ربات تلگرام چیست و چگونه کار می کند؟

ربات تلگرام چیست و چگونه کار می کند؟

ربات های تلگرام در واقع حساب های کاربری تلگرام هستند که از طریق نرم افزار و به صورت خودکار عمل می کنند. هر ربات یک کاربر تلگرام است که برای اهداف خاصی طراحی می شود و عمل می کند. این ربات ها دارای سطحی از هوش مصنوعی هستند و به کمک آن عملیات خود را انجام می دهند. آنها قادر به انجام هر کاری از جمله آموزش، پخش موسیقی، جستجو، برقراری ارتباط و حتی ارسال دستور به IoT یا اینترنت اشیا، ساخت بازی های یک یا چند نفره، ایجاد سرویس های اجتماعی، ایجاد ابزارهای جانبی و برقراری ارتباط با سرویس های دیگر هستند.

ربات تلگرام چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به صورت تخصصی به آن ها نگاه کنیم، ربات ها کاربران ویژه تلگرام هستند که از طریق پلتفرمی با نام bot API و از مسیر درخواست های ارسالی از پروتکل HTTPS پیام ها را پردازش می کنند.

 ربات های تلگرامی چگونه کار می کنند؟

 ربات های تلگرام حساب های کاربری هستند که برای کار کردن نیازی به شماره تلفن ندارند. این ربات ها شامل کدهایی هستند که از طریق یک واسط کاربری بر روی سرور اجرا می شوند و به طور کلی نحوه عملکرد این ربات ها از دید کاربر مخفی است و تلگرام آن را بر روی پروتکل رمزنگاری شده MTProto خود مدیریت می کند.

به این شکل که سرور میانجی تلگرام تمامی ارتباطات رمزنگاری شده را از طریق واسط کاربری مبتنی بر پروتکل HTTPS کنترل می کند که همان Bot API است. برای فهم این مکانیزم به دانش کمی در زمینه اطلاعات فنی ازچگونگی مدیریت ارتباطات در تلگرام و پروتکل ابداعی آن لازم است، اما به طور خلاصه این ربات ها کدهایی هستند که از طریق یک پروتکل امن متصل به یک سرور واسطه عمل می کنند.

ربات ها حافظه محدودی در Cloud دارند، به این معنا که پیام های قدیمی بعد از آنکه به کلی پردازش شدند، از سرور اصلی پاک می شوند. زمانی که یک ربات را به یک گروه اضافه می کنید، نمی تواند همه پیام های گروه را دریافت کند مگر اینکه قواعد Privacy Mode را نقض کرده باشد. 

قانون Privacy Mode و ربات ها

اضافه شدن به گروه های مختلف از مهمترین کارهای ربات ها است و سایر وظایف از جمله خبر رسانی، جستجو و مانند آن را انجام می دهند. زمانی که یک ربات را به یک گروه اضافه می کنید، این سؤال همیشه در ذهن وجود دارد که چه طور می توان مطمئن بود که این ربات اطلاعات کاربر را نمی دزدد.

این پرسش منجر به پیدا شدن شایعه اخیر در مورد جاسوسی ربات ها در تلگرام شده است. که پاسخ آن در مکانیزم Privacy Mode است. رباتی که در حالت Privacy کدنویسی و اجرا شده است، همه پیام های گروه را دریافت نخواهد کرد بلکه پیام هایی را دریافت می کند که ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • همه پیام هایی که با یک اسلش – "/" – شروع شوند.
  • همه پیام هایی که نام ربات از طریق کاراکتر @ در آن آمده باشد.
  • پیام هایی که در جواب پیام های ربات Reply شده باشد.

این روش باعث می شود که از میلیون ها پردازش اضافی جلوگیری شود که به صورت پیش فرض فعال است اما می تواند غیر فعال شود، در این حالت ربات همه پیام های رد و بدل شده را بازبینی می کند تا دستورهای احتمالی را از میان آنها بیرون کشیده و پردازش کند.

ربات ها و امنیت تلگرام

اگر مکانیزم Privacy Mode در هنگام ساخت ربات غیر فعال شده باشد، بازهم خواندن همه پیام ها به وسیله ربات به معنی جاسوسی نیست. تنها پیام هایی که برای ربات تعریف شده و معنی دار باشد، پردازش می شوند و ربات از همه پیام های شما سر درنمی آورد. در نتیجه حتی خارج از Privacy Mode نیز یک ربات توان جاسوسی چندانی به خودی خود ندارد.

به دو دلیل جمع آوری پیام های خصوصی توسط ربات ها و قراردادن آن ها در اختیار طراح ممکن نیست.

1-محدودیت حافظه ربات ها

 تمامی پیام هایی که پردازش می شوند، بعد از مدتی از حافظه Cloud در سرور پاک خواهند شد و تلگرام این گونه ادعا می کند که این پیام ها هرگز در سرور نمی ماند.

2- حتی در صورت جمع آوری اطلاعاتی نظیر پیام ها و شماره تلفن ها، طراح ربات دسترسی مستقیم به آنها ندارد و همه این اطلاعات از طریق پروتکل رمزنگاری شده تلگرام به سرور واسطه منتقل و در آنجا پردازش و ذخیره می شوند.

 

در هرصورت امنیت این نرم افزار صد در صد نخواهد بود و حملات از نوع Man In the Middle قادر به کشف رمز و سرقت تمامی ارتباطات تلگرام است.

علاوه بر آن رمزنگاری End To End تنها در حالت Secure Chat وجود دارد و پیام رسانی در حالت عادی به شکل پیش فرض این قابلیت را ندارد. تلگرام در حالت عادی تفاوت زیادی با یک نرم افزار پیام رسان معمولی ندارد مگر آنکه از قابلیت Secure Chat استفاده شود.

وهمیشه باید به این مسئله توجه نمود که نباید به فضای اینترنت و ارتباطات به طور صد در صد و کامل اطمینان داشت.

(در صورتی که تمایل دارید با نحوه ساخت ربات تلگرام آشنا شوید مطلب آموزشی چگونه ربات تلگرام بسازیم را مطالعه کنید)

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید