استراتژی مارکتینگ در اینستاگرام (قسمت دوم)
در صورتی که قسمت اول این مطلبرا هنوز مطالعه نکرده اید، پیشنهاد می کنم ابتدا بخش اول این پُست را مطالعه فرمایید.
تدوین کپشن قابل قبول (Caption یا عنوان)
منظور از کپشن ها همان توضیحات متنی است که زیر هر عکس هنگام انتشار آن می توانیم بنویسیم.(برای معادل کپشن بهتر است واژه عنوان تصویر را به کار ببریم اما چون در نوشتار های دیگر و خود اینستاگرام واژه انگلیسی Caption به کار رفته ما نیز در این مطلب همان را اما به حروف فارسی ذکر خواهیم کرد)
سبک های نوشتاری کپشن های اینستاگرام متفاوت است.
طول کپشن ها بیشتر از 2,200 کاراکتر نمی تواند باشد و اگر بیش از چند خط شود، هنگام نمایش مقداری آن مثلا خط اول آن نشان داده می شود که کاربر برای مشاهده ادامه آن متن باید روی لینک more کلیک کند.
اگرچه برخی از کاربران از کپشن گذاری صرف نظر می کنند اما یک برند هرگز نباید مرتکب چنین اشتباهی شود.
کپشن نیز بخش بسیار مهمی از پست محسوب می شود. وجود کپشن به منظور بیان داستان برند ضروری و واجب است.
یک پستی که در آن یک عکس وجود داشته باشد خوب است اما پستی که علاوه بر تصویر کپشن نیز داشته باشد عالی است!
تلاش کنید که مهم ترین بخش کپشن خود را در همان 3 خط ابتدای متن وارد نمایید.
علاوه بر آن از کپشن خود برای جلب توجه کاربران و یا برای ایجاد انگیزه در آن ها برای انجام عملی (نظیر لایک کردن، کامنت قرار دادن، پیوستن به دیگر رسانه هایتان و غیره) استفاده کنید.
به هشتگ ها اعتماد کنید
برای به دست آوردن مطلوب ترین نتایج از طریق هشتگ ها، فرایند پیدا شدن آن ها توسط کاربران را آسان کنید.
به کمک هشتک ها فرایند پیدا شدن پُست هایتان را برای کاربران آسان تر خواهید کرد. مثلا اگر شخصی در اینستاگرام به دنبال روکش چرم خودرو است و همین عبارت را جستجو کند و کسانی که برای یک پست به خوبی از این هشتک استفاده کرده باشند در لیست نتایج به آن کاربر نشان داده خواهند شد.
بنابراین بهتر است عبارت هایی که زیاد توسط کاربران جستجو می شود را کشف کنید تا بیشتر در هشتگ ها به کار ببرید.
همواره هشتگ ها موجب به دست آوردن فالوور های جدید و افزایش سطح تعاملات می شوند.
یک مثال عالی می توتند Pottery Barn باشد که از هشتگ mypotterybarn استفاده می کند.
این کار نه تنها به این شرکت فرصت عالی برای درگیر کردن کاربران و تشویق آن ها به ارسال تصاویرشان برای صفحه ی این کمپانی می دهد بلکه با تشویق کاربران به مشارکت، این نام تجاری فرصت معرفی خود به کاربران بیشتری را می یابد.
صفحه اینستاگرام این برند اغلب محتواهای خوب دارای این هشتگ را مجدداً به اشتراک می گذارد.
بررسی و رتبه بندی هشتگ ها:
ابزار آنالیز اینستاگرام به منظور بررسی میزان تاثیرگذاری و رتبه بندی هشتگ ها را حتما امتجان کنید.
از قدرت مکان جغرافیایی غافل نشوید
تگ مکان یا تگ جغرافیا راهی دیگر برای افزایش میزان تعاملات است.
تگ جغرافیا به کاربران کمک می کند تا محتواهای مرتبط با مکان خاصی را به راحتی پیدا کنند.
پست هایی که دارای تگ مکانی می باشند 79% تعامل بیشتری کسب می کنند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی دیگر
اینستاگرام به شما این امکان را می دهد که پروفایل خود را با اکانت فیس بوک، توئیتر، تامبلر، فلیکر و سوآرم مرتبط و متصل کنید.
قرار دادن پست اینستاگرام در رسانه های مختلف به آسانی امکان پذیر است.
به کمک اپلیکیشن هایی نظیر IFTTT می توان پست های اینستاگرام را در شبکه های مختلف به اشتراک گذاشت.
اگر به اشتراک گذاری پست هایتان در تمام رسانه ها یکی از استراتژی های شما می باشد، بهتر است مدیر اکانت اینستاگرامتان به سایر رسانه ها نیز دسترسی داشته باشد.
تنظیم دستور العمل هایی برای مدیریت جامعه ی کاربران
اینستاگرام پتانسیل بالایی برای دریافت تعاملات بالا ایجاد می کند، از UGC (به اشتراک گذاری پست های کاربران در صفحه برند) گرفته تا تشکیل انجمن ها و شروع گفتگو های جمعی.
اگر تنها به انتشار اکتفا کنید و و از برقراری تعامل صرف نظر کنید یک فرصت طلایی و طبیعی برای افزایش تعداد دنبال کننده ها را از دست خواهید داد.
در ادامه به چند روش برای افزایش سطح تعاملات در اینستاگرام می پردازیم.
بهینه سازی بیو پروفایل و لینک
با محدودیت 150 کاراکتر، بیو شما باید بر روی مهم ترین نکات در رابطه با برندتان تمرکز کند.
(در اینجا منظور از بیو همان توضیحاتی است که در پروفایل خود می نویسید و در زیر عکس پروفایل شما نمایش داده خواهد شد)
امکان قرار دادن یک لینکنیز در بیو پیج وجود دارد. این لینک می تواند یکی دیگر از صفحات شما در سایر رسانه های اجتماعی و یا آدرس وب سایتتان باشد.
دنبال افراد تاثیرگذار و بیزینس اکانت های دیگر
اگر به عنوان مثال در زمینه ی پوشاک فعالیت می کنید ممکن استبد نیست تعدادی از نویسنده های مطالب مد و پوشاک را دنبال کنید.
به این ترتیب می توانید نگاهی به مطالب افراد تاثیر گذار در زمینه ی فعالیت خود داشته باشید و حتی ایده ی محتواهایی تاثیرگذار و چشمگیر را برای اشتراک گذاری دراکانت خود پیدا کنید.
بررسی اکانت های این اشخاص می تواند به شما در دستیابی به این دید که چه کسانی در آینده اکانت شما را دنبال خواهند کرد و چه کسانی این کار را نخواهند کردکمک کند.
به عبارتی دیگر مخاطبان آن ها می توانند مخاطبان هدف شما باشند!
مدیریت تعاملات و پیام های دریافتی
در صورتی که برندتان سطح تعاملات بسیار بالایی را در اینستاگرام دریافت می کند بسیار مشکل است که بتوان تمام آن ها را مورد بررسی قرار داد و هیچ یک را ناتمام نگذاشت.
برای پیام های دریافت شده ای که نیازمند پاسخ می باشند، تیم شما باید برنامه ای برای مدیریت و انتصاب آن ها به بخش های مختلف داشته باشد.
بخش هایی از جمله:
- سوالات مربوط به بخش پشتیبانی یا خدمات مشتریان
- کامنت ها و نظرات انتقادی یا منفی
- سوالات شغلی و کاری
- هدایت و راهنمای فروش
- اسپم ها و پیام های بی ارزش
ممکن است نیاز به واگذاری برخی از پیام ها به پلتفرم های دیگر باشد.
به عنوان مثال درصورتی که شخصی نیازمند پشتیبانی و برطرف سازی مشکل محصول خریداری شده باشد، این پشتیبانی از طریق مکالمه ی تلفنی یا تماس تصویری می تواند بسیار آسان تر انجام شود.
توجه به کلمات کلیدی مرتبط با برند و غلط های املایی!
راهی دیگر برای یافتن اشخاصی که در رابطه با برندتان صحبت می کنند (حتی زمانی که آن ها از توجه شما به خودشان مطلع نیستند) بررسی و نظارت بر روی کلمات کلیدی برند می باشد.
این کلمات کلیدی می توانند شامل موارد زیر باشند:
- نام برند
- غلط های املایی رایج در نوشتار نام برند و دیگر کلمات کلیدی مرتبط با آن
- نام محصولات، خدمات و وقایع
- مباحث و موضوعات مرتبط با برند
استوری
استوری ها می توانند در بردارنده ی لینک های دارای صفحات فرود و یا غیره باشند.
کاربران از استوری ها انتظار متمایزتری نسبت به پست های معمول صفحه دارند.
اکیداً توصیه می شود که از محتوای کوتاه که به آسانی و سریعاً قابل مطالعه، درک و مشاهده باشد برای این بخش استفاده شود تا به این ترتیب در آینده استوری هایتان دیده نشده رها نشوند!
آنالیز نتایج
بررسی عملکرد محتوا و رشد جامعه ی دنبال کنندگان در برنامه ریزی هرچه بهتر مارکتینگ اینستاگرام به ما کمک می کند.
آنالیز عملکرد اکانت می تواند در شناخت محتواهایی که تعاملات بیشتری را از سوی کاربران به ارمغان می آورند، یاری دهد.
همچنان که اکانت اینستاگرام خود را پیش می برید خواهید دید که چه دست محتواهایی، افرادی و تعاملاتی می توانند برای برندتان مفید تر باشند.
سخن پایانی
استراتژی همه ی کسب و کارها یکسان نخواهد بود.
امیدواریم با استفاده از این راهنمای گام به گام بتوانید تغییر و تحولی مثبت در کمپین های مارکتینگ دیجیتال خود ایجاد کنید.
برندسازی و رشد جامعه ی دنبال کنندگاندر اینستاگرام یک چالش است اما پیش گیری از ارتکاب خطاهای معمول و در دست داشتن یک نقشه ی راه می تواند در دست یابی سریع تر به اهدافمان کمک زیادی کند.
دیدگاه شما چیست؟