

 کسب و کارهای اینترنتی

فروش محصولات یا خدمات از طریق اینترنت را «کسب و کار اینترنتی» می گویند. تجهیزات مورد نیاز برای اینگونه کسب و کارها کامپیوتر، اینترنت و یک خط تلفن است که به وسیله آن می توان یک «فروشگاه اینترنتی» راه اندازی کرد.

به طور کلی برای راه اندازی یک سایت، هزینه ای کمتر از سه میلیون تومان مورد نیاز است. از نمونه های بارز این کسب و کارها می توان به سایت های  حراجی، فروش محصولات و تبلیغی اشاره کرد.

 کسب و کارهای خانگی

هر فعالیتی که در محل سکونت شخص انجام گیرد و با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی شود، «کسب و کار خانگی» نامیده می شود. مشاغلی نظیر: «کارگاه تولید شمع تزئینی»، «بسته بندی مواد و فروش به سوپرمارکت های محله  یعنی خرید حبوبات به صورت فله و پاک کردن و بسته بندی و در نهایت فروش آنها»، «پرورش قارچ»، «ورمی کمپوست»    و «تهیه غذاهای خانگی». بسیاری از تجارت های بزرگ و موفق امروزی از کارهایی با سرمایه ی اندک آغاز شده اند که از آن جمله می توان به محصولات غذایی بهروز (بهروز فروتن) و محصولات بیک (علی اکبر رفوگران) اشاره کرد.

کسب و کارهای خانوادگی

مشاغلی که توسط افراد یک خانواده و خویشاوندان ایجاد می شود. در این گونه مشاغل می توان سرمایه چند خانواده از آشنایان را جمع آوری کرد و یک کسب و کار کوچک همانند کسب و کارهای خانگی در قالب یک کارگاه کوچک به راه انداخت. نمونه موفق اینگونه کسب و کارها را می توان تاسیس کارگاه های قالی بافی در شهرهایی چون تبریز و اردبیل اشاره کرد.

کسب و کارهای روستایی

مشاغلی نوپا که در روستاها با هزینه های بسیار کم و منابع طبیعی زیاد قابل راه اندازی هستند. که می توان به «پرورش گیاهان تزئینی»، «پرورش انواع حیوانات خانگی و پرندگان زینتی» و «گیاهان دارویی» اشاره کرد.

اینها واقعیت های اطراف ما هستند که اغلب، آنها را نادیده می گیریم. به علاوه مزایای خاصی برای کسب و کارهای اینچنینی وجود دارد که از آن جمله می توان به زودبازده بودن آنها، حمایت دولت و صندوق های کارآفرینی  و موسسات مالی واعتباری برای تامین سرمایه اولیه و گسترش این نوع مشاغل اشاره کرد.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید