استراتژی مارکتینگ در اینستاگرام (قسمت اول)

استراتژی مارکتینگ در اینستاگرام (قسمت اول)

استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

اینستاگرام با حدود 700 میلیون کاربرِ فعال در ماه اعلام کرده است که:

" در حدود 8 میلیون پروفایل تجاری فعال در این رسانه مشغول به فعالیت می باشند. "

حدود 60 درصد از کاربران اینستاگرام سنی ما بین 18 تا 29 سال دارند و همین امر این رسانه را تبدیل به محیطی رقابتی برای کسب این مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه می کند.

(آمار مربوط به زمان نگارش این مطلب می باشد)

 بدون شک موفقیت یک برند در اینستاگرام چیزی فراتر از به اشتراک گذاری تصاویر زیبا می باشد.

دست یافتن به اهداف در اینستاگرام، نیازمند تدوین استراتژی قوی و برندسازی و معرفی هویت برند به نحوی مناسب توسط تصاویر خلاقانه می باشد.

در ادامه شیوه ی صحیح طرح ریزی یک استراتژی برای آغاز و اجرای بازاریابی در اینستاگرام را عنوان خواهیم کرد تا با کمک آن هر کسب و کاری بتواند بهترین برنامه را متناسب با اهداف خود تدوین و به اهداف مطلوب دست یابد.

تبیین اهداف

پیش از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهید:

" از طریق اینستاگرام به چه اهدافی می خواهید دست پیدا کنید؟ "

  • هدف برندتان از حضور در اینستاگرام چیست؟
  • اینستاگرام چه امکانات و فرصت های متمایزی را در مقایسه با سایر پلتفرم ها (رسانه های اجتماعی) می تواند در اختیارتان قرار دهد؟
  • مخاطب هدف شما کیست؟
  • چگونه می توانید اینستاگرام را با سایر رسانه های اجتماعی تان هماهنگ و یکپارچه کنید؟ (به عبارت بهتر چگونه می توانید اینستاگرام را به عنوان مکمل سایر استراتژی های بازاریابیتان به کار بندید؟)

فرصت به اشتراک گذاری محتوای بصری

اینستاگرام یک پلتفرم ویژه را در اختیارتان قرار می دهد که از طریق آن می توان مردم و فرهنگ را در کنار محصولات و خدمات نمایش داد.

به عنوان مثال صفحه flowersfordreams به جذاب ترین و زیبا ترین وجه ممکن پست ها و تصاویر ارسالی خود را تدوین می کند:

بازاریابی با اینستاگرام

بر اساس نوع صنعت و برند، استراتژیِ بازاریابیِ اینستاگرام می تواند یک یا چندی از اهداف زیر را دنبال کند:

  • افزایش شناخت برند
  •  تبیین فرهنگ شرکت
  • نمایش تیم کاری و جذب استعداد های جدید
  •  افزایش مشارکت مشتریان و وفاداری آن ها
  •  ارتقا و تکمیل رویداد های ویژه (مانند جشنواره ها، کنفرانس ها و ...)
  • ترویج مشارکت مشتریان
  • به اشتراک گذاری اخبار شرکت یا صنعت
  • ساخت جامعه ای که در آن مشارکت و تعامل بیشتری صورت گیرد
  • برقراری ارتباط با اشخاص و کاربران با نفوذ
  • افزایش فروش از طریق افزایش ترافیک سایت

تبیین این اهداف شما را به سوی روند هایی که می تواند بیشترین بازدهی را برایتان داشته باشد، هدایت خواهد کردکه البته طرح استراتژی را نیز آسان تر خواهند کرد.

ساخت یک استراتژی محتوا در اینستاگرام

بسیاری از شرکت های B2C (بیزینس به مشتری) از اینستاگرام برای نمایش محصولاشان استفاده می کنند.

شرکت های دیگر B2B (بیزینس به بیزینس) از این رسانه به منظور تمرکز بر فرهنگ کسب و کارشان و نیز نمایش فرصت های استخدامی جدیدشان بهره می برند.

هر یک از این شرکت ها از نوع خاصی از محتوا جهت دست یابی به اهدافشان استفاده می کنند.

ما نیز می بایست بر اساس مقاصد و مخاطبن هدفمان محتوای بصری ای که بتواند به بهترین شکل برند را معرفی و نمایش دهد، ایجاد کنیم.

به منظور ایجاد محتوایی با کیفیت و تاثیر گذار بد نیست نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

تِم یا سبک محتوای مخصوص به خود داشته باشید

 

تم محتوا چه از نظر صوتی و چه از نظر بصری می بایست با برند هماهنگ باشد.

به عنوان مثال Pantone مکرراً از تصاویر مشابهی برای بیان مطالبخود در اینستاگرام استفاده می کند.تصویر زیر گویای منظورمان از تم محتوا می باشد:

پست مناسب برای مارکتینگ در اینستاگرام

اشتراک گذاری تصاویر با رنگ های مکمل و برجسته سازی محصولات به افزایش سطح تعاملات و افزایش فروش محصول می انجامد.

آیا می دانستید که تصاویری که در اینستاگرام در بر دارنده ی چهره ی یک فرد می باشند می توانند تا 38% لایک بیشتر کسب کنند؟

کار خود را با بررسی سطح کیفی محتواها و یافتن محتوایی که بیشترین همخوانی را با برند (مطابق با اهداف تعیین شده) داشته باشد،آغاز کنید.

ابزارهای آنلاین خوبی هم جهت بررسی بهتر وجود دارد مثلا Sprout Social که به کمک آن  می توانید محتواها را گروه بندی کرده و آن گروه هایی که تعاملات بالاتری را کسب می نمایند را مشخص کنید.

زمانی که داده های مورد نیاز خود را به دست آوردید، محتوای خود را حول آن سبکِ تِم ایجاد کنید. خواه آن تم، تصاویر در بر دارنده ی چهره ی افراد باشد یا تصاویر رنگارنگ و یا ویدیو معرفی محصولات. واضح است که می بایست از یک دوست گرافیست کمک بخواهید یا خودتان دست به کار شوید و شیوه ساخت و تدوین تصاویر را یاد بگیرید/

مشخص کردن محتوای Medium & Ratio

اینستاگرام کار خود را به عنوان رسانه ای برای به اشتراک گذاری تصاویر آغاز کرد اما امروزه کاربران فعال آن به نشر انواع محتوای ویدیویی، گرافیکیو ویدیو های بومرنگ می پردازند.

بهتر است در تقویم محتوای خود علاوه بر تم و سبک محتوا، نوع آن را نیز مشخص کنید.

اگر ویدیو شما را قادر به بیان نکاتی جالب در رابطه با محصولات تان می کند، از ویدیو بیشتر استفاده کنید.

اگر با ویدئو بهتر می توانید قابلیت ها و مزیت های محصولات خود را منتقل کنید پس بهتر است تولید و انتشار ویدئو را هم شروع کنید.

اگر توانایی تولید ویدئو های زیادی را ندارید  شاید بهتر باشد که از ویدیو ها تنها برای کمپین های مشخص و مهم استفاده کنید.

زیر سایه اینستاگرام تعدادی اپلیکیشن دیگر نیز وجود دارند که می توان با کمک آن ها تصاویر را با یکدیگر ترکیب کرد و یا پست ها و ویدیو هایی خلاقانه تولید کرد.

برای مثال:

Layout: با استفاده از این اَپ می توان تعدادی تصویر را با یکدیگر تلفیق و آن ها را در یک تصویر در کنار هم نمایش داد.

Boomerang: همانند یک تصویر Gif، بوم رنگ ویدیو های کوتاهی را از ابتدا به انتها و برعکس متناوباً اجرا می کند و ویدیو های جالبی که انتها ندارند ایجاد می کند. (منظور از انتها ندارند این است که ویدئو پس از پایان نمایش مجددا شروع به پخش می کند و بیننده تصور می کند یک حرکت دائم در حال اتفاق افتادن است)

با این برنامه ها بدون نیاز به ابزار ها و امکانات خاص می توان محتواهای بصری فوق العاده ای ایجاد کرد البته با کمی خلاقیت.

برنامه ریزی برای تولید محتوای قابل انعطاف داشته باشید

جهت حضور فعال در اینستاگرام، فرکانس ارسال پست خود را باید مشخص کنید.

بهترین زمان های ارسال پست که بیشترین تعاملات را نتیجه می دهند مشخص کنید.(با کمی زیرکی می توان این بهترین زمان را مشخص کرد مثلا طی یک هفته چند پست در ساعت های مختلف ارسال کنید تا ببینید کاربران در کدام زمان بیشتر تعامل داشته اند)

سپس تقویمی مناسب و هماهنگ با تاریخ های کلیدی و کمپین های خود ایجاد کنید.

با آماده سازی محتوا از قبل و در دست داشتن برنامه ای قابل انعطاف می توان از فرصت های ویژه ای که ممکن است در آینده برای پست گذاری بسیار مناسب باشند نهایت استفاده را بُرد. (تجربه کرده ام که می گویم)

هنگام وقوع رویداد ها و مناسبت های خاص، برای ارسال سریع آماده باشید تا بتوانید بیشترین تعامل را از سوی کاربران در آن زمان ها کسب کنید. (مثلا عید نوروز، چهارشنبه سوری، عید غدیر، عید مبعث، روز هوای پاک، روز زن و غیره)

محتوای تولید شده توسط کاربر

اگر جامعه ی کاربران اینستاگرامتان پست هایی که دارای نام تجاری شما باشند را به اشتراک بگذارند، درواقع به یک معدن طلای بالقوه ی محتوا دسترسی پیدا کرده اید.

بسیاری از برند ها در اینستاگرام به انتشار محتواهای تولید شده توسط کاربران می پردازند.

از برند هایی که در این زمینه خوب عمل کرده اند می توان موارد زیر را نام برد:

Home Goods

GoPro

 Instagram  (صفحه رسمی خود اینستاگرام نیز از این روش بهره می برد)

این شیوه می تواند بسیار نتیجه بخش باشد البته مشروط بر اینکه تصاویری که انتخاب می کنید با برندتان هماهنگ باشد.

فراموش نکنید شخص ارسال کننده محتوا را نیز منشن کنید با این کار آن کاربر از به اشتراک گذاشته شدن پست مطلع خواهد و البته موجب افزایش اعتبار شما نزد کاربران دیگر نیز می شود.

هماهنگی بین اعضای تیم

هماهنگی در رسانه های اجتماعی یکی از نکات مهم برندسازی می باشد.

حتی در صورتی که فردی مدیریت اکانت اینستاگرامتان را بر عهده داشته باشد، طرح ریزی یک برنامه و تبیین وظایف و خطوط قرمز برای این شخص می تواند در جهت بهبود عملکرد کار تیمی تان کمک کننده باشد.

زمانی که یک پُست در اینستاگرام منتشر می کنید در واقع می بایست تصمیمات زیادی بگیرید: انتخاب بهترین فیلتر برای عکس، نوشتن یک عنوان (Caption  یا کپشن) مناسب، تگ مکان، هشتگ و غیره. در صورتی که نفرات دیگری به جز خودتان در شبکه های اجتماعی شما به عنوان مدیر و ارسال کننده پست فعالیت دارند باید برای این تصمیم ها بین آن افراد هماهنگی وجود داشته باشد  که البته می توان این تصمیمات را نیز به اعضای مختلف تیم واگذار کرد.

حفظ زیبایی نام تجاری

جلوه های بصری برندتان را در نظر بگیرید:

لوگو، وبسایت، گرافیک و ...

آیا یک پالت رنگی مشخص دارید؟ (رنگ سازمانی)

رنگ های سرد را به کار می گیرید یا گرم؟

محتوا و ویرایش ها و فیلترهایی که در تصاویر اینستاگرامتان به کار می گیرید نیز باید نام تجاری تان را منعکس نمایند. مثلا فلان برند رنگ نارنجی را در تمام جلوه های بصری اش به کار برده است (کارت ویزیت، بروشور، لوگو، وب سایت) پس بهتر است در مطالبی که در اینتساگرام منتشر می کند هم از این رنگ بیشتر و به جا استفاده کند.

ترکیب و ژست مناسب برند

حوزه فعالیت شما مارکتینگ است آیا هر بازاریاب یک عکاس حرفه ای است؟ بدون شک خیر. پس بهتر است برای تهیه تصایر چند نکته را مد نظر قرار دهید

گرفتن تصاویر برای اینستاگرام یک هنر یا بهتر است بگوییم  یک حرفه است.

هنگام تهیه و یا انتخاب تصاویر توجه کنید که میان پست هایی که ارسال می کنید یک هارمونی وجود داشته باشد تا به این ترتیب زمانی که کاربر پروفایلتان را مشاهده می کند حس هماهنگی بصری او را بیشتر جذب کند.

این هماهنگی بصری و هارمونی همانطور که ذکر شد باید میان اِلمان های مختلف برقرار باشد از جمله:

  • پشت صحنه ها
  • توازن فضاهای سفید رنگ
  • رنگ غالب
  • موضوعات و آیتم های اصلی تصاویر
  • و غیره

یکی از برندهایی که به طور مدام از تصاویر سازماندهی شده و معرف برند مناسبی در صفحه ی خود استفاده می کند، MailChimp است.

تصاویر و ویدیو های به اشتراک گذاشته در صفحه ی آن ها به طور معمول دارای پس زمینه ای ساده همراه با یک رنگ غالب می باشند.

این ترفند باعث می شود که موضوع و آیتم اصلی عکس جلوه ی بیشتری داشته باشد.

فیلترها و ابزارها

باید با فیلتر های اینستاگرام آشنا شوید و بر روی دیگر ابزارهای خلاقانه ی ویرایش تصویر نیز وقت بگذارید، روش کارشان را یاد بگیرید و با آن ها دوست شوید.

اینستاگرام روش های مختلفی را برای ویرایش تصاویر و ویدیو ها در اختیار کاربران قرار می دهد.

با کمک چند تصویر آزمایشی فیلتر ها و افکت هایی که موجب زیبا تر شدن جلوه های بصری تصویر و در نتیجه برندتان می شوند را پیدا کنید.

همیشه باید تلاش کنید تا  حرف ها و محتواهایتان را از طریق اِلمان های بصری به نمایش بگذارید.

تمام تصاویری که به اشتراک می گذارید باید دارای ابعاد صحیح و مناسب اینستاگرام باشد و از رزولوشن و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

از ابزارهایی مانند  VSCO و Afterlight نیز غافل نشوید چرا امکانات بسیار خوبی در اختیارتان قرار می دهند و به طرز شگفت انگیزی موجب صرفه جویی در وقت شما خواهند شد.

پیشنهاد می کنم قسمت دوم این مطلب را  این صفحه مطالعه فرمائید. 

شیرازسان

 

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید