تغییر وب سایت قدیم به جدید

تغییر وب سایت قدیم به جدید
پرسش و پاسخ

پرسش:

نام کاربر: امجدی

با سلام و احترام

ما یک وب سایت را حدود 5 سال پیش برای شرکتمان طراحی کردیم و اکنون قصد داریم طراحی آن وب سایت را تغییر دهیم و یک وب سایت جدید طراحی کنیم و همه محصولات و عکس های موجود در سایت قبلی را در سایت جدید وارد کنیم.

اما مشکل اینجاست که شرکتی که قرار است این وب سایت را برای ما طراحی کند گفته است که تمام صفحات و مطالب سایت ما که اکنون در گوگل ثبت شده اند حذف خواهد شد، اما به همین دلیل ما دست نگه داشته ایم چون از طرفی هم از گوگل مشتری های زیادی را کسب می کنیم و هم تمایل داریم امکانات و ظاهر وب سایت را نیز بهبود ببخشیم.

آیا راه حلی وجود دارد که ما سایت را تغییر دهیم ولی مطالب ما در گوگل حذف نشود؟

پیشنهاد شما به ما در این زمینه چیست؟ آیا به صلاح است که دست به این کار بزنیم؟ یا نه

آدرس سایت ما----- می باشد.

ممنون از راهنمایی شما.

پاسخ:

با این که وب سایت شما حدود 5 سال پیش طراحی شده ولی می توان گفت به بهترین نحو ممکن طراحی شده است. طراحی آن سفارشی است، از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده نشده و ساختار کلی وب سایت از جمله سرعت، بهینه بودن کد ها لینک صفحه های داخلی در وضعیت مناسبی قرار دارد اما به دلیل طرح گرافیکی قدیمی و همچنین واکنش گرا نبودن آن نیاز به تغییر وب سایت کاملاً احساس می شود و این کار می بایست حتماً انجام شود.

اگر قرار باشد ساختار کلی وب سایت مانند آدرس های داخلی، برنامه نویسی، سیستم مدیریت محتوای آن عوض نشود و فقط گرافیک و قالب وب سایت تغییر آنگاه چنین مشکلی یعنی حذف شدن از نتایج گوگل به وجود نخواهد آمد (البته طراح می بایست حرفه ای باشد)

اما اگر قرار است وب سایت به کلی تغییر کند آنگاه بدون شک این مشکل به وجود خواهد آمد و تمام لینک های شما از ایندکس گوگل حذف خواهد شد.

ممکن است بپرسید چرا با تغییر وب سایت، مطالب قبلی که در گوگل ثبت شده اند حذف می شود؟

گوگل هر صفحه از سایت ما را بر اساس آدرس آن می شناسد و بر اساس آن آدرس نیز عملیات ذخیره سازی آن صفحه در بانک اطلاعاتی خودش را انجام می دهد.

برای مثال آدرس یکی از صفحه های سایت شما به صورت زیر است:

دیزل های کم صدا www.site.com/showpr?id=84&title=

بنابراین گوگل هنگام نمایش نتایج جستجو به کاربر فرضاً لینک بالا را به وی نشان می دهد و کاربر روی آن کلیک می‌کند و وارد سایت شما می شود، حال اگر این آدرس در سایت شما وجود نداشته باشد یا قابل دسترسی نباشد و به کاربر خطا نشان داده شود آنگاه پس از مدتی گوگل آن را از نتایج جستجویش حذف می کند و دیگر به کاربران نشان نمی دهد.

حالا این موضوع چه ربطی به تغییر وب سایت دارد؟

وقتی شما ساختار سایت را تغییر دهید آدرس محصولات آن نیز فرضاً به صورت زیر تغییر می‌کند و هر محصول یا مطلب جدیدی که در سایت منتشر کنید آدرسش دیگر شبیه به آدرس های قبلی نخواهد بود مثلاً یک محصول ممکن است در سایت جدید شما به صورت زیر باشد:

دیزل-های-کم-صدا www.site.com/product/84/

اکنون در سایت جدید دیگر آدرس های قدیمی سایت شما قابل باز شدن نخواهد بود و چون آن آدرس های قدیمی در گوگل ثبت شده است وقتی سعی می کند سایت شمارا با آن آدرس ها باز کند با خطا مواجه می شود و پس از مدتی آن را از نتایجش حذف خواهد کرد.

تصور می‌کنیم همه مطالب و محصولات سایت قبلی را در سایت جدید وارد می‌کنید. محتوا یکسان است اما آدرس ها تغییر کرده است (مشکل هم همین‌جاست)

اکنون راه حل این است که به برنامه نویس وب سایت خود بگویید کاری کند تا سایت علاوه بر آدرس های جدید با آدرس های قدیمی هم باز شود اما در این جا یک نکته ریز وجود دارد.

اگر فرضاً صفحه زیر

دیزل-های-کم-صدا/www.site.com/product/84

علاوه بر این آدرس با آدرس قدیمی آن یعنی

دیزل های کم صدا=www.site.com/showpr?id=84&title

هم باز شود آنگاه یک مشکل بزرگ دیگر به وجود می آید و آن هم محتوای تکراری است.

یعنی صفحات سایت شما محتوای یکسانی دارد. یک صفحه با دو آدرس یکسان باز می شود که این موجب خواهد شد کل مطالب شما از نتایج گوگل حذف شود.

پس راه حل چیست؟

راه حل استفاده از کد ریدایرکت 301

به این صورت که مطالب قدیمی را به کمک ریدایرکت و با کد 301 به مطالب جدید ریدایرکت کنید.

نحوه انجام این کار بستگی به نوع برنامه نویسی وب سایت شما دارد و می بایست توسط طراح سایت شما پیاده سازی گردد.

موفق باشید.

(در صورتی که سؤالی دارید در صفحه طرح سوال جدید می توانید آن را بپرسید)

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید