کاربرد هشتگ در شبکه های اجتماعی (قسمت اول)
تاریخچه#
علامت # در زمان های مختلف معانی و کاربردهای متفاوتی در حوزه فناوری اطلاعات به خود گرفت. برای مثال در ابتدای دهه 1970 این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده میشد. در سال 1978، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده کردند تا کلیدواژههای خود را به کمک آن مشخص کنند.
# در تلفن ها
پس از گذشت مدتی این علامت در دستگاههای تلفن برای خاتمه دادن به پیامهای صوتی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانالها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.
نخستین استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی
شبکه IRC باعث شد # بین مردم جهان محبوب تر شود و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متن باز به این نتیجه رسید که میتواند از آن برای علامت گذاری موضوعات مختلف در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند. او نخستین موضوع با این علامت را در 23 آگوست 2007 با این مضمون نوشت: "نظر شما در مورد اینکه از # برای مشخص کردن گروهها استفاده کنیم چیست؟"
توییتر اولین بود
این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکههای اجتماعی بود و اگرچه در ابتدا توییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرمها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، راحت تر بتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت کنند.
استفاده صحیح از هشتگ در شبکه های اجتماعی
یک هشتگ میتواند کلمه ای معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یا عبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ گذاری کنید، توجه داشته باشید که بین کلمههای عبارت از هیچ فاصله ای نمیتوان استفاده کرد و در صورت نیاز به جای کاراکتر فاصله از Underline یا همان زیرخط (_) استفاده میشود.
حروف و اعداد مجاز هستند
تمام حروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار میگیرد، میتوان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. تمامی هشتگها در شبکههای اجتماعی مختلف با علامت # آغاز میشوند و پس از آن بدون هرگونه فاصله عبارت موردنظر با قانونی که گفته شد آورده میشود.
همه کاربران
تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگها را با موضوعات متفاوت ایجاد کنند و شما نیز میتوانید یک یا چند هشتگ در زمینههای مختلف داشته باشید. اما مهم ترین کاری که پیش از این اتفاق باید انجام دهید، تفکر در مورد موضوعی است که آن را با علامت # متمایز میکنید. عبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده است میتواند بخشی از یک متن باشد که شما آن را نوشته اید و از این طریق میکوشید موضوع موردنظر را پررنگ تر جلوه دهید.
تأثیرهشتگ در شبکه های اجتماعی
نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است 70 درصد هشتگهای موجود در شبکههای اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و 30 درصد بقیه نیز از طریق رایانههای رومیزی و لپ تاپها ایجاد شده است. در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، 55 درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر میشوند و بیش از 50 درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکتهای تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد مجدداً آن را انتشار میدهند.
مرکز Online Circle
این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است نشان میدهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده میکنند و موضوعات خود را در شبکههای اجتماعی با دسته بندی و علامتگذاری ارایه میدهند.
کارشناسان مرکز Online Circle در بررسیهای خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکههای اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح میدهند موضوع مورد نظر خود را با اتیکتهای مجازی متمایز کنند. دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است:
- از این فرایند استفاده میکنند تا یک موضوع را داغ کنند یا باعث آغاز یک گفت و گوی اینترنتی شوند. این اتفاق میتواند در زمینههای مختلف صورت بگیرد. برای مثال، در جریان حمله تروریستها به نشریه فرانسوی "شارلی ابدو"، هشتگ بیشترین تاثیر را در داغ شدن این موضوع روی شبکههای اجتماعی برجا گذاشت.
- از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده میکنند. زمانی که یک موضوع با # متمایز میشود، افراد مختلف میتوانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام کنند. این کار باعث میشود تا مشترکان شبکههای اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با انجام بحثهای مختلف، به طرف مقابل ثابت کنند که نظر آنها درست تر است. این هشتگها میتوانند در جست و جوگرهای اینترنتی هم شناسایی شوند.
- فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی به وجود میآورند. این فضا را میتوانند شرکتهای تبلیغاتی با مراکز ارایه محصولات مختلف به وجود آورند تا شما پیش از خرید کالا تمام سوالات خود را بپرسید و در کوتاه ترین زمان، بهترین پاسخها را دریافت کنید. کاربرانی که از هشتگ شما استفاده میکنند نیز میتوانند از طریق ابزارهای موجود در شبکههای اجتماعی گفت و گوهایی را انجام دهند.
- می توان از این طریق اطلاعات دریافت کرد. با این اتفاق اگر در شبکه اجتماعی به دنبال موضوع خاصی هستید و قصد دارید پیرامون آن اطلاعات کسب کنید، هشتگ در کوتاه ترین زمان شما را به مقصد میرساند و اطلاعاتی را که از منابع مختلف منتشر شدهاند، به صورت یکجا ارایه می دهد.
- برای سازماندهی توییتها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده میشود. هشتگ به شما کمک میکند پستهایی را که با دیگران به اشتراک میگذارید ساماندهی کنید و به آسانی دریابید که در زمینه فعالیت تخصصیتان چه موضوعات دیگری منتشر شده است. شما همچنین میتوانید هشتگهای مشابه را که دیگر کاربران منتشر کردهاند برای آگاهی بیشتر در اختیار بگیرید.
- افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکههای اجتماعی را سبب میشود. این کار به شما کمک میکند موضوعات موردنظر کاربران را برچسب گذاری کنید تا آنها به راحتی بتوانند شما را پیدا کنند و ارتباط نزدیک تری با شما داشته باشند. با این اتفاق میتوانید برند یا محصول خود را به صورت گسترده تر معرفی کنید و مشتریان بیشتری را پوشش دهید.
به هر حال، از زمان تولد هشتگ در شبکه های اجتماعی حدود 10 سال میگذرد (در زمان نگارش این مطلب) و با این وجود 57 درصد ویدیوهای یوتیوب، 30 درصد اخبار جهانی و 65 درصد مطالب منتشرشده از سوی کاربران عمومی با برچسب # به انتشار میرسند و کارشناسان به این نتیجه رسیدهاند که در سال جاری می توان انتظار داشت که بیش از 80 درصدِ مطالب منتشرشده در شبکههای اجتماعی را هشتگها به اطلاع عموم برسانند.
دیدگاه شما چیست؟