چگونه بهترین نام را برای برندمان انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین نام را برای برندمان انتخاب کنیم؟

 

از آن جا که هر کسب و کاری با نام برند خود معرفی و شناخته می شود و با در نظر داشتن این مسئله که پس از انتخاب نام برند، قادر به تغییر آن نخواهید بود؛ انتخاب صحیح نام برند یک مسئله ی اساسی در آغاز هر کسب و کاری به شمار می رود.

چرا در آینده نمی توانید نام برند خود را تغییر دهید؟

 " تغییر نام یک برند باعث از دست دادن گروه وسیعی از مشتریان و کاهش اعتماد افراد به صاحبان آن کسب و کار خواهد شد. "

از همین رو در ادامه قصد داریم به بررسی نکات مربوط به انتخاب نام برند و نیز به بحث در رابطه با  "شخصیت سازی برند "بپردازیم.

آیا برای انتخاب نام برندتان نیاز به یک فرد متخصص خواهید داشت؟

با یک استراتژی خوب و مطالعه و دقت می توانید نام برند را خودتان انتخاب کنید.

اگر تمایل ندارید که برای یافتن نامی مناسب زمان و انرژی صرف کنید شاید بهتر باشد که فردی را برای این کار استخدام کنید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آن شخص بتواند نامی بهتر از آن چه خودتان می توانید انتخاب کنید را برای شما بیابد.

قبل از هر چیز به عوامل و نکات زیر توجه کنید:

ابتدا یک لیست از تمام نام هایی که می توانند مناسب باشند و علاوه بر زیبایی، معرف نوع کسب و کارتان نیز هستند را تهیه کنید.

هر چقدر این لیست طولانی تر باشد، بهتر است زیرا پس از اتمام تهیه ی لیست متوجه خواهید شد که نام دامین بسیاری از این نام ها از قبل رزرو شده اند و خارج از دسترس هستند.

 احتمالاً در آینده نیاز به راه اندازی سایتی جهت معرفی آنلاین محصولاتتان خواهید داشت. در این زمان است که متوجه اهمیت و تاثیر نام برند بر URL سایتتان خواهید شد.

دو نکته در رابطه با Domain (یا همان نام دامنه اینترنتی) و نام برند قابل توجه است:

نکته اول:  ممکن است نام یک دامنه به عنوان مثال با .com از قبل ثبت شده باشد اما با .ir /.net /.org/.tv و ... ثبت نشده باشد.

حال تصور کنید که نام انتخابی شما قبلاً در هیچ کدام یا در تعدادی از آن ها ثبت نشده باشد.  اکیداً توصیه می کنیم که تمام پسوند های موجود را با نام برندتان رزرو کنید تا بتوانید از بروز بسیاری از مشکلات  احتمالی در آینده پیشگیری کنید. مشکلاتی نظیر ایجاد کپی غیر قانونی سایتتان توسط دیگر افراد و سوء استفاده از نام برندتان و ...

یک مثال :

فرض کنید نام برند شما japansignal است. اگر شما www.japansignal.ir را ثبت کنید ممکن است شخصی در آینده وب سایتی مشابه با وب سایت  کسب و کار شما طراحی کند و نام دامین آن را www.japansignal.com ثبت کند و از خوش نامی برند شما سو استفاده کند.

 

نکته دوم:  تا حد ممکن از به کار بردن اعداد و نماد ها در کنار نام برندتان اجتناب ورزید و در صورت رزرو بودن نام برندتان با تمام پسوند ها به سراغ انتخاب یک نام دیگر برای برندتان روید.

به عنوان مثال شما در کنار japansignal.ir هیچ عدد یا نماد اضافی نمی بینید. این مسئله باعث می شود که URL آن راحت تر به خاطر افراد سپرده شود (البته در رابطه با این مورد می بایست شرایط در نطر گرفته شود)

اگر نوع کسب و کارتان بومی نیست:

 اگر کسب و کار شما با خارج از کشور در ارتباط می باشد ، می بایست نامی را انتخاب کنید که تلفظ آن برای افراد با زبان های مختلف راحت باشد.

و  به این نکته هم توجه داشته باشید که معنی نامی که انتخاب می کنید در تمام زبان های رایج دنیا مثبت و زیبا باشد. یک کلمه می تواند در یک زبان معنی بسیار زیبایی داشته باشد اما در زبانی دیگر معنی منفی و متمایزی را منتقل کند.

به عنوان مثال همه ی شما نام پودر شوینده ی "برف" را شنیده اید. آیا می دانستید که لفظ برف ("Barf") در زبان انگلیسی به معنی "استفراغ" است؟!!

به نظر شما با این نام می توان بازارهای خارج از ایران را نیز جذب کرد؟!

نام منتخب تان باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد:

شخصیت سازی برند

  • نام برند می بایست در تلفن هم خوش آهنگ و واضح شنیده شود. آیا زمانی که قصد بازاریابی تلفنی دارید، مشتریانتان می توانند نام برندتان را از پشت تلفن به وضوح و زیبایی تشخیص دهند؟
  • املا و تلفظ آن باید روان و ساده باشد و به گونه ای نباشد که اغلب غلط نوشته یا خوانده شود.
  • گیج کننده نباشد و معرف حیطه ی کاری و شخصیت برندتان باشد.
  • بیش از حد طولانی نباشد.

منظور از شخصیت برند چیست؟

برند شما بیش از یک نام و یک لوگو است.

همان گونه که هر فرد دارای ارزش ها، باور ها و اهدافی است، برند و کسب و کارها نیز دارای این چنین پارامتر هایی می باشند و این ها هستند که نحوه ی ارتباط و کیفیت کار و محصول یک نام تجاری را در ذهن مشتری تداعی می کنند.

اگر برند شما یک شخص بود شما چگونه آن را معرفی می کردید؟ آیا او یک زن بود یا یک مرد؟ پیر بود یا جوان؟ هوشمندانه بود یا سرگرم کننده؟

تصور کردن کسب و کارتان به عنوان یک فرد می تواند به شما در تشخیص نوع تجربه ای که می خواهید به دست آورید و آن را به مصرف کنندگانتان منتقل نمایید، کمک کند.

اگر اکنون نام BMW را مطرح کنیم، احتمالاً کلماتی نظیر: " تکنولوژی بالا، لوکس، گران قیمت، با کیفیت و مطمئن" در ذهن شما نقش خواهند بست. این ها شخصیت و هویت برند BMW می باشند.

علاوه بر این مردم تمایل دارند که یک فرد(شخصیت انسانی) را در پس کسب و کار ها حس کنند.

بسیاری از صاحبان کسب و کار ها در یافتن شخصیت برندشان و انتخاب مسیر و استایلی که تمایل دارند در آینده داشته باشند، دچار سردرگمی هستند.

 5 کلید شخصیتی ای که برخی از شرکت های برتر آن ها را انتخاب کرده اند را در ادامه معرفی می کنیم:

مثال این شرکت ها می تواند از سردرگمی شما بکاهد و نقشه ی راهی که باید بپیمایید را برای شما واضح تر کند.

1- صلاحیت

برند های موفق

رولکس مارکی است که از نظر صلاحیت رنبه ی بالایی دارد. بسیاری از افراد برند رولکس را تولید کننده ی بهترین ساعت های مچی می دانند.

2-  صمیمیت و صداقت

اصول برند سازی

آمازون یکی از معتبر ترین برند های شناخته شده در دنیا می باشد. این برند با مشتریانش بسیار صادقانه و اصطلاحاً رو راست است. مدیرعامل آمازون Jeff Bezos بسیار مشتری مدار است و دقیقاً آن چه که مشتریان تمایل دارند بدانند را به آن ها می گوید.

برخی از پشتیبانان آمازون این نوع استراتژی را تایید نمی کنند اما در واقع همین مسئله و رویکرد است که باعث ایجاد این سطح اعتماد و اطمینان به آمازون شده است.

3- سادگی و زیبایی

اصول برند سازی

شرکت اپل اگرچه یک شرکت در حوزه ی تکنولوژی است، برندی بسیار ساده و ظریف می باشد.

از زمان بازگشت استیو جابز به شرکت اپل در اواخر دهه ی 1990، این برند تمرکز خود را بر روی ساخت و طراحی سخت افزارها، نرم افزارها و خُرده فروشی گذاشته است.

تمام محصولات اپل همانند بسته بندی، نرم افزار ها و استراتژی بازاریابی آن بسیار ظریف، ساده و کاربر پسندانه هستند.

4- هیجان

هویت برند

Virgin برندی است که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. این برند شباهت زیادی به خالق آن ریچارد برانسون دارد.

این برند به دلیل نام غیر معمول، رنگ های جیغ، بازاریابی خلاقانه و تبلیغات خاصش نسبت به سایر برند های هم ترازش بسیار متفاوت و متمایز جلوه می کند.

5-  مقاوم بودن

برند سازی

از سال 1889 تا کنون Carhartt از زنان و مردان پر کار محافظت و پشتیبانی کرده است. چکمه ها، ژاکت ها و شلوارهای ساخت این برند از مردم در برابر دمای بسیار سرد، آب و آتش محافظت و مراقبت می کنند.

این برند به دلیل مقاومتش به بیش از یک قرن، شناخته و مشهور شده است.

به نظر شما شخصیت کدام یک از این برند ها برای تجارت شما مناسب تر است؟

شاید نیاز باشد که پرسنل و همکاران خود را گردآوری کنید و از آن ها درخواست کنید که هر صفتی که تمایل دارند برندتان در آینده با آن ها توصیف و شناخته شود را بر روی یک برگ کاغذ بنویسند.

پس از اینکه تمام این صفت ها را جمع آوری کردید، آن ها را دسته بندی کنید و آن هایی که بیشترین تکرار را داشته اند (توسط تعداد بیشتری از افراد پیشنهاد و عنوان شده اند) را علامت بزنید.

سپس درباره ی هر گروه با تیم خود به مباحثه بپردازید و پنج صفتی را که به نظرتان " بهتر است درآینده، برندتان توسط آن ها شناخته و معرفی شود " را برگزینید.

کار شما هنوز به پایان نرسیده است.

این صفت ها و شخصیت برندی که انتخاب کریده اید، تنها یک دید داخلی و ذهنی از کسب و کارتان به شما می دهند.

پیش از اینکه به هدف نهایی برندتان فکر کنید باید ببینید که دیگران درباره ی آن چگونه فکر می کنند؟

درواقع باید ببینید که کسب و کار های با حیطه ی فعالیت مشابه با شما چگونه توانسته اند به موفقیت برسند و مشتریان چه انتظاری از شما دارند.

در نهایت با تنظیم یک برنامه و هدف گذاری دقیق اقدام به "هویت سازی" کنید.

سخن پایانی

در نهایت پس از گذشت مدت زمانی، اگر نتایج فعالیت های برندتان با آنچه که در ذهن داشتید متفاوت بود، باید استراتژی فعالیت ها و بازاریابی خود را تغییر دهید تا در نهایت به آن اهداف و موقعیتی که تمایل دارید دست یابید.

شیراز سان

جهت اطلاع از جدید ترین مطالب سایت پیشنهاد می کنیم عضو خبرنامه شوید