امنیت تلگرام

امنیت تلگرام

با وجود ادعای توسعه‌دهندگان تلگرام مبنی بر امنیت و رمزگذاری کامل ارتباطات، داشتن آگاهی از روش های افزایش میزان امنیت در هنگام استفاده از آن و دانستن تمامی امکانات امنیتی و روش های حفظ حریم خصوصی مساله ای است که نه تنها در این ابزار بلکه در هر ابزار دیگری امری مهم و قابل توجه است.

امنیت تلگرام

تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی نرم‌افزار

تلگرام نسبتا امکانات مناسبی برای محافظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران ارائه داده است. برای دسترسی به این تنظیمات بر روی تلفن‌های همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید ابتدا در صفحه اصلی این نرم‌افزار گزینه  نمایش منو (بالا سمت چپ) را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه منوی زیر نمایش داده می‌شود.

سپس از آن منو گزینه settings را انتخاب کنید

گزینه setting در تلگرام

و در پنجره جدید گزینه  Privacy and Security را انتخاب کنید.

Privacy and Security در تلگرام

 

مسدود کردن کاربران (Block Users)

با استفاده از این امکان می‌توان افرادی را که برای کاربر ایجاد مزاحمت می‌کنند و یا شماره تماس‌های ناشناسی که با ارسال تبلیغات ناخواسته و هرزنامه‌ها موجب اتلاف زمان و انرژی کاربر می‌شوند را انتخاب و مانع مشاهده‌ شدن توسط آنان شد. با وارد شدن به بخش Block Users صفحه‌ای مطابق شکل زیر ظاهر خواهد شد که در آن تمامی کسانی که شماره کاربری آنها توسط کاربر فیلتر شده اند قابل مشاهده خواهد بود.

مسدود کردن کاربران در تلگرام

 

مسدود کردن کاربران  تلگرام

با انتخاب علامت + در بالای صفحه کاربر وارد دفترچه تلفن خود به شکل زیر می شود که می تواند از آن لیست، افرادی را که می خواهد مانع ارتباط آنان در تلگرام شود انتخاب کند.

امنیت در تلگرام

در صورت تمایل به خارج کردن افراد از لیست فیلتر‌شده کاربر می‌تواند با انتخاب فرد و و استفاده از گزینه Unblock وضعیت ارتباطی با فرد را به حالت طبیعی باز گرداند.

 

مشاهده وضعیت فعالیت (Last Seen)

تلگرام به ‌طور پیش‌فرض این امکان را می‌دهد که دیگران بتوانند فعال بودن و یا نبودن کاربر را مشاهده کنند و موقعیت برخط بودن حساب کاربری فرد را مشاهده کنند. با استفاده از امکان «مشاهده وضعیت فعالیت» می‌توان مشاهده وضعیت فعالیت کاربر توسط دیگران را محدود نمود. با انتخاب گزینه Everybody که همان گزینه پیش‌فرض است امکان مشاهده وضعیت فعال بودن در اختیار همگان قرار می‌گیرد. گزینه My Contacts این امکان را تنها به افراد موجود در لیست تماس‌های فرد می‌دهد و گزینه Nobody این امکان را کاملا محدود کرده و وضعیت فعالیت قابل ‌مشاهده نخواهد بود. همچنین در بخش Add Exceptions می‌توان استثناهایی برای افراد معین جهت مشاهده وضعیت فعالیت ایجاد کرد.برای این کار از قسمت Add exceptions گزینه Add users را انتخاب کنید و فرد یا افرادی که دوست ندارین آخرین بازدید برای آنها مخفی شود را اضافه کنید

در همه این موارد ذکر دو نکته ضروری است:

1. اگر شما با یکی از روش‌های بالا مانع مشاهده وضعیت خود توسط شخص یا اشخاصی شوید، متقابلا خودتان نیز نمی‌توانید وضعیت ایشان را مشاهده فرمایید.

2. با انجام تنظیمات این بخش، مشاهده وضعیت شما توسط کاربران دیگر به طور کامل قطع نمی‌شود. بلکه وضعیت شما به صورت تقریبی (با کلماتی مانند Last Seen Recently)‌ نمایش داده می‌شود.

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید