پیش نیازهای داشتن کسب و کار مخصوص به خود
بیشتر ما علاقه مند هستیم برای خودمان کسب و کاری راه بیندازیم.
اما برای راه انداختن این کسب و کار باید از کجا شروع کنیم؟
چارلی چاپلین میگفت: «زمانی که فیلمهایم پخش میشود به چهره تماشاچیان دقت میکنم تا ببینم کجا میخندند و کجا نه. از آن پس که نقاط قوت و ضعفم را متوجه شدم با تمام تلاش آنها را بهتر و اصلاح میکنم. شما هم مانند او باشید. ببینید کجا دانستههایتان دیگران را به وجد میآورد، ببینید در کجا دیگران شما را تحسین میکنند و شما را آگاه، مطلع و بزرگ میدانند و کجا از آنچه دارید به وجد نمیآیند و تنها از آن رو که دلتان را نشکسته باشند، لبخند سردی می زنند.»
اولین قدم چیست:
شاید برای شروع بد نباشد با این راه تواناییهای خاص خود را بهتر بشناسید و باتوجه به آنها یک برنامه ریزی بلندمدت برای راه انداختن کسب و کاری جدید و مختص به خودتان آغاز کنید.
بهتر است موارد زیر را بدانید ...
اهمیت نداشتن سن
کسانی مثل زاکربرگ، جابز و دیگر کارآفرینان جوان از سنین بسیار پایین یعنی حدود 20 سالگی کار خود را آغاز کردند ولی بیشتر از آنکه موفقیت خود را مدیون سن خود باشند، مدیون ایدههای خود هستند.
ایدههای بزرگ هم می تواند به ذهن همه کسانی که درک و شناخت درستی از بازار و نیازهای مشتریان دارند، برسد. بنابراین اگر بیش از 3 دهه از عمرتان میگذرد، نگران نباشید چون بسیاری از کارآفرینان برجسته پس از30 سالگی کارشان را شروع کردهاند، مانند اوان ویلیامز (توئیتر، ۳۵ سالگی) و آریانا هافینگتون (هافینگتون پست، ۵۴ سالگی). اگر ایده و سودای کارآفرینی دارید، سن نباید مانعی جلوی راه شما قلمداد شود.
از کجا باید شروع کرد؟
فهرستی از 5 موضوع، فعالیت، باور، عنصر فرهنگی، بازی، آداب و رسوم و... هر چیزی که کودکی شما همراه با آن گذشته است، تهیه کنید. ممکن است کودکی شما با هر چیزی مثل غذا عجین بوده باشد، اگر به دنبال ایده ای برای کارآفرینی میگردید احتمالا این فهرست پنجتایی بهترین راهنما برای کسب و کار بعدی شما خواهد بود.
اهمیت روابط
باید کسب و کارهای نزدیک به خود را شناسایی کنید، برندها را بشناسید و بعد درصدد ایجاد رابطههای همزیستی با آن سازمانها و رسانهها بربیایید. اما تا چه حد این نقش پررنگ و اثرگذار است؟ شما ممکن است بتوانید با ارتباط خوبی که با شرکتهای بزرگ میگیرید به پشتیبانی مالی آنها در نمایشگاههای مختلف شرکت کنید.
کسب و کارهای بسیاری وجود داشته اند که به دلیل عدم بهره گیری از چنین ارتباط هایی نتوانسته اند رقابت کنند و پیروز از میدان خارج شوند. یک ایده خوب با ارتباطات درست میتواند به یک کسب و کارعالی تبدیل شود اما یک ایده عالی بدون بازارسازی خوب نمیتواند با متوسط ترین کسب و کارها نیز رقابت کند.
به روز بودن
اگر میخواهید در کسب و کارتان موفق باشید یاد بگیرید و هر روز خودتان را به روز نگه دارید. اگر بهتر نشوید، بدتر نمیشوید. هر روزی که میشود برای بهتر شدن کاری انجام دهید. اگربخواهید خاص باشید، بهترین شدن، خودش از راه میرسد. با اطلاعاتی که دارید، واقعبینانه برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی در حکم نقشه راه است. اصولی هم برای خود تعیین کنید،اصول حکم قطب نما را دارند و اگر اصول و قطب نما همراهتان نباشد، سقوط میکنید.
هرچه هدف بزرگتر، مشکلات نیز بزرگتر است
تعیین هدف رمز اول رسیدن به موفقیت است. هر چه هدفی که تعیین میکنید، بزرگ تر باشد، مشکلات بزرگ تری در سر راهتان قرار می گیرد. البته هرقدر هم این مشکلات بزرگ تر باشند، دستاوردهای بزرگ تری هم درپیش خواهید داشت. همیشه مشکلات بزرگ تر را برای خود بخرید. شاید برای مدتی ابله، دیوانه یا غیرعادی جلوه کنید اما اوضاع برای همیشه این طور باقی نمی ماند. تاریخ زمانه افرادی به نام لری پیج، استیو جابز، بیل گیتس، موسسین شبکههای اجتماعی بزرگ و . . . را به خاطر میآورد. خوشبختانه تاریخ حد و سقف معینی ندارد و میتواند نام ما و حتی تمامی انسانها را در خود بگنجاند. درواقع تنها جای یک سؤال برای همیشه باقی است، تاریخ ما را چگونه به خاطر میسپارد؟
با تمام وجود مشغول شوید
یکی از رموز مهم این است که با تمام وجود مشغول شوید. همه ما میتوانیم تاریخ ساز باشیم. مردم عادی تنها از ۳درصد هوش خود استفاده میکنند. ثابت شده است که انیشتین در بهترین موقعیتها تنها ۱۰درصد مغز خود را به خدمت گرفته است. حال اگر ما از ۱۰درصد این سرمایه خدادادی استفاده کنیم چه میشود؟
به کم راضی نباشید، قناعت نکنید. سعی کنید کمی بیشتر بخواهید. شاید بعضیها نام آن را طمع بگذارند اما مهم نیست. چون اگر بیل گیتس طمع نمیکرد امروز این نبود، اگر هنری فورد طمع نمیکرد امروز اتومبیل سواری با سوخت بنزینی اختراع نشده نبود، اگر گالیله رضایت میداد و نیوتن پس میکشید همچنان فکر میکردیم خورشید به دور زمین میچرخد، زمین یک نهنگ بزرگ در دریاست و ما روی آن قرار داریم یا زمین به شکل مربع است. اگر این طمع مقدس نبود امروز تنها یک سرما خوردگی ساده و آنفلوآنزا ما را میکشت چون کاشف پنیسیلین قناعت کرده بود و همه چیز را کافی می دانست.
با شروع کار کمک ها به تدریج جذب می شود
خیلی اوقات ایدههای خوب تنها به دلیل اینکه افراد مناسب یا سرمایه لازم فراهم نبوده است به دست فراموشی سپرده میشوند. بنابراین به دنبال کسانی مرتبط با ایده هایتان باشید. شبکه سازی کنید تا بتوانید هرچه زودتر ایده خود را عملی کنید. صبر کردن اصلاً به صلاح نیست. میدانید نوح چه وقتی ساختن کشتی را آغاز کرد؟
قبل از شروع باران. سعی کنید گروهی کار کنید. حتی به کارآفرینان دیگری که اطراف شما هستند کمک کنید و با هم یک محصول بوجود بیاورید. البته یادتان باشد که در شراکت حق و حقوقتان را بشناسید چرا که سنگ بنای هر شراکت پرثمر و پایدار همین است. در جاهای خوب کار کنید و تجربه بیندوزید و شبکه درست کنید. یک کارآفرین موفق بدون پشتوانه تجربیاتی که در شرکتهای مختلف اندوخته است و افرادی که شناخته بود، نمیتواند موفق شود.
شما بیشتر از دیگران مشکل ندارید
در اولین تلاش برای ایجاد یک شغل موفق، بدون شک شما به دفعات با مشکل روبه رو خواهید شد. برای جلوگیری از ایجاد حس شکست در این شرایط غیرقابل اجتناب، نگاهی به اطراف خود بیندازید. افراد زیادی را خواهید یافت که مشغول کارهایی هستند که از آنها لذت نمیبرند. انجام این گونه شغلها هیچ هدفی بهجز تأمین هزینههای جاری زندگی را برای آنها تأمین نخواهد کرد همچنین افراد مسن تری را خواهید یافت که به شغلهای بیجنب و جوش مشغول هستند. آنها هیچ کنترلی بر موفقیت آینده خود ندارند. صبح از خواب بلند میشوند، سرکار خود میروند، برمیگردند، میخوابند و دوباره صبح روز بعد را به همین ترتیب شروع میکنند. در حالی که شما همواره و در طول زندگی خود درگیر کسب تجربیات شغلی پویا هستید.
با تدبیر باشیم
راه عاقلانه این است که قبل از شروع شغل جدید و به مخاطره انداختن خود، موفقیت شغل خود را ارزیابی کنید. یافتن پشتوانه مالی اولیه برای شغل جدید دشوار است، بنابراین شاید کار نیمه وقت، تنها راهی است که شما را در رسیدن به اهدافتان موفق میسازد. یک حساب پسانداز برای خود باز کنید. نه حساب جاری، حساب پساندازی که برای توسعه شغلتان به آن نیاز نداشته و از آن برداشت نکنید. با رشد و توسعه شغلتان، این پول را به کار گیرید و آن را دوباره جایگزین کنید.
دیدگاه شما چیست؟